סיקור מקיף

הלמ”ס: 80% מהיהודים בישראל – לדת השפעה חזקה על המדינה

57%: מהציבור: יש להפריד הדת מהמדינה. מהדוח כי אנשים מעדיפים לגור עם אנשים דומים להם ברמת הדת. חבל שהמחב”תים לא מתחשבים בכך

חרדים מעיינים בפשקוויל. מתוך ויקיפדיה
חרדים מעיינים בפשקוויל. מתוך ויקיפדיה

רק שלשום פרסמנו באתר זה את מסקתו של פרופ’ ארנון סופר מאוניברסיטת חיפה באשר לעתידה של מדינת ישראל כמדינה דתית בתוך 20 שנה וכעת בא דוח המאשר כי אנו בדרך, כאשר הציבור סבור שרמת השפעת הדת במדינה גבוהה מדי כבר כיום.

 

80% מהאוכלוסיה היהודית בישראל סבורים שלדת יש השפעה חזקה על מדינת ישראל. כך עולה מדו”ח שפרסמה היום הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה במסגרת לקט נתונים מתוך הסקר החברתי 2009: דתיות ומסורת בקרב האוכלוסייה היהודית בני 20 ומעלה

מסתבר שהתחושה לפיה שכונות המגורים בארץ הופכות יותר ויותר דתיות מקבלת כעת אישור מהגורם הסטטיסטי הרשמי במדינת ישראל כאשר לפחות 27% מהתושבים בארץ חשו ששכונתם מתחרדת, בניגוד לסטטוס קווה ולכניעת הממשלה לחרדים – הציבור מעוניין בתחבורה ציבורית בשבת ופתיחת מקומות בילוי בשבתות. 58% מהיהודים מעריכים כי היחסים בין דתיים לחילוניים אינם טובים.

-74% מהחרדים ומהדתיים ו-84% מהחילוניים סבורים שלדתיש השפעה חזקה על המדינה.. רוב האוכלוסייה – 63% – סבורים כי השפעת הדת התחזקה בשנים האחרונות: 62% מהדתיים, החילוניים והמסורתיים, ו-60% מהחרדים. כמו כן, כרבע (27%) מהאוכלוסייה היהודית חשים שבשנים האחרונות אזור מגוריהם הפך להיות דתי יותר. 59% חשים שאזור מגוריהם לא השתנה ו- 6% חשים שאזור מגוריהם הפך להיות פחות דתי. בירושלים, מחצית (50%) מעידים שאזור מגוריהם הפך להיות דתי יותר, בהשוואה ל-22% מתושבי תל אביב, 23% מתושבי חיפה ו-18% מתושבי ראשון לציון.

57% מהיהודים תומכים בהפרדה בין דת ומדינה, שיעור התומכים בקרב הדתיים (23%) והחרדים (14%) נמוך במידה רבה משיעור התומכים בקרב החילוניים (77%). כמו כן, מרבית הדתיים (78%) והחרדים (95%) סבורים כי חשוב שתישמע עמדתם של אנשי דת בתהליכי קביעת מדיניות, לעומת 35% מהחילוניים. יחד עם זאת, 90% מהחילוניים סבורים כי יש לאפשר לערוך נישואין אזרחיים בארץ למי שמעוניין בכך, 60% מהמסורתיים-לא כל כך דתיים, 39% מהמסורתיים-דתיים, 20% מהדתיים ו-3% מהחרדים.
ומה לגבי מערכת החינוך?
כמחצית מהאוכלוסייה סבורים כי יש לתגבר את לימודי הדת בבתי הספר הממלכתיים, וגם כאן ניכר פער, גדול, בין הקבוצות השונות: למעלה מ-90% מהדתיים והחרדים סבורים כך לעומת 23% מהחילוניים.

מה חושבת האוכלוסייה היהודית על צביון השבת?

רוב הציבור היהודי (64%) מעוניין לאפשר פתיחה של מקומות בילוי בשבת (מסעדות, קולנוע, פאבים): 93% מהחילוניים, 76% מהמסורתיים-לא כל כך דתיים, 35% מהמסורתיים-דתיים, ו- 12% מהדתיים. יחד עם זאת שיעור נמוך יותר מדווחים כי הם נוהגים לבלות בשבת במקומות הבילוי: 64% מהחילוניים, 43% מהמסורתיים-לא כל כך דתיים ו-14% מהמסורתיים-דתיים.

מיעוט מהאוכלוסייה עורכים קניות בשבת (34% מהחילוניים), אולם רבים יותר תומכים בפתיחת חנויות בתוך הערים בשבת: 73% מהחילוניים ושיעור נמוך יותר מקרב יתר האוכלוסייה – 48% מהמסורתיים-לא כל כך דתיים, 20% מהמסורתיים-דתיים, ו-6% מהדתיים (46% מסך כל היהודים). שיעור התמיכה בפתיחת מרכזי קניות מחוץ לערים גבוה אף יותר: 87% מהחילוניים, 70% מהמסורתיים-לא כל כך דתיים, 36% מהמסורתיים-דתיים ו- 15% מהדתיים.
62% מהאוכלוסייה תומכים בקיום אירועי ספורט בשבת (89% מהחילוניים), ו-53% בעד הפעלת תחבורה ציבורית בשבת (82% מהחילוניים, 57% מהמסורתיים-לא כל כך דתיים, 27% מהמסורתיים-דתיים, ו-10% מהדתיים). יחד עם זאת, מרבית האוכלוסייה (59%) סבורים כי חשוב להימנע מעבודה בשכר בשבת (למעט שירותי חירום) – שליש מהחילוניים (33%), 62% מהמסורתיים-לא כל כך דתיים, 85% מהמסורתיים-דתיים, 91% מהדתיים, ו-97% מהחרדים.

יחסי דתיים-חילוניים
מעל למחצית מהאוכלוסייה היהודית (58%) מעריכים כי היחסים בין דתיים לחילוניים אינם טובים. חילוניים סבורים כך בשיעור גבוה יותר מהמסורתיים,מהדתיים ומהחרדים (67% לעומת 56%, 43% ו-41% בהתאמה). בערים הגדולות הערכת החילוניים את טיב היחסים אף שלילית יותר: 86% מתושבי ירושלים החילוניים מעריכים את היחסים בין דתיים לחילוניים כ”לא טובים”, 71% מהחילוניים בחיפה, ו- 68% מהחילוניים בתל-אביב.

