הלב הולך אחרי הגנטיקה

הפסקת עישון, ביצוע פעילות ספורטיבית ואכילה נכונה כבר אינן ערובה לבריאות הלב. הרפואה הגנטית מתייצבת בחזית הקרדיולוגיה למניעה, אבחון וטיפול במחלות לב

DNA. מתוך ויקיפידיה

לפני מספר שבועות חבר קרא לי לשיחת נפש. לא ידעתי במה מדובר, שיערתי שמדובר בעניין בריאותי או כספי כבד. כשהתיישבנו, התברר לי שמדובר באופציה הראשונה: אחיו קיבל התקף לב רק שנתיים אחריו שאביו נפטר מאחד כזה. הוא סיפר לי על החששות שלו ממות מוקדם ועל כך שהוא חי כרגע בחרדה מתמדת. למזלי, באמצעות ידע שרכשתי לאחרונה על רפואה גנטית, יכולתי לייעץ לו באופן שלא רק ירגיע את חששותיו, אלא גם יקטין את סיכוייו לחלות באופן משמעותי.

למידע אודות תנאי הפוליסה והצטרפות לביטוח ‘גנטיקס’ של חברת הפניקס לחצו כאן

גנטיקה רפואית, או רפואה גנטית היא תחום ברפואה העוסק במחלות תורשתיות. “על מה הבאזז הגדול סביב צמד המילים האלה, והאם הוא רלוונטי לתחום מחלות הלב?”, שאלתי את פרופ’ איתן פרידמן, מומחה בתחום.
“כבר היום אנחנו יכולים להתאים את הטיפולים לפרופיל הגנטי של כל מטופל – רפואה מותאמת אישית”, מסביר פרופ’ פרידמן. “בנוסף, אנו יכולים לדעת לאילו מחלות האדם יהיה חשוף לאורך ימי חייו, על מנת להתוות משטר מעקב לגילוי מוקדם או לביצוע פעולות מניעה. בתחום הלב פעולות אלו יכולות לכלול טיפול תרופתי (למשל להורדת רמות כולסטרול), בדיקות כגון בדיקת מאמץ, או אפילו השתלת קוצבי לב או דפיברילטורים. כל אלו יכולים, חד משמעית, למנוע מוות.”

בשבועות האחרונים שמענו על כריתת השדיים המניעתית שביצעה אנג’לינה ג’ולי בעקבות גילוי מוטציה גנטית. האם גם בתחום מחלות הלב יש כיום היכרות עם הגנים הבעייתיים?

“בהחלט. ברור לנו לגמרי שיש גנטיקה של מחלות לב. אנו יודעים זאת גם ממחקרים אודות גנים ומוטציות גנטיות וגם מהעובדה שמחלות לב הרבה יותר שכיחות בקרב אנשים שבני משפחה שלהם חלו.”

האם כדאי כבר היום לעשות ביטוח רפואי משלים שיכסה רפואה גנטית?

“מומלץ מאד. כבר כיום אנחנו יכולים לבדוק כ-500 גנים, עד סוף השנה אני מעריך שנוכל לבדוק 1,500 גנים ובטווח של השנתיים הקרובות – 23,000 גנים. ישנן, לדוגמא בתחום הסרטן, בדיקות גנטיות שחייבים לבצע מיידית. מי שמבצע ריצוף גנטי מלא ונמצא בליווי אישי של גנטיקאי יקבל מעת לעת עדכונים – נמצא גן כזה, נמצאה מוטציה כזאת ואלו הן ההשלכות.”

אם פרופ’ פרידמן זורק כפפה, בהחלט יש בארץ מי שמרים אותה. לאחרונה השיקה חברת הפניקס ביטוח בהיקף חדשני בשם “גנטיקס“, המאפשר ליהנות משירותי בדיקות מניעה, הערכת סיכונים רפואיים עתידיים, אבחון ואף כלים לטיפול מותאם אישית. להערכתי, אין זו אלא שאלה של זמן עד שכל ביטוח רפואי משלים יצטרך ללכת בעקבות החברה ולכלול כיסויים לכלים מתחום הרפואה מבוססת גנטיקה בכיסוי שהוא מציע.

למידע אודות תנאי הפוליסה והצטרפות לביטוח ‘גנטיקס’ של חברת הפניקס לחצו כאן