סיקור מקיף

מדינה רדופת שדים כ”ד: להחזיר את השפיות למערכת: האומץ של אמסלם

צריך לשפשף את העיניים ולהאמין: רב, ח”כ מש”ס קורא לחרדים ללמוד לימודי ליבה ולצאת לעבודה ולאקדמיה, ולהשאיר הישיבות לעילויים. * מה המשכו של הפתגם: אהוב את המלאכה ושנא את הרבנות?

הערה: למי שלא מעוניין, אתם מוזמנים לקרוא על פלאי היקום באתר זה המציין השבוע את המאמר ה-13 אלף, ולדלג על מאמר זה שהוא מאמר ביקורתי על החברה בה אנו חיים ואשר השלכתו על המדע היא כפולה: יש פחות אנשים שמסוגלים ללכת לאקדמיה בגלל המחדל בן 30 השנה של תשלום לחרדים על לימודיהם, וכן יש יותר אנשים שקיבלו אינדוקטרינציה אנטי מדעית ולכן רבה חשיבותם של לימודי הליבה לקיום המדע בישראל.

בברכה: אבי בליזובסקי

* * *

חיים אמסלם מתוך ויקיפדיה
חיים אמסלם מתוך ויקיפדיה

“החברה הישראלית הסכימה בזמנו של בן גוריון להסדר ‘תורתו אומנותו’ ל-400 לומדי תורה. הם לא שיערו ולא חלמו שהממדים יגדלו בכמויות ובעוצמות כאלה, שאין להם כל פרופורציה. אנחנו רוצים רופאים, אדריכלים, משפטנים, כלכלנים, רואי חשבון, מדענים, פסיכולוגים ואנשי תקשורת, שיהיו כולם יראי השם ותלמידי חכמים. האפליה נגדנו תיפתר באמצעות השתלבות בחברה, לימודי ליבה, שירות בצבא ויציאה לעבודה”.

את הדברים הללו לא אני אמרתי, למרות שאני אומר וכותב דברים דומים לכך כבר שנים, גם לא אמרו זאת פוליטיקאים חילונים כדוגמת ניצן הורוביץ, וגם לא ירון ידען העומד בראש מפלגת אור הקוראת להפרדה מוחלטת של הדת והמדינה. אומר את זה בראיון למעריב לא פחות ולא יותר חבר כנסת חרדי – מסיעת ש”ס, חיים אמסלם, המביע למעשה התנגדות לחוק האברכים, ולמניעת לימודי הליבה בבתי הספר החרדים, שני נושאים לוהטים בקרב הציבור החרדי שרוב הפוליטיקאים שלו פשוט חושבים שניתן להמשיך לגדל פה עוד כמה דורות שבהם המדינה תדאג ללומדים מבחינה כספית אך תפקיר אותם לתוכנית לימודים שלא יאפשרו להם לצאת לשוק העבודה. צריך לשפשף את העיניים ולא להאמין. אפילו לא מדובר ברב מהציונות הדתית.

כמובן שכחרדי הוא אינו מתנגד ללימודי קודש ואף קורא לממן אותם “בשפה רגילה היינו מגדירים את ה”כולל” כמכון הכשרה לרבנים, ולכן באמת הלמוד בכולל כשלעצמו הוא דבר חיובי, וראוי לה למדינה יהודית לתמוך בלומדים אלה וזכות היא לה. אבל גם מכאן הנגזרת שמי שאינו מתעתד להיות כזה, מקומו בספסל לימודים אחר, ספסל שמשלב תורה ולימודים כלליים, שמכינו לעתיד, לאחת המלאכות המפרנסות בעליהם”, “הדוברים, העסקנים, הפרשנים, הכתבים, ורוב החברה החרדית, שרוממות למוד התורה והכוללים בגרונם, בפועל הם עצמם מזמן אינם נמנים על הלומדים בלבד, אולם הם מדבררים לשמר את הכולל כדגם וכמסגרת, אולי מתוך אילוץ חברתי, והלך מחשבתי שגוי”.

מה שמעניין עוד יותר הוא שאמסלם אמר את הדברים לא רק במסיבת עיתונאים המיועדת לתקשורת הכללית אלא גם באתרי אינטרנט ובראיונות לתחנות רדיו הפונים לציבור החרדי כגון רדיו קול חי וכיכר השבת.

במאמר שפירסם באחרונה אמסלם באתר החרדי “כיכר השבת” הוא טען כי כל תופעת אברכי הכוללים כלל לא היתה מקובלת ביהדות ספרד: “כשהנציגים החרדים מדברים גבוהה גבוהה על חשיבות ה’כוללים’ לעם ישראל ולתורת ישראל, כדאי מאוד לדעת כי בארצות צפון אפריקה ובכל מחוזות הספרדים, המסגרת הנקראת בזמנינו ‘כולל אברכים’ לא היתה קיימת מעולם!”

לצערי ברור שחברי הכנסת החרדים רחוקים מלייצג את הציבור שלהם שהוא באופיו הרבה יותר מתון מהפוליטיקאים אלא שבשני המגזרים הללו, יש נטיה לחסל חיסול ממוקד כל פוליטיקאי מתון או באמצעות מינוי חברי הכנסת על ידי העסקנים מבלי לערוך בחירות דמוקרטיות. במצב כזה, אין סיכוי שיהיה עם מי לדבר עם פשרה. הזגזוגים של ש”ס בתחום המדיני שהביאו אותה למצב של לשון מאזניים (ואת עם ישראל למצב שבו הדבר היחיד שהוא קובע בבחירות זה מי יישב עם ש”ס בממשלה), התבררו כמקח טעות, ואני מקווה שבמרצ למדו את הלקח הזה אחרי שבמממשלות רבין וברק העדיפו את ש”ס על פני מפלגות חילוניות כדוגמת הליכוד ושינוי, וכך העלו את המחיר ששולם לה, דבר שאנחנו סובלים ממנו עד היום.

