רוזטה מתחילה מחר (6 באוגוסט) להקיף את השביט 67P צ’וריומוב-גארדימנקו

מחר בשעה 12:00 שעון ישראל יופעלו מנועיה כדי להאט את מהירותה ולאפשר לה ללוות את השביט

התמונה העדכנית של השביט 67P צ'וריומוב-גארדימנקו שצולמה על ידי רוזטה ב-2 באוגוסט 2014. צילום: ESA/Rosetta/Navcam
התמונה העדכנית של השביט 67P צ’וריומוב-גארדימנקו שצולמה על ידי רוזטה ב-2 באוגוסט 2014. צילום: ESA/Rosetta/Navcam

קן קריימר, יוניברס טודיי

החללית רוזטה של סוכנות החלל האירופית תתקרב היום (6 באוגוסט) לשביט 67P צ’וריומוב-גארדימנקו לאחר שבימים האחרונים הופעלו מנועיהמספר פעמים לתיקון המהירות והמסלול.

סוכנות החלל האירופית מוסרת כי החללית רוזטה, שעלותה 1.3 מיליארד אירו היא החללית הראשונה אי פעם הנכנסת למסלול סביב שביט לאחר מרדף שארך עשור ונמשך על פני 6.4 מיליארד קילומטר בחלל הבין פלנטרי, כאשר החללית עוקפת את מסלול צדק ומגיעה מאחור לשביט שנמצא בין מסלול מאדים לזה של צדק.

היום מתוכנן התמרון הכפול והאחרון להאטת מהירות החללית ב-3.5 מטרים לשניה כך שתנוע במקביל למהירות תנועת השביט כ-55 אלף קמ”ש.

התמונה העדכנית של השביט 67P צ’וריומוב-גארדימנקו שצולמה על ידי מצלמת הניווט של רוזטה ממרחק של כ-500 קילומטרים מהשביט חופשת פרטים של הגוף דמוי ברווז הגומי מקצה לקצה.
בנובמבר 2014, תרשום רוזטה עוד נקודת ציון הסטורית כאשר תשגר את הנחתת פיליי מגובה של 1-2 ק”מ לנסיון הראשון לנחות על גלעין שביט. הנחתת תשליך מעין צלצל כדי לעגון על פני השטח של הגלעין שרוחבם כ-4 קילומטרים.

ביחד יחקרו רוזטה ופיליי כיצד השביט הקפוא הנמצא עדיין במצבו הראשוני כשהוא מורכב מקרח וסלעים ישתנה כאשר הוא יתקרב לשמש. החלליות גם יחפשו מולקולות וארגניות, חומצות גרעין וחומצות אמינו, אבני הבניין של החיים כפי שאנו מכירים אותם ובכך הן יסייעו לענות על השאלה האם החיים בכדור הארץ נזרעו על ידי שביטים שהתרסקו על פניו.

רוזטה תלווה את 67P צ’וריומוב-גארדימנקו במסעו לעבר השמש ובחזרה לעבר מסלול צדק ותחקור את התכונות הפיסיקליות והכימיות של גלעין השביט והילת הקרח והאבק במשך כ-17 חודשים.
הפעלת מנועי החללית וכניסתה למסלול סביב השביט צפויים היום בשעה 12:00 בצהרים שעון ישראל. לגלי הרדיו נדרשים 22 דקות ו-27 שניות להגיע לכדור הארץ היות והחללית (וגם השביט) נמצאות כעת במרחק 555 מיליון ק”מ מהשמש.