הניסויים הגרעיניים של צפון קוריאה – מה הקשר בין ניסוי גרעיני לרעידת אדמה?

אחרי מה שנראה כניסוי הגרעיני השלישי של צפון קוריאה השבוע, דומה שהעולם רק מחכה לניסויים הגרעיניים של איראן (ויש שטוענים שרעידות אדמה מסתוריות שאירעו באיראן מעידות על ניסויים גרעיניים אפשריים שבוצעו שם)

הוועדה למניעת ניסויים גרעיניים

אחרי מה שנראה הניסוי הגרעיני השלישי של צפון קוריאה השבוע, דומה שהעולם רק מחכה לניסויים הגרעיניים של איראן (ויש שטוענים שרעידות אדמה מסתוריות שאירעו באיראן מעידות על ניסויים גרעיניים אפשריים שבוצעו שם). התירוץ הידוע: התרחשה אצלנו רעידת אדמה. לפעמים אומרים אחר כך: נכון מדובר בניסוי גרעיני קטן. או מדובר בתחנת כוח גרעינית ורק למטרות שלום. אז שלא יספרו לכם סיפורים. בדיקות סיסמיות ובדיקות קרינה מגלות אחר כך מה התרחש מתחת לאדמה. מחר באזורנו.

בימי המלחמה הקרה בין ארה”ב לרוסיה הסובייטית (הקומוניסטית) ברית המועצות עשתה תרגיל קטן להרי טרומן.
ב-29 לאוגוסט, 1949 בשעה 6:00 ברית המועצות בחשאיות פוצצה פצצת אטום באזור מבודד בקזחסטאן. תשעה ימים אחרי הניסוי הסובייטי, מטוס גילוי ובדיקה אטמוספרי מסוג B-29 אמריקאי, שטס מעל לאוקיינוס השקט הצפוני, רשם קריאות רדיואקטיביות על נייר פילטר מיוחד שתוכנן במפורש כדי לגלות פיצוץ כזה. הוא מצא חומר רדיואקטיבי במקומות שחומר זה לא היה אמור להיות שם. מטוס גילוי קרינה אחר כך אימת שהמקור לקרינה אכן היה אמור להיות פיצוץ אטומי במקום כלשהו באסיה הסובייטית.
ב-9 לספטמבר 1949 החדשות הועברו לדרגים הגבוהים של הגורמים הרשמיים בממשל טרומן. איש לא רצה להאמין לכך, וטרומן עצמו הביע סקפטיות. כדי ליישב את העניין סוכם שפאנל מומחים מהוועדה לאנרגיה אטומית יבחן את העדויות. הפחד משואה גרעינית אחרי שהרוסים פוצצו את פצצת האטום הראשונה שלהם ב-1949 הוביל להיסטריה בארה”ב.
כולם הסכימו ביניהם שהעדויות היו מוחצות: “ג’ו-1”, כפי שכינו את הניסוי הסובייטי, אכן היה ניסוי פצצת אטום, ובנוסף הוא היה העתק קרוב מאוד של פצצת הביקוע, דהיינו פצצת הפלוטוניום שפותחה בפרויקט מנהטן. מי ריגל מפרויקט מנהטן והדליף לרוסים? זה כבר לא היה משנה. בינתיים ביום שלמחרת הנשיא טרומן נדרש לצאת בהצהרה. טרומן ההמום היסס וסירב ואמר שהוא לא היה בטוח שלסובייטים בכלל הייתה פצצה אמיתית. הוא רצה לחשוב על החדשות כמה ימים.
לבסוף שלושה ימים אחר כך, ב-23 לספטמבר 1949, באי רצון בולט טרומן הכריז שפיצוץ אטומי התרחש בברית המועצות. הוא במכוון סירב לומר שזו הייתה פצצת אטום. הוא כמובן לא ציין שהשגיאה והטעות החמורות ביותר של המודיעין האמריקאי במהלך תחילת המלחמה הקרה היו: לא לשים לב לכמה מהר ברית המועצות תפתח פצצת אטום.
המערב היה שבוי במחשבה שהטכנולוגיה הרוסית היא מגושמת ומפגרת – לרוסים לא יכלו להיות האמצעים ההנדסיים, התכנוניים והמבניים לבניית מפעלי ייצור גדולים בזמן כה קצר – וזה מה שגרם למודיעין האמריקאי להניח שהמונופול האמריקאי האטומי ישרוד לפחות עוד עשור.
יומיים אחר כך ב-25 לספטמבר 1949, הגיעה ההכחשה המוחלטת מסוכנות הידיעות הסובייטית ה-“טאס”: “בברית המועצות, כפי שידוע, נמצאת בהתהוותה בנית עבודה בממדים גדולים – הבניה של תחנות הידרו-חשמליות, מכרות, תעלות, כבישים, שמצריכים עבודת פיצוץ בסדר גודל ענק… כל עוד עבודת פיצוץ זו מתרחשת לעתים קרובות בחלקים שונים של הארץ, אפשרי שזה עלול למשוך תשומת לב מעבר לגבולות ברית המועצות”.