מהו חוק האברכים עליו מדובר? לא מזמן, בג”צ קבע כי הענקת הבטחה ההכנסה לאברכים פוגעת בשוויון משום שאינה חלה על מי שלומדים במוסדות שאינם מוסדות דת. הסעיף התקציבי מפר את החובה לחלק את תמיכות המדינה בשוויון ולכן אינו יכול להמשיך ולהיכלל במתכונתו הנוכחית בחוקי התקציב, החל מחוק התקציב לשנת 2011 ואילך. ח”כ גפני ואחרים החליטו להגיש את הצעת החוק, שתעקוף למעשה את החלטת בג”ץ. הצעת חוק מלגת קיום לתלמידי כולל מעוניינת “לעגן את זכותם של תלמידי כוללים שתורתם היא אומנותם לקבלת מלגה”. על פי דברי ההסבר להצעה, שהחתומים עליה הם חברי כנסת מיהדות התורה, ש”ס והאיחוד הלאומי, מטרתה לקבוע הסדר ייחודי, שיעביר מלגות לתלמידי הישיבות – שלהם שלושה ילדים לפחות. לכאורה החוק שוויוני והוא מאפשר מילגה דומה גם לסטודנטים העונים לתנאים אלה אולם בדיקת כלי התקשורת הראתה שאין בכל רחבי מדינת ישראל יותר מ-200 סטודנטים העונים לתנאים אלה.

מהנתונים שהוצגו בהצעת החוק עולה כי סך התקציב שייעדה המדינה בתקציב 2010 לתמיכה בסטודנטים עומד על 450 מליון שקלים חדשים, בעוד שהסעיף התקציבי להבטחת הכנסה לאברכים עמד על סך של 121 מליון שקלים חדשים. המציעים כותבים כי “המדינה רואה חשיבות רבה בעידוד הלימוד התורני ולפיכך מוצע לאפשר מלגת קיום צנועה לאברכים, אשר בחרו ללכת בדרך זו”.

“הציבור החרדי מתנתק מהעם”

ברור שאחרי הפגנת האומץ הזו, טוענים במגזר החרדי שהוא רשע ושצריך להחרים אותו.
אריק בנדר, כתב מעריב בכנסת כותב בבלוג שלו ב-NRG כי מבחינתם (של החרדים, א.ב.) הרב אמסלם נתפס כמי שמכבס את הכביסה המלוכלכת בחוץ, מי שתופס אותם בקלקלתם עם המכנסיים למטה, כמעט מלשין ומוסר שמספר לעולם כולו איך מתנהלים העניינים בחדרי חרדים ונותן תחמושת בידי כל מי שחש ומאמין שהציבור החרדי הולך ומתנתק מהמדינה והופך לנטל על כתפיה.

באתר “חדרי חרדים” פורסם כי שני רבנים הנחשבים לפטרוניו של ח”כ אמסלם, בהם הבאבא ברוך, אמרו עליו כי “הוא רשע, ויש להתרחק ממנו”. בעקבות דבריו של ח”כ הרב חיים אמסלם מש”ס, שעוררו סערה, אומר חבר מועצת חכמי התורה, הרב משה מאיה, בראיון למהדורה המרכזית של “קול ברמה” עם אבי מימרן: “מלכתחילה לומר שהעיקר זה המקצוע ולהיות ד”ר, אין בזה סממן של תורה אי אפשר לדון את האיש, אבל צריך לשלוח אותו להסתכלות, לדעתי הדברים שלו מפתיעים”.

אמסלם הציב בפני העסקנים החרדים מראה שבה הם רואים כיצד הם נראים בעיני הציבור הכללי שמאס בעובדה שציבור גדל והולך גם חי על חשבונו.

אוסיף גם כי ציבור זה לא רק חי על חשבוננו אלא גם אומר לנו איך לחיות מבחינת אורח חיינו גם באיזורים חילוניים (ראיתם פעם מישהו שלומד על האבולוציה בבתי הספר הממלכתיים?), ושהמצב רק נהיה גרוע יותר דמוגרפית כאשר שכונות שלמות נכבשות בסערה על ידי גורמים המשנים את אופיים. צריך להיות עיוור כדי לא לראות את כל אלה ולאפשר לחוק האברכים ולהביטול לימודי הליבה להמשיך כאילו לא קרה דבר.

לאחרונה שמעתי את דוס המחמד של התקשורת הישראלית קובי אריאלי מתבטא ואומר שאפשר לחלוק על דרישת החרדים לקבל מימון ללימודיהם מבלי לעבוד אבל צריך להבין שמדובר במחלוקת אידאולוגית. טוב, מחר אני פותח אידאולוגיה חדשה לפיה אני חייב להרעיש בקולי קולות בין 2 ל-4 לפנות בוקר ולהעיר את כולם. אסור להעניש אותי ואסור להתווכח איתי – זו אידיאולוגיה.

