2012 – שיגעון חדש: ביטלג’וז יתפוצץ והדבר לכאורה יפגע בכדור הארץ

בעל האתר Bad Astronomy מרגיע: ביטלג’וז על סף פיצוץ אבל הדבר יכול לקרות בכל דקה במאה אלף השנים הבאות, לאו דווקא ב-2012, וחוץ מזה הוא מספיק רחוק שלא יקרה לנו כלום

הכוכב המאסיבי ביטלג'וז, העומד על סף סיום חייו ופיצוץ סופרנובה. צילום: טלסקופ החלל האבל

הקמפיין האנטי רציונלי באשר ל-2012 נמשך. יותר ויותר אנשים מנסים להביא לנו רעיונות מה לדעתם יביא לסוף העולם בשנת 2012, מתוך הנחה שאם יזרקו כמה שיותר רעיונות, סטטיסטית משהו אחד מהם יהיה נכון (ובמיוחד כאלו שניתן לפרשם באופן נרחב ביתר).

עכשיו צצה ברשת טענה כאילו הכוכב ביטלג’וז יתפוצץ ונראה שתי שמשות. אז כדאי להרגע, הוא לא עומד להתפוצץ דווקא ב-2012, הוא על סף פיצוץ בלאו הכי בלי קשר ללוח הזמנים של המאיה או של כל קבוצה אנושית אחרת. עם זאת כאשר הוא יתפוצץ לא נראה שתי שמשות, והתופעה הזו אפילו לא מתקרבת לדגדג את כדור הארץ.

בעל האתר Bad Astronomy פיליפ פלייט מסביר זאת: “מיד כאשר ראיתי את המאמר באתר  news.com.au המנסה נואשות לקשר בין הסופרנובה המתקרבת של הכוכב הענק ביטלג’וז לבין השטויות אודות המאיה ו-2012, חשבתי להתעלם מכך אבל ראיתי שהוא קיבל חיזוק גם באתרים נפוצים יותר כמו ההאפניגטון פוסט.

המדע היחיד במאמר המקורי הוא די טוב, הכותבים דיברו עם המדען בראד קרטר שדן בתסריט ההתפוצצות הצפויה של ביטלג’וז ויצירת סופרנובה. כל הסיפור מאוד מעניין, אבל כל שאר הדברים שהיו כתובים במאמר היו שטויות טהורות. ביטלג’וז הוא כוכב שמסתו פי 20 מזו של השמש, והוא קרוב לסוף חייו. כאשר כוכבים מאסיביים כאלו מתים הם מתפוצצים כסופרנובות. המרחק לביטלג’וז אינו ברור משום שהאטמוספירה החיצונית הנפוחה שלו מפריעה למדידות, אך ההערכה היא שהוא נמצא במרחק של כ-600 שנות אור, מספיק רחוק כדי לא לפגוע בנו.

משלב זה מתחילים המאמרים להשתגע. ביטלג’וז יכול להתפוצץ מחר בלילה או אולי לא לפני שנת 100 אלף לספירה. מכיוון שמדובר בטווח כל כך גדול, הסיכוי שהוא יתפוצץ בשנה הבאה הוא קטן במיוחד, וברור שהמאמר ניסה לקשר את שנת 2012 לאירוע זה, למרות שאין לכך קשר לכלום.

מה שגרוע יותר היה שהמאמר בהפינגטון פוסט, קישר את התאריך לד”ר קרטר בעצמו, למרות שבמאמר המקורי – האוסטרלי – הוא לא אמר על כך מילה. הקישור נעשה בידי כותבי המאמר. בהינתן הפופולריות של האפינגטון פוסט אני מתאר לעצמי שאנשים רבים יחשבו כי מדען אמיתי טען שביטלג’וז יתפוצץ ב-2012.”

