שידור חי של ליקוי החמה באינטרנט מחמישים בלונים

נאס”א משתפת פעולה עם קבוצות תלמידים וסטודנטים מכל רחבי ארה”ב כדי לצפות בליקוי מבלונים.

צילום שנעשה מבלון תצפית בשנת 2006, מגובה של 22.8 ק"מ. מצד שמאל ניתן לראות את רכס טיטון ואגם ילוסטון. מקור: Montana State University.
צילום שנעשה מבלון תצפית בשנת 2006, מגובה של 22.8 ק”מ. מצד שמאל ניתן לראות את רכס טיטון ואגם ילוסטון. מקור: Montana State University.

היוזמה NASA’s Eclipse Balloon Project, בהובלת אנג’לה דה ג’רדינס מאוניברסיטת מונטנה תשגר למעלה מחמישים בלונים עבור קבוצות תלמידים לצפיה בליקוי מזווית ראיה מעניינת – גבול החלל. נאס”א תשדר את מה שהבלונים הללו ייראו באתר שלה: https://www.nasa.gov/eclipselive

ליקויי חמה מלאים הם נדירים והם תופעה מעוררת התפעלות. איש לא ראה מעולם צילום אווירי בשידור חי של ליקוי חמה מלא עד כה, אומרת דה ג’רדינס. “באמצעות השדור החי באינטרנט אנחנו מספקים לאנשים ברחבי העולם הזדמנות לחוות את הליקוי בדרך ייחודית, אפילו אם הם לא יכולים לצפות בו ישירות.

קבוצות מחקר במרכז איימס של נאס”א בקליפורניה ינצל את ההזדמנות של שיגור הבלונים כדי לבצע ניסויים זולים על 34 מתוך הבלונים. הניסוי מכונה MicroStrat ומטרתו לבחון האם החיים יכולים לשרוד מחוץ לכדור הארץ, ואולי אפילו על מאדים.

“הליקוי של אוגוסט יספק לנו הזדמנות נדירה לחקור את הסביבה הדומה ביותר למאדים על כדור הארץ” אומר ג’ים גרין, מנהל מחלקת המדעים הפלנטריים במטה נאס”א. כאשר צוותי התלמידים יטיסו את המתקנים הללו מעשרות נקודות לאורך מסלול הליקוי, נוכל לחקור את ההשפעה על המיקרו אורגניזמים לאורך המסע.”

נאס”א תספק לכל קבוצת תלמידים שני כרטיסי מתכת, בגודל של תגית שם של כלבים. על הכרטיסים יימצאו חיידקים ידידותיים אך עמידים לאטמוספירה כשהם מיובשים. אחד הכרטיסים יטוס על הבלון בעוד השני יישאר על הקרקע. השוואה של השניים תראה את הנסיבות של החשיפה לתאים דמויי מאדים כגון שרידת החיידקים או שינויים גנטיים כלשהם.

תוצאות הניסויים ישפרו את ההבנה של נאס”א על הסביבה הקיצונית ביותר שבה החיים הארציים יכולים להתקיים במטרה להסיק מכך תובנות בחיפוש אחר חיים בעולמות אחרים.

צפיפות אטמוספרת מאדים בגובה הקרקע היא רק אחוז מזו של כדור הארץ, הטמפרטורות קרירות יותר והקרינה חזקה יותר. החלק העליון של הסטרטוספירה שלנו דומה לתנאי מאדים אלו, עם האטמוספירה הקרה, הדקה והחשופה לקרינה, בשל מיקומה מעל רוב שכבת האוזון המגוננת על כדור הארץ. הטמפרטורות בגבהים שבהם יטוסו הבלונים יכולות להגיע למינוס 35 מעלות צלזיוס או פחות, עם לחצים של כמאית מאלו שבגובה פני הים.

צוות מאוניברסיטת מונטנה סטייט מתכונן לשגר בלון בגובה רב מאיידהו, על מנת לבדוק אם הם יכולים לשדר בהצלחה וידאו מהסטרטוספירה. מקור: Montana State University.

במהלך הליקוי יגדלו קווי הדמיון למאדים. הירח יחסום את הקרינה והחום מהשמש. הליקוי גם יפחית את הקרינה העל סגולה הנמצאת פחות בשפע גם במאדים והעדרה עלול להוריד את הטמפרטורה עוד יותר.