בפרקי אבות מצוטט אבטליון כאומר: “אהוב את המלאכה ושנא את הרבנות ואל תתודע לרשות” שני החלקים הראשונים של המשפט מופנים כידוע בחודש האחרון כנגד חברי הכנסת החרדים הדורשים בחוק האברכים ובמניעת לימודי הליבה, שיידעו שהם הולכים בניגוד למקורות, אך מה בדבר חלקו השלישי של המשפט, אולי ניתן לפרשו גם כ”אל תערבו את הרשות”? או במילים אחרות, שלא יכירו אתכם ברשויות, כלומר גם אל תקחו מהם כסף…

באותו נושא באתר הידען:

http://www.youtube.com/watch?v=6tMQ2Wg9q3E&feature=player_embedded

60 תגובות

  1. אין כל ספק בדבריו ובמעשיו של כב’ הרב אמסלם אם נתניהו יעשה בחכמה ימנה אותו כסגן שר החינוך הממונה על החינוך החרדי ורצוי שעה אחת קודם

  2. אם כבר בתביעות עסקינן, אולי נגיש תביעה נגדית כנגד ראשי המגזר החרדי בארץ ובעולם, על הסחיטות, הרמאויות, ההסתה כנגד ישראל והציונות, הפסדי המסים, הנזקים לנפש ורכוש בגין תוקפנות דתית, הנזקים התדמיתיים ליהודים ולישראל בגלל גנבים חרדים מארה”ב ועוד ועוד… 60 שנה של שנאת ישראל והקידמה… AA ראו הוזהרתם, התביעה עלולה להגיע לגובה מאות מיליארדי דולרים. התביעה תוגש בידי עו”דים בכירים ביותר (משפט מטופש משהו, לא?)

  3. דיון מרתק. אבי אנא אל תצנזר מאום.
    האוויר החם בבועה הוירטואלית של קיום החרדים
    יוצא בשריקה חדה כשאמסלם מנקב אותה מבפנים
    עם סיכה חדה. העולם החרדי נד על פי גבול
    העוני הכמעט מוחלט.
    לדעתי הפתרון הוא לייצר להם אפשרות
    פרנסה מזרזיף דק תעלה כמות העובדים
    לכדי מסה קריטית של עובדים חרדים.
    אין להם ברירה.

    במקום לדבר רק על הבעיה הייתי שמח לשמוע
    רעיונות לפתרון.
    למשל לדעתי עבודות הסיעוד שמבצעים
    עובדים ועובדות זרות מתאים מאוד לחרדים.

    בעלי יכולות אנליטיות יכולים לעבור הכשרה
    לבדיקות איכות לתוכנות.

    הייתי בבני ברק לבדוק אפשרות לעבוד
    עם חברת תכנה שמעסיקה רק נשים חרדיות
    ומאוד התרשמתי.

    מה עוד?

  4. למרות שאיני עורך דין הרי עיון קצר בספר החוקים של ישראל מגלה ש- AA ודומין יכולים לישון בשקט. סעיף 192 קובע כי:
    “המאיים על אדם בכל דרך שהיא בפגיעה שלא כדין בגופו, בחירותו, בנכסיו, בשמו הטוב או בפרנסתו, שלו או של אדם אחר, בכוונה להפחיד את האדם או להקניטו, דינו – מאסר שלוש שנים..”
    כיוון שאיום בתביעה משפטית הינו מטבעו נעשה כדין הרי לא ניתן להתלונן עליו.

    שליחת תגובה לאתר אינטרנט המודיע כי בכוונת קבוצה מסויימת לתבוע את האתר (ומפעיליו) לדין בודאי שאינה מהווה הטרדה לפי חוק הטרדה מאיימת. נהפוך הוא, יכול AA לטעון כי הוא כה בטוח בניצחונו עד כי רצה לתת לאבי זמן להערך לקראת הגשת התביעה (אם כי הרבה יותר סביר להניח כי זהו איום סרק).

    לגבי התביעה עצמה כנגד האתר עצמו אני חושב שזאת תהיה טעות גדולה של העולם החרדי. דיון משפטי נוקב בשאלת השתתפות העולם החרדי בכוח העבודה, תרומתו לביטחון המדינה ועוד ייצור פרסומת שלילית לעדה החרדית, בתקופה שלציבור החילוני מתחיל להימאס מהעניין. אפילו אם החרדים יצליחו בתביעתם (מה שאישית קשה לי להאמין) הרי ניצחון זה יהיה ניצחון פירוס.

  5. אבי,מה שבטוח הוא שהמשיח בטוח עובד קשה כדי להתפרנס ,הרי יש לו חמור לבן צמוד

  6. הרב עובדיה יוסף הוציא מתחת ידו כמה פסקי הלכה יפים. מאז חלפו להם 40-50 שנה וההברקה האחרונה שלו הייתה “תצא בחוס”. זקנתו מביישת את נעוריו. הוא פסה.

    התדרדרותו החלה, כאשר החזיר את הרב פרץ לרעננה משום שזה התריע על השחיתות שפשתה כאש בקמה. מאז עברו בשערי מעשיהו שלוחי עובדיה במספר לא מבוטל.

    אמסלם הולך בדרכו של פרץ (ללא המזוזות של אסון הבונים, אני מקווה), אלא שהרב עובדיה שעומד מולו הוא כבר לא הרב עובדיה שעמד מול פרץ.

    בקרוב יסתיים עידן המרן וכולנו ננשום לרווחה. אפשר להתחיל כבר כעת.

