ידענים: כללי

מאת 18 בנובמבר 2004 אין תגובות

קישור ישיר לדף זה: http://www.hayadan.org.il/hyperx181104.html

כלי טיס לא מאוייש של סוכנות החלל האמריקנית נאס''א, הצליח להגיע למהירות של 11 אלף קמ''ש, השווה כמעט לעשר פעמים מהירות הקול.

''שוב הצלחנו לעשות היסטוריה. עשינו זאת בחודש מרץ כשהגענו לשבע פעמים מהירות הקול, ועכשיו הגענו למהירות של עשר פעמים מהירות הקול'', אמר וינס ראווש, מנהל הפרוייקט מטעם נאס''א.

זהו השלב השלישי בפרוייקט היפר-X, שמיועד לפיתוח טילים ומטוסים על-קוליים. תוצאות הפרוייקט לפיתוח של מנועים נושמים יכולות להיות טיסה מישראל להודו תוך חצי שעה, ושינוי מרחיק לכת בהרגלי התעבורה העולמית. כמו כן, הפרוייקט יאפשר לטיל שיוצא מטקסס להגיע תוך בערך 3 דקות לוושינגטון.

המטוס המדובר הוא מטוס ללא טייס והוא יכול היה להגיע למהירות של פי עשר ממהירות הקול רק בתנאים מיוחדים. מפציץ 52-B נשא את המטוס עד לגובה של כ-10 ק"מ, ומשם ה-X-43A הזניק את עצמו למעלה, ורק כשהגיע לגובה של כ-30 ק"מ מעל פני כדור הארץ הצליח המטוס להגיע למהירות הנכספת.

חלום הטיסה בת שעתיים מניו יורק לסידני מתקרב – מטוס הגיע למהירות 10 מאך

מאת ניו יורק טיימס


רקטת "פגאסוס" ועליה מטוס ה-X-43A של נאס"א, שלשום
תצלום:אי-פי

כלי טיס קטן ולא מאויש של נאס"א, שאורכו 3.7 מטרים, שבר שלשום את שיא המהירות של מטוסי סילון, כשחצה את השמים מעל האוקיינוס השקט במהירות של קרוב ל-10 מאך – כמעט פי עשרה ממהירות הקול. לדברי מנהלי הפרויקט, המטוס, X-43A, האיץ למהירות של כמעט 10,621 קמ"ש בטיסת מבחן קצרה של מנוע ה-Scramjet הניסויי, לפני שביצע סדרת תמרונים במהירות גבוהה בעודו צולל ומתרסק באוקיינוס.

הטיסה שלשום היתה האחרונה מבין שלוש טיסות ניסוי שביצע מטוס X-43A, שתוכנן כדי להוכיח שמנוע הסילון העל-קולי החדשני יכול לפעול במהירות גבוהה ובגובה רב. היתרון של מנועי Scramjet בא לידי ביטוי לאחר שהם מואצים לכ-4 מאך. מנוע ה-Scramjet מסוגל לדחוס אוויר – החיוני לתהליך בעירת הדלק במנוע (במקרה זה מימן) – במהירויות על-קוליות. דבר זה מבטל את הצורך לשאת מכלי חמצן נוזלי כבדים, להם נזקקים טילים ורקטות.
מנהלי הפרויקט אומרים כי ההישג הוא צעד משמעותי לקראת פיתוחים עתידיים של מטוסים וטילים היפר-קוליים, כמו גם משגרים זולים יותר לשילוח מטענים לחלל שאפשר יהיה לעשות בהם שימוש חוזר. מומחים אף העריכו כי מנועי Scramjet יאפשרו בעתיד לבנות מטוסי נוסעים שיוכלו להגיע לכל יעד בעולם בתוך שעתיים-שלוש.

"בהחלט, אבל נצטרך להמתין", אמר ג'ואל סיטס, מנהל פרויקט X-43A. "זה לקח הרבה זמן מהאחים רייט עד הטיסה הטרנס-אטלנטית הראשונה. ייתכן שיעבור עוד זמן רב לפני שאפשר יהיה ליישם את הטכנולוגיה הזו במטוסי נוסעים, אבל אני חושב שיום אחד זה יגיע".

חוקרים ומהנדסים אמרו כי הטיסה שלשום, שיצאה מ"מרכז דריידן לחקר טיסות" בקליפורניה, מתקן של נאס"א, וטיסה נוספת שביצע מטוס מסוג X-43A במארס, הוכיחו את היתכנות הרעיון והראו כי טיסות היפר-קוליות הן דבר אפשרי.

X-43A הותקן בקדמת רקטת "פגאסוס" ושניהם נישאו שלשום מתחת לכנף מטוס בי-52 עד לגובה 40,000 רגל (12 ק"מ) מעל חוף דרום קליפורניה. בגובה זה שוחררו המטוס והרקטה, שהוצתה ונשאה אותו במשך כ-80 שניות לגובה 111,000 רגל (33.5 ק"מ), תוך שהיא מאיצה את המטוס למהירות של כמעט 10 מאך. אז נפרד ה-X-43A מהרקטה והמשיך לטוס עוד כ-10 שניות באמצעות מנוע ה-Scramjet המיוחד, תוך שהוא ומר על מהירות של כ-9.6 מאך (כ-10,621 קמ"ש). המטוס עבר עוד כ-1,000 ק"מ, אז חדל המנוע לפעול והמטוס האט, צלל והתרסק באוקיינוס.

סיטס, מנהל פרויקט X-43A, אמר כי הטיסה והפרויקט כולו השיגו את מטרתם: "אלו 90 שניות של אימה, אבל אחרי שהן הסתיימו, אתה מבין שהשגת דברים נהדרים".

ב-24 במארס ביצע דגם נוסף של X-43A טיסה דומה, ורשם מהירות של כמעט 7 מאך (8,368 קמ"ש, פי 7 ממהירות הקול) – המהירות הגבוהה ביותר שאליה הגיע מטוס הדוחס אוויר לצורך הבעירה במנוע ולא מונע באמצעות רקטה. זו היתה הטיסה השנייה של פרויקט X-43A. הראשונה, ביוני 2001, הסתיימה בכישלון כשרקטת פגאסוס לא פעלה והיה צורך להשמידה באוויר בתחילת הטיסה.

מהירות השיא שקבע מטוס ה-X-43A הראשון באביב שעבר – 6.83 מאך – עלתה על המהירות הגדולה ביותר שאליה הגיע מטוס המונע באמצעות רקטות – 6.7 מאך – שהושגה על ידי מטוס X-15 האגדי משנות ה-60. נוסף לכך גם רשם ה-X-43A מהירות גבוהה בהרבה מזו של מטוס הסילון המאויש המהיר בעולם – מטוס הריגול SR-71 המכונה "ציפור שחורה" – שרשם שיא מהירות של 3.2 מאך, או 3,540 קמ"ש.


ידען התעופה

http://www.hayadan.org.il/BuildaGate4/general2/data_card.php?Cat=~~~7182921~~~142&SiteName=hayadan

הוספת תגובה

  • (will not be published)