דינוזאור עם אף גדול

לאחרונה התגלה במרתפי מוזיאון, מאובן של הדרוזאור (hadrosaur) שייחודו – אפו הענק. הדינוזאור החדש, שזכה לכינוי Rhinorex condrupus חי ביוטה לפני 75 מיליון שנה, בתקופת הקרטיקון המאוחרת.

Rhinorex condrupus,  הדרוזאור שהתגלה לאחרונה ושוחזר בשנת 2014, היה בעל אף בולט. איור - ג'וליוס קסוטוני.
Rhinorex condrupus, הדרוזאור שהתגלה לאחרונה ושוחזר בשנת 2014, היה בעל אף בולט. איור – ג’וליוס קסוטוני.

לאחרונה התגלה מאובן של הדרוזאור (hadrosaur) שייחודו – אפו הענק. הדינוזאור החדש, שזכה לכינוי Rhinorex condrupus חי ביוטה לפני 75 מיליון שנה, בתקופת הקרטיקון המאוחרת.

Rhinorex – כינוי שניתן לתרגמו ל”קינג קונג” היה דינוזאור צמחוני וקרוב להדרוזאורים אחרים מתקופת הקרטיקון כגון Parasaurolophus ו-Edmontosaurus. הדרוזוארים מזוהים בשל הכרבולת העשויה עצם היוצאת מתוך גולגולתם, פרט ל- Edmontosaurus שהכרבולת שלו היתה עשויה מבשר. גם לרינורקס לא היתה כרבולת גרמית, אך במקום זאת היה לו אף עצום.

טרי גייטס, חוקר בתר דוקטורט באוניברסיטת צפון קרוליינה ומוזיאון הטבע במדינה, ועמיתו רודני שיץ ממוזיאון אוניבריסטת בריגהאם יאנג לפלאנתולוגיה מצאו מחדש את המאובן במרתפי המוזיאון. המאובן נחפר בשנות התשעים באיזור נסלן ביוטה, ונחקר בעיקר בזכות הדגם שעל עורו שהשתמר היטב. כאשר שיחזרו השניים את הגולגולת הם גילו כי יש בידם מין חדש.

“היתה לנו גולגולת כמעט שלמה, אך השחזור היה קשה. נדרשו שנתיים כדי לחלץ את העצמות המאובנות מאבן החול שהוא היה משולב בתוכה, זה קשה בדיוק כמו לחפור גולגולת דינוזאור מתוך בטון.

בהתבסס על העצמות שבידם, העריך גייטס כי אורכו של הרינורקס היה כתשעה מטרים והוא שקל כ-4.3 טונות. הוא חי בסביבת ביצות, כ-80 קילומטרים מהחוף. רינורקס הוא מאובן ההדרוזאור השלם היחיד מאתר נסלן, והוא מסייע למלא פערים במחקר אודות ההפרדה של בתי הגידול בקריטיקון המאוחר.

“גילינו הדרוזאורים מאותה התקופה, אך מאיזור המרוחק 300 קילומטרים דרומה שהתאימו עצמם לסביבה שונה” אומר גייטס. “הגילוי מספק לנו הצצה גיאוגרפית לתקופת הקריטיקון ועוזר לנו למקם מינים במקום ובזמן הנכונים. רינורקס גם עוזר לנו למלא את עץ המשפחה של ההדרוזאורים.”

כאשר נשאל כיצד זכה הרינורקס ליתרון בזכות אפו הגדול אמר גייטס “המטרה של אף כה גדול היא עדיין בגדר מסתורין. אם הדינוזאור הזה דומה במשהו לקרוביו, יתכן שלא היה לו חוש ריח יוצא דופן, והאף שימש למשיכת בני זוג, לזיהוי בני מינו או אפילו כאיבר נוסף המסייע במעיכת צמחים. אנחנו עדיין מחפשים את התשובה לשאלות הללו.”

1. יאיא
    לא בדיוק. Rhino זה אף בלטינית. Rhinorex – “מלך האפים”.
    באנגלית – זה באמת קיצור של המילה לקרנף. התרגום של השם המלא-Rhinoceros מלטינית לעברית הוא קרן-אף, ולכן קרנף 🙂