סיקור מקיף

תוכנית חירום של שר החינוך בנט, הנשיא לשעבר פרס וחברות ההייטק להכפלת מסיימי 5 יח’ במתמטיקה

בין השנים 2006 – 2014 חלה ירידה של כ- 30% בשיעור התלמידים הניגשים ל- 5 יחידות לימוד במתמטיקה. בנוסף, חלה ירידה באיכות ההוראה, ותלמידים רבים “בחרו” מתוך שיקולים של נוחות וכדאיות אקדמית לוותר על האתגר שבלימודים מוגברים ולעשות 4 יח”ל במתמטיקה.

שר החינוך נפתלי בנט והנשיא לשעבר שמעון פרס במסיבת העיתונאים להכרזת תוכנית "לתת חמש". צילום: דוברות משרד החינוך
שר החינוך נפתלי בנט והנשיא לשעבר שמעון פרס במסיבת העיתונאים להכרזת תוכנית “לתת חמש”. צילום: דוברות משרד החינוך

שר החינוך נפתלי בנט, השיק אתמול א’, את התכנית הלאומית לחיזוק לימודי המתמטיקה, תחת הסיסמא “לתת חמש”, יחד עם הנשיא לשעבר שמעון פרס, שנענה לבקשת השר והסכים להתגייס לקדם את התכנית הלאומית. לתכנית שותפות חברות ההייטק הגדולות הפועלות בישראל, וכן הקרנות המובילות ששמו להן כמטרה את קידום לימודי המתמטיקה. במסגרת התכנית, ששמה לה יעד של שוויון הזדמנויות – לראשונה, משרד החינוך יאפשר לכל התיכונים בישראל ללמד 5 יח”ל מתמטיקה, כאשר השנה ייפתחו כ- 100 מגמות לימוד חדשות. המשרד הציב כיעד שתוך 4 שנים יוכפל מספר הלומדים 5 יח”ל ל- 18,000 תלמידים. יעד נוסף הכפלת מספר המורים המלמדים 5 יח”ל מ- 1000 ל- 2000 מורים.

בנוסף, יכנסו לתוך התוכנית פרוייקטים קיימים וימוסד פורום ציבורי לאומי ללימודי המתמטיקה בשיתוף יוזמת 5 פי 2 – הפורום ירכז את בכירי מערכת החינוך לצד בכירי התעשייה וההיי-טק וידון בדרכים לקידום המתמטיקה בישראל.

כזכור, מיד עם כניסתו לתפקיד הגדיר השר בנט את חיזוק לימודי המתמטיקה כיעד אסטרטגי לאומי מתוך הבנה כי פגיעה בלימודי המתמטיקה מהווה פגיעה בעוצמתה וביטחונה של מדינת ישראל. התכנית המתוקצבת בסך 75 מיליון שקלים נועדה להציב את ישראל בחזית המתמטיקה בעולם. במשרד החינוך מציינים כי עתידה של מדינת ישראל תלוי בפיתוח של הון אנושי איכותי. לימודי מתמטיקה מוגברים מהווים את התשתית לחיזוק הכלכלה הישראלית ולהיותה מובילה עולמית בפיתוחים אקדמיים, תעשייתיים (היי-טק) וצבאיים (כיפת ברזל).


שמעון פרס חוזר לבית הספר, מתוך קמפיין “לתת חמש”. הפקת הסרטון – לפ”מ

המשבר בלימודי המתמטיקה

בין השנים 2006 – 2014 חלה ירידה של כ- 30% בשיעור התלמידים הניגשים ל- 5 יחידות לימוד במתמטיקה. בנוסף, חלה ירידה באיכות ההוראה, ותלמידים רבים “בחרו” מתוך שיקולים של נוחות וכדאיות אקדמית לוותר על האתגר שבלימודים מוגברים ולעשות 4 יח”ל במתמטיקה. למרבה הצער, אלה איבדו את ההזדמנות לקבל את אחד מהמפתחות החשובים להמשך השתלבותם בתחומי המדעים והטכנולוגיה. לצד זאת, לבחירתו של תלמיד בחמש יחידות לימוד נלווים גם ערכים חינוכיים בעלי חשיבות רבה, בהם: לקיחת אחריות, התמדה, התמודדות עם קשיים, נחישות ושאיפה למצוינות.

