בהרי האנדים בצ’ילה החלה בנייתו של GMT, הראשון משלושת טלסקופי הענק המתוכננים לשנים הקרובות

הדמיית אמן של טלסקופ מגלן הענק (GMT) שייבנה על פסגת לאס קמפנס בצ'ילה. הטלסקופ יכלול שבע מראות המסודרות יחד כדי ליצור פני שטח קולטי אור ברוחב של 24 מטרים. צילום Giant Magellan Telescope - GMTO Corporation
הדמיית אמן של טלסקופ מגלן הענק (GMT) שייבנה על פסגת לאס קמפנס בצ’ילה. הטלסקופ יכלול שבע מראות המסודרות יחד כדי ליצור פני שטח קולטי אור ברוחב של 24 מטרים. צילום Giant Magellan Telescope – GMTO Corporation

השבוע יחלו העבודות על בנייתו של טלסקופ ענק במצפה לאס קמפאנס בהרי האנדים צ’ילה. היום, 11/11/5 יתקיים טקס לציון המאורע. הטלסקופ המכונה טלסקופ מגלן הענק Giant Magellan Telescope (GMT), ישמש לחיפוש אחר סימני חיים באטמוספירות של כוכבי לכת מחוץ למערכת השמש, יחקור את טבעם של החומר האפל והאנרגיה האפלה וינסה לענות על שאלות קוסמיות גדולות. הטלסקופ נבנה ויתוחזק על ידי 11 מוסדות באוסטלריה, ברזיל, צ’ילה קוריאה וארה”ב והללו הקצו כבר כ-500 מיליון דולרים להתחלת הבנייה.
כאשר תסתיים בנייתו יכיל הטלסקופ שבע מראות בקוטר 8.4 מטרים כל אחת המסודרות בצורה כזו שישמשו כמתקן אחד לאיסוף אור בשטח בקוטר 24 מטרים, וכן שבע מראות קטנות יותר שישנו את צורתם כדי לפצות על השפעות הטשטוש של אטמוספירת כדור הארץ. בדרך זו תהיה למצפה החדש יכולת הפרדה טובה פי 10 מזו של טלסקופ החלל האבל.
לדברי מנהל הטלסקופ, פאט מקרטני, ארבע ממראות הענק כבר נמצאות בבניה במעבדת מראות התצפית באוניברסיטת אריזונה. כולן יעברו תהליך ממושך של ליטוש ויועברו ללאס קמפאנס בסוף 2021, וכך יוכלו לאפשר לטלסקופ להתחיל לצפות בחלל. שלוש המראות האחרות יתווספו למערך תוך כדי פעולה בקצב של אחת לשנה והטלסקופ יושלם איפוא, בשנת 2024.
במקביל נבנים עוד שני טלסקופי ענק שיחלו לפעול אף הם בראשית העשור הבא: טלסקופ שלושים המטרים Thirty Meter Telescope (TMT) בהוואי, וטלסקופ הגדול במיוחד של אירופה European Extremely Large Telescope (E-ELT), שיצטרף ל-GMT בהרי האנדים בצ’ילה. שני הטלסקופים הללו יהיו מורכבים ממאות מראות קטנות היוצרות פני שטח אוספי אור בשטח בקוטר של 30 ו-39 מטרים בהתאמה.
לדברי מקארטני, שלושת הטלסקופים הקרקעיים הללו, ביחד עם טלסקופ החלל ג’יימס ווב של נאס”א המתוכנן לשיגור בסוף 2018 אמורים לשדרג את המחקר האסטרונומי ולהביאו לתור הזהב של האסטרונומיה.כאשר יכולת התצפית חסרת התקדים הזו תביא לקפיצת מדרגה בהבנתנו את היקום”.

לידיעה בנושא באתר סיינס

1. נשמע לי קשה מאד ליישום כי העדשות צריכות להיות מדוייקות בחלקיקי מ”מ, וקצת מוזר, שהרי טלסקופים קטנים המשוגרים לחלל פטורים מהטשטוש שמכניסה האטמוספירה ועשו עבודה מצויינת – למשל האבל. נכון גם התחזוקתיות היתה אדירה. נראה מה יותר קל: לתחזק עדשה ענקית בכדור הארץ או טלסקופ קטן בחלל.