  7. דרור, התחושה שלך מוטעית. השוני וההסתגרות לא מפריעים לי. גם הבודהיסטים חושבים אחרת ממני ומתלבשים אחרת ממני. מה שמפריע זה שמתלווה לכך תחושת עליונות כאילו הם אנשים טהורים ועליונים ואנחנו טמאים ונחותים, בעוד שאנחנו מפרנסים אותם ושומרים עליהם, וזה כל כך לא מספיק להם שהם רוצים עוד ומזייפים תעודות זהות.
    כפי שהסברתי כבר, הציבור החילוני בקושי מגיב למכות הניחתות עליו חדשות לבקרים בידי שרים חרדים ו/או רבנים שמשלהבים המונים לצרכיהם. אין לו זמן למחאות ולשנאות. הוא עסוק בעבודה. . מה הם חושבים שהם ינחיתו כל יום גזירה והציבור יקבל אותה בשלוות נפש? או שכל ביקורת היא ביקורת אחת יותר מדי.
    אני סבור שאחרי שלוש דורות של עצלנות צריך לתקן את המעוות כמה שיותר מהר. במקום זאת אני שומע וקורא על עוד פסק הלכה שקורא שלא לעבוד ועל הרב עובדיה שקורא בוגד לח”כ מש”ס שבסך הכל ביקש שהחרדים ייצאו לעבודה. בקצב הזה של עובד אחד בחודש, נגיע בשנת 2300 לכך שכל החרדים יעבדו.
    המבט האמפירי הוא שרק מתי מעט עובדים. נראה מי יגיע קודם השתלבות החרדים בשוק העבודה או המשיח.

  8. יובל:

    כמו שאמרת – עוכרי דין יכולים לטעון כל מיני דברים ולכן גם אדם שלא עשה כל רע יכול להיות מאוים – מה גם שבזבוז זמן הוא נזק בפני עצמו.
    חוץ מזה – הרי ברור שהכוונה הייתה כוונת איום שמטרתו הייתה לגרום לאבי להפסיק לדווח על המציאות כפי שהיא.
    בינינו – אני די בטוח שאין כל הליך כזה – כלומר הם לא חושבים אפילו לתבוע כי הם יודעים בעצמם שאין להם עילה – מה שמדגיש עוד יותר את כוונת האיום שבדברים.

  9. עוכרי דין יכולים לטעון הרבה דברים. חותני, ע”ה, שהיה שופט מחוזי בירושלים, סיפר לי פעם על עו”ד שציטט את חוק הכלים השלובים וטען שמי השקיה זורמים במעלה ההר.

    ובעניין מושא דיוננו: הוא בסך הכל מיידע אותנו כי הוא הולך לבקש את בוררותו של הגוף הלגיטימי ביותר שיפסוק בין הציבור שלו לבין הציבור שלנו. לא ראיתי בדבריו שום איום. הוא לא הסית נגד אף אחד ולא איים לפגוע בגוף או בנפש. אפילו פולסא דנורא לא ראיתי אצלו. אילו אני בנעליו של אבי בליזובסקי וAA היה מודיע לי כי הוא פונה לבית המשפט כדי לבקש שיפסוק לו ממני פיצויים, לא הייתי רואה את עצמי מאוים כי ברור לי שלא עשיתי כל רע.

  10. אני בתחושה שהציבור החילוני לא מעוניין בקיומו של ציבור חרדי נקודה. זה די מחריד אותו השוני הזה וההסתגרות. אני בתחושה שהבעיות שאכן קיימות בציבור החרדי מקבלות ניפוח מעבר למימדיהן האמיתיים כיון שהתקשורת היא חילונית באופייה ומשקפת את החרדות של הציבור החילוני.

    אני חושב שהציבור החרדי כן משתנה. זה קורה לאט והיחס החילוני בשנים האחרונות נדמה לי כמו נוגש עם שוט שמצליף בציבור הזה כאומר:”יותר מהר! יותר מהר! פרזיטים! נמאס מכם! נשבר הזית!”

    צריך להזהר מעיצוב דעה על פי סטריאוטיפים ורגש של כעס או חרדה כזו או אחרת. במיוחד באתר כזה הייתי מצפה לקצת מבט אמפירי אמיתי אחרי מה שבאמת קורה בשטח. בכל אופן תודה על הקישורים.

  11. יובל:
    לפעמים דווקא מצנזרים כאן את מי שמגדיש את הסאה.
    החברה האלה אכן מתקרבים לכך.

    אגב, חשבת על כך שכאשר א תובע את ב בגין מכתב איום ששלח לו יכול עורך הדין של ב להשתמש בווריאציה על טענתך ולומר ל א שלא אוים כי יכול היה לקרוע את המכתב ולתייק אותו בפח?

  12. לפעמים אני אומר “אשמח להתבדות”. הפעם אני שווה נפש.

    יפה עושה הידען שמקדש את חופש הדיבור ואינו מצנזר, אך תגובות לא ענייניות המהוות מטרד ובזבוז זמנם של הקוראים ראויות להיזרק לאשפה ולא להגיע הנה. אולי כדאי לשמור גיבוי שלהן למען עדות בבית המשפט, אם יעלה הצורך בזה, אך אני (ולצערי אינני מוסמך לדבר בשם רוב הקוראים למרות שאני כמעט בטוח שדעתם כדעתי) לא מוצא בהן שום עניין ואשמח אם תחסכו אותן ממני.

  13. יובל:
    אתה טועה.
    האיום מופנה כלפי מנהל האתר והוא מתקבל בכל מקרה – גם אם בהמשך יצנזר את התגובה.
    גם אנשים אחרים מאוימים אם ראו את התגובה לפני שצונזרה (ובכלל – התגובה לא נכתבה כדי להיות מצונזרת וכפי שאתה רואה – לא צונזרה)
    עצם כתיבתה של תגובה שכל מה שאפשר לעשות אתה זה לצנזר אותה היא הטרדה.

    יכול להיות שהכסף לתביעה מגיע מכאן?
    http://www.haaretz.co.il/hasite/spages/1199700.html

  14. מה שעושה AA אולי גובל בהטרדה, אך בידי מערכת הידען שמורה הזכות לצנזר תגובות. מערכת המשפט בישראל היא כלי לגיטימי וחסר פניות, ומשום כך אין לראות בדבריו הפחדה או איומים.