באופן כללי, לכמחצית מהאוכלוסייה היהודית (49%) חשוב להתגורר בסביבה בעלת רמת דתיות דומה לשלהם. מסכמים עורכי הדוח, וכאן צריכה לבוא נקודה למחשבה, מדוע המחב”תים המשתלטים על שכונות לא מתחשבים בכך, ועוד מכנים בכינויי גנאי שאנטישמי הוא המתון שבהם, את הפעילים החילונים הנלחמים בהם?

46 תגובות

  1. שלום, אהבתי את דברי מנחם למרות שהוא ארוך מהרגיל , אני קראתי ברצף , הסכמתי ,
    למרות שנולדתי לא חרדי , מגיל 12 עד 18 חייתי בחברה חרדית ,
    כך שאני חרדי באיזה שהוא מקום בלב , מה שאומרים החתמה , אצל בעלי חיים ,מסויימים.
    בתודעה ובהבנה יותר מעמיקה שחקרתי למדתי התבוננתי,
    הגעתי למסקנה הלא נעימה ,גם לי , שלא קיים שום בורא , פשוט זה מתבקש , לכל מי ,
    שפותח עיתון , או ספר הסטוריה , אפילו התנ”ך , שום דבר לא הלך חלק עם משה רבינו,
    פרעו והיהודים עשו לו את החיים מאוד קשים , עם המן עם העגל עם המים מה לא ,
    אני עדיין יהודי בן לניצול שואה , תושב הארץ , אוהב יהודים גם חרדים ,
    אפילו שאני אטאיסט כמו כל אלה לפני אלישע , שפינוזה, איינשטיין , בן גוריון פרופסור הר סגור
    הרבה וטובים אחרים , כל טוב ושלום, חיים

  2. אומנם תגובה מאוחרת אבל עדיף מאוחר מאשר לעולם לא. אני לא מבין איך השיח פה הידרדר לרמת דת מדע וכל המלל שנשפך פה אבל אף אחד לא עשה את מה שצריך לעשות באתר שמביא פרסומים מפיו של עולם המדע…

    ולעניין:
    ראשית דבר: נפריד הפרדה מלאה וברורה בין יהדות לבית היהדות האורתודוכסית שמכונה בשם הגנאי (אותו רכשה בעמל כפיה) חרדית. היהדות ,ברשותכם, היא דת נפלאה ולו משום שכל ענינה ומטרתה היא בהסדרת חייו של הפרט מרגע לידתו ועד לרגע מותו, לרבות יחסי אישות, חיי חברה (זיכרו הדת היהודית – בניגוד לנצרות שוללת חיי פרישות למשל) חיי המשפחה, הסדרות בתחום המזון והבריאות ועוד ועוד. לצערי היהדות הפסיקה להתפתח במאה ה-11 עת נחתם התנ”ך בצרפת שבמערב אירופה ומאז התכנסה לכת של אנשים משוללי מיקוד שליטה פנימי ומסרה את הכל לידיה של המקריות אותה מכנים “השם”.

    הדת היהודית איננה הדת החרדית/אורטודוכסית לא הייתה ולא תהייה. המצווה היחידה בקשר לאותו “שם” היא לכבדו. לכבד אותו ולא להעריץ להשתטח על קברי צדיקים ללטף זקני מקובלים ולשנורר כסף מכל מי שרק מוכן לממן את הפיאסקו החברתי הזה.

    הדת היהודית מכבדת (אם לא מקדשת) אדם העובד לפרנסתו ומפריש ממנה לאחרים מהעני בשעריו עד לגר במפעליו.

    גם השבת היא הסדרה חברתית ,מן המעולות שיש, לגבי מנוחה מעבודה והתפנות לעניני הפנאי ,לרבות כיבוד השם ולא הערצתו. רק היהדות האורתודוכסית השתלטה על המלל המקורי והפכה את השבת לדבר קדוש כפי שאנחנו מכירים כעת.

    לצערי הדת היהודית (זו שלי זו המסדירה את חיי האדם בינו לבין הסובבים אותו) לא השכילה להמשיך להתפתח ולהתעדכן ולכן יש בה לא מעט חוקים אנכרוניסטים שאינם עמדים במבחן האדם המודרני הנאור הביקורתי שחי בעולם שבו המידע זורם בקלות וזמין בקלות.

    הדת האורתודוכסית איננה היהדות המקורית. איננה היהדות של עשרת הדיברות ואיננה היהדות של איסור עבודה בשבת על מנת לאפשר פנאי לדברים אחרים. הדת האורתודוכסית ,בסיועם של מקימי המדינה, הפכה לטפיל סוציאלי המקדש בטלנות שנור וחיים על חשבון האחר לגמרי הפוך ובניגוד מושלם לדת היהודית המקדשת עבודה, לימודים, השכלה,העברת מידע, כיבוד האחר, דאגה לגר שבא בשעריך , טיפול במזון ובבריאות הגוף והנפש ומעל לכל החופש להתקיים בין אנשים גם אם הם אינם בני הדת היהודית.

    את כל מה שאמרתי אפשר להוכיח מדעית בדרך ,וכיאה, לאתר הידען ואינני מבין למה נכנס הדיון פה לאמוציות חברתיות ולמה התעלמו פה מהעובדה שהדת היהודית עברה סירור וטרנספורמציה אידיאולוגית בידי החרדים ומדת המסדירה את חיי הפרט בינו לבינו הפך לדת המעריצה כוחות חשוכים שלא היו ולא נבראו ושמעולם לא נדרש לעבוד להם לסגוד להם ללטף זקנם או לממן בטלנותם.

    הדת היהודית מקדשת חשיבה עצמאית, מיקוד שליטה פנימי ולקיחת אחריות של הפרט לכל מעשיו מהרגע שפתח את עיניו ועד לרגע בו נפח את נשמתו. וכל זה – חברים יקרים ניתן לאישוש מדעי טהור כל שעליכם לעשות זה לפתוח את ספר שמות פרק כ.

    וכיאה לאתר המכבד תיזות אחרות ומבקש את הוכחתן אני ער לעובדה שישנה גרסה נוספת לעשרת הדברות בספר דברים פרק ה והתיחחתי לעניין בדברי מעלה, עת דברתי על חתימת התנ”ך במאה ה-11 (לספירה למען הסר ספק).

    נזכיר שיום הכיפורים איננו יום תענית ובקשת מחילה מה”שם” אלא זה היום שבו בני האדם ,בינם לבין עצמם, שמים את המחלוקות מאחור, מתענים קצת בצום (שאגב הוכח מדעית שצום בן יום בשנה מאוד בריא לגוף האדם ולחילוף החומרי במכונה האנושית), ומבקשים איש את סליחתו של רעהו על מעשיהם. רק ביהדות האורטודוכסית היום הזה הפך ליום תענית ועבודה לאותו אל נסתר שאת זה בדיוק ביקש למנוע.

