התנגשות אסטרואידים יצרה עצם דמוי שביט

העצם המכונה P/2010 A נראה די מעורפל. יש לו זנב כמו לשביט ואין לו את החתימה הספקטרלית של אסטרואידים נורמאליים. ואולם שביטים לא שוכנים בדרך כל בחגורת האסטרואידים

P/2010 A כפי שצולם בידי ד"ר רוברט מקמילן בקיט פיק, אריזונה. צילום: אוניברסיטת אריזונה

עצם מוזר דמוי שביט שהתגלה ב-6 בינואר 2010 עשוי למעשה להיות תוצר של התנגשות בין שני אסטרואידים. סקר LINEAR (Lincoln Near-Earth Asteroid ) הסורק את השמים ממצפים בניו מקסיקו, עקב אחר העצם הזה בחגורת האסטרואידים.

ואולם שביטים לא שוכנים בדרך כל בחגורת האסטרואידים, והמסלול של העצם שגוי – אילו היה שביט. בעוד חגורת האסטרואידים בנויה משרידים של שאריות מיצירת מערכת השמש, וכמו שאר ההתנגשויות הראשוניות בין סלעים גדולים, האסטרונומים לא היו עדים לה ישירות.

בעבר נצפו הכלאות בין שביטים ואסטרואידים, לדוגמה השביט P/1996 N2 שהתגלה בשנת 1996, אך האסטרונומים בוחנים את העצם החדש משום שהם מאמינים כי ההסבר הטוב ביותר הוא שההתנגשות בין שני אסטרואידים בחלל העמוק, כ-400 מיליון קילומטרים מכדור הארץ. אם הם צודקים יהיה זה האישור הראשון להתנגשות במהירות גבוהה בין שני סלעי חלל מאסיביים.

אתר סקיי אנד טלסקופ מדווח כי המומחים לשביטים מקווים לצפות בעצם גם באמצעות טלסקופי החלל שפיצר והאבל. אף אחד מהמכונים המדעיים של טלסקופי החלל הללו לא נתן אור ירוק, אך האסטרונומים מעריכים כי יקבלו אישור לבצע את התצפיות בימים הקרובים.