“ביצוע ניסוי מיקרוביולוגיה מתואם ברחבי ארצות הברית כולה בבלון נראה בלתי אפשרי בנסיבות רגילות”, אמר דייויד ג’. סמית מאיימס, החוקר הראשי של הניסוי והמדריך של תכנית מדעי החיים. “ליקוי החמה ב-21 באוגוסט מאפשר הזדמנות לחקירה חסרת תקדים באמצעות מדענים ואזרחים. בעקבות הניסוי הזה יהיו לנו פי 10 יותר דגימות לנתח מכל משימות העבר בהמיקרוביולוגיה בסטרטפספירה שנעשו גם יחד.

צוותי התלמידים יעקבו אחר הליקוי

מעבר להזדמנות של נאס”א לבצע משימות מדעיות, פרויקט משותף זה מספק הזדמנות לתלמידים צעירים בני עשר להיחשף לשיטה המדעית ולאסטרוביולוגיה – מחקר על החיים מעבר לכדור הארץ. מכיוון שמדובר בטכניקה זולה בעלות נמוכה, משתתפים בפרויקט צוותי תלמידים מפורטו ריקו עד אלסקה.

הנתונים שייאספו על ידי הצוותים ינותחו על ידי מדעני נאס”א ב – Ames ובמעבדה להנע סילוני של נאס”א; חוקרי רפואה בייל ובקורנל; מדענים הממומנים על ידי הקרן הלאומית למדע והמנהל הלאומי לאוקיאנוגרפיה ואטמוספירה; חברי סגל וסטודנטים במוסדות, וכן בציבור.

“פרויקט זה לא רק מספק תובנה כיצד החיים והחיידקים מגיבים לתנאים דמויי מאדים, אנחנו מערבים ומעוררים את הדור הבא של המדענים,” אמר גרין. “באמצעות המשימה הטרמפיסטית המרגשת הזו נאס”א משתפת פעולה עם המדענים של העתיד ועושה עוד צעד קטן בחיפוש אחר החיים מעבר לכוכב הלכת שלנו.”

עוד באתר הידען על ליקוי החמה המלא 2017:

1. למה אף אחד לא מדבר שהצל שמוטל על כדור הארץ הולך ממערב למזרח וזה לא הגיוני!!!
    נאסא אומרים שזה בגלל שהמהירות של הירח היא פעמיים ממהירות כדור הארץ. אבל זוהי מהירות קווית.

בשלוש שעות של הליקוי כדור הארץ נע זוויתית 45 מעלות (3 שעות חלקי 24 שעות כפול 360 מעלות) והירח לעומת זאת נע זוויתית רק 1.44 מעלות (3 שעות חלקי 27 ימים (648 שעות) של הקפה אחת כפול 360 מעלות).

לכן המהירות הזוויתית של כדור הארץ היא פי 30 יותר מהר ולכן הצל צריך לבוא ממזרח למערב! כמו הכיוונים שבין זריחה לשקיעה.

למה על זה אף אחד מהמדענים בעולם לא מדבר על זה ?

אשמח לקבל תשובה למה הצל נע ממערב למזרח.

מתן

צחקתי. הסיכוי לעננות בליקוי בארה”ב הוא בין 30 אחוז במערב ארה”ב ועד לכ 40 אחוז במזרח. במילים אחרות סיכוי גדול לענן נבל לגנוב את שתי הדקות של הליקוי המלא לעצמו.
    ליקוי נעים!

סיפור ההזמנות לליקוי בארה”ב מוכר לי כחבר באגודה הישראלית לאסטרונומיה. אכן, הוא התחיל לפני יותר משנה, אבל…. “התחיבויות חשובות קודמות” מנעו מימני להזמין מקום. הייתי לפני למעלמ מעשר שנים בליקוי שהיה באנטליה והיה ניפלא . חוויה שאני מאחל לכל אחד וגם כמובן לך ניסים. קוראי אתר הידען ישמחו לקבל חוויות ותמונות.
    מהליקוי. אני אראה את הליקוי באתר של נאסא. אז תהנה ואני מקווה שבחרת באזור עם סיכויי עננות נמוכה.
    בילוי נעים

לשלוח לך תמונות? 🙂 הזמנתי לפני שנה פלוס חדר במלון באיזור – והיום מציעים לי 2000 דולר על החדר 🙂

5. נכון שהליקוי הזדמנות לסיבה למסיבה ולפסטיבל חגיגי. ואני ומקנא בכל חברי האגודה שנוסעים לארה”ב לליקוי. אבל אני חושב שנאסא מגזימים קצת.אם הם רוצים להסיק משתי דקות של ליקוי חמה על חיים במאדים?, הרי תנאים של האפלה יש בכדור הארץ כל ערב/ לילה , הם אורכים יותר משתי דקות, ולא צריך ליקוי חמה בשביל זה. בהצלחה!
    נא להגיב בעדינות.