    וכמו שנאחר פה לפני: אני יהודי כי נולדתי כזה. לא שאלו אותי אם אני רוצה או לא. אני לא מוצא מקום לא להנצל על זה ולא לשנול את זה כי ביהדות שאני מכיר ואת היהדות שאני מכבד וחי ,כך או אחרת, לאורה אני: מאוד מכבד.

    אני דוחה שבאת נפש את היהדות האורטודוכסית על שלל הילכותיה ההזויות ועל שלל בטלנותה ושלילת האחר, ועל שלל ליטופי הזקנים, השתטחות על קברי צדיקים ושנור מכל העולם ובני דודו. זו, זו איננה היהודות אותה אחת שניתן באופן מדעי ברור ומקובל להוכיח את קיומה, יעדיה, מטרותיה ובעיקר ומעל לכל את האוניברסליות שלה ואת היותה ההסדרה באוטמטיבית של חיי הפרט בינו לבין עצמו ובינו לבין פרטים אחרים.

    כה חבל שבשל מאבקי כוח והנצחת הבערות על מנת לשלוט בדעתם של אחרים (כשם שעשו הקומוניזם המקולל והפאשיזם הבזוי) הופכים אט אט היהודים האורתודוכסים לבעליה של הארץ, ומנסים לכפות על כולם פה את אורח חייהם ותפיסת עולמם תוך הצגת מצג שווא שאלה הם דברי אלוהים חיים.

    והערה אחרונה: אפשר לא להסכים או להתווכח את ממצאיו של פרופ סופר (כפי שהובאו פה ובמקורם) אבל לשלול את הדברים בטיעון שהם לא בדוקים ולא ברי תוקף מדעי זוהי חוצפה ועזות מצח ובלי קשר לשאלה האם אני מקבל את טיעוניו (המדעיים גריידא) או לא. קראתי את מאמרו בפרסום המקורי של אוניברסיטת חיפה ויש בו הסבר הגיוני ורציף של המתודות המדעיות, הראיות המדעיות ובצידן פרשנותו של פרופ’ סופר כיאה למאמר אקדמי מודרני ובניגוד לפיקת הלכה של איזה ידוען אבדקן….

    חג פסח שמייח,

    מנחם.

  3. טוב:
    מסתבר שיש גם יהודים מפגרים.
    לא נורא.
    נתגבר.
    אז מה אם יש מי שחושב שאמונה בדברים שהוכחו כשגויים היא מוצדקת או שחיוני לא לבדוק את האמונות מול המציאות?
    אז מה אם יש מי שחושב שהאמונה הדתית פתוחה לשינוי כאשר מסתבר שהיא סותרת את המציאות?
    ולקוראים השפויים:
    אני מבקש סליחה על כך שהשתמשתי במילה “חושב” כדי לתאר סתם עווית עצבית.

  4. 42

    אתה סותר את עצמך. אתה יהודי, וגם מחלל שבת? וגם כותב ש: ‘כי מי שלא שומר שבת לא יהודי.’?

    אז אתה בעצם לא יהודי? אז למה אתה כותב שאתה יהודי? גם את השם שלך אתה משקר?

  5. העורכים כאן עורכים מסע צלב לדת באופן מתמיד. אתם לא באמת חושבים שאתם יכולים להזיז את מנהלי האתר מדעתם, נכון? הם כבר גדולים וחכמים. הם גם לא רוצים לקרוא ולהפיץ משהו שנוגד את תפיסתם – סביר להניח שהרבה מהתגובות שלכם כלל לא יפורסמו, שחס וחלילה אחרים לא יקראו את דעתכם ואולי יחשבו על הדת בצורה אחרת ממה שהם מנסים להציג (צביעות וחוסר דמוקרטיה, חלק מהערכים שהם מתנגדים להם, אירוני משהו).

    מיכאל רוטשילד:
    “מדוע שתהיה סתירה בין אמונה לידע?
    באמת מדוע?
    אולי משום שאנשים מאמינים בדברים שידוע שאינם נכונים? מה דעתך?
    כולנו מאמינים בסופו של דבר אבל האנשים השפויים בוחנים את אמונותיהם מול העובדות ומשנים אותן כשמתגלה סתירה.
    האמונה הדתית אינה מאפשרת זאת.”

    מציג בדיוק את הקבעון המחשבתי שאני מדבר עליו. חשיבה במובנים של שחור לבן, חיובי או שלילי. תפיסה של הדת בתור “מצגת עובדות” במקום ניסיון להבין קונספטים רוחניים ופילוסופיים. אבל ניחא, מספיק לראות את המרצים חובשי הכיפה באוניברסיטאות כדי להבין שהאטימות הזו לא מייצגת כלום.

  6. לכל ההוזים שחושבים שהם יכולים לקבוע לבין אדם האם הוא יהודי או לא
    אני יהודי מאותה סיבה שצרפתי הוא צרפתי ואנגלי הוא אנגלי, פשוט נולדתי ככה.

  7. עמית שטקל אתה מבייש את השם שלי. הפרחת מילים לחלל הוירטואלי ללא היסוס וללא ביסוס, האשמות וטענות חסרות שחר מקומן לא יכירם באתר שמייצג ומסביר להמון על המדע. מה זה “מדע חילוני ” זה נכון כמו “אור היא מפלגה לחילוניים”…..
    ולך יש ביקורת על הבעת הדעות פה ? עם תגובות כמו שלך ניתן להבין את הביקורת….
    עמית- נא להתנהג בהתאם.

  8. שמיץ:
    לא נכון.
    צריך לזכור שמלחמת הדת במדע לא יכלה להתחיל לפני שהמדע גילה דברים שסותרים את הדת.
    התנגדות הדת למדע היא תוצאה של גילויים מדעיים שאינם מתיישבים עם פיברוקי הדת ואלה החלו רק ברנסנס.
    למעשה הם התחילו קצת קודם – על ידי היוונים הקדמונים – אבל ימי הביניים אפופי הנצרות החניקו אותם עד לרנסנס שבמסגרתו אבדה הנצרות את רסן השילטון.
    חוץ מזה – מדע כמתודולוגית חקירה קיים רק מתקופת הרנסנס.