בתוך כך, ישראל הידרדרה גם בדירוגים הבינלאומיים: על פי מדד Nuffield Foundation (המדרג את מספר תלמידי יב’ לבחינה מתקדמת במתמטיקה) ישראל מדורגת בקבוצת הדירוג השלישית (קבוצת C) עם 9.1% בלבד. בראש הדירוג (קבוצת A) עם מעל 31% ניצבות מדינות כמו יפן, קוריאה סינגפור וניו – זילנד.

הנשיא לשעבר, שמעון פרס, אמר: “מדינת ישראל התברכה, בכישרונות המסוגלים להגיע לגבהים בלתי צפויים אך הם חייבים טיפוח. אסור להשלים עם מצב בו במדינת ישראל, ילדים שיכולים ללמוד חמש יחידות בגרות בבתי הספר לא יעשו זאת בשל מחסור באמצעים. גרעון כספי ניתן לתקן מאוחר יותר- גרעון חינוכי אינו ניתן לתיקון.

ישראל היא סמל הסטארט אפ ניישן, אך לא לעולם חוסן! סטארט אפ ניישן אינו מהלך חד פעמי- לא ניתן לקנות מצוינות מדעית פעם אחת ודי. על מנת שנעמוד בתחרות הגלובלית אל מול השווקים הבינלאומיים, המדינה חייבת להשקיע את המרב, כדי לאפשר לתלמידיה מדע מהשורה הראשונה. מקצועות המדעים והטכנולוגיה נשענים על מתמטיקה, ולכן, קידום הלימודים וחתירה נמרצת למצוינות מדעית הם הכרח קיומי ואינטרס עליון לעתידה של ישראל”.

שר החינוך נפתלי בנט: “הביטוי “שוויון הזדמנויות” הופך היום מסיסמא למציאות: נגמרו הימים שילד רצה לגשת לבגרות של חמש יחידות, אבל בשל מקום מגוריו הוא לא היה יכול. אין לתלמיד מאופקים פחות פוטנציאל מאשר לתלמיד מסביון, רק צריך שלא נעצור אותו. אז מהיום כבר לא נעצור אותו ונאפשר לו לעשות חמש יחידות מתמטיקה”.

השר בנט הוסיף: “אני אומר באופן ברור: האיום של לימודי המתמטיקה הוא איום אסטרטגי, ולאיום אסטרטגי יש צורך בתוכנית לאומית. אני יודע שיש הרבה שלא מסכימים איתי בצורך בחיזוק המאסיבי של המתמטיקה, אבל תפקידה של הנהגה הוא לקבוע יעדים לאומיים ולחתור אליהם בכל הכוח – ואנחנו נכפיל את מספר תלמידי היחידות תוך ארבע שנים. בעברי הלא רחוק, כשהייתי בצבא ובהייטק הייתה תפיסה של או – או: או שאנחנו עושים משהו בשביל עצמנו על חשבון המדינה, או שאנחנו עושים משהו למדינה על חשבון עצמנו – אבל כאן זה גם וגם: בתוכנית הלאומית למתמטיקה הילד גם יחזק את עתידו וגם יעזור לעתידה של מדינת ישראל. אני פונה היום לציבור בישראל. אחרי מאה ימים אני מסתכל לכם בעיניים ואומר: הבטחתי שנהיה ממשלת חינוך – וקיימתי. אנחנו פותחים את שנת הלימודים עם רפורמת הכיתה הקטנה בכיתות א’, רפורמת הסייעת השניה בגנים, תוכנית הסיוע לבעלי צרכים מיוחדים ועכשיו עם התוכנית הלאומית למתמטיקה. זאת הולכת להיות שנה טובה – שנת חינוך”