    ככלל, דיון משפטי כמו זה שAA שואף אליו עשוי להימשך שנים רבות ולתת במה פומבית נוספת לוויכוח הציבורי הכואב הזה.

    AA! הריני מאחל הצלחה לכם ולנתבעיכם – כלומר לכל העם השוכן בציון.

  15. AA:
    האם אתה מוכן להזדהות כדי שאפשר יהיה להגיש נגדך תביעה בגין הטרדה, הפחדה ואיומים?

  16. בליזובסקי
    גוייסו מספר תורמים כבדים למימון הגשת תביעה ייצוגית נגד אתרים כדוגמתך
    הנזק המצטבר בגין הסתה כנגד הציבור הדתי והחרדי.
    אלפי עובדים לא התקבלו לעבודה ואו קידומם נעצר בגין הסתה מסוג האתר שלך.
    התביעה הייצוגים תוגש כנגד פרטים וגופים כאחד שעסקו בהסתה זו.
    הסכום עשוי להגיע ל-500 מיליון שקל.
    הנושא כרגע בשלב איסוף נתונים ועדויות. התביעה תוגש בידי עו”דים בכירים ביותר.

  17. דרור:
    אתה מוזמן לקרןא את הסטטיסטיקות המוסמכות של הפורום לשוויון בנטל ביחס לגיוס לצבא.
    כל אנשי “תורתו אומנותו” אינם עובדים וזה מבחירה שלהם ולא בגלל הדרה שלהם על ידי אחרים.
    אתה מוזמן לקרוא את המחקרים של חדוש.
    יודע מה? אתה מוזמן גם להקשיב לאמסלם! האם גם הוא מונע לדעתך על ידי שנאת חרדים?

  18. דרור, כמה שהתקשורת לא בדיוק פרו חרדית, יש לה המון סייגים ועד שהיא מפרסמת משהו שמרגיז פטרונים (הנהלת רשות השידור, מפרסמים גדולים) היא אפילו ממעיטה כדי לא להרגיז את החרדים, מי שאשם ברוב הפרסומים השליליים הם החרדים עצמם שממשיכים לצפצף על דעת הקהל ולגרום לכך שיחפשו אותם – שעון הקיץ, חוק האברכים, האם המרעיבה, בית החולים באשקלון. אם תבדוק טוב, כל הביקורות באו לאחר הנסיון של החרדים לנגוס עוד ועוד בחופש במדינה הזו, והעובדה שבגלל הפוליטיקאים המושחתים שלנו הם גם מצליחים.

  19. אבי, עם יד על הלב, אתה באמת מעודכן ב100% לגביי המצב בשטח? כמה חרדים באמת עובדים “לבן” וכמה לא? כמה כבר הצליחו להשתבץ בהיי טק או לואו טק או ברשות שמורות הטבע?
    גם אתה ניזון מהתקשורת והיא לא בדיוק פרו-חרדית.

  20. לחרדי גאה, שטויות במיץ. אלו שמסוגלים להיקלט במקומות עבודה הם מתי מעט ורובם ילידי ארה”ב. מקומות העבודה שמחים לקלוט אנשים חכמים אלא שחסר לכם רקע בכל הדברים הבסיסיים – מתמטיקה, אנגלית. אז יש אחוז אחד או שניים מכם שהם גאונים ומסוגלים לתפוס את זה בקורס השלמה של שנה אבל הרוב בכל חברה אנושית אינו כזה ונדרש להכשרה ארוכה, אותה אתם מונעים בואפן שיטתי ומכוון מאנשיכם.במיוחד בהייטק אפשר לבנות סביבות נפרדות ואפילןו לעבוד מהבית.

  21. לאבי ולכל הידענים, תעשו בבקשה שיעורי בית לפני שאתם מכלילים!
    רוב מקומות העבודה והמקצועות שהזכרת חסומים בפנינו רק בגלל המראה והלבוש! אני אישית ניהלתי מפעל גדול בארץ בן 400 סניפים! ואפי’ קיבלתי את פרס המפעל לשנת 2009 על הסניפים שהיו תחת ניהולי, ורק בגלל זכיה זו נרמז לי שבאם אני לא רוצה להסתבך ולהתלכלך שאני יבין את הרמז ויצא החוצה כי אין להם כוונה לאפשר לחרדי להתקדם! ולאחר שנתיים של עבודה מאומצת נזכרו שאין לי את תרבות המפעל…. ושהפילת שלי גם ככה היה רק מעל הממוצע ולא איזה גאון… וסיפורים כדוגמתי יש הרבה מאוד! אז אנא מכם תנו כבוד למדע אבל קודם לכן לבריות שלומדות את המדע ויש מספיק מקום לכולם.
    בתקווה להבנה.