  9. עמית שטקל:
    מה ההתמחות הזאת בדמגוגיה?
    אמרתי שהאתר נועד למדע חילוני?
    לא! זה שקר!
    גם לא יכולתי לומר דבר כזה כיוון שההגדרה דתי/חילוני אינה חלה על המדע. היא חלה על בני אדם.
    בסך הכל כתבתי שמי שרוצה אתר אחר שיקים לעצמו אתר אחר ולא ינסה לכפות את התכנים שהוא רוצה על מנהלי האתר הזה שרוצים תכנים אחרים ממנו.
    נכון הוא שהיחידים בארץ שכופים על אחרים הם הדתיים אבל הקפדתי לא לציין זאת ואתה עשית לבדך את החיבור בין כפייה לבין דתיים.

    גם לא כתבתי שאור היא מפלגה לחילונים. גם זו המצאה שלך.
    מה קרה?
    אינך יכול לסתור את הדברים שאמרתי אז אתה שם בפי דברים אחרים רק כדי שתוכל לסתור משהו?

  10. אני מציע לחברים שעדיין חושבים שכתבות כאלו מקומן באתר הידען להקים אתר ספין-אוף בשם “הספקן” או “המדען” או משהו בסגנון ולהעביר את התגובות לשם… עדיין לא ראיתי שום תגובה שהחכימה את הקוראים או קידמה את המדע ו/או החברה בישראל…

    ורק הערה, מדע פרח בתקופת האיסלם במאות 7-11 לספירה, כמו שהוא שקע מיד אח”ג בימי הביניים של הנצרות, וקפא 3,000 שנים תחת הקונפוציוזים בסין, ופרח תחת צרפת הקתולית לפני 200 שנה… כלומר, תחת שלוטון דתי המדע גם פורח…וגם מדוכא…

  11. מיכאל רוטשילד:
    תודה שהבהרת את עמדת המערכת לגבי טיבו של האתר:

    “הידען הוא אתר להפצת מדע חילוני”. (מדענים דתיים שמעוניינים במדע שיקימו לעצמם אתר)

    ובהמשך, “אור היא מפלגה לחילונים”… (דתיים שמעוניינים להפריד דת ומדינה שיקימו לעצמם מפלגה)

    נכס של הימין……

  12. מוטי:
    מי שמצחיק הוא אתה.
    בהרבה מאד מדינות דווקא החילוניים מתרבים.
    http://www.haaretz.co.il/hasite/spages/1221750.html
    חלק (קטן מאד) מן הריבוי הזה הוא האנשים השפויים שנמאס להם מטיפוסים כמוך והחליטו לברוח.
    זה רק במדינת ישראל ובמדינות האיסלאם – כולן מדינות שבצורה זו או אחרת נשלטות על ידי הממסד הדתי – שיש התרבות של הדתיים.
    בארץ זה כמובן מתאפשר כי החרדים – במקום לעבוד או לשרת בצבא – יכולים להתפרנס על חשבון השפויים ולעסוק בהבאת תינוקות שנישבו.
    אבל אולי הם באמת יצליחו ואז הם יישארו לבד ואז הם לא יישארו בכלל.
    באופן כללי – לאורך כל ההיסטוריה – הביאה היהדות על מאמיניה רק אסונות וכלייה.

    עמית שטקל:
    מה הקישקוש הזה?
    עם החרדים מנסים להידבר מאז הקמת המדינה וגם הדיון הזה הוא הידברות.
    בינתיים – מכל האויבים – ירינו רק על הערבים. נכון – דתיים ירו עלינו ואפילו הרגו לנו ראש ממשלה אבל תמיד הבלגנו.
    אפילו להפך – נתנו לדתיים רבים לחיות על חשבוננו ולהשתמט מכל חובה אזרחית.
    האם אתה מוצא פסול בזה שמנסים להשתחרר מן הטפילות הזאת?
    האם אתה מוצא פסול בזה שמנסים להפסיק את מצב הלוחמה עם הערבים?
    אולי תתעשת?!

    גלי:
    כדאי שתקראי את המצע של אור ותמנעי מכתיבת הכפשות חסרות שחר.
    המצע הזה כולל התייחסות לכל נושא – והאג’נדה של המפלגה – אותה ניתן לראות במצע ובשאלות והתשובות שבאתר המפלגה עמוקה עשרות מונים מזו של שינוי שבסך הכל רכבה על פרסומו של טומי לפיד ועל השנאה לחרדים.

    עמית שטקל (שוב):
    אור אינה מתעלמת מן הסכסוך הישראלי ערבי – זו סתם המצאה שלך.
    העניין הוא שאור – בניגוד לך – וזאת על אף ההסברים שקיבלת – מבינה שיכולתנו לזכות בביטחון קשורה בקשר הדוק עם יכולתנו לגייס את כל תושבי המדינה למאבק – הן בחזית הכלכלית והן בחזית הביטחונית.
    המצב כרגע הוא שפלח גדל והולך באוכלוסיה – לא רק שאינו תורם למאבק אלא שהוא מכביד על החלק שתורם – דבר שבקרוב יגיע למצב בו כבר לא יישאר פוטנציאל פנוי לשיפור הכלכלה והביטחון.
    כל זה, כמובן, עוד לפני שמדברים על זה שחלק גדול מקשיינו ביחסי החוץ נובע מכך שאנשים דתיים מקדשים את האדמה ומנסים לקשור את ידי המדינה על ידי התנחלויות בלתי חוקיות.

    נקודה:
    כשם שיש אפליה מתקנת – יש גם גזענות מתקנת.
    אם אתה חושב שבזה שתכנה מישהו בשם “גזען” תהפוך באופן אוטומטי לצודק ממנו הרי שטעות אדירה בידך.
    מדינת ישראל נוסדה כמקלט לעם היהודי.
    זו מלכתחילה הגדרה גזענית וזו, כאמור, גזענות מתקנת.
    חוק השבות המקורי (לפני שהדתיים קלקלו אותו) היה תמונת ראי של חוקי נירנברג: מי שחוקי נירנברג אישרו את השמדתו – חוק השבות אישר את התאזרחותו בישראל.
    כמובן שמאז ההשתלטות החרדים זה כבר לא כך ומדינת ישראל כבר אינה יכולה למלא את ייעודה כיוון שמאות אלפי אנשים שהנאצים היו משמידים בשל יהדותם אינם יכולים לקבל אזרחות ישראלית מסיבות דתיות שונות ומשונות.
    אגב, גם אני חושב כמוך שהיהדות אינה תרבות.
    פשוט כי אין תרבות יהודית מלבד הדת.
    אפילו השפה העברית שאנשים נוטים לתאר כחלק מן התרבות לא הייתה שפתו של אף אחד מזרמי העליה שהגיעו לארץ.
    זו שפה שהוחייתה כאן והיא חלק מן התרבות הישראלית ולא מן התרבות היהודית.
    מלבד הדת והגזע אין שום דבר משותף למרכיביו השונים של כור ההיתוך הישראלי.
    מדינות העולם אישרו באום את הקמת המדינה – לא לשם שימור הדת אלא לשם שימור הגזע שהיה קורבן לאנטישמיות.