טאס המשיכה לטעון בצורה מוזרה ביותר שהפיצוץ הנדון לא יכול היה להיות פצצת האטום הסובייטית הראשונה, מכיוון שברית המועצות כבר בדקה את פצצת האטום הראשונה שלה כמעט לפני שנתיים.
דומה שההיסטוריה חוזרת על עצמה כעת כאשר צפון קוריאה עושה תרגיל לברק אובמה.
בבוקר של ה-25 למאי 2009 בצפון קוריאה הקומוניסטית ארע אירוע. צפון קוריאה הכריזה שהיא בדקה רכיב גרעיני שני (הרכיב הגרעיני הראשון נבדק ב-2006), כבר תוך דקות הייתה לכך עדות תומכת בצורת גלים סיסמיים שנאספו על ידי תחנות סיסמיות מסביב לעולם.
אולם אפילו בטרם צפון קוריאה הכריזה שהיא ביצעה את הבדיקה התת-קרקעית של הרכיב הגרעיני שלה, מדענים בעולם כולו צרפו יחד את התמונה המזעזעת של מה שהתרחש שם. תוך שילוב של בדיקות סיסמיות ובדיקות קרינה, המדענים חשפו את הסוד הגרעיני של צפון קוריאה.
המדענים יכולים לגלות את גודל הפיצוץ הגרעיני שהתרחש מתחת לקרקע וכמה אלים הוא זעזע את האדמה על ידי סיסמוגראפים – בדיוק אלה שמגלים רעידות אדמה – וזאת בשילוב בחינת פליטת הקרינה הרדיואקטיבית והחלקיקים שנפלטים מהפיצוץ הגרעיני. אבל המדענים מחכים לדליפה מאזור הבדיקה התת-קרקעי בצפון קוריאה שתישא את החומרים על ידי הרוח וזרמי הים לחיישנים. ולכן יש תלות במזג האוויר. לכן כדי להבין את המשמעות של הפיצוץ ומהי באמת יכולתה הגרעינית המדויקת פחות או יותר של צפון קוריאה יש לחכות מעט זמן.

אם כן, הפיצוץ השני התת-קרקעי של קוריאה הצפונית ארע בשעה 9:55 זמן מקומי ב-25 למאי, 2009. גלאים סיסמוגראפים בחוף היפני אספו גלים סיסמיים שיצאו מהאזור (בדיוק במקום שבו צפון קוריאה ביצעה את הניסוי הראשון בשנת 2006 – אזור שהוא בדרך כלל בעל פעילות סיסמית ניטראלית לחלוטין).

ברור שרעידת אדמה טבעית יכולה להצביע על נתונים כאלה, אבל זה אירוע ממש נדיר שם. ואז נשאלת השאלה היכן הפצועים מרעידת האדמה שלכאורה התרחשה באזור אם מדובר ברעידת אדמה? ומה עם הדיווחים על רעידת אדמה…

ביפן נרשם רעד בגובה של 5.3 בסולם ריכטר והרישום בארה”ב רשם עוצמה של 4.7 בסולם ריכטר. ואחרים רשמו עוצמה של 4.5. ערכים אלה הם קונסיסטנטיים ואופייניים לפיצוץ שהוא שווה ערך לכמה אלפי טונות של TNT.

מה ההבדל בין רעידת אדמה לפיצוץ גרעיני? גורמים בדרום קוריאה אמרו ב-25 למאי, 2009 שהם גילו רעד שהוא קונסיסטנטי עם פיצוץ אטומי תת-קרקעי. הפיצוץ יצר רעידת אדמה במחוז קילג’ו והיא נמדדה כבעלת עוצמה של 4.5 בסולם ריכטר – זה כבר עורר את החשד לפיצוץ אטומי תת-קרקעי. ואחר כך באה ההודעה. הניסוי של צפון קוריאה למעשה לא היה סוד כי פיונגיאנג הכריזה עליו זמן קצר אחר כך. אולם במצב של העדר הכרזה, שליט יכול לטעון שאותו ניסוי שהוא למעשה ניסוי גרעיני הוא רעידת אדמה או פיצוץ לא ממקור גרעיני.

