סיקור מקיף

תחי המונית הרובוטית

מכוניות ללא־נהג לא ינוחו לרגע, ולכן הן עשויות לשמש כאמצעי תחבורה אוניברסלי וזול.

צילום: Stefan Klimmer.
צילום: Stefan Klimmer.

מאת דייוויד פוג, הכתבה מתפרסמת באישור סיינטיפיק אמריקן ישראל ורשת אורט ישראל 27.09.2016

אין ספק בכך שמכוניות ללא־נהג הן נושא חדשותי חם. כבר כיום משולבים (או ישולבו בעתיד הקרוב) מרכיבים לאוטומציה חלקית של הנהיגה בשורה ארוכה של דגמים: הונדה, וולוו, ג’נרל מוטורס, פורד, אאודי, מרצדס, טסלה ועוד. המכוניות האלה מציעות בקרת שיוט חכמה הפועלת עד למהירות של אפס קמ”ש, כלומר הן מסוגלות לבצע נהיגה אוטומטית בפקקי תנועה, כשהן בולמות ומאיצות את המכונית ונמנעות מהתנגשויות. הן יכולות לעבור נתיב, או להיצמד לנתיב מסוים, לבחירתכם. הן יכולות להחנות את המכונית במקביל למדרכה או בניצב אליה. הדבר היחידי כמעט שהן אינן מסוגלות לעשות לבד הוא לבצע פניות בצמתים.

הסמל של כל המכוניות ללא־נהג הוא כמובן צי המכוניות של גוגל. המכוניות האלה נהגו בעצמן למרחק מצטבר של יותר ממיליון מייל בכבישים ציבוריים. במהלך הנהיגה הזאת אירעה רק תאונה אחת שהרכב האוטונומי היה אחראי לה באופן חלקי (התנגשות באוטובוס בפברואר 2016).

זה עסק מלהיב. מכוניות ללא־נהג יוכלו למנוע את תאונות הדרכים הקוטלות 1.2 מיליון בני אדם ברחבי העולם מדי שנה. יהיה אפשר לחסוך את ההוצאה של טריליוני דולרים על ימי אשפוז ותשלומי ביטוח.

אבל השימוש בכלי רכב בעתיד נועד להתקדם הרבה מעבר להחלפתן המכוניות הפרטיות ה”טיפשות” שלנו במכוניות אוטונומיות. במקום זאת, דמיינו עולם שבו נוסעות בכבישים מכוניות ללא־נהג שאינן בבעלותנו. מכוניות רובוטיות שתזמנו רק כשתרצו לנסוע.

כמה חברות ענק משקיעות סכומי עתק בהגשמת החזון הזה. בפברואר 2015 פשטו אנשי חברת אוּבֶּר על המחלקה היוקרתית לרובוטיקה באוניברסיטת קרנגי מֵלון ושכענו 40 מן החוקרים הבכירים במחלקה לעבור לעבוד בשירות החברה.

בינואר 2016, השקיעה חברת ג’נרל מוטורס חצי מיליארד דולר בחברה מתחרה באובר, ליפט שמה, במטרה לפתח מכוניות ללא־נהג משלה, שיפעלו לפי דרישה. פורד וגוגל מתכננות לשלב את כוחותיהן במטרה דומה. כן, מכוניות ללא־נהג הן עניין מהפכני. אבל מכוניות ללא־נהג לפי־דרישה? השינויים שהן יביאו יהיו מרחיקי לכת, מהירים וגלובליים כל כך עד שלא יהיה דבר הקשור לתחבורה היום־יומית שלא ישתנה – ולטובה, על פי רוב.

מכונית ללא נהג של גוגל נוסעת על הכביש בקליפורניה. מקור: ויקימדיה / Michael Shick.
מכונית ללא נהג של גוגל נוסעת על הכביש בקליפורניה. מקור: ויקימדיה / Michael Shick.

רעיון השימוש בהסעות רובוטיות לא יקרות מוליך למסקנה שלא תהיה שום סיבה מיוחדת להיות בעלים של מכונית. לא תצטרכו לרכוש אותה, לתחזק אותה או לתדלק אותה. לעולם לא תאחרו בגלל שנאלצתם להסיר כפור מן השמשה הקדמית או לגרוף שלג מן הכניסה לחנייה הביתית.

כשתזמינו מכונית רובוטית לא תצטרכו להמתין עד שהיא תתחמם בחורף (או תתקרר בקיץ). לעולם לא תחפשו חניה. המכונית פשוט תוריד אתכם בפתח הכניסה ליעד ותמשיך ביעף הלאה.