1. כולם תקשיבו לי, הסיכויים שביטלג’וז יתפוצץ בזמן שאנחנו חיים הם קטנים מאד, הסיכויים הם 0.00001 !!
    וגם אם הוא יתפוצץ בזמן שאנחנו חיים לא יקרה כלום:
    הוא רק יראה כמעט כמו שמש נוספת לכדור הארץ (בצבע כחול) והוא ישאר ככה כ 20-30 ימים.
    ואז זהו, רק יופי.
    זה נדיר מאד שזה קורה, אבל זה אמיתי.
    פעם היה פיצוץ סופרנובה כזה בדיוק עם כוכב אחר, ושהאור של הפיצוץ הגיע לכדור הארץ בערך בשנת 1526.
    זה נראה בדיוק כמו שאני מתאר, ואם אתם רוצים לראות איך זה באמת יראה, את תצפו בהדמיה: http://www.youtube.com/watch?v=dtWeH4-Ugy4
    ברור שבמציאות לא יהיה הקול שיש בסרטון.
    אם יש שאלות פנו אלי.
    טל 🙂

2. אני לא מבין אם הכוכב כל כך עצום בפיצוץ שלו לא אמור לגרום לחור שחור ענק שיבלע את כל מערכת השמש שלנו?

3. ידוע לי על כוכב שנמצא 8000 שנות אור מאיתנו, והוא באמת על סף קריסה והוא לא יתפוצץ כסופרנובה אלא בפיצוץ הרסני הרבה יותר, ואם הקרניים שלו מכוונות אלינו זה לא טוב…
    אני לא זוכר את השם אבל…

4. לא יתכן שיהיה סוף העולם ב2012 כי מלחמת גוג ומגוג היא לפחות שבע שנים ואחר כך יש אלף שנות משיח אולם השמש לא תזרח כנראה מספר ימים כמו שאומרים על 2012 וזה גם מה שיקרה בגוג ומגוג

5. הכוכב הזה כבר התפוצץ לפני 12 שנה אלא שאנו נראה זאת רק בעוד 580 שנה ואז יבוא הסוף של מארכת השמש

6. ל 12: הוא ל א התפוצץ עדיין!על פי דברי מרן הרב עובדיה יוסף שליט”א לא יקרה דבר אלא אם נחזור כולנו בתשובה ויפה שעה אחד קודם

7. אם באתר הידען ,שרוב קוראיו וכותביו אמורים להיות משכילים -פחות או יותר- דנים ברצינות על השמדתנו בשנת 2012 , אז זו הוכחה נוספת לכך שרוב בני המין האנושי אינם מפותחים, מבחינה שכלית , יותר מפרה או ארמדיל.

8. סוף העולם ב-2012? 22012? מה זה משנה?
    ומה הוא העולם?
    ומה הוא סוף העולם?
    הרבה יותר טוב לשתות כוסית של קוניאק טוב אחרי ארוחה טובה מאשר לחשב את הקיצין., וגם יש לנו יותר שליטה על המעשה.

9. נכון מיכאל,
    אתה כמובן צודק, הרי קוראים לזה – Gamma Ray burst
    אך אני זוכר שפעם קראתי מאמרים על ג’טים הנפלטים מAGN ושם דובר על כך שסילונים דומים נפלטים ב-GRB. מה שבטוח הוא שקרינת גמא נפלטת.
    באופן כללי עד כמה שאני יודע המונח jet (סילון) אינו מתייחס לקרינה אלא למשהו אחר (תסתכל בויקיפדיה תחת relativistic jet).
    הקרינה, נפלטת פה בצורה מכוונת ולא ספרית, אך לא מקובל לקרוא לזה סילון.

מקס,
    אני שמח שנרגעת, לגבי הכוכב השני – גם אני מאד חושש ממנו

10. צבי:
    גם בקישור שהבאת כתוב כך:

Once it reaches the surface, the shock wave breaks out into space, with much of its energy released in the form of gamma-rays

כלומר – קרינה

11. תודה צבי נרגעתי אני יכול לישון בשקט, אבל קראתי כאן בידען שיש כוכב שעומד לקרוס והוא ישגר סילונים של (כמו שאתה אומר חומר קרוב למהירות האור) והוא נמצא במרחק של 8000 שנות אור והוא עלול לסכן אותנו.

12. יש לקוות שהקרובים של פורד פרפקט יזהירו
    אותנו בזמן – והכי חשוב: בלי פאניקה!

