מולקולות מורכבות ובהן מים ותרכובות גופרית וכלור התגלו במאדים. עם זאת בנאס”א אומרים כי לא התגלו חומרים אורגניים

ההכרזה היא בניגוד לרושם שהותירו דבריו של ראש פרויקט קיוריוסיטי לפני מספר שבועות. הממצאים התגלו באמצעות הפעלת כל מכשירי בדיקות הדגימות שבתוך רכב השטח המאדימאי קיוריוסיטי

החפירות השלישית (משמאל) והרביעית (מימין) ברוחב של 4 סנטימטר כל אחת של אדמת מאדים שחפרה זרוע החפירה של קיוריוסיטי באוקטובר 2012. צלום:NASA/JPL-Caltech/MSSS

תרכובות כימיות לא פשוטות התגלו במאדים, אך לא חומרים אורגניים. כך הכריזו הערב מדעני נאס”א המפעילים את רכב השטח קיוריוסיטי. זאת בניגוד לדברים שאמר המדען הראשי בפרויקט ג’ון גרוצינגר לתחנת הרדיו NPR ואשר עוררו הדים בכל העולם.

מדעני נאס”א המפעילים את רכב השטח המאדימאי קיוריוסיטי השתמשו בכל מערך המכשירים כדי לנתח לראשונה דגימת קרקע ממאדים. בדגימה זו התגלו חומרים כימיים מורכבים באדמת מאדים ובהם מים ותרכובות המכילות גופרית וכלור וחומרים נוספים שנמצאו בבדיקת תכולת זרוע החפירה שהועברו למעבדה האנליטית שבתוך הרכב.

גילוי החומרים הללו במהלך שלב כל כך מוקדם במשימה מדגים את יכולותיה של קיוריוסיטי לנתח את מגוון דוגמאות הסלעים והקרקע שייאספו בשנתיים הקרובות. המדענים גם אימתו את יכולות מכשירי הקיוריוסיטי.

קיורויסיטי היא רכב המאדים הראשון המסוגל לחפור באדמה ולהעביר את הדגימה לבדיקת מכשירים. הדגימה הספציפית היא באיזור של סחף אבק וחול שעפו ברוח המכונה Rocknest. האיזור נמצא בשטח מישורי יחסי של מכתש גייל, קילומטרים רבים מייעדה של המשימה – המדרון התלול המכונה הר שארפ. המעבדה הכימית של קיוריוסטי כוללת את ערכת Sample Analysis at Mars (SAM) ואת מכשיר הכימיה והמינרולוגיה (CheMin). SAM משתמש בשלוש שיטות כדי לנתח את הגזים הנפלטים מהחול המאובק כאשר הוא מתחמם בתנור קטן. אחד מתתי המכשירים בתוך SAM משמש לאיתור רכיבים אורגניים בדגימה – תרכובות המכילות פחמן, שעשויות להיות אבני הבניין לחיים.

“אין לנו גילוי ישיר של חומרים אורגניים במאדים בנקודה זו, אך אנו נמשיך לחפש אותם בסביבה המגוונת של מכתש גייל” אומר החוקר הראשי של מכשיר SAM, פול מהאפי ממרכז החלל גודארד של נאס”א במרילנד.

לידיעה המלאה באתר נאס”א

1. רונית,:
    1) אולי תסבירי לנו מדוע ברא (בררע???) הקב”ה את כדור הארץ (בתנ”ך אגב זה מושג לא מוכר) ,למען האדם.
    2) מה זה בערך “ירווח לנו”?

2. UAUושוב הוכח שאין חיים מחוץ לכדור הארץ שנברא ע”י הקב”ה למען האדם ויש לקיים את מצוות הבורא למען ירווח לנו.

3. טוב, הנה עוד שמועה מתפוגגת…
    אני עדיין לא בטוח אם ראש פרוייקט קיוריאוסיטי הפיץ אותה, או שאנשים פשוט פרשו את דבריו לא נכון…
    בכל אופן, עדיף להמעיט ולהפתיע מאשר להאדיר ולאכזב..

בכל אופן, איך הם בוחרים את מקום הנחיתה? למה לא לנחות ליד הקטבים, או קרוב למיקום בו יש חשד למערות וולקניות?

מהו היחוד של המכתש?

4. עבור מדען, פעולה תקינה של המעבדה הכימית על מאדים היא ידיעה היסטורית, אך עבור הציבור הכללי ידיעה היסטורית היא לפחות גילוי תוכי חי ומדבר על מאדים…

5. קיוריוסיטי אינו רכב החלל הראשון המסוגל לחפור באדמה ולהעביר לבדיקת מכשירים, קדמה לו בכך ויקינג שכבר בשנת 1977 עשתה ניסוי דומה: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Mars_Viking_11d128.png

וגם אז טענו שגילו חיים…

(יש כמובן גם עוד הרבה מקורות על זה)

מעניין שאחרי 35 שנה, ההיסטוריה פשוט חוזרת על עצמה…
    בכל זאת ההבדל הגדול הוא שקיוריוסיטי יכול גם לנסוע, מה שלא היה אפשרי בויקינג.

6. כמה זמן יקח לאדם להתחיל לשתול עצים וליבא מים למאדים…. ואם יתחילו בפעולות החייאת מאדים כמה זמן בערך זה אמור לקחת????

7. אני רוצה להדגיש, דווקא התגלו תרכובות אורגניות פשוטות של פחמן, מימן וכלור. לא ברור האם מקורן בזיהום של רכב השטח עצמו או שמקורן בקרקע. בכל מקרה אלו תרכובות אורגניות פשוטות מאוד יחסית.

8. ההר הוליד עכבר. שום “רעידת אדמה”. שום תוצאה “שתיכתב בספרי ההיסטוריה”, מקסימום תוצאה “שתכתב בספרי ההיסטריה”.

כפי שציינתי וציינו אחרים — יש במערכת השמש חומרים אורגניים שנוצרו ממינרלים בתהליכים שאינם תהליכי חיים אלא בתהליכים כימיים בסיסיים. לכן אין הפתעה בגילוי חומרים אורגנים על המאדים, אפילו אם יתגלו.

להלן תיאור אובייקטיבי של הממצאים הנוכחיים כפי שניתן על ידי האסטרונום הישראלי ד”ר יגאל פת-אל (אם איני טועה יגאל פת-אל הוא ראש איגוד האסטרונומיה הישראלי).

ציטוט מדברי יגאל פת-אל בהמשך.
    ======================

אני כותב את זה בעיקר בעקבות כל השמועות על מסיבת עיתונאים סנסציונית שנאס”א היתה אמורה לערוך.

ובכן, גם החדשות שהמערכות מתפקדות מצוין זו חדשה טובה, אבל אין בממצאים משהו מסעיר שלא היה ידוע בקשר למאדים או משהו שלא נמצא בעבר (למעט תרכובת המכילה פחמן שלא ברור מה מקורה – אולי ברכב עצמו – אך גם היא אינה עשויה להעיד על קיומם של חיים). לכן, שתי הנקודות החשובות הן שמולקולות מים אכן מצויות בקרקע של המאדים, כפי שכבר ראינו במשימות הקודמות, אך חשוב מזה (בהמשך לאותו רב סרן שמועתי) שעד כה לא התגלתה באופן חד משמעי תרכובת אורגנית על קרקע המאדים (כאן המקור להזכיר שנמצאו תרכובות אורגניות במערכת השמש שלנו, למשל בשביטים).

אבל, זו רק ההתחלה. צריך לתת להם זמן.