  22. “כל המשים על ליבו שיעסוק בתורה ולא יעשה מלאכה, ויתפרנס מן הצדקה – הרי זה חילל את השם, וביזה את התורה, וכיבה מאור הדת, וגרם רעה לעצמו, ונטל חייו מן העולם הבא: לפי שאסור ליהנות בדברי תורה בעולם הזה. אמרו חכמים…אהוב את המלאכה, ושנא את הרבנות. וכל תורה שאין עמה מלאכה, סופה בטלה; וסוף אדם זה שיהיה מלסטם את הבריות”
    הרמב”ם – הלכות תלמוד תורה.
    ואכן – כבר הגענו לסוף והטפיליסטים האלה כבר מאיימים על אושיות המדינה

  23. מתן, “כל הפוסל במומו פוסל”, כתב הרמב”ם:
    “הפוסל את אחרים תמיד, כגון שנותן שמץ במשפחות או ביחידים ואומר עליהן שהן ממזרים חוששין לו שמא ממזר הוא, ואם אמר להן שהם עבדים חוששין לו שמא עבד הוא שכל הפוסל במומו פוסל”.
    (הלכות איסורי ביאה פרק יט הלכה יז).
    אל תשמיץ אדם שסוף סוף דואג שילדים חרדים יקבלו לימודי ליבה כמו מתמטיקה ומדעים מגיל קטן ולא יפגרו אחרי אחיהם החילונים, אם כבר יש לו מה להפסיד אם הוא יוצא כנגד כל הסמכות הרבנית המקובלת ולא רק הרב עובדיה כביכול. מילה אחרונה למיכאל, לא כל החילונים הם אתאיסטים אתה יודע, אמונה פרטית בכח עליון נפרדת מהדת וחוקיה שיכולים להתפרש בצורות שונות, אם כבר השאלה הנכונה היא האם הוא מסכים שהפירוש החרדי הכיתתי של התורה הוא הנכון.

  24. מתן:
    אמרת שאתה חילוני.
    בוא ואפשר לנו להאמין שזה נכון. בוא והצהר כאן שאין אלוהים.

  25. מה אתם מתווכחים עם המתן הזה?
    הוא הרי גם לא מבין מדוע אינכם מבינים שאחד ועוד אחד שווה שלש!

  26. מתן, גם אם אתה צודק, והסיבות שלו הן אגואיסטיות, עדיין זה לא משנה את העובדה שאמר דברים נכונים. מה כל כך טוב למדינה בכך שציבור המהווה 20% ממנה מרים את עצמו מעל שאר החברה, תוך שהוא חי על חשבונה? הרי גם נגיד בנק ישראל אמר את הדברים הללו לא פעם, ואפילו ראש הממשלה ושר החינוך מדברים על הבעיה הזו.
    כמו שיובל אמר, צריך לצאת מנקודת הנחה שכל פוליטיקאי הוא מושחת, אבל לתת לו את הקרדיט כשהוא עושה את הדברים הנכונים.

  27. למאתמתן מה לא ברור כאן.

    המודל שלך מניח הנחה סמויה כי ישנם פוליטיקאים שאינם מושחתים. והלא ברור כי כל פוליטיקאי הוא מושחת, ואם טרם נתגלה קלונו בין כתלי בית המשפט, סימן שהוא מסתתר היטב. אין צורך לדבר על מה שידוע לכל.

    עד היום האתרוגים התקשורתיים נעשו לפוליטיקאים אשכנזים. היהפוך ספרדי עורו ופרענק חברבורותיו? נראה לי שאתה צריך לתקן את התזה שלך.

  28. כולי פליאה שאין הדברים ברורים לכם כשמש בצהריים.
    החמדן הקטן הבין שאין לו סיכוי להכלל בנבחרת ש”ס לבחירות הקרובות.
    לכן מבעוד מועד הוא חייב למצוא לעצמו אג’נדה מסייעת ליום פקודה. (העריבה לאזניי התקשורת)
    הסכנה היחידה מבחינתו היא, שיפוטר לאלתר.
    לכן איים בראש חוצות, שאם הרב עובדיה יבקש את כסאו, הרי יבזה אותו ברבים, ויסרב לו.
    הרב עובדיה כמובן לא ירצה להתבזות, וידידנו יוכל להצמד לכסאו, עד לבחירות הקרובות.
    עד אז התקשורת שלנו תאתרג אותו, והלה מקוה להנות מפרי באושיו בקלפי.
    מה לא ברור כאן ?