מקסין פסברג, סגנית נשיא באינטל העולמית ומנכ”לי אינטל ישראל: “במשך שנים מדינת ישראל העלתה על נס את ערך הלמידה והמצוינות. לא לחינם כונתה ישראל ‘עם הספר’. והדבר התחזק עם הגעתן של העליות השונות לאורך השנים. חייבים להמשיך בכך. מדינת ישראל צריכה להיות אחראית לגורלה ולעתידה. הבסיס להצלחת מדינות זאת השקעה בתשתית ההון האנושי, בחינוך. אבני הבניין של העולם המודרני הן מתמטיקה ומדעים מדויקים, ואם לא נשקיע בדור חדש של מובילי טכנולוגיה, פשוט נישאר מאחור. ישראל צריכה יותר צעירים שלומדים מקצועות טכנולוגיים ברמה הגבוהה ביותר, כדי שתוכל לעמוד בתחרות עם מדינות שמשקיעות משאבים ניכרים בנושא. הכפלת כמות לומדי המתמטיקה ברמה של 5 יחידות היא השלב הראשון והמתבקש בתהליך החשוב הזה שיבטיח שגם בשנים הבאות, ישראלים יימצאו בחזית הפיתוח הטכנולוגי העולמי”.

אלי הורביץ, מנכ”ל קרן טראמפ וחבר ועד החינוך הלאומי: “התכנית החדשה מבטאת קונצנזוס עמוק ורחב, אין פה שמאל וימין, כל מי שעיניו בראשו מבין שבבתי הספר יש תלמידות ותלמידים רבים שרוצים ויכולים להצטיין, וזו זכותם היסודית וחובתנו המוסרית להעניק להם הוראה איכותית, כזו שתאמין בהם, תתמוך בהם ותסייע להם להגיע להישגים גבוהים ולפתוח דלת לעתיד. אנחנו נרתמנו למהלך החשוב הזה, שאבן הראשה שלו היא המורים המעולים המכהנים בבתי הספר בארץ, כדי לאפשר למורים תנאי עבודה מקצועניים ולסייע להם להוביל יותר תלמידות ותלמידים למצוינות”.

 

4 תגובות

  1. מצחיק 🙂
    50% מהילדים חרדים, פחות או יותר אנאלפבתים, והדמוגראפיה לצידם.
    בכל מדינת עולם שלישי, כך נהיה בקרוב, יש עשרת אלפים שלמדו 5 יחידות מתמטיקה.

  2. הרצל, כל מה שרשמתה למטה נשמע כמו אבסורד מוחלט, אפילו השקעתי קצת מחשבה במה שרשמתה ועדיין אני רואה דופי משמעותי בכל מרכיב ברעיון שלך.

  3. לאחר הזנחת מערכת החינוך משך עשרות שנים, נטפל בנט למתמטיקה. הוא לא מבין שאי אפשר ללמד הכל ברמה נמוכה ורק מקצוע אחד ברמה גבוהה – התלמידים כבר שונאים את בית הספר. צריכה להיות תכנית לאומית שתתחיל ביום לימוד של 8 שעות שכולל לימוד והכנת שעורים, ארוחות איכותיות – במיוחד בפריפריה, מורים שיקבלו משכורת כפולה ממה שמקבלים כעת ונבחנים על ביצועיהם בכל שנה, פיטורי מורים שתלמידיהם לא מתקדמים, מצלמה בכל כיתה ובקרה על מהלך הלימודים, שימוש מסיבי במחשבים, כיתות קטנות ועזרה אישית בזמן הכנת שעורים, ועוד ועוד. לא לשכוח מיגון בתי הספר מרקטות כך שיוכלו ללמוד בשקט נפשי גם בזמן מתח בטחוני, ומיגון מרעידות אדמה. רק מה – מעדיפים לצ’פר את הטייקונים והמקורבים, אז אין כסף.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.