סיקור מקיף

החייזרים יצטרכו לחכות: ה-CIA הסיר את הסודיות ממסמכים הנוגעים ל”אזור 51″ ולעב”מים

אזור 51 היה בסיס שממנו יצאו טיסות ניסוי וטיסות ביון של מטוסים שהגיעו לגובה 60 אלף רגל. הסיבה לדיווחים בשעות הערב היתה שהמטוסים הללו היו מוארים בעוד מטוסי הנוסעים בגובה נמוך יותר ופני הקרקע היו באפילה

שלטי אזהרה בכניסה לאיזור 51 במדינת נבאדה. צילום: shutterstock
שלטי אזהרה בכניסה לאיזור 51 במדינת נבאדה. צילום: shutterstock

סוכנות הביון האמריקנית, ה-CIA, התירה לפרסום מסמך בן 355 עמודים שמודה כי קיים איזור שמור במדינת נוואדה המכונה אזור 51 (Area 51), וכי הסוכנות יצאה נקיה בהסברים שלה אודות בלוני מזג אוויר. המסמך מכסה את תוכניות מטוסי הריגול U-2 ו-SR-71 וכן את פרויקט OXCART לצילומי אוויר שפעלו בין השנים 1954-1974.

ואולם לאכזבתם של חובבי עב”מים וסתם קונספירציות, אין ולא הוחזקו חייזרים באתר הסודי.

המסמכים פורסמו השבוע בהתאם לבקשה לפי חוק חופש המידע שהגיש בשנת 2005 אדם בשם ג’פרי ריצ’לסון, עמית בכיר בארכיון הבטחון הלאומי. במקור, חשף ה-CIA מסמך מצונזר, שבו כל האיזכורים לקיומו של אזור 51 הושחרו. המסמך הנוכחי חושף כמעט הכל, פרט לשמות של אנשי צבא ואזרחים שהיו מעורבים.

הדו”ח הנוכחי הוצא לאחר שריצ’לסון שכנע את השלטונות כי מיקומו של אזור 51 בנבאדה לא היה באמת סוד שמור היטב. המיקום מופיע בתצלומי לוווין כדוגמת מפות גוגל וגוגל ארץ (Google Earth) כמו גם בספרים המכילים תצלומי אוויר.

מסמך בכתב יד המתאר את תכנון מטוס ה-U-2 שנכלל במידע שנמסר לפרסום בידי ה-CIA אודות טיסות הניסוי באיזור 51.
מסמך בכתב יד המתאר את תכנון מטוס ה-U-2 שנכלל במידע שנמסר לפרסום בידי ה-CIA אודות טיסות הניסוי באיזור 51.

אזור 51 היה הנושא שריתק את חובבי תיאוריות הקונספירציה והחוויות הפארא-נורמליות, והוא נכנס לתרבות הפופולארית של העב”מולוגיה. ואולם המידע החדש שסיווגו הוסר (ולמרבה ההפתעה עם מעט מאוד השחרות) מודה כי הבסיס היה מתקן ניסויים סודי למטוסים בתקופת המלחמה הקרה, והטכנולוגיות שפותחו בו שימשו למעקב אחר ברית המועצות.

ההערכה היא ששטף הדיווחים על תצפית עב”מים באיזור זה, גבר במהלך טיסות ניסיון, אך היה זה תוצר לוואי לא צפוי, נאמר במסמך.
טיסות ניסוי של מטוסי U-2 מגביהי הטוס הובילו לגידול במספר הדיווחים על עצמים מעופפים בלתי מזוהים (עב”מים). באמצע שנות החמישים, מרבית מטוסי הנוסעים טסו בגובה של 10-20 אלף רגל ומטוסים צבאיים כגון ה-B-47 וה-B-57 פעלו בגבהים של 40 אלף רגל. ברגע שמטוסי U-2 הגיעו לגובה 60 אלף רגל, החלו פקחי טיסה באיזור לקבל דיווחים על עב”מים.

