שבעה דוקטורנטים מצטיינים בישראל יקבלו היום את מלגות אדאמס של האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים

כל אחד מהדוקטורנטים יקבל מלגה של יותר ממאה אלף דולר לארבע שנות לימודי הדוקטורט (30,000 דולר לשנה) נוסף על פטור משכר לימוד.

מלגאי אדמס לשנת 2014 עם רות ארנון ומרסל אדאמס במרכז. צילום: יח"צ
מלגאי אדמס לשנת 2014 עם רות ארנון ומרסל אדאמס במרכז. צילום: יח”צ

יצחק גולדשטיין, דוקטורנט במדעי המחשב ששירת שש שנים ביחידת עילית בצה”ל כמומחה סייבר ביטחוני; ברק הירשברג, דוקטורנט ששימש כימאי בחברת רפאל; מיכאל קלוז’ני, שעלה מרוסיה בגיל חמש וכותב דוקטורט באקולוגיה; ערן שגיא, שהשתעמם בבית הספר ועשה בגרות אקסטרנית בגיל 16 וכיום הוא דוקטורנט מצליח בפיזיקה; עומרי אזנקוט, שעושה מחקר בין-תחומי ייחודי בטכניון; עידו שגיא, שחוקר תאי גזע באוניברסיטה העברית; ינון ספינקה, מתמטיקאי מוכשר באוניברסיטת תל-אביב – כל אלה יקבלו ביום א’, 17 במאי את מלגות אדאמס היוקרתיות מטעם האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים בטקס בבית האקדמיה בירושלים.

אודות מקבלי המלגות

יצחק גולדשטיין הוא דוקטורנט במדעי המחשב מאוניברסיטת בר-אילן. יצחק, 29, הוא השני במשפחת גולדשטיין הזוכה במלגה זו. אחיו הגדול משה זכה במלגה בשנת 2007 וכעת מרצה לפיזיקה באוניברסיטת תל-אביב. יצחק היה עתודאי ועבד שש שנים ביחידת עילית בצה”ל כמומחה בתחום הסייבר, קצין פרויקטים ומנהל קבוצה.

ברק הירשברג נולד וגדל בירושלים והתחנך בבית הספר בויאר, ושם החלה התעניינותו במדעים ובכימיה. בשירותו הצבאי הועסק במשך חמש שנים ככימאי תאורטי במחלקה לפיזיקה בחברת רפאל. הוא התפטר כדי להמשיך לדוקטורט באוניברסיטה העברית בירושלים, אף שהציעו לו עבודה לאחר הצבא. בעזרת המלגה הוא מקווה להתרכז בדוקטורט בלבד.

ערן שגיא השתעמם בבית הספר והפסיק את לימודיו בתיכון בגיל 16. הוא עשה בגרות אקסטרנית, ובגיל 17 התחיל ללמוד פיזיקה באוניברסיטת תל-אביב. כיום הוא מתמחה במכון ויצמן למדע בפיזיקה של חומר מעובה בדגש במערכות אלקטרוניות ובאמתחתו פרסומים רבים בכתבי עת מדעיים בולטים. תכניתו היא לחזור למשרה אקדמית בארץ ולחנך את הדור החדש של מדענים ומהנדסים.

עומרי אזנקוט חוקר בטכניון מחקר בין-תחומי הכורך יחד את מדעי המחשב, המתמטיקה והפיזיקה. מחקרו נחשב ייחודי בישראל כי הוא מתמחה בסימולציות מבוססות פיזיקה בגרפיקה ממוחשבת. עומרי משתף פעולה עם מעבדות דומות בחו”ל, למשל באוניברסיטת סטנפורד בקליפורניה, ב’אקול פוליטקניק’ בפריז ובמכון לסימולציה נומרולוגית בבון. הוא מתכוון לפתח את התחום בארץ והדבר יכול למשוך חברות ולהוביל לשיתוף פעולה בין האקדמיה לתעשייה ולהקמת מרכזי מחקר בתוך חברות היי טק בארץ.