    מדענית דתייה:
    אין הרבה מדענים דתיים.
    נכון שיש חתן פרס נובל אחד אבל בסך הכל מיוצג הקשר בין מדענות לדתיות על ידי מה שאמור כאן:
    http://www.stephenjaygould.org/ctrl/news/file002.html

    כאן:
    http://www.nrg.co.il/online/55/ART1/748/479.html
    וכאן:
    http://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3480323,00.html
    וזה הרי ברור.
    שום מדען בעשתונותיו לא יאמין שאלוהים שברא את העולם אינו יודע שארנבת אינה מעלה גרה ושהפרת והחידקל אינם יוצאים ממקור משותף.
    גם מדענים דתיים – אם הם ישרים עם עצמם – מבינים זאת – ואת מוזמנת לצפות בקישור הזה:
    http://www.youtube.com/watch?v=d35nFvb1Wh4&feature=channel_page
    האתר הזה עוסק במדע. לא רק בתיאוריות המדעיות אלא (בעיקר) בפופולריזציה של המדע. הדת היא המקור העיקרי להתנגדות למדע ובעטייה, בסופו של דבר, מושקעים כספי מדינה רבים בטיפוח הבערות והטפילות במקום בקידום המדע והידע.
    לכן האתר חייב לעסוק בנושאים אלה.
    אם את רוצה אתר אחר – את מוזמנת להקים אחד כזה.

    אגב – מעניין לדעת מהי הגדרתך למידע מדעי ומהי הגדרתך לדעה.
    לא צריך ללכת רחוק כדי לראות שדתיים אכן מרבים לכנות את מי שמותח ביקורת על הדת בכינויי גנאי שאנטישמי הוא בין המתונים שבהם. זו עובדה שבאה לידי ביטוי אפילו באתר זה ואפילו המון פעמים באתר זה. אז האם זו דעה? לא! זו עובדה!
    לאור הפגנת הבלבול הזאת ארשה אני לעצמי להביע את הדעה הבאה” לדעתי את בכלל לא מדענית וזו הסיבה היחידה שבזכותה אינני אומר שלא רק שאיך עושה כבוד למדע אלא שאת מביישת אותו – מפני שרק מדען יכול לבייש את המדע אם יצהיר הצהרות דומות לשלך”

    עמית שטקל:
    מדוע שתהיה סתירה בין אמונה לידע?
    באמת מדוע?
    אולי משום שאנשים מאמינים בדברים שידוע שאינם נכונים? מה דעתך?
    כולנו מאמינים בסופו של דבר אבל האנשים השפויים בוחנים את אמונותיהם מול העובדות ומשנים אותן כשמתגלה סתירה.
    האמונה הדתית אינה מאפשרת זאת.

  13. כבוד גדול למדע את עושה – מדענית דתיה!
    מדוע שתהיה סתירה בין דת למדע, בין אמונה לידע:
    הרי עיסוק המדע הוא בקשירת קשר בין רעיון גלמי – תזה – לאימות הרעיון או הפרכתו. אנו מכירים תזות רבות אשר הסתובבו וחלקן עדיין מסתובבות במסדרונות המדע, ללא הוכחה, ועדיין דורות רבים של מדענים נושאים את עיניהם להוכיח/ להפריך אותן.
    תזה אם כן היא אמונה לפני שנמצא לה הוכחה/הפרכה וידע/ בדותה לאחר מכן.
    ונשאלת השאלה: מה לגבי המאמצים שמשקיע המדען בעיצוב התזה, לפני שהוא מתפנה לחקור אותה. מה מנחה את המדען בתהליך גיבוש התזה? מה מתווה את הכיוון? האם יכול להיות שזו אמונה?….
    ושאלה נוספת: ומה הוא הכוח המניע את המדען להשקיע את כל נשמתו בהוכחת/ הפרכת התזה – האם יכול להיות שגם זו האמונה?….
    ונשאלת שאלה נוספת: נניח שהוכיח את התזה והיא הפכה מאמונה לידע אך לאחר זמן מה מצאנו תצפיות נוספות אשר סותרות את הידע הזה… מה אז? אמונה שהפכה לידע המשיכה להתהפך ועברה להיות בדותה… או מקרה פרטי? (כגון המכניקה הקלסית בתוך הפיזיקה המודרנית…)…

  14. מדוע אתר של כתבות מדעיות מביע דעות אישיות של עורכיו וכתביו?

    אנא, השאירו את הויכוחים לאתרים של הבעת דעות, והשאירו את האתר הזה נקי, למדע בלבד!

    “מסקתו של פרופ’ ארנון סופר מאוניברסיטת חיפה באשר לעתידה של מדינת ישראל כמדינה דתית בתוך 20 שנה” –זוהי דעתו/תחזיתו ולא מידע מדעי.

    למה סקר כמו בכתבה הנוכחית ,העוסק בהשקפות דתיות שייך לאתר מדעי?

    “וכאן צריכה לבוא נקודה למחשבה, מדוע המחב”תים המשתלטים על שכונות לא מתחשבים בכך, ועוד מכנים בכינויי גנאי שאנטישמי הוא המתון שבהם, את הפעילים החילונים הנלחמים בהם?”- זוהי הבעת דעה ולא מידע מדעי.

    האם מחר תציגו גם סקרים פוליטיים, ותביעו את דעתכם?!

    עניין השפעת הדת על המדינה הוא נושא שאינו שייך למידע מדעי. האם אתר הידען מנסה גם לחנך את קוראיו לחילוניות מובהקת ולהתסיס נגד היהדות? אם כן, בבקשה אימרו זאת בגלוי ואל תסתתרו מאחורי איצטלה “מדעית”!!!

    יש הרבה מאד מדענים דתיים, כולל חתן פרס נובל אחד, שלא רואים שום סתירה בין דת ומדע. יש גם הרבה אנשים כאלה. למה להתסיס?

  15. מר. נקודה (אתה דוד של מר. קו?)

    היהדות היא בעיקרה תרבות, שהנגזרות שלה (של התרבות) הם דת ולאום.
    אפשר להישאר יהודי כשמוותרים על הדת.

