סיקור מקיף

קונסורציום אירופי בראשות איירבוס יתכנן מערכות להורדת לוויינים תקולים

מדענים ומהנדסים יחקרו במסגרת פרויקט TeSeR האירופי שלוש טכנולוגיות הסרה של לווינים מהמסלול: הנעה בדלק מוצק, תגבור החיכוך ורצועה אלקטרו דינמית

המחשה של תוכנית TeSeR להשבת לוויינים תקולים ועצמים נוספים לאטמוספירה להפחתת כמות פסולת החלל. איור: קונסורציום TeSeR
המחשה של תוכנית TeSeR להשבת לוויינים תקולים ועצמים נוספים לאטמוספירה להפחתת כמות פסולת החלל. איור: קונסורציום TeSeR

פרויקט אירופי שאפתני שמטרתו ניקוי החלל עבור הדורות הבאים החל לפעול. Self-Removal of Spacecraft (TeSeR) הוא מתכוון לפתח מערכות שתאפשרנה להחדיר לאטמוספירה חלליות שאינם בשימוש עוד כדי למנוע התנגשות שלהם עם כלים חלליים אחרים.

הפרויקט ממומן על ידי תכנית הוריזון 2020, תכנית המחקר והחדשנות של האיחוד האירופי. לשם כך הוקם קונסורציום TeSeR בראשות חברת איירבוס בתקציב של 3.1 מיליון דולר. בקונסורציום שותפים אוניברסיטאות וחברות מבריטניה, גרמניה, דנמרק ואיטליה. איירבוס תהיה אחראית על ניהול פרויקטים, תיאום טכני ופיתוח מערכות בקרת גישה חדשנית.

הפרויקט יתמקד בפיתוח מודול הסרה לחלליות. איירבוס מתכוונת לפתח עיצוב פונקציונלי למערכות שיבצעו את המטלה בטכנולוגיות שונות ותייצר מודל אב טיפוס על כדור הארץ, שידגים את הפונקציות העיקריות.

במסגרת פרויקט TeSeR, יחקרו מדענים ומהנדסים שלוש טכנולוגיות הסרה שונות: הנעה בדלק מוצק, מערכות הגברת הגרירה וקשר אלקטרודינמי. לכל טכנולוגיה יתרון משלה ויהיה צורך לחקור מתי וכיצד להשתמש בהן.

“בהתאם למסלול, מסה, צורה, מבנה של חללית, טכנולוגיות הסרה שונות עשויים להיות מנוצלות. לדוגמה, לווינים כבדים המצויים במסלול נמוך דורשים מחדש כניסה מבוקרת על פני שטח יושב בעוד לווינים קטנים נשרפים באטמוספרה, “אמר מאטיאס פיקלי Pikelj העומד בראש הפרויקט מטעם חברת איירבוס.
לדבריו, מודול TeSeR לא יפעל רק כ”ממשק חכם” בין החללית לבין מערכת ההסרה אלא גם יהיה מצוייד ברמת האוטונומיה המתאימה.

“רמה מינימלית של אוטונומיה – למשל, באספקת תקשורת וכוח – נדרשת כדי להבטיח הסרתם של כלי טיס חלליים במקרים בהם סובלת החללית מכשל מלא שגורם לאובדן השליטה עליה” אומר פיקלי.

באמצעות השקת פרויקט TeSeR, מבקשת אירופה למצוא פתרונות חדשניים וחסכוניים, שיאפשרו סילוק של לווינים לאחר סיום משימתם ושלבים עליונים של משגרים – וזאת כדי לעמוד בהנחיות בין-לאומיות ואירופיות מסתמנות.

הפרויקט יכלול גם ביצוע ניתוח משימה איכותי וכמותי יסודיים של טכנולוגיות קיימות. יתר על כן, TeSeR יכול לשמש מנוף כדי להציע שינויים בהיבטים משפטיים של תקן רישוי לחלליות כולל השיפור של הנחיות ותקנים בין-לאומיים להפחתת פסולת החלל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.