ירח חדש לנפטון-רהב

טלסקופ “האבל” גילה את הירח ה-14 של כוכב הלכת הרחוק

הירח S/2004N1 (מוקף בעיגול) בהגדלה של אזור הירחים והטבעות של כוכב הלכת נפטון, כפי שהוא נראה בתצלום של טלסקופ "האבל". צילום: מארק שואלטר, מכון SETI; NASA ו-ESA
הירח S/2004N1 (מוקף בעיגול) בהגדלה של אזור הירחים והטבעות של כוכב הלכת נפטון, כפי שהוא נראה בתצלום של טלסקופ “האבל”. צילום: מארק שואלטר, מכון SETI; NASA ו-ESA

מדענים מארצות הברית גילו ירח נוסף של כוכב הלכת נפטון, כוכב הלכת הרחוק ביותר מהשמש. זה הירח הקטן ביותר של נפטון, ואורכו נאמד בפחות מ-20 קילומטרים. הוא נתגלה בתצפיות של טלסקופ החלל “האבל” (Hubble), וקיבל בינתיים את השם S/2004N1. האור המוחזר ממנו חלש פי מיליון בערך מן הכוכב החיוור ביותר שאפשר לראות מכדור הארץ בעין בלתי מזויינת. בשל כך הוא לא נתגלה בתצפיות קודמות, בין השאר בצילומים של החללית היחידה שהגיעה לסביבת נפטון, Voyager 2, שחלפה באזור ב-1989. חוקרים במכון SETI בקליפורניה הבחינו במקרה בנקודה לא מוכרת בניתוח צילומים של טלסקופ החלל מהשבועות האחרונים, ובעקבות זאת מצאו אותה עוד בכ-150 תצלומים מן העשור האחרון.

הירח שנתגלה כעת מקיף את נפטון במהירות רבה במרחק כ-105,000 ק”מ, ומשלים הקפה סביבו ב-23 שעות (הירח שלנו, לשם השוואה, מרוחק פי ארבעה כמעט ומשלים הקפה בחודש). לאחר הגילוי יש לנפטון 14 ירחים. הגדול שבהם, טריטון, דומה בגודלו לירח שלנו.