  16. אדון נקודה

    היהדות היא תרבות.
    בגלל שאינך יודע זאת, זה לא מפליא שאתה חסר תרבות.

  17. אחת מן השתיים:
    או שהיהדות היא דת, וככזה כל מי שרואה עצמו יהודי שייך איכשהו לדת.
    או, שהיהדות היא גזע, וככזה כל מי שרואה עצמו יהודי הוא גזען. גזען ללא גזע.

  18. אבי:
    הלבשת אותי בלבוש בייליני וזה חביב, אבל זה מקס’ יכול להתאים לפורים (אני ב-“ביילין” ואתה ב-“שטריימל” :)…) אני מעט מופתע להיווכח בהתפכחות משלום עם הערבים בצד השמאלי של המפה.. (משפשף את העיניים)
    קריאה ל- “שוויון זכויות” ו- “הפרדת הדת מהמדינה” היא נשגבת שאפשר (וצריך) לקדם אותה.
    השאלה אם לאור הסכסוך הישראלי-ערבי המתגבר (ואשר אור מתעלמת ממנו בנוחיות) הקריאה הזו הופכת להיות המצע של אור לפתרון הסכסוך (הישראלי-ערבי) בדמות “מדינת כל אזרחיה”?

  19. התשובה ליוסי ביילינים היא שכבר לבשנו את השטריימל ולא קיבלנו שלום, עוד מעט נהיה כולנו משטורמלים, וזה לא בדיוק יעזור לקדם את השלום שלו.

  20. אור לא תקבל 10 מנדטים וגם לא שניים וגם לא תעבור את אחוז החסימה.
    כדי שמפלגה תעבור את אחוז החסימה היא צריכה לבוא עם מצע חברתי ומדיני, אחרת היא לא נבחרת. זה לא מספיק לבוא עם אידיאולוגיה של הפרדת הדת מהמדינה. נגיד שמפרידים את הדת מהמדינה ונפתחות חנויות בשבת, יש תחבורה ציבורית בשבת, הקניונים פתוחים בשבת ואחוז נוסף של חרדים מתגייס לצהל. נגיד שזה קורה. זה לא פותר את הבעיות החברתיות. כמו למשל: הבנקים ממשיכים לגבות עמלות גבוהות בניגוד לבנקים באירופה, שכר המינימום נשאר נמוך, זוגות צעירים לא יכולים להגיע לדירה וכולי. בנוסף אנשים זקוקים לאופק מדיני כלשהו (כל אחד לפי השקפתו). כאשר קמה מפלגת שינוי של טומי לפיד היא ספקה אופק מדיני וחברתי בנוסף לרעיון של הפרדת הדת מהמדינה.

  21. מיכאל רוטשילד:
    אני סקרן להבין מדוע אני שומע קריאות מלחמה כשמדובר ביהודים ושלום (הדברות, להגיע להסדר..) כשמדובר בערבים?

    יכול להיות שיש מקום לעשות שלום עם שניהם?

  22. אבי לאור התגברות הבורות המתנפנפת בתגובות יתכן כי ראוי לפרסם את הרשימה על חינוך
    ששלחתי לך ? ? ?

  23. לקצ’ינג: זה הזמן לקום ולעשות מעשה. כמו שש”ס קמה מ-0 מנדטים ואספה את החלשים והנרפים, העלובים והנקלים בחברה והגיעה ל-10 מנדטים (צטער אין לי שום דבר חיובי לחשוב עליו על מפלגה רעה זו…) כך יכולה “אור” שהיא מפלגה עממית שצמחה מלמטה וללא סלבס ומייצגת אותי אותך ואפילו את הדוסים להם יינתן חופש דת מלא ומקיף (למרות שהן מצירים צעדינו כל העת…). אור תצמח רק עם יצטרפו אליה אני ואתה, משפחותינו, חברינו ומכרינו, עמיתנו וכולי. יש רק עוד 2 מערכות בחירות שנוכל לשנות המצב אחר כך….תסתכל מזרחה מהגבול.
    שמיצ דווקא יש לכך מקום מתאים וראוי במחלקת החברה וההיסטוריה. המאמר הזה לא מתפרסם תחת מחלקת רובוטיקה או רפואה…. חוץ מזה שבשלטונם של הטאליבאן הדתי ספק אם האתר הזה ימשיך וגם אם כן מעניין כיצד ייראה עם כותרות כמו – “נס במעבדה-חוקרים הצליחו…..”
    נסה שוב לחשוב כיצד כתבה כזו ודומיה מקדמים את האתר ומטרותיו ואני משוכנע שתצליח להגיע למסקנה פוריה.

  24. שוב, די משעמם לומר זאת בכל פעם שיש כתבה כזאת:
    הוויכוח פה מתדרדר בכתבות האלו לוויכוח של תפישות עולם סובייקטיביות, לא על דת, לא על אמונה, אלא על איך כל חרדי/חילוני תופס את האחר.
    אני לא בטוח שכתבות כאלו צריכות להתפרסם באתר כמו הידען, תחת החזון הנוכחי שלו. אני לא מבין איך כתבה כזו או דיון בטוקבקים מקדם את מטרות האתר.

    אולי כדאי לשקול להקים באתר פורום שבו אפשר לפרסם את הכתבות שלא שייכות בגרעינן למדע, ושם יוכלו בעלי הדעה להתווכח עד שיגיע זמן קריאת שמע של שחרית…

    פסח שמחייח לכולם

  25. צריך שוויון זכויות וחובות בין כלל האזרחים.
    ותראו איך כל משפחה חרדית מביאה 3 ילדים.

    יש בעיות בסוציאליזם דמוקרטי.
    למשל, שקבוצה של רפי שכל מתרבים בקצב משולש משאר האוכלוסיה, משנים את החוקים של המדינה
    לכלול את עצמם כאוכלי הנתח העיקרי של העוגה.

    יש לי רעיון, אני לא יודע אם הוא נוסה בעבר:
    נגיד שלוקחים את משרד הדתות, והופכים את התקציב שלו למס וולנטרי.
    זאת אומרת, מי שרוצה יפריש כסף לעולם הדת, ומי שלא רוצה לא יפריש.

