שיתוף פעולה מחקרי חדש בין משרד המדע ומחוז קוויבק בנושא דימות ביו-רפואי

שר המדע אופיר אקוניס: “ההסכם הוא עדות נוספת לעוצמותיה המוכרות בכל העולם של ישראל בתחומי המחקר והפיתוח. ההסכם עם קוויבק הוא אחד מעשרות ההסכמים שיש למשרד המדע עם מדינות רבות בעולם ומבטא את הרצון לשיתוף פעולה איתנו כדי לקדם מחקרים פורצי דרך לטובת האנושות כולה.”

שר המדע, הטכנולוגיה והחלל אופיר אקוניס בטקס חילופי השרים, 3/9/15. צילום: קובי גדעון, לע"מ.
שר המדע, הטכנולוגיה והחלל אופיר אקוניס בטקס חילופי השרים, 3/9/15. צילום: קובי גדעון, לע”מ.

משרד המדע חתם בשבוע שעבר על הסכם לשיתוף פעולה מחקרי עם מחוז קוויבק, קנדה, בנושא דימות ביו-רפואי. ההסכם לשלוש שנים כולל מימון משותף ישראלי-קנדי בהיקף של כמיליון דולר קנדי למחקר בשלושה תת-תחומים: דימות מוחי, דימות בחיה השלמה( (in-vivo ואופטוגנטיקה.

מטרת התכנית היא תמיכה וקידום שיתוף פעולה מחקרי בין ישראל וקנדה, חיזוק קשרי המחקר והחלפת ידע בקרב הקהילות המדעיות בשתי המדינות. חוקרים ישראלים ממוסדות מחקר בארץ יוכלו לשתף פעולה עם חוקרים קנדיים באמצעות משרד המדע ושתי קרנות מחקר קנדיות מובילות, אחת בתחום מדעי הטבע והטכנולוגיה FRQNT והאחרת בתחום המחקר הרפואי FRQS.

דימות ביו-רפואי עומד כיום בבסיס תחומי מחקר רחבים בביולוגיה וברפואה ונשען על מגוון שיטות טכנולוגיות מתקדמות, החל ברמה מיקרוסקופית של דימות מולקולרי או תאי ועד לדימות של יצור חי שלם. היישומים רבים וכוללים בין השאר אבחון מחלות וטיפול, מחקר לשיפור התפקוד המוחי והנפשי באמצעות טכנולוגיית MRI, ניטור תנועת תאים במצבים שונים, שיפור המעקב אחר תאים סרטניים ומעקב אחר תאים בודדים ותהליכים תוך תאיים.

במסגרת פעילות משרד המדע לחיזוק הקשרים המדעיים של ישראל בעולם, פעילים יותר מ-20 הסכמים לשיתופי פעולה מדעיים עם כ-15 מדינות נוספות ובהן: איטליה, צרפת, גרמניה, סין, הודו, דרום קוריאה, יפן, בריטניה ורוסיה. היקף המימון המשותף של משרד המדע עם המדינות השונות לטובת המחקרים המדעיים המשותפים עומד על כ-25 מיליון דולר.

לפרטים נוספים