גלילאו גילתה טבעת אבק סביב צדק

סביב צדק התגלתה טבעת אבק שסובבת אותו בכיוון הפוך לתנועת כוכב הלכת סביב צירו החוקרים גילו את הטבעת בהדמיה ממוחשבת על סמך ממצאי החללית "גלילאו"

פסדינה (אי-פי). עדויות לקיומה של טבעת אבק סביב כוכב הלכת צדק, הנעה בכיוון הפוך לתנועת הכוכב סביב צירו, נמצאו באמצעות החללית "גלילאו". הגילוי, המבוסס על שאריות אבק שאספה גלילאו ועל הדמיה ממוחשבת, דווח בגליון יום ששי של המגזין "סיינס".
הדיווח מסתמך על נתוני מעבדות הסילון של סוכנות החלל האמריקאית (נאס"א), המפקחות על פעילות גלילאו. טבעת דקיקה ועגולה של אבק בין-כוכבי, שקוטרה כ-1,112,000 ק"מ, סובבת את הכוכב. כך סבורים מדענים בראשות צוות חוקרים מאוניברסיטת קולורדו. נראה שרוב האבק נע במסלול "רטרוגרדי" – בניגוד לכיוון התנועה של הכוכב וירחיו. כך אמר ג'ושוע קולוול מהמעבדה לפיסיקה אטמוספרית וחללית באוניברסיטה. לדבריו, הסיבה למסלולה ההפוך של הטבעת לא ברורה. עדויות בדבר קיומה של הטבעת התקבלו בהדמיה ממוחשבת שעיבדה את המידע שהעבירה החללית גלילאו, ששוגרה ב-,1989 וחוקרת את הכוכב צדק וירחיו מאז 1995.
"טבעת שנייה בצדק ב-1979 איתרה החללית "וויאג'ר "2 טבעת אבק לא אחידה סביב צדק. ההשערה הרווחת היא שהטבעת נוצרה בהתנגשויות בין ירחים קטנים ואסטרואידים בסביבת כוכב הלכת. הטבעת שהתגלתה כעת, המכילה מרכיבים בעובי חלקיקי עשן שמקורם מחוץ לסביבת הכוכב, נראית גדולה יותר ודלילה יותר. קולוול אמר כי לדעתו טבעת דומה עשויה להימצא גם סביב כוכב הלכת שבתאי, שאליו צפויה להגיע החללית "קאסיני" של נאס"א בשנת 2004. קאסיני אמורה לחלוף על פני הכוכב נגה ב-26 באפריל.