ואולי המבנים החברתיים שנועדו לשמור עלינו מפני נהגים גרועים ייעשו מיותרים: הגבלת מהירות, דוחות על מהירות מופרזת, גדרות הפרדה ואפילו ביטוח רכב.

ובאותו אופן, מי יצטרך שיעורי נהיגה או רישיון נהיגה? ילדים בני 12 יוכלו לקבל הסעה הביתה לבד לאחר לינה אצל חברים. וזה לא ישנה אם אתם (או הוריכם) זקנים, חלושים או חולים מכדי לנהוג. מיליוני אנשים המרותקים לבתיהם ישתחררו.

נהגים שיכורים? אין בעיה, אם לא נוהגים אפשר לשתות! עייפים בנהיגה ארוכה? המונית הרובוטית תנהג כל הלילה בשעה שאתם מנמנמים. בני נוער? שלחו הודעות טקסט כאוות נפשכם!

אין ספק שיש עדיין הרבה מאוד פרטים שצריך לטפל בהם. כמה מהם טכניים; רוב המכוניות ללא־נהג הפועלות כיום מתבלבלות כשיורד שלג, למשל, ואינן מבינות מה רוצה מהן השוטר האנושי שמכוון את התנועה. כמה מן הבעיות רחוקות יותר, אם כי חשובות אף הן: האם מוניות רובוטיות יהיו חסינות מפני האקרים? אם יגרמו לתאונה, מי יישא באחריות? בעל הרכב? יצרן הרכב? או חברת התוכנה? ומה בדבר איבוד מקומות העבודה? נהגי מוניות, נהגי אוטובוסים, ואפילו נהגי אובר וליפט.

ואם אתם מעדיפים לנהוג בעצמכם, האפשרות הזאת עדיין פתוחה לפניכם. בינתיים, יש מומחים החוזים שמכוניות ללא־נהג יהיו חזיון נפוץ על הכבישים בתוך חמש שנים. הגיע הזמן להתכונן לעידן החדש ללא נהגים. כבר מאוחר מדי לעבור נתיב.

על הכותב

דייוויד פוג – כותב הטורים הבכיר ב-Yahoo Tech והנחה כמה סדרות קצרות ב- NOVA וב-PBS.

עוד בנושא באתר הידען

האמת על מכוניות ללא נהג, סטיב א’ שלדובר (סיינטיפיק אמריקן ישראל)

3 תגובות

  1. אזרח

    בלי קשר לזה שיחלפו לדעתי עוד כמה עשרות שנים טובות לפני שהחזון שמתואר יתממש. הנקודות שאמרת באמת מעניינות. כנראה באמת לא יהיה בררה להתקין גם מצלמות שיפנו פנימה לתוך הרכב. מה שכמובן יצור בעיות של פרטיות.
    אופציה אחרת שחשבתי עליה היא מצלמה שתופעל בסוף הנסיעה לאחר שנוסעים ירדו. ובעזרת ניתוח של התמונה תבין האם הרכב נקי או לא( לדעתי מדובר במשימה פשוטה יחסית לבינה מלכותית, והדבר יהיה אפשרי עד שמכוניות אוטונומיות יהיו נפוצות. כל מה שצריך זה השוואה לתמונה של רכב נקי ) אם הרכב לא נקי הרכב יגיד זאת לנוסעים וייתן להם הזדמנות לנקות (למקרה שמדובר בסך הכל בקצת עטיפות חטיפים) הזמן הזה יהיה עדיין על חשבון המונה. אם הלקוחות לא ירצו או לא יצליחו לנקות. המכונית תיסע לרחיצה ותחייב את הנוסעים. (כמובן שהנסיעה תתאפשר רק בכרטיס אשראי כך שיהיה אפשר לחייב על נזקים אם יהיו)
    אולי יהיה גם שירות מוניות פרימייום לעשירים עם רכבים גדולים יותר ועם נער מונית (על משקל נער מעלית) הוא ישב מקדימה אבל לא ינהג אבל יעמיס את התיקים יפתח את הדלתות ויזין את יעד הנסיעה למחשב. כמובן שמונית כזאת תמיד תהיה יותר נקייה.
    אולי גם יהיו אנשים עשירים שיתעקשו להחזיק רכב בבעלות פרטית אבל הם יהיו נדירים.