    הרבה אנשים יבחרו כן להפריש, מסורתיים למיניהם הם עדיין הרוב,
    אבל יהיו הרבה אנשים שירגישו מצוין לא לתרום שקל למימון ישיבות הסדר וילד מס’ 9 של משפחה חרדית.
    (אני לא רואה משפחות חילוניות עם ילד מס’ 9)

  26. מוטי

    יהדות ותורה קיימים אלפי שנים, כן, זה כנראה נכון.
    אבל היום- אחרי אלפי שנים- אפילו יהודים שיותר יהודים ממך, צוחקים על התורה, ועל אפסים כמוך שרואים בספר (בכריכה רכה או קשה איזה שתבחר- ואתה יכול לשים עליה גם עיטורי זהב ופונפונים)
    כאיזשהו ערך עליון ואין בילתו.

    פשוט מצחיקים אתם.

  27. תנחמו את עצמכם זה מאד יועיל
    אבל המפלגה שלכם שבדרך לעולם לעולם לא תעבור אחוז חסימה
    ותמיד תישאר המפלגה של המפסידנים הניצחיים יחד עם הנאורים והליברלים והסמולנים למיניהם. מה קרה למפלגות השמאל בישראל עד היום איפה הן.
    יהדות ותורה קיימים כבר אלפי שנים. ואנשים מצחיקים כמוכם תמיד יהיו.
    בשביל הבידור.

  28. שאול: זה שאתה חי ב”לה-לה-לנד” (מילה שנכנסה השנה למילון אוקספורד ומשמעה שאתה חי במותק מהמציאות…) לא אומר שאתה צודק. מה לעשות ובמציאות ישנם יהודים רבים בכל העולם שלא מאמינים באלוה יהוה או בכל אלוה אחר וההגדרה שלך ליהדות נכונה רק לך ואולי לעוד כמה. אתה צריך להוציא את הראש ולראות קהילות יהודיות בעולם למשל היהודים האמריקאים ההומניסטים שלא מאמינים באלוהים. איך הם בדיוק יהודים (חוץ מהעובדה שנולדו להורה יהודי ??).

    למוטי: אין ספק שההגיון שלך הוא של אדם דתי. בכל תופעה אנושית יש מחזוריות ו”גלים”. למשל לאחר המהפיכה הצרפתית שהיתה אור אמיתי חלה נסיגה קשה ומדאיגה עם שלטון הטירור, נפוליאון שבאופן מוזר למרות היותו קיסר הפיץ את רעיונות המהפיכה באירופה. לאחר תבוסתו קונגרס וינה השיב את המשטרים המלוכניים אך זה לא מנע את הקידמה והמשך התקדמות זכויות האדם וההשקפה הליברלית באירופה שהשתנתה לאיטה עד מלחמת העולם הראשונה. ואז במאה ה-20 במקביל להתבססות הליברליזם חלו סטיות ועיוותים קשים בדמות הקומוניזם, הפשיזם והנאציזם אך אלו נעלמו (בתקווה ללא שוב) ושוב הגיח כמנצח הליברליזם. בדיוק כך עם הדת והאמונה. מאז המאה ה18 מתפתחת הנאורות, והתפיסה ההומניסטית-ליברלית וכוחות הריאקציה החשוכים של האמונה הן הדתית (כל הדתות…) והן החילונית (כאמור: קומוניזם, פשיזם וכולי) מרימים ראשם מעת לעת במחזורים ובגלים, כמו צונאמי מזיק והרסני ממיטים הרס, חושך וחרפה על האנושות שמנסה להתקדם באבולוציה התרבותית שלה.
    אז בוא נדייק: התחזקות רגעית וזמנית של כוחות החושך הריאקציוניים לא מצביעים על צדקתם או על השטות שביטאת: “יש מי שמנהל את העינינים”….. הנאורות, ההומניזם והליברליזם ינצחו לאחר שיוכנעו כוחות הריאקיה הדתית והאמונית למיניה וסוגיה.
    להסכירך מפלגת ש”ס היתה עם 0 מנדטים לפני שצמחה, כך ישראל ביתנו. מפלגת האור והנאורות שהוקמה אחרונה לפני הבחירות האחרונות תצמח, תתפתח ותוביל את המדינה בדרך הנכונה-אם חפצי חיים אנו. אם לאו תמיד יש את הדוגמה של ר’ עקיבא ומי שהוכתר על ידו כמשיח-בר כוכבא- היום אנחנו יודעים לאן שני הליצנים הללו הובילו את העם. אם רק היינו הולכים בדרכו של בן אבויה שפירש וצדק.

  29. עמית שטקל:
    מה שאנשים אינם מבינים בדרך כלל הוא שלנושא זה השלכה עצומה על נושאי כלכלה וביטחון שבהם אנשים דווקא מתעניינים.
    מתוך חוסר הבנה – אנשים שמתעניינים רק בביטחון – זורקים את הביטחון (ואתו את המדינה) לפח.

    שאול (6):
    כמי שיכול לראות איזו תגובות עוכבו (על ידי המערכת האוטומטית או על ידי אדם) אני מרשה לעצמי להבהיר למי שהצלחת לבלבל: תגובותיך לא התפרסמו רק משום שלא נכתבו כלל. אין במערכת שום תגובה חסומה שלך.

    מוטי:
    אתם מצליחים להתרבות כי אנחנו – החילונים – מספיק מטומטמים כדי לממן אתכם.
    זה נובע, בין השאר, מן העובדה שרבים מאתנו חושבים כמו עמית שטקל – שאתם רק בעיה משנית ולא הבעיה בהא הידיעה.
    אם – חס וחלילה – החילונים יאלצו לברוח מכאן (כי אתם ממררים את חייהם)– פתאום נראה את החרדים מפסיקים להתרבות ומתחילים לעבוד ולשרת בצבא (או – לחילופין – נראה את המדינה מתמוטטת).

  30. שאול,
    יש לי שתי השגות על המשפט האחרון שלך בתגובה 7.
    ראשית מהי היהדות: שני היבטים יש ליהדות. אחד זה ביצוע אוסף סתמי לגמרי של הוראות, חסרות כל קשר למציאות, כגון, בתחילת הקיץ שבוע לא לאכול לחם, בסוף הקיץ יום אחד לא לאכול כלל, ועוד הרבה הוראות סתמיות כאלה. ההיבט השני הוא אפליה לרעה של נשים, ושל אנשים שאינם נחשבים ליהודים טובים די הצורך, ופגיעה קשה באנשים לא יהודים.
    הדבר השני הוא המושג אמונה. צריך להיות לך ברור שכשאדם אומר אני מאמין, פירושו של דבר שהוא יודע שמושא האמון שלו לא קיים, אבל הלוואי שהיה קיים, הוא אומר לעצמו.