13. מקס,

אני חושש שאתה טועה.
    התהליך עליו אתה מדבר, בו נפלטים שני סילוני קרינה אדירים כתוצאה מקריסתו של כוכב מאסיבי הוצא כהסבר אפשרי לחלק מן ה- Gamma Ray Bursts (לארוכים שביניהם). ההסבר עדיין לוקה בחסר והוא אינו מושלם אך בינתיים הוא המקובל ביותר. באופן ספציפי, נושא הסילונים למשל מאד לא ברור – אך כפי הנראה אין הם סילוני קרינה אלא סילוני חומר הנעים במהירות קרובה מאד למהירות האור (פקטור לורנץ של כמה מאות למי שזה אומר משהו).
    על כל פנים על פי הערכות המודלים המקובלים היום, ביטלגו’ז אינו צפוי לייצר GRB שכזה וזאת כיוון שעל הכוכב שהתפוצץ לקיים 3 תנאים:
    – מסתו צריכה להיות גבוהה מ-40 מסות שמש (יותר מפי 2 מביטלגוז’)
    – עליו להסתובב במהירות גבוהה יחסית, זאת על מנת ליצור דיסקת ספיחה אל החור השחור (ביטלגו’ז מסתובב לאט – 5 ק”מ לשנייה.
    – לבסוף על הכוכב להיות בעל ריכוז נמוך של חומרים כבדים (low metallicity), ואילו ה- metallicity גבוהה משל השמש (גבוהה בלאו-הכי)
    כל הפרטים מופיעים בעמודה הצדדית של:

14. כשכוכב במאסה של ביטלג’וז קורס לתוך עצמו נפלטים מהקטבים שני סילונים אדירים של קרינה, אם אחד מהסילונים מכוון אלינו זה יהיה סוף העולם המוכר לנו, זאת לא אומרת שזה יקרה ב- 2012 זה יכול לקרות בעוד מיליון שנה.

15. מיכה:
    כי ניסיתי להסביר ל בצלט מטוגן ברוטב פיצה שמסקנתו אינה נובעת מן העובדות שעליהן הוא מבסס אותה.
    שים לב – לא אמרתי שאני חושב שמסקנתו אינה נכונה אלא רק שהטיעון שלו לא נכון.
    במבחנים במתמטיקה נותנים לך להוכיח משפטים נכונים אבל לפעמים אתה מקבל אפס כי למרות שהמשפטים נכונים – ההוכחות שאתה נותן אינן נכונות.
    על זה מדובר כאן.

16. מיכאל, אתה צודק. תאוריית, הוא יכול להגיע אלינו ב21.12.2012. או ב21.12.20.000.000.
    אז למה דווקא ב21.1.2012 שלך?

17. תינוק שבוי:
    נכון, אבל תנוח דעתך.
    כפי שכתוב במאמר וכפי שפירטתי בתגובה נוספת – המרחק של ביטלג’וס גדול יותר מפי עשרים מן המרחק הנחוץ להרס כדור הארץ.
    למעשה, ככל שידוע כיום, אין שום כוכב שמתקרב לפיצוץ סופרנובה שקרבתו אלינו מאפשרת נזק לכדור הארץ.

18. מיכאל רוטשילד, בהמשך לתגובה 12
    כלומר, אם אנו קרובים מספיק להשמד מהפיצוץ, אני מבין אם כך, שלא נדע (כי לא נוכל לראות) אם יהיה או לא פיצוץ עד שנתפוצץ? (כשגלי האור יגיעו אלינו יחד עם הקרינה).

קצת לא הוגן לדעתי עבור עובדי האלילים. או שהם טועים וכולם יגחכו בבוז בשנת 2013, או שהם צודקים ואיש לא יזכה לדעת.

19. איתי
    אם אני לא טועה יהיה אפשר לראות את הפיצוץ גם באמצע היום

אני אישית מקווה שביטלג’וז יתפוצץ
    זה יהיה מרהיב

20. אני רק שאלה, פיצוץ כזה יכול לפחות לעשות את שמי הלילה ליותר מענינים או שגם אז את הסופרנובה ניתן יהיה לראות רק בעזרת טלסקופ?

