טלסקופ החלל האבל חושף: כוכבים נולדים סביב חורים שחורים במרכזי גלקסיות

מרכז הגלקסיה מוקף בלולאה המכונה טבעת תהודה (resonance ring). הטבעת מלאה בצבירים בהירים והתפרצויות של יצירת כוכבים, והיא ממסגרת את החור השחור הענק

צילום של הגלקסיה NGC 3081 בטלסקופ החלל האבל. צילום: סוכנות החלל האירופית ונאס"א, ר. בוטה - אוניברסיטת אלבמה.
צילום של הגלקסיה NGC 3081 בטלסקופ החלל האבל. צילום: סוכנות החלל האירופית ונאס”א, ר. בוטה – אוניברסיטת אלבמה.

בואו נתבונן בתמונה של גלקסיה הנמצאת במרחק 86 מיליון שנות אור מאיתנו. במרכז התמונה רואים לולאה בהירה המקיפה את ליבת הגלקסיה ואת המוט המרכזי שלה (תצורה נפוצה בגלקסיות ספירליות). זה מקום שבו כוכבים נולדים, אומרים מדענים החוקרים תמונה חדשה של הגלקסיה NGC 3081 שצילם טלסקופ החלל האבל.

בהשוואה לגלקסיות ספירליות אחרות, גלקסיה זו נראית מעט שונה” נאמר בהודעה של נאס”א.” מרכז הגלקסיה, שנראה כמוט ארוך של כוכבים, מוקף בלולאה המכונה טבעת תהודה (resonance ring). הטבעת מלאה בצבירים בהירים והתפרצויות של יצירת כוכבים, והיא ממסגרת את החור השחור הענק שיש עדויות לקיומו במרכזה של הגלקסיה, המכונה NGC 3081. טבעת זו זוהרת בבהירות כשהיא זוללת במהירות חומר הנופל אליה.

המונח טבעת תהודה מתייחס לאיזור שבו הכבידה גורמת לגז להתרכז באיזורים מסוימים, והתוצאה יכולה להיראות כמו טבעת. המדענים מוסיפים כי NGC 3081, הנמצאת בקבוצת הידרה (נחש הים), היא רק דוגמה אחת לגלקסיות ספירליות המכילות תצורת מוט במרכזן המכילות סוג כזה של טבעות תהודה.

התמונה הורכבה משילוב של צילומים בכמה תדרים: אור נראה, אור תת אדום ואור על-סגול.

לידיעה באתר יוניברס טודיי