  31. אל תדאג, מאז הבחירות כל יום החרדים דואגים לעשות בהתנהגותם תעמולה למפלגת אור.
    בינתיים היו עשרות אירועים אלימים מצדכם כגון האם המרעיבה, חניון קרתא, בית החולים באשקלון, קברים ביפו, וכמו שמיכאל הראה – אין יום בלי כמה ידיעות על פשעים בשם הדת, שלא לדבר על עוול שעון הקיץ שמסתיים חודשיים לפני זמנו. צריך רק לדאוג שלא יהיו אירועים בטחוניים שיסיחו את דעת הקהל מהצרה הגדולה ביותר – מדינת ההלכה שבדרך.

  32. המפלגה הזו קיבלה בבחירות 2009 – 815 קולות בלבד . (עפ”י וויקיפדיה)
    לא הצלחתם אפילו לגייס רק את רמת אביב.
    שיהיה בהצלחה.

  33. אם ההגיון לצדך והתקשורת לצדך אז איך זה שאתה כה מסכן
    מעניין למה החילונים הולכים ומתמעטים והדתיים מתרבים
    היית אמור לשכנע והרוב היה אמור ליהיות לצדך
    שורה תחתונה העובדות מצביעות על הכישלון שלך וההצלחה של הדתיים
    וכלום לא יעזור לך לשנות את זה.
    ככתוב וכאשר יענו אותו כן ירבה וכן יפרוץ
    יש מי שמנהל את העינינים וזה לא אתם.

  34. סוף סוף יש מפלגה שיש סיכוי שלא תבגוד, וכעת רק צריך שהציבור יידע עליה ולא יפחד להצביע לה כי ממילא אין למי להצביע כי כל המפלגות שבכנסת כיום בוגדות בחילונים, או מאוד קיצוניות ולא מתאימות לכל אחד.
    רמז שמה מופיע הרבה פעמים בפרק א’ בספר בראשית.

  35. חס וחלילה אבי.
    אני בוחר במפלגה המתאימה ותומכת בהשקפת עולמי – וסומך עליהם לדחוף זאת בעת כניסתם לכנסת.
    מה לעשות שהמיפלגה שאתה בוחר בה בוגדת בך פעם אחר פעם?

  36. עמית – זה כמו לרצות להיות פרופסור ולא להיות חבר באקדמיה.

    אין יהדות כתרבות עצמאית – זה לא קיים.

    אף אחד לא אומר לך להיות אורתודוכס חרד.

    אולם אמונה באלוה יעקב וכוונה להגשמה רוחנית הם לב היהדות למעשה הם היהדות עצמה.

  37. איך אני יכול לענות לך כשתגובותיי לא מפורסמות?
    זו הדמוקרטיה שעליה אתם רוצים לשמור?

  38. לשאול: ולכל מי שחושב כמוהו – מי לא רוצה להיות יהודי, מי ?? אנחנו לא רוצים להיות דתיים, הבנת ?
    דת זה אופיום להמונים ולא מתאימה ליהודי נאור, ליברל והומניסט.
    יש ויש יהדות ללא אל. יש יהדות כתרבות ולא רק כדת. וכן אני מוכן גם להיקרא עברי כי היהודים הם נצר של העברים.
    העובדה שמיעוט אורתודוכסי בעם היהודי מגדיר יהדות כמחייבת אמונה באל היא הבעיה של המיעוט ההזוי הזה. אבל זה בסדר בכל תרבות יש זרמים שונים ובמקרה הזה-משונים. התרבות היהודית מכילה (בסבל ויסורים…) גם את הזרם הדתי אורתודוכסי.
    רק שיובן לעם היהודי תרבות עשירה, עתיקה ומפוארת. חלק ממנה הוא הזרם האורתודוכסי שהוא הזוי מספיק לחשוב שהוא ואין בלתו מייצג את היהדות האמיתית והאותנטית בעוד שברור לחלוטין כי הוא מהווה סטיה קשה ואף מסוכנת מהדרך בה התרבות היהודית צריכה ללכת.
    אבל כמו כל דבר שקר זמנו של זרם הזוי וקנאי זה קצוב.

  39. אכן ים של מספרים של הלמ”ס רק בכדי לשוב ולהבין שנושאים שונים שקשורים לאיכות חיים בארץ, ובניהם הפרדת דת ומדינה, הם מצד אחד קונצנזוס ומצד שני לא מצליחים להגיע למרכז הדיון הציבורי בארץ, כפי שמשתקף בכנסת. הממשל הקואליציוני ארץ, (אופייני לארצות “מרובות דעות” כדוגמתנו :)…) מסוגל לקדם רק נושאים מרכזיים עליהם הוא נבחר, ודוחק נושאים פחות מרכזיים… (מצד שני, לא לשכוח, לקואליציה יתרונות כגון ייצוג טוב יותר של הציבור בממשלה ולכן אמון גבוה יותר). לעת עתה, לא נראה שינוי באופק בשיטת הממשל – אני שואל את עצמי, כיצד תצליחו אתם להעלות את הנושא למרכז השיח הציבורי היכן שרבים אחרים (משמאל ומימין) לא הצליחו בעבר, מאז קום המדינה – שוב, אף על פי שיש לנושא והיה לו קונצנזוס! לעת עתה, כפי שמשתקף בכנסת, הנושאים המרכזיים בחשיבותם בשיח הציבורי הם נושאי חוץ וביטחון…. נושאי פנים, מאז קום המדינה לא הצליחו להתרומם לאותה רמת החשיבות…. אני שוב שואל את עצמי – האם באמת הסתיימו הצרות שלנו בארץ ואפשר לדון בנושאים שברומו (בורא) של עולם?…

  40. זו הבעייה המרכזית בתרבות החילונית – החיים על התדמית (או הבל הבלים בשפה המקראית).
    אוהבים ללכת בלי ולהרגיש עם

  41. שאול:
    איש אחד נוסע באוטוסטרדה ושומע ברדיו שיש באוטוסטרדה הזאת איזה משוגע שנוסע נגד כיוון התנועה.
    “אחד?!”, הוא מפטיר לעצמו, “החברה ברדיו ממש לא מעודכנים! כמעט כולם נוסעים נגד הכיוון!”

  42. לא יודע מה הבעייה שלכם.
    אתם לא רוצים להיות יהודים – מותר לכם.
    אבל אין יהדות ללא אלוה יעקב. זה הבסיס לכל (זה אפילו חלק מהשם) .

    תתחילו לקרוא לעצמכם עבריים – אתם מחזיקים תרבות עברית. לא יותר מזה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.