התנגשות גלקסיות מפעילה מחדש חור שחור

התנגשות בין הגלקסיות IC 4970 ו-NGC 6872. צילום: נאס''א ו-ESO

תמונה זו, המורכבת מנתונים שנאספו בשלושה טלסקופים שונים מראה התנגשות בין שתי גלקסיות NGC 6872 ו-IC 4970. נתונים בתחום קרני ה-X מטלסקופ החלל צ’אנדרה של נאס”א נראים בצבע סגול בעוד נתוני האינפרה אדום שצילם טלסקופ החלל שפיצר צבועים באדום. נתונים אופטיים מהטלסקופ הגדול מאוד (VLT) של ארגון ESO – מצפה הכוכבים האירופי הדרומי המסונף לסוכנות החלל האירופית נראה כאן בצבעים אדום ירוק וכחול.

האסטרונומים סבורים כי חורים שחורים עצומים שוכנים במרכז מרבית הגלקסיות. לא רק שהגלקסיות והחורים השחורים נראים כמצליחים להתקיים ביחד, הם כנראה קשורים בקשר בל יינתק באבולוציה שלהם. כדי להבין טוב יותר את הקשר הסימביוטי, פנו מדענים לחורים שחורים הגדלים במהירות באיזורים המכונים גרעין גלקטי פעיל (AGN) – במטרה ללמוד כיצד הם מושפעים ע”י הסביבות הגלקטיות שלהם.

הנתונים האחרונים מטלסקופי החלל צ’א’נדרה ושפיצר מראים כי IC 4970, הגלקסיה הקטנה בחלק העליון של התמונה, מכילה גלעין פעיל (AGN) אבל הוא עטוף בכבדות בעננים של גז ואבק. משמעות הדבר היא שלטלסקופים אופטיים כגון ה-VLT יהיה קשה מאוד לראות משהו לעומת זאת תצלומי רנטגן או אור אינפרה-אדום יכולים לחדור דרך צעיף החומר ולחשוף את האור שנוצר כאשר החומר מתחמם לפני שהוא נופל לתוך החור השחור (שנראה כמקור נקודתי של אור בהיר).

למרות הטשטוש מצד הגז והאבק המקיפים את IC 4970, הנתונים של צ ‘אנדרה מראים כי אין די גז חם ב-IC 4970 כדי שיתדלק את צמיחת הגלעין הפעיל. מהיכן איפוא מגיעה אספקת המזון לחור השחור? התשובה נמצאת בגלקסיה השותפה NGC 6872. שתי הגלקסיות נמצאות בעיצומו של תהליך התנגשות, והמשיכה הכבידתית של IC 4970 משכה ככל הנראה כמה ממאגרי הגז הקר של NGC 6872 (כפי שניתן לראות בבירור בנתונים של שפיצר) ואיפשרה אספקת דלק חדש לתדלוק החור השחור הענק במרכזה של IC 4970.