עידו שגיא הוא תלמיד מצטיין מהמאיון העליון באוניברסיטה העברית בירושלים, והוא עושה דוקטורט בתחום מרתק של הגנטיקה – שימוש בתאי גזע. מחקרו בתחום מרגש זה במדע מתמקד בפוטנציאל של תאי גזע לשמש ברפואה מחדשת להחלפת רקמות של בני אדם שנהרסו. לעידו יש פרסומים בארבעה כתבי עת בולטים בתחום.

מיכאל קלוז’ני הוא בן, נכד ואחיין של מדענים. עלה מרוסיה בגיל חמש וגדל על הכרמל בחיפה, ושם פיתח אהבה לטבע ולמרחבים. מגיל צעיר הוא התעניין במדע ואף השתתף במחנות מדע. הוא החליט ללמוד ביולוגיה באוניברסיטה העברית בירושלים וכיום הוא דוקטורנט באקולוגיה שם.

ינון ספינקה הוא דוקטורנט למתמטיקה באוניברסיטת תל-אביב. השתתף בתכנית בר-אילן למתמטיקה מאז לימודיו בחטיבת הביניים. סיים בגרות בכיתה י’, ולאחר שירות צבאי המשיך בלימודיו באוניברסיטת תל-אביב וסיים תארים בהצטיינות. כיום מתרכז במודלים ממכניקה סטטיסטית ומשתף פעולה עם חוקרים בישראל ובחו”ל.

תהליך מיון קפדני

הטקס יתקיים במהלך סמינר אדמס המסורתי שיארח השנה את חבר האקדמיה פרופ’ חיים סידר, שירצה על “הערות שוליים של ספר החיים”. בתו ובנו של מר מרסל אדאמס, מייסד תכנית המלגות, עו”ד לינדה אדאמס מירושלים ומר סילבן אדאמס ממונטריאול, יעניקו את המלגות בשם אביהם.

מרסל אדאמס ממונטריאול ייסד את קרן המלגות על שמו באקדמיה הלאומית הישראלית למדעים בשנת 2005, ועד כה זכו לקבל את המלגה היוקרתית 102 חוקרים ישראלים צעירים ומבטיחים. מר אדאמס הוא ציוני נלהב החוגג השנה יום הולדת 95. אדאמס נולד ברומניה בשנת 1920. במלחמת העולם השנייה שהה במחנה עבודה שהקימו הנאצים, אך ברח ממנו ועלה לישראל, ואף לחם במלחמת העצמאות. בשנת 1951 עקר לקנדה. ב-1958 יסד את חברת הנדל”ן שלו, והיא גדלה והתרחבה במשך השנים. למרות גילו הוא עדיין פעיל ומגיע למשרדי החברה בכל יום ב-8 בבוקר.

המלגות יוענקו במסגרת סמינר אדאמס השנתי שיתקיים בבית האקדמיה. הסמינר יארח השנה את חבר האקדמיה פרופ’ חיים סידר, שירצה על “הערות שוליים של ספר החיים”. בתו ובנו של מר מרסל אדאמס, מייסד תכנית המלגות, עו”ד לינדה אדאמס מירושלים ומר סילבן אדאמס ממונטריאול, יעניקו את המלגות בשם אביהם.

נשיאת האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים, פרופ’ רות ארנון, מסרה כי “תהליך הסינון הקפדני של האוניברסיטאות ושל הוועדה המקצועית של האקדמיה לתכנית המלגות מבטיח כי זוכי המלגות, זו השנה ה-11 ברציפות, מייצגים את חוד החנית של חוקרי העתיד של מדינת ישראל בתחומי מדעי הטבע, מתמטיקה, מדעי המחשב, מדעי החיים וההנדסה”.
עוד אמרה הנשיאה כי “בוגרי תכנית המלגות יוצאים להתמחות של בתר (פוסט) דוקטורט באוניברסיטאות היוקרתיות בעולם; ואנו גאים ושבעי רצון, שמתוך 72 בוגרי תכנית המלגות עד היום – כבר נקלטו 23 במשרות בכירות בסגל האקדמי באוניברסיטאות, 9 בחברות היי-טק ו-2 בבתי חולים. השקעת קרן אדאמס במדענים צעירים ומוכשרים אלו מניבה פירות ומבטיחה את עתיד המדע בישראל”.

הכתבה מבוססת על הודעה לעיתונות של האקדמיה הלאומית למדעים