פתרון לדילמה של דארווין – מדוע לא הצליח לגלות עדויות לחיים לפני המפץ הקאמבריוני

מסתבר שבדגימת קרקע שנבדקה גם בתקופתו של דארווין, קיימות עדויות רבות לחיים מיקרוסקופיים מלפני התפוצצות הקאמבריאן, צריך היה לחכות למיכשור של המאה ה-21

הסלעים שהטעו את דארווין

פתרון לחידה המוכרת בשם “הדילמה של דארווין” נחשפה בידי מדענים באוניברסיטת אוקספורד במאמר שפורסם בכתב העת של החברה הגיאולוגית הבריטית.

“באשר לשאלה מדוע איננו מוצאים מרבצי מאובנים עשירים השייכים לתקופה… זו שקדמה למערכת הקאמבריאנית, אינני יכול לתת תשובה מספקת” כתב צ'ארלס דארווין בספרו “מוצא המינים” בשנת 1859, פסקה שסיכמה את מה שנודע כ”דילמה של דארווין” – העדר מאובנים בשכבות מהעידן הפרה-קאמבריאני (מלפני 4.5 מיליארד שנה ועד לפני 542 מיליון שנה). אם תורת דארווין אודות הברירה הטבעית נכונה, החיים התפתחו בהדרגה על פני מיליוני שנים. ואולם, התקופה הקאמבריאנית שהחלה לפני כ-542 מיליון שנה נראית כמבשרת גידול מהיר במגוון המינים, אירוע שנודע כ”התפוצצות הקאמבריאנית.”

דארווין לא יכול היה למצוא עדויות למאובנים מלפני תקופת הקמאבריאן, והמסתורין המשיך לתעתע בפליאונטולוגים. המחקר אותו ערכו ריצ'ארד באלוו, ומארטין ברייזייר מהמחלקה למדעי כדור הארץ באוניברסיטת אוקספורד בבריטניה, התמקדו בתצורות הסלעים בשרופשייר, אנגליה, המוכרים בשם Longmyndian Supergroup. סלעים אלה נבחנו בתקופתו של דארווין בידי הגיאולוג ג'.וו. סאלטר, שחשד כי הם מכילים שרידים של חיים פרה-קאמבריוניים, אך הוא לא הצליח לזהות שום דבר מלבד עקבות של מאובנים – סימן לא רגיל, שיתכן שהושאר מאחור בידי יצורים חיים.

במחקר השתמשו החוקרים באוסף של סאלטר וכן בדגימות קרקע נוספות מהאתר, וזיהו מאובנים מיקרוסקופים ברמת שימור מעולה. המאובנים מייצגים טווח רחב של חיים מיקרוביאליים מתקופת האדיאקארן, התקופה שקדמה מיידית לקאמבריאן (לפני 630-542 מיליון שנה). הם השתמרו במספר דרכים. חלקם נדחסו תחת שכבת סחופת עד שיצרו מעין שכבה דקה של משקע פחמני על פני הסלע. אחרים השתמרו בשלושה ממדים והם עברו פר-מינרליזציה, תהליך שבו המים המכילים מינרלים חלחלו לחללים בתוך היצור החי והתאדו, כשהם משאירים מאחוריהם משקעים מינראלים ההופכים למאובן קשה. כמה גם השתמרו כהטבעות ורכיבים בתוך שכבת משקעים, והם נראים כתלמים חדים על מצעים שטוחים, או כתמונת הראי של התלמים.

עדיין לא ברור כיצד המיקרואורגניזמים שמרו על עצמם בחיים. ככל הנראה הם חיו בסביבה ימית רדודה, הם שרדו או באמצעות הפיכת אור לאנרגיה בדרך דומה לזו שבה עושים זאת כיום הצמחים, או באמצעות הפיכת מרכיבים אורגניים לאנרגיה כפי שעושים בעלי החיים, לרבות בני האדם. עדיין לא ברור אם מיקרואורגניזמים הללו שייכים לאצות, לפטריות או למגוון רחב של חיידקים קוריים.

דארווין עצמו היה משוכנע כי המאובנים מהפרה-קאמבריאן ימצאו בסופו של דבר והוא מאמין שזו היתה תקופה שבה העולם היה רוחש ביצורים חיים. למרות חשיבות Longmyndian supergroup בפתרון הדילמה שזוהתה בידי דארווין, רק כעת, בזכות שיטות מתוחכמות לבדיקת מאובנים, נחשף סודם של הסלעים והתגלו המאובנים שהם הסתירו מפני דארווין.

1. ל-1
    לא ממש…
    העולם כבר קיים יותר מ-4 מיליארד שנה.
    6000 שנה זה גילו של האלוהים.

