האם חיידקים נושרים עלינו מהחלל?

מדענים מהודו ובריטניה טוענים כי גילוי של חיידקים בגובה 41 ק”מ באטמוספירה מעיד על מוצאם החללי

אבי בליזובסקי, עורך אתר הידען

מדענים טוענים כי גילו עדויות לחיים בחללצוות בינלאומי של חוקרים הודיע ביום חמישי האחרון (2 באוגוסט 2001) כי מצאו עדויות ראשונות לחיים מחוץ לכדור הארץ- סוג של חיידק חוצני באטמוספירה העליונה של כדור הארץ.
אף כי החיידקים הללו דומים לחיידקים על כדור הארץ, המדענים אומרים כי התאים החיים שנתגלו בדגימות אוויר בקצה האטמוספירה, רחוקים מדי כדי להגיע מכדור הארץ.
“יש כעת עדויות חד משמעיות לנוכחות clumps של תאים חיים בדגימות אוויר מגובה 41 קילומטרים, הרבה מעבר לטרופופוז, (גובה של 16 קילומטר), גובה שאוויר מהשכבה התחתונה לא יוכל להגיע.” אמר פרופסור צ'אנדרה ויקראמסינג Wickramasinghe, אסטרונום באוניברסיטת קרדיף בווילס.
הוא הציג את הממצאים בפגישה של האגודה העולמית של מהנדסי האופטיקה בסאן דייגו, קליפורניה. “כעת נפתחה דרך לטענה בדבר הזרעה מהחלל של חיידקים בכדור הארץ.”
Wickramasinghe ומדענים מהודו אספו את הדגימות הללו מהסטרטוספירה תוך שימוש בבלונים ששיגרה סוכנות החלל ההודית מהידראבאד שבדרום הודו.
בהשתמשם בציוד פלורסצנט הם מצאו תאים חיים בדגימות והעריכו לפי תפוצתם והגובה בו נמצאו כי הם נפלו מן החלל. לפחות שליש טון של חומר ביולוגי נושר מן החלל מדי יום. הם מעריכים.

חיידקים מן החלל
פרופ' דיויד לויד, מיקרוביולוג באוניברסיטת קרדיף שבחן את הדגימות והיה שותף לדוח, אומר כי הם נראים כמו בקטריות נפוצות, אך אין הסבר לשאלה כיצד הם הגיעו לגובה כה רב.
“צריך להיות אירוע יוצא דופן כדי לקחת חלקיקים מכדור הארץ לגובה 40 קילומטרים.” אומר לויד.
החיידק יכול היה לתפוס טרמפ על גבי טיל או לווין לחלל, אם שהם יכולים באמת להגיע מכוכב לכת אחר.
“אין לנו עדיפות להשערה אחת על האחרת, אך הסיכוי הגבוה יותר בכל זאת הוא שהחיידקים היגיעו מן החלל החיצון. הייתי רוצה לחשוב כך.” אמר לויד. לויד ניסה, עד כה ללא הצלחה, לגדל את החיידקים הללו בתרביות אך הוא אומר כי טרם מצא את התנאים המתאימים. “זהו הסימן הראשון לאפשרות שקיימים חיים בכוכבי לכת אחרים.” הוסיף.
ויקרשמאסינג משוכנע שחיידקי החלל מספקים תמיכה לתאורית פאן ספרמיה – המציעה כי החיים החלו במקום אחר בחלל והגיעו לכאן כדי לשגשג ולהתרבות. “אנחנו טוענים כבר למעלה משני עשורים, שהחיים על פני כדור הארץ הגיעו לכאן באמצעות שביטים וחומר שביטי הכולל מיקרו אורגניזמים, עדיין מגיעים לכדור הארץ בכמויות גדולות.” אמר.