21. בקיצור – לא קם מדען, נביא או יידעוני (מקובל, רב, כומר או כל כהן-הזוי) שיכול לחזות את העתיד… תחזיתו של “בצל מטוגן ברוטב פיצה” נראית לי הכי מדוייקת…
    פיצוץ נעים לכולם

22. בצלט מטוגן ברוטב פיצה
    אתה טועה.
    קודם כל, בהתפוצצות סופרנובה – מה שמסכן את הכוכבים הקרובים זו הקרינה והיא נעה במהירות האור עצמה ולא ב 10% ממנה.
    חוץ מזה – כפי שכבר אמרתי – יכול להיות שביטלג’וז כבר התפוצץ מזמן ואנחנו פשוט עוד לא רואים את זה כי קרינת הפיצוץ עוד לא הגיעה אלינו ותאורטית יכול היה להיות שתגיע אלינו בדיוק ב 21 ל 12 שנת 2012.
    מה שברור הוא שתהא הסיבה שבגללה אנשים חושבים שכדור הארץ ייהרס בשנת 2012 אשר תהא – בשנת 2013 – אם נחייה – נוכל לדעת בוודאות אם התחזית התגשמה

23. מר נקוה

אתה לוחם אמיץ בשירות האמת

ועל כן, טול את מברשת השינים שלך

ולך לצחצח את השרותים.

24. בניגוד לטענתו של עמיתי המלומד, מר בצל מטווגן,
    צר לי להודיע כי ב 2013 לא יהיה בידנו פתרון לתעלומה
    אשר מרתקת לי את התכשיט המשפחתי השמאלי שלי (תרגום מילולי של סלנג אמריקאי)
    וזאת משום שמידע לא יכול לעבור מהר יותר ממהירות האור.

למען האמת, אם נקבל לצורך הדיון את ההנחה שביטלג’וז מרוחק מאיתנו 600 שנות אור
    אזי אם הוא יתפוצץ במהלך 2012, אנו לא נדע על כך לפני 2612.

כמו כן בהנחה שרסיסים מהפיצוץ ינועו במהירות של 10% ממהירות האור
    הרי שהם לא ישפיעו עלינו לפני שנת 8012 לספירת הנוצרים (יוק!).

25. לנקודה- כפי הידוע לי, צבע השמים הוא למעשה צהוב כהה, ובהיותי בן אדם, אני בעל 21 ידיים ו-21 רגליים כך שסה”כ כמות הגפיים שלי היא משמעות היקום. בנוסף, לפי הידוע לי הארץ היא למעשה דוב עצום מימדים שעומד על צב עצום, וב-2012 הצב והדב ילחמו ועולמנו יגיע לסופו.
    הדב כמובן מסתיר מאיתנו את קיומו, שלא נברח ממנו בעזרת דהירה במהירות האור בעזרת 21 הרגליים שלנו.

סיימנו עם ההנפצות?

26. כפי שידוע לי בשנת 2012 אנחנו נעבר דרכך מסלולו של חור שחור (במילים אחרות חור שחור מתקרב לעברנו).
    נאסא בדרישה ישירה מהממשלה האמריקנית ובעלי התאגידים מסתירה זאת מהציבור. האינטרס ברור.

27. כדי שהתפוצצות סופרנובה תסכן אותנו היא צריכה להיות הרבה יותר קרובה לכדור הארץ – יותר מפי עשרים יותר קרובה.
    אגב – יכול להיות שביטלג’וז כבר התפוצץ לפני מאה שנה ואנחנו עוד לא רואים את זה.

28. ומה זה כל כך משנה אם יש קשר בין התפוצצות ביטלג’וז ל – 2012?
    ממילא ב – 2013 נדע כולנו את האמת ונשאר עם דתות מטומטמות אחרות שאין להן תאריך תפוגה.

29. טעויות הקטיב במעמר עודות שנת 2012 הקרבה מראה את התרגשות הקוטב!
    שבוע תוב