המסמך גם מסביר את המקור לטענות המופיעות בפרוייקט הספר הכחול ושאר סיפורי העב”מים. פרויקט הספר הכחול נועד למעשה לגלות מתי חפפו דיווחי עב”מים שהתקבלו מהציבור לטיסות מטוסי U-2 ולחשוב כיצד למנוע את התופעה בעתיד.

האם אזרחים על הקרקע או אפילו טייסים אחרים דיווחו על עב”מים בוהקים? המסמך מסביר כי הכנפיים הכסופות של מטוסי U-2 היו בגובה הנכון כך שאנשים על הקרקע או אפילו טייסים בגובה נמוך יותר שהיו שרויים בחשכה, הם יכלו לראות את הכנפיים הבוהקות של מטוסי ה-U-2 כשהם מחזירים את אור השמש, שטרם שקעה בגובה בו הם נמצאו (בדומה לתצפיות שניתן לבצע היום על תחנת החלל בשעות שלאחר השקיעה, כאשר בגובה בו היא נמצאת עדיין אור א.ב.).

ואכן דיווחים כאלה היו נפוצים בשעות הערב המוקדמות מטייסי מטוסי נוסעים שנעו ממזרח למערב. כאשר השמש שקעה מתחת לאופק עבור מטוס שטס בגובה 20 אלף רגל, המטוס היה שרוי בחשכה ואולם עבור מטוס U-2 בגובה 60 אלף רגל, שטס מעל אותה נקודה השמש היתה עדיין מעל האופק והוא נראה לטייס שנמצא 40 אלף רגל מתחתיו כעצם בוהק. גם במהלך שעות היום, הגוף הכסוף של מטוסי ה-U-2 מגביהי הטוס קלטו את אור השמש והחזירו אותו כך שהוא נראה מגובה נמוך או אפילו מהקרקע. בזמנים האם איש לא האמין שטיסות מאוישות יכולות להגיע לגובה כה רב, כך שאף אחד לא ציפה לראות עצם מעשה ידי אדם כה גבוה בשמים.

איזור 51 כפי שהוא נראה בתמונת לוויין באתר Google Earth
איזור 51 כפי שהוא נראה בתמונת לוויין באתר Google Earth

ואולם, לא כל דיווחי העב”מים ניתנים להסבר בטיסות U-2. חוקרים של חיל האוויר ניסו להסביר חלק מהתצפיות כקשורות לאירועים טבעיים. חוקרי הספר הכחול כאמור פנו לוושינגטון וביקשו להצליב את הנתונים אודות טיסות ה-U-2. הדבר איפשר להם לשים בצד את מרבית דיווחי העב”מים, אף כי הם לא יכלו לחשוף בפני כותבי המכתב את הסיבה האמיתית לתצפיות הללו. טיסות U-2 ומאוחר יותר גם OXCART אחראיות ללמעלה ממחצית הדיווחים על עב”מים בסוף שנות החמישים ובמרבית שנות השישים.

במסמך הודו ב-CIA כי סיפור בלוני מזג האוויר היה רק סיפור כיסוי אך זה היה ההליך התפעולי הרגיל להסבר תצפיות כמו גם שברים מהתרסקויות כלשהם. ואולם סיפור כיסוי זה היה הרה אסון במאי 1960 כאשר מטוס U-2 התרסק ברוסיה וטייסו גרי פאוארס נלכד. הדבר גרם לחוסר אמון בין ארה”ב וברית המועצות שהגיע לשיאו במשבר הטילים בקובה ב-1962.

