החללית פרטית – הניסויים ישראליים

ניסויים מדעיים של תלמידים מישראל הגיעו לתחנת החלל בחללית סיגנוס

החללית סיגנוס מתקרבת לתחנת החלל הבינלאומית, 9/1/14. צילום: NASA TV

החללית “סיגנוס” שעגנה אתמול בהצלחה בתחנת החלל הבין-לאומית, היא החללית הפרטית השנייה המביאה ציוד לתחנה. החללית של חברת Orbital Sciences השלימה ביום ראשו השבוע את טיסת האספקה הראשונה שלה, והצטרפה רשמית לחללית “דראגון” של חברת Space-Ex שכבר ביצעה כמה טיסות כאלה. לצד המזון, הבגדים חלקי החילוף ופריטים חיוניים אחרים שהביאה עמה ביותר מ-1,200 ק”ג של ציוד, שוכנים אחר כבוד גם כמה מחקרים מדעיים, בהם שני ניסויים של תלמידי בתי ספר מישראל.

מערבבים בחלל

ניסוי אחד, של תלמידי בית הספר “עתידים” מחולון, יבחן אם גבישי סוכר נוצרים בתנאי חוסר כבידה בצורה אחרת מאשר על כדור הארץ. התלמידים שיגרו לחלל מבחנה עם תמיסת סוכר, בניסוי האחר יבדקו תלמידים מתיכון “אור” בצור הדסה, כיצד משפיע חוסר הכבידה על ערבוב של שמן ומים. כדי שהניסוי יהיה אפשרי, הוחלף השמן בדבק אפוקסי, המתקשה זמן קצר לאחר המגע עם המים, ומקפיא את תמונת המצב כפי שהיתה בחלל. את הניסוי פיתחו התלמידים בתהליך שארך כשנתיים. “אני שמחה מאוד שהניסוי שהמצאתי עם כמה חברות שלי הגיע לחלל. זה מאוד כיף אם נגלה דברים טובים, ונוכל להשפיע על המדע. זה מאוד מרגש”, אומרת אחת המדעניות הצעירות, עינב מויאל, תלמידת כתה ט’ בתיכון אור. “הניסויים בבית הספר פיתחו מאוד את הידע האישי שלי במדע, את העניין שלי בתחום ואת היכולות שלי”.

חוויה מעצבת

את הניסויים החינוכיים בחלל יזמה חברת NSL הישראלית, והם מתבצעים בתמיכת כמה גופים בהם קרן רמון וסוכנות החלל הישראלית במשרד המדע. “ניסוי כזה זה פשוט לנגוע כבר בהגשמת חלום. להראות להם שזה קרוב, אפשרי, זה בקצות האצבעות שלהם. זה פשוט מעורר השראה, וזה מהות ההוראה בעיני, לעורר השראה”, אומרת המורה שריכזה את הניסוי בתיכון אור, בת חן כהן, רכזת העתודה המדעית-טכנולוגית בבית הספר. “כל התהליך שהביא אותנו עד הרכבת הניסוי הוא בי”ס לקבלת החלטות, לעבודת צוות, לחשיבה מדעית, לאיך צוותים של חוקרים עובדים”.

הניסויים בחלל צריכים להיות מתוכניים כך שיהיו קטנים, עמידים, קלים לתפעול, וישמרו את המצב בחלל, כך שיהיה אפשר להשוותם לניסוי ביקורת שנעשה על כדור הארץ. בעוד כמה שבועות יוחזרו מבחנות הניסוי לקרקע, וייבדקו בבתי הספר, והתלמידים, שינתחו את התוצאות, יוכלו לספר אחר-כך שלפחות מבחינתם, הלימודים היו לא מן העולם הזה.

1. יש מקום להרבה שאלות:
    ניסויים האלה יועברו לתחנת החלל הבינלאומית?
    אם אסטרונאוטים התעסקו בהם?

“בעוד כמה שבועות יוחזרו מבחנות הניסוי לקרקע ”
    כידוע ספינת Cygnus לא חזרת לכדור הארץ, היא נשרפת באטמוספרה .איך מבחנות יחזרו לכדור הארץ???