  29. צריך לעודד רבנים כמו הרב אמסלם, כי הם מעודדים שילוב של החרדים בשוק העבודה והכנסתם לאקדמיה.
    הבעיה המרכזית של פלגים מסוימים בחרדים היא התנגדותם ללימודי הליבה ואי שילובם בשוק העבודה וגם כמובן אי שילובן בלימודי האקדמיה.
    תקראו מאמר שפרסם פעם אלוף בן על שילובם של הערבים והחרדים בשוק העבודה. הבעיה של הערבים היא שהם רוצים לעבוד ומפלים אותם בקבלה למקומות עבודה רבים, כך כתב בן, ואילו הבעיה של החרדים היא בדיוק הפוכה:
    http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2010/apr/06/israel-integration-orthodox-jews-arabs
    אלה הם עיקרי הדברים שכתבתי על המאמר פעם: ב-6 לאפריל אלוף בן מהארץ פרסם מאמר בגרדיאן הבריטי תחת הכותרת: “ישראלים צריכים לשלב כדי לשרוד”. בן מעלה במאמר בעיה שבה עוסקים שנים רבות במכוני מחקר בארץ: כיצד לשלב חרדים וערבים בשוק העבודה הישראלי. זו בעית מחקר שמעסיקה חוקרים רבים ומשקיעים בה משאבים ניכרים. אלוף בן מנסה להסביר לקהל הבריטי את הבעיה שהיא מובנת לכל אזרח ישראלי.
    יש כאן מספר סוגיות: ראשית, האם יש לשלב ערבים וחרדים בצבא ואם כן כיצד יש לעשות זאת? שנית, כיצד לעודד שילוב ערבים וחרדים בשוק העבודה.
    המאמר מסביר לבריטים שהגידול באוכלוסית האולטרא אורתודוקסים (החרדים) מצד אחד והערבים מהצד השני הוא פצצת הזמן החברתית שמאיימת על המדינה היהודית ועל קיומה לטווח ארוך. ומדוע? בגלל שהפוליטיקאים, הכלכלנים ומומחי המדיניות הישראליים לא מצליחים לפתור את הבעיה של אי שילובם הראוי בשוק העבודה והביטחון.
    אם אתם מתעניינים בעתיד ישראל”, מתחיל אלוף בן את מאמרו והסברו לקהל הבריטי, “כל מה שאתם צריכים לדעת הוא נתון סטטיסטי אחד: בין הילדים הישראלים בשנתם הראשונה בבית הספר היסודי, בערך מחצית הם ערבים או יהודים אולטרא-אורתודוקסים”.
    בן ממשיך לומר שהיחס הזה הולך וגובר. אם מביטים קדימה, חברה ישראלית מאוד שונה מופיעה, כאשר הגרעין היהודי החילוני מצטמק. אולם, בעוד התרחיש הזה מבשיל, המדינה צריכה להתמודד עם קשיים הולכים וגוברים: היא צריכה להגן על עצמה ולהחזיק את כלכלתה.
    ומה הבעיה: היהודים האולטרא-אורתודוקסים מחד והערבים מאידך פטורים משירות צבאי והם גם לא מיוצגים כראוי בשוק העבודה. בעוד שמשקלם היחסי בחברה הולך וגדל, סיכוני הביטחון בישראל והקריסה הכלכלית דורשים חיילים וידיים עובדות. אבל המצב בארץ הוא שפחות ופחות חיילים ועובדים יגנו על הארץ ויספקו שירותים לאוכלוסיה נרחבת שהולכת וגדלה.
    לכן, טוען אלוף בן במאמר של הגרדיאן, הקיום לטווח ארוך של המדינה היהודית תלוי דווקא בשיתוף של הערבים מחד ושל האזרחים היהודים האולטרא-אורתודוקסים מאידך.
    אולם ישנה בעיה מאוד רצינית בנושא זה, מסביר בן לקוראים הבריטיים שאולי לא מודעים למרקם האוכלוסייה כאן. “לאנוס את הערבים ואת האולטרא-אורתודוקסים לתוך שירות צבאי ושוק העבודה לא יעבוד. זה רק יגביר את המתח החברתי. תוך שמבינים זאת, הפוליטיקאים, הכלכלנים ומומחי המדיניות הישראליים מבולבלים. יש בידם מעט להציע מעבר לצעדים קטנים שיעודדו אינטגרציה ושיתוף בכוח העבודה, תוך ששמים לב להבדל בין הערבים – שרוצים לעבוד, אבל קשה להם למצוא עבודות – לאולטרא-אורתודוקסים, שהנורמות התרבותיות שלהם מעדיפות לימוד תורה עלפני תעסוקה”.
    ואז בן כותב אחר כך, “בישראל, הצבא משרת כבסיס לרשת. האוקספורד והקיימברידג’ שלנו הן יחידות האליטה בצבא ויחידות חיל האוויר. (ראש הממשלה בנימין נתניהו ובן בריתו הפוליטי העיקרי שר הביטחון, אהוד ברק, שירתו יחד ביחידות המובחרות). ערבי או אולטרא-אורתודוקסי שמחפש משרה, אפילו בעל תואר אקדמי, נשאר מחוץ למועדון ולרוב נתקל בדעות קדומות ובאפליה במקום עבודתו”.
    פירושו של דבר, שהצבא אצלנו נהפך למה שהאמריקאים קוראים: Ivy League.
    סימנים מעודדים, מספר בן לקוראיו הבריטיים, מראים על הכרח כלכלי שמעודד מאות אולטרא-אורתודוקסים בגילאים צעירים להתנדב לעבודות טכניות בצבא, שאותן הם רואים כמסלול לקרירות בעתיד. הם מקבלים אוכל כשר למהדרין והם משרתים ביחידות שיש בהן רק גברים. באשר לערבים, שומעים יותר ויותר מבטאים ערבים בדרגסטורים ובתחנות מענה קולי. בן מציין שבהפקת האח הגדול האחרונה מתחרה ערבי הצליח להגיע לפינליסטים.
    בן מדבר כאן על טיפה בים או התחלות והוא מציין שישראל לא יכולה לחכות עד אשר תתרחש מהפכה חברתית של ממש. כדי להציל את המדינה מקריסה יש צורך בשינוי מהותי בתפישה, השמטת הדעות הקדומות והשנאה הבין-שבטית. יש לראות במיעוטים כמקדמי הכלכלה העתידית. בן קורא לאינטגרציה חברתית כמפתח להישרדות מדינת ישראל ולשגשוגה, כי פשוט אין לנו ברירה.

  30. התרחיש שלי:

    אמסלם איננו הש”סניק היחיד הקורא (כרגע בסתר, אבל בקרוב בגלוי) את הידען. הוא לא מתאבד פוליטית, אלא להיפך. ח”כים מסיעתו יצטרפו אליו.

    יש הבדל חשוב בין החרדים הספרדים והחרדים האשכנזים. האחרונים קרובים לחוגים אנטי-ציונים מובהקים, ובעיניהם חורבן היישות הציונית איננה התרחיש הכי גרוע בלשון המעטה. הספרדים, לעומתם, מעורבים בעשייה הציונית וגורלה של מדינת ישראל חשוב להם.

    אמסלם קיבל כאן הרבה שבחים, שבהחלט מגיעים לו בזכות, אך הוא בסך הכל עושה מה שההיגיון מחייב.

  31. מתן, זה די סותר מה שאתה אומר. אם אמסלם רוצה לשמור על מיקומו בש”ס ובכנסת למה הוא מתאבד פוליטית ככה ויוצא בהכרזות האלה?

