בקוויבק התגלו הסלעים הוולקניים העתיקים בכדור הארץ

גילם נע סביב 4 מילארד שנה. הם עשויים לשפוך אור על שאלת היווצרות החיים

אבי בליזובסקי

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/vulkan_quibeck.html

הסלעים הוולקניים העתיקים ביותר שנמצאו בכדור הארץ, התגלו על ידי גיאולוגים בקנדה. לפי הבדיקות, גילם של הסלעים הוא סביב 4 מיליארד שנה.

באמצעות בדיקת הסלעים המדענים מקווים לגלות פרטים שישפכו אור על השאלה כיצד נוצרו החיים על פני כדור הארץ. כמו כן, באמצעות השוואת הסלעים לסלעים דומים שנמצאו בגרינלנד, מקווים המדענים ללמוד יותר על מיליארד השנים הראשונות של הכוכב.

הסלעים נמצאו במקרה בחופי מפרץ הדסון בצפון קוויבק. תחילה סברו הגיאולוגים כי גילם הוא 2.8 מיליארד שנה, אולם בדיקות מדוקדקות יותר העלו שהם בני מיליארד שנה יותר. דגימות מהסלעים נלקחו לאוניברסיטת קוויבק במונטריאול. מבדיקתם עלה שגילם הוא 3.825 מיליארד שנה, עם טעות אפשרית של 16 מיליון שנה, גיל שהפתיע מאוד את החוקרים.

הסלעים נוצרו ממגמה שהגיעה ממעטפת כדור הארץ. לפיכך, הם יכולים לספק רמזים על הרבע הראשון בחייו של כדור הארץ. לפי ההערכה, כדור הארץ נוצר לפני 4.6 מיליארד שנים.
מיד לאחר שנוצרו סלעים אלה, נוצר הירח. הדבר היה קרוב לודאי בשל התנגשות בין כדור הארץ לגוף פלנטרי גדול. אז גם נוצרו מחדש המעטפת והגלעין של כדור הארץ כתוצאה מהתמזגות שני הגופים ומאבדן חומר מן המעטפת שממנו נוצר הירח.
לאחר מכן נוצרו האוקיאנוסים וצורות חיים פשוטות כמו חיידקים. נכון לעכשיו המדענים יודעים מעט מאוד על דרך היווצרות החיים.
כאמור הסלעים הללו דומים מאוד לאלה שנתגלו ברצף איסואה בגרינלנד. סלעים אלה (מגרינלנד) נחקרו די הרבה והמדענים אפילו מצאו בהם תרכובות פחמן שיכלו להיווצר רק בשל פעילות ביולוגית.
הסלעים הללו נותנים למדענים כעת אפשרות להשוות בין שני סלעים דומים מתקופה דומה ולקבל נתונים מדויקים יותר.
ד"ר רוזלינדה ווייט מאוניברסיטת לסטר בבריטניה חקרה את הסלעים בגרילנד והיא אומרת כי: "עד לעבודה האחרונה, הסלעים באיסואה נחשבו לייחודיים, אך הרצף שאורכו 35 קילומטרים מייצג רק הצצה חטופה של מה שהתרחש באיזור קטן כך שהיה קשה להגיע למסקנות אודות כל מה שהתרחש בכדור הארץ."
הסלעים נתגלו ב-Porpoise Cove שבצפון קוויבק כחלק מפרויקט מיפוי של המרכז למשאבי טבע בממשלת קוויבק.

ידען ראשית החיים