באותו זמן היה גורלו של המטוס בלתי ידוע והטייס הוכרז כנעדר. ה-CIA ונאס”א פרסמו כי מטוס מזג אוויר נסחף לרוסיה והתרסק לאחר שהטייס נהרג מחוסר חמצן. הסיפור הוכח כתרמית במהרה כאשר הסובייטים חשפו את נפילת מטוס ה-U-2 ואת הטייס ששרד את ההתרסקות ואשר הואשם בריגול.
אם אתם מתעניינים בהסטוריה של התעופה ובהסטוריה צבאית הדו”ח יכול לעניין אתכם. עובדה מעניינת שנחשפה היא כי הנשיא אייזנהאוור ביקש שהטייסים של המטוסים הללו לא יהיו אזרחים אמריקנים, וכאשר מטוס U-2 יפול בשטחי ברית המועצות, יהיה קלל ארה”ב להכחיש כל קשר לפעילות אם הטייס לא יהיה אמריקני.” נאמר בדו”ח.

עוד בנושא באתר הידען:

 

11 תגובות

  1. איזה כיסוי תחת עלוב.
    הציור הזה נעשה שנים לאחר הסיפור ההוא.
    לצייר מטוס דמוי חמקן ושמזכיר את הציפור השחורה, ממש מגוחך.
    בתקופת האירוע ברוזוול שום מטוס לא דמה לציור המטופש הזה ומעניין שמכסי התחת, הזדקקו ל-CIA כאילו שהיחס אליהם יהיה יותר רציני.
    מקשקוש של בלון, הסיפור הפך להיות, מטוס.
    מעניין את מי הם יגייסו כאשר יבינו שהציבור ממשיך להתייחס אליהם בזלזול, עם הסיפורים המפוקפקים שלהם.
    אולי הם יאמרו שהכלב הנחמד והמעופף מה”סיפור שאינו נגמר” הוא אמיתי?

  2. חסוי

    נראה לי סביר ביותר שביקום קיימים עוד חיים במקונות שונים. אבל יש הבדל בין זה ובין חייזרים שביקרו בכדוה”א, עוקבים אחרי אנשים בחלליות ורוקמים מזימות עם ממשלות.

  3. אם אתם לא מאמינים בקיום של חייזרים אז אל תאמנו אבל רק שתדעו זה הגיוני שמאין סוף כוכבים אנחנו היצורים החיים היחידים שקיימים מאין סוף מקום של חלל שמשות וכוחבי לכת . לא אז בטוח ב100 אחוז שקיימים חייזרים. נכון או לא? כן אז זה אומר שהם קיימים

  4. מישהו
    נכון – עדיף תיאוריה מטומטמת ולא מבוססת על האמת. “אני לא בטוח שהוחזקו שם חייזרים”, אתה באמת כזה דביל שמאמין בשטויות כאלה? 🙂

  5. ארצות הברית פרסמה את המסמך הזה אז מה זאת בעיה בשבילם לשנות ולצנזר חלקים
    אי אפשר לדעת את האמת אני לא בטוח שהוחזקו שם חייזרים אבל אני מאמין שהתרחש שם משהו
    גדול יותר אז אי אפשר לדעת בוודאות כמו שכתבתם:”אין ולא הוחזקו חייזרים באתר הסודי.”
    בפעם הבאה אל תכתבו דברים בוודאות שלא בטוח שהם נכונים הרי אולי אתה מאמין שהם נכונים אבל הם
    פרסום של אחת המעצמות הגדולה בעולם אני לא בטוח שהם סתם ככה משתפים את הסודות השמורים ביותר שלהם.

  6. הדבר שמצחיק כאן הוא שיש כאן גוף שאומר:”טוב, שיקרנו לכם בעבר, אבל עכשיו זה ברצינות- לא תאמינו לנו?”
    הדבר היחיד שהוכח כאן בוודאות, הוא שצבא ארה”ב הוא שקרן, ואף אחד לא מאמין לשקרנים…

  7. מאוחר מדי , מעט מדי.
    1)למה לקח להם כל כך הרבה זמן לגלות ?
    2)מטוס ביון שכנפיו בוהקות בגלל השמש? לא יכלו לצבוע ?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.