  32. מתן:
    אולי בשבילך זה עמוק.
    בשביל כל בר דעת (בניגוד לבר דת שואף בר דק) זה מובן מאליו

  33. מתן:
    כנראה שלהבין איננו הצד החזק שלך.
    זה המענה שלי לשאלה שהצגת.
    יושרו מתבטא בהבנה שלא יתכן (מבחינת ההגינות והיושר) שהטפילות תימשך.

  34. וואי וואי וואי!!!
    אמרתי חולני ולא ידעתי עד כמה חולני (וחולה)!
    האם ידוע לך שאנחנו חיים בדמוקרטיה?!
    האם ידוע לך שבדמוקרטיה אין לשום רבובדיה תצא בחוץ סמכות לומר לנבחר ציבור מה לעשות?

  35. מה שחשוב הוא שדבריו באשר לצורך של החרדים לעבוד אמיתיים ונכונים וכל בר דעת צריך להסכים איתם (אפילו ראש הממשלה אמר זאת, חבל שהוא לא מגבה זאת גם בצעדים מעבר לדיבורים בגלל החשש שלו ממשבר קואליציוני), רק שהדעת זה דבר שנמצא במחסור בימים אלה.

  36. חולני ? אז בבקשה…
    איך תוכל להסביר את האיום הסמוי בדבריו של הלה כלפי הפטרון הרוחני שלו ? (אפילו אם הרב עוב…. לא אתפטר.)
    אם אנסה תרגום חופשי, אז יוצא לי בערך כך: יקירי הרב עובדיה שליט”א, אם תעיז להעלות על דעתך את האפשרות לדרוש את פיטורי, הרי מודיע לך קבל עם ועדה, שלא אהסס לבזות אותך ברבים, ולסרב לך.
    וכל זה למה ? כי הכסא חשוב יותר.
    ואם תפטרני אשכח בתהומות הנשיה, ומי יזכרני בבחירות הקרובות ?

    נו, עכשיו בו תספר לי על האיש הישר שאתה מדבר עליו.

  37. מצד שני, אוהב לקרוא פה, אם תמנע מנקיטת עמדה בגנות הבורות ובעד ההשכלה אז לילדיך לא יהיה מקום דומה לקרוא בו.

  38. משה:
    האם תואיל להזדהות?
    זה חשוב למקרה שמישהו ירצה לתבוע אותך בגין סחיטה באמצעות הפחדה ואיומים.

    מתן:
    דבריך אינם נראים כמו דבריו של חילוני. אולי התכוונת לחולני?
    מדובר באדם ישר שהעז סוף סוף לומר את האמת למרות שהכיר טוב את חבורת הנחשים המקיפה אותו.

  39. לאוהב לקרוא פה, לשם כך נועדה האזהרה שבפסקה הראשונה, כדי שלא תטרח לקרוא מה שלא מעניין אותך. במיוחד כשמדובר בכתבה אחת מתוך כל כמה מאות כתבות מדעיות.

  40. כותבים יקרים אנא ממכם יש לי מספיק אתרים לקרוא על פוליטיקה, תנו לילהנות מהתוכן האיכותי שהיה פה עד עכשיו. חבל שתהרסו.

  41. אני מציע להוריד את גובה הלהבות.
    אבי, אתה באמת יכול להעביר מסרים, בלי הצורך בהערות עולבות.
    בשביל מה אתה צריך את כל הבלאגן הזה ?
    אגב, בנוגע לאמסלם, הוא סתם פוליטיקאי קטן, שאיבד את מקומו בתוך המפלגה.
    אלא שעל הכסא הוא לא מוכן לוותר, כמו הרבה פוליטיקאים שנדבקים לכסא כמו מסטיק לסוליה.
    הבזוי בעיני הוא, שהאיש מוכן להטיל רפש אפילו על המנהיגות הרוחנית שאותה הוא אמור לייצג.
    גם בתור חילוני, אני מרגיש גועל ממנו, אז תפסיקו להלל אותו, בינינו האיש רדוד וטיפש, ואף אחד כאן לא הולך לבחור בו, נכון ?

  42. לאבי היקר
    אני מתחיל להבין למה לפעמים צריך צנזורה. המשה הזה ודומיו, כניראה שכל מטרתם לפגוע באתרך, אז אולי באמת רצוי לסלקם מן האתר.
    מלבד זאת קראתי שוב ושוב את דבריך ובאמת לא ראיתי משהו שעלול לגרום להרשעתך בתביעה ייצוגית כל שהיא. אל תירא.
    הכעס שלהם מטפס לשמיים בגלל שאחד משלהם שם לפניהם מראה שבה הם רואים כיצד הם ניראים.
    כן ירבו כאלה
    שבוע טוב
    סבדרמיש יהודה

  43. אבי בליזובסקי
    תתכונן אנחנו מכינים תביעה ייצוגית נגדך והאתר שלך
    בהסתה שלך אתה גורם לנזק מסוגים שונים למגזר הדתי חרדי במדינה
    נראה אותך מתמודד עם תביעה ע”ס 10 מליון ש:ח

  44. במדינה שמתקדמת הפוך ודומה יותר ויותר לאיראן זה בהחלט יהיה נס אם זה יתרחש אי פעם .

  45. אסף – ההפרדה בין דת למדינה היא חלק מהחוקה של כל הצדינות המתקדמות. זה לא איזשהו נס או פלא משמיים.

  46. להפריד דת מהמדינה וכמה שיותר מהר.

    בכלל צריך להפריד דת מהאנושות, אבל עד שזה יקרה…..

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.