לא בכדי צפון קוריאה בחרה את הזמן לפיצוץ וגרמה לו להראות כאילו הוא רעידת אדמה. באותה תקופה הנשיא אובמה רצה שהסנאט בארה”ב יאשר את האמנה על איסור ביצוע ניסויים מ-1996, אותה אמנה שאוסרת על ביצוע כל ניסוי גרעיני פיצוצי והיא תדגים את המחויבות של ארה”ב לאי הפצת הנשק הגרעיני בעולם.

אולם ב-1998 הסנאט דחה את האמנה והסיבה החלקית לכך היא מחשש שמדינות יכולות לרמות: הן יטענו שניסויים בנשק נסתר בכמויות קטנות הם למעשה רעידות אדמה. הגילוי של הניסוי בצפון קוריאה אכן מעלה את התקווה שהסנאט לא יתנגד לאמנה יותר.
ב-2006 הפיצוץ בצפון קוריאה הוערך כמניב פחות מקילוטון ומרבית המומחים העריכו שהניסוי נכשל באותה התקופה. הפצצה לא הצליחה ליצור ריאקצית שרשרת. פצצת הפלוטוניום לא הצליחה להידחס כתוצאה מהפיצוץ שלא פעל כהלכה, ולכן הוא לא הצליח לגרום לריאקצית השרשרת. ואולם דומה שהניסוי השני של 2009 היא פי חמש חזק יותר מזה של 2006.

העריכו שמעוצמת הרעד של 4.7 בסולם ריכטר, הפיצוץ הוא פחות מעוצמת הפיצוץ של פצצת הפלוטוניום שהופלה על נגסאקי. פצצת האורניום שהופלה על הירושימה חוללה פיצוץ בעוצמה של 15 קילוטון ופצצת הפלוטוניום שהופלה על נגסאקי חוללה פיצוץ בעוצמה של 22 קילוטון. ואילו לגבי הפיצוץ מ-2009 בצפון קוריאה, העריכו שאולי התקבל פיצוץ של בערך 4.5 קילוטון, אך יכול להיות שהפיצוץ היה בסדר הפצצה שהופלה על הירושימה – כ-16 קילוטון.

והנה בפעם השלישית, אתמול ב-12 לפברואר, 2013, 25 תחנות ניטור סיסמיות סביב לעולם גילו אירוע סיסמי בעל מאפיינים של פיצוץ בצפון קוריאה. נרשם רעד בגובה של 5.0 בסולם ריכטר (בין 4.9 ל-5.2), שהוא פי שתיים גדול יותר מהבדיקה הגרעינית הקודמת של צפון קוריאה מ-2009 (כזכור אותו פיצוץ נרשם כרעד בגובה של 4.5 בסולם ריכטר). המיקום נתגלה כפחות או יותר אותו מיקום כמו הבדיקות מ-2006 ומ-2009. כמו עם הבדיקות הקודמות הסיגנל הסיסמי נתקבל מפני האדמה.

כל פיצוץ כזה על ידי קוריאה הצפונית הוא עוד שלב בדרך להשגת ראש נפץ גרעיני על גבי טיל. פיצוץ גרעיני במעמקי האדמה הקוריאנית משחרר איזוטופים רדיואקטיביים של קסנון בכמויות שהן אופייניות ושונות למשל ממה שמשתחררות מתחנות כוח גרעיניות. והתירוץ שאנחנו בונים תחנת כוח גרעינית למטרות שלום כבר מזמן הרי לא מתקבל באזורנו.

לאתר הוועדה למניעת ניסויים גרעיניים

1. הפיצוץ הגרעיני הצפון קוריאני, שגם לרעידת אדמה בעוצמה מוערכת של כ-5 בסולם ריכטר, מעורר דאגה גם בגלל עצם קיומו וגם בגלל האפשרויות ההרסניות שפצצה בעוצמה כזו עלולה לעורר.
    החשש שאני מביע הופיע כבר בסרטים ובספרים (ועל כן אינו מקורי משלי), אבל בכל זאת רואה אני לנכון להעלותו כאן.
    הכוונה שלי היא לפיצוץ גרעיני בקרקעית הים שעלול לעורר צונאמי הרסני. פצצה שתפוצץ בנקודת שבר או הסטה של מדפים ביניבשתיים עלולה לעורר רעידת אדמה בעוצמה אדירה שתעורר גלי צונאמי ענקיים. אם ישיגו ידי מחבלים או מדינות כאיראן פצצה גרעינית כזו, לא יצטרכו להסתכן להטיסה או לשגרה לעבר ישראל (או ארה”ב) אלא יוכלו לפוצצה (עם התראה/ניסיון סחיטה או בלעדיה) מול חופי ישראל או ארה”ב במקום של שבר או הסטה גיאולוגיים ולעורר בכך גלי צונאמי הרסניים.
    זו סכנה שבהחלט יש לתת עליה את הדעת כשמדברים על הסכנה הגרעינית.