2. ל-15 (א. בן-נר). מגוון בע”ח הקיים היום ישנו בגלל הרבייה המינית,
    סביר בהחלט שאין לנו עדויות מאובנות, אך זו כנראה הסיבה ל”מפץ”:
    “כוחות האבולוציה” פיתחו אז את המין.

3. מאליה עולה השאלה, האם ניתן לשער אילו סיבות
    הביאו להתפרצות ה"מפץ הקמבריוני".

4. המדע של העבר לא מדוייק במאה אחוז מבחינת תאריכים אבל זה לא אומר שהוא לא נכון.
    [ חשוב להדגיש שמצאו מאובנים לפני המפץ הקמבריוני (לא כולם טורחים לקרוא את התגובות). יש למישהו מושג מה המאובן הקדום ביותר שנמצא חיידק יוקריוט או מה?
    זה מאוד מעניין כי מן הסתם אין (וכנראה גם לא יהיה בידנו) את המולקולה המשתכפלת הראשונה, אבל ממצא כזה יכול לקרב אותנו להשערה לגבי אופיה של "חווה" האורגניזמית

5. גילוי חדש: המפץ הקמבריוני אירע לפני 630 מיליון שנים.
    שמעתי בחדשות של 23:00 שנתגלו ספוגיים המתוארכים למלפני 630 מיליון שנים. זה מתפרסם בנייצ’ר הנוכחי. אני זוכר שתארוך המפץ, הגם שהוא מסתובב מסביב ל- 600, עולה ויורד כל פעם לפי הגילויים השונים. דומני שלפני 40 שנה זה היה בסביבות ה- 630, ירד ל- 600 והתייצב בשנים האחרונות באיזור ה- 540 ועכשיו שוב 630.

6. ל5
    אולי כולנו עיורים אבל אתם מתבשמים מהפנס שלכם ואילו אנחנו מגששים באפלה
    ונמשיך לגשש עד שנמצא את האמת ,אתם לא תהיו שם.

7. רצית לומר:אני מבין שאיני מבין ובכך אני נחשב למבין למרות שאינני מבין:) כל עוד אני מודה בתנאי 1 שהריני מקבל עלי את ‘עול’ האקסיומות”במסגרת חוקי הטבע המוכרים”.

8. אדון הספק:
    דבריך נאמרו כדי לבטא ביקורת על מי שכן מבין ולמעשה הסתתרה בהם הטענה שגם מי שאומר שהוא מבין זאת לא באמת מבין.
    תגובתי נועדה להעמיד את הדברים על דיוקם ולומר שגם אם אתה אינך מבין – אחרים דווקא מבינים.
    כדי לעזור לך להבין, הרשה לי לשאול אותך.
    האם אתה מקבל את ההנחה שחוקי הטבע פועלים ביקום מאז שנוצר?
    אם כן – הרי שגם אתה מבין שדברים מסוימים מתרחשים מזה מיליארדי שנים.
    השאלה היא עכשיו רק מה ניתן להסיק מעובדה זו ביחס לשאלה הנוכחית.
    מסתבר שאפשר להסיק הרבה מאד כיוון שיש בסלעים תצורות שאין בטבע שום דרך לייצרן שלא באמצעות בעלי חיים וקל מאד לייצרן באמצעות בעלי חיים.
    חוקי הטבע גם מלמדים אותנו על גיל הסלעים ושוב, במסגרת חוקי הטבע המוכרים – לא ניתן היה לקבל תצורות סלעים אלה (על מיקומם במעבה הקרקע ועל הרכבן הכימי והאיזוטופי) מבלי שתעבורנה שנים כה רבות מיום הווצרן.
    כל זה, כמובן, בקווים הכי כלליים שאפשר.
    כדי להבין באמת צריך להתעמק באמת ואתה מוזמן לעשות זאת.

9. לא מבין. זו הנקודה?
    נפלת על השכל?
    זה שאתה בור וחסר השכלה זאת לא הנקודה. זאת הבעיה האישית שלך שאתה אחראי לה ולא אף אחד אחר בעולם.

10. ל-1. אופסס. כמובן שהיו אלה צדק ונוגה הלכו לטייל יד ביד, מאדים
    התבכיין לבוס, כנראה שהזיכרון שלי כבר לא מה שהיה פעם.

11. לי לא ברור כיצד בכלל אפשר להגיע לספקולציות כאלה ארוכות טווח בתיארוך שנים,,מיליארדים,מיליונים,,ןלדבר על כך בבטחון כזה ודאי,לקפוץ כלאחר יד בהשערות כאילו מדובר בספירת מלאי טריוויאלי.
    ההגיון שלי פשוט לא תופס את ה’ביטחון’ הרטרו-פוסט נבואי, מדעי/דתי דעתני הזה לכלל השגותיו.

12. ל-1. העולם נברא לפני 8000 שנה ויומיים; יום רביעי התארך ליותר