  2. אזרח
    בלי קשר לזה שיחלפו לדעתי עוד כמה עשרות שנים טובות לפני שהחזון שמתואר יתממש. הנקודות שאמרת באמת מעניינות. כנראה באמת לא יהיה בררה להתקין גם מצלמות שיפנו פנימה לתוך הרכב. מה שכמובן יצור בעיות של פרטיות.
    אופציה אחרת שחשבתי עליה היא מצלמה שתופעל בסוף הנסיעה לאחר שנוסעים ירדו. ובעזרת ניתוח של התמונה תבין האם הרכב נקי או לא( לדעתי מדובר במשימה פשוטה יחסית לבינה מלכותית, והדבר יהיה אפשרי עד שמכוניות אוטונומיות יהיו נפוצות. כל מה שצריך זה השוואה לתמונה של רכב נקי ) אם הרכב לא נקי הרכב יגיד זאת לנוסעים וייתן להם הזדמנות לנקות (למקרה שמדובר בסך הכל בקצת עטיפות חטיפים) הזמן הזה יהיה עדיין על חשבון המונה. אם הלקוחות לא ירצו או לא יצליחו לנקות. המכונית תיסע לרחיצה ותחייב את הנוסעים. (כמובן שהנסיעה תתאפשר רק בכרטיס אשראי כך שיהיה אפשר לחייב על נזקים אם יהיו)
    אולי יהיה גם שירות מוניות פרימייום לעשירים עם רכבים גדולים יותר ועם נער מונית (על משקל נער מעלית) הוא ישב מקדימה אבל לא ינהג אבל יעמיס את התיקים יפתח את הדלתות ויזין את יעד הנסיעה למחשב. כמובן שמונית כזאת תמיד תהיה יותר נקייה.
    אולי גם יהיו אנשים עשירים שיתעקשו להחזיק רכב בבעלות פרטית אבל הם יהיו נדירים.

  3. יהיו לזה הרבה יתרונות אבל גם חסרונות שעליהם יצטרכו להתגבר כי השטן נמצא בפרטים הקטנים,
    אחת מהדוגמאות לצי רכב “משותף” הוא בקיבוצים ששם אתה נהנה מהיתרונות כגון זה שאתה לא מתעסק
    במוסך רישוי וכל מה שקורה מסביב לאחזקת הרכב , היתרון השני הוא ניצול הרבה יותר טוב של הרכב
    זה כאילו כמה אנשים מתחלקים במחיר של רכב אחד, (דבר שיכול להיות לא משמח עבור חברות הרכבים),
    ועכשיו לחסרונות במכונית פרטית שאתה חוזר מאוחר לדוגמא עם הילדים למחרת בוקר אתה תנקה את הבלגאן
    זה לא תמיד קורה ברכב הקיבוצי פה אתה נתון לחסדי אלו שנהגו לפניך ובקיבוץ יש איזה שמץ של אכפתיות אתה עוד יכול למצוא מי היה לפניך יש סדרן רכב וכו… מה יקרה בעיר למכונית אוטמטית ללא הנהג טקסי ששומר על הרכב? במקום שבו ערבות בין האנשים יותר קטנה מהקיבוץ זה לא הרכב שלך שהחברה תנקה כל אותם תופעות שיש בקיבוצים יועצמו בדרגות מטורפות בעיר,
    לדוגמא חבורת צעירים מעשנים חוזרים אחרי בילוי הקאות בקבוקים זרוקים סיגרויות שכיבו אותם בריפוד חטיפים ועוד כל מיני אמצעים משומשים תחתונים וכו… בקיבוץ יעלו עליהם ויתכן והם יצטרכו לסוע כמה חודשים באוטובוס אבל איך בעיר תשלוט בזה, יהיו פתרונות אבל זה יותר מורכב…
    וגם משפחות ברכב אוכל חיתולים במבה זרוקה על הרצפה
    משפחה חוזרת מהחוף כל הרצפה מלאה בחול בוץ הכסאות רטובים
    מספיק פעם אחת ביום שנכנס משהו שהתחשבות בזולת אינה חלק מהרפרטואר הקבוע שלו
    והרכב הזה הופך מחלום של קידמה רובוטית לחלום בלהות שמחזיר אותך חזרה לביצה הביולוגית,
    אלו לא דברים קטנים אלה בעיה מאד קשה ברכב ציבורי אוטומטי יצטרכו למצוא לזה פתרונות,
    כנראה לא רק מצלמות כלפי חוץ גם כלפי פנים כדי להשגיח על ההומונידים הפרועים,
    בעיה נוספת היא כמובן הזמינות שהיא בגדול 100% אצל מכונית פרטית והיא על תנאי ברכב רובוטי
    כי בשעות הלחץ כמו מוניות סביר להניח שיהיו חסרים רכבים כמו בצי הרכב הקיבוצי
    אתה נאלץ להחליף את הספונטניות של יאלה בו נצא לתכנון מראש שמבטיח לך שיהיה רכב ביום ובשעה היעודה
    , ניתן להעריך שיתגלו עוד בעיות נוספות,

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.