סיקור מקיף

דווקא הדיסלקטים בעלי המנגנון העצבי התקין התקשו יותר בקריאה

ייתכן שדיסלקציה שמקורה בהעדר חשיפה לגירויים מתאימים בגיל מוקדם חמורה אף יותר מדיסלקציה שמקורה בליקויים גנטיים

בוני רותמן מוריס ניו יורק טיימס

איור: אורית עריף

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/dislection1.html

מחקר חדש מגלה כי דיסלקציה נגרמת ככל הנראה משני סוגים נפרדים של בעיות במוח. החוקרים, מאוניברסיטת ייל, השתמשו במכשיר fMRI(דימות תפקודית בתהודה מגנטית) כדי לבדוק את מוחותיהם של 43 בני נוער הסובלים מליקויי קריאה בשעה שבני הנוער קראו מלים שהוצגו לפניהם. החוקרים בדקו גם קבוצה של 27 בני נוער שקוראים היטב. המעקב אחר כל הנבדקים נעשה מאז שהיו בבית ספר יסודי, ותוצאותיו התפרסמו החודש בכתב העת “Psychiatry “Biological.

מבין בני הנוער הסובלים מליקויי קריאה, קבוצה אחת סובלת ממה שהוגדר על ידי החוקרים כ”דיסלקציה הנגרמת בעיקר מסיבות גנטיות”. אצל תלמידים אלה התגלו שיבושים במסלולים העצביים במוח שבהם משתמשים קוראים רגילים לצורך עיבוד בסיסי של קול ושפה. אך התלמידים למדו לגייס חלקים אחרים במוח כדי להתמודד עם הקושי. הם עדיין קוראים לאט, אך מסוגלים להבין היטב מה הם קוראים.

בני נוער מהקבוצה השנייה סובלים מסוג של דיסלקציה שלדברי החוקרים “מושפע יותר מהסביבה”. מערכת עיבוד הצליל והשפה במוחם של תלמידים אלה תקינה, אך נראה שלצורך הבנת חומר הקריאה הם מסתמכים יותר על הזיכרון מאשר על מרכזי השפה במוח. יכולת הקריאה של תלמידים אלה נותרה נמוכה לאורך שנות המחקר והם קיבלו ציונים לא טובים במבחנים שבהם נבדקו מהירות הקריאה והבנת הנקרא.

התלמידים משתי הקבוצות היו מרקע סוציו-אקונומי דומה, ובתחילת לימודיהם בבית הספר יכולות הקריאה שלהם היו דומות. אולם בין הקבוצות היו שני הבדלים: ראשית, התלמידים שהצליחו לפצות על הליקוי שלהם ולהשתפר בקריאה היו בעלי יכולות למידה גבוהות יותר; שנית, התלמידים שהמשיכו לגלות יכולת קריאה נמוכה היו בעלי סיכוי גבוה פי שניים ללמוד במה שהוגדר על ידי החוקרים “בתי ספר נחשלים”.

המחברת הראשית של המחקר, ד”ר סאלי שייוויץ, אמרה כי החוקרים הופתעו לגלות שהמנגנונים העצביים הקשורים לקריאה במוחותיהם של בני הנוער שסובלים מבעיות הקריאה החמורות ביותר – היו תקינים. לדבריה, ממצא זה מרמז כי הסיכוי לשפר את יכולות הקריאה של בני נוער אלה גדול מכפי שנהוג לחשוב. “במוחותיהם של התלמידים שלא הצליחו לשפר את יכולת הקריאה שלהם קיים מנגנון עצבי בסיסי שלא ניזוק, אך הוא אינו מקושר היטב”, אמרה ד”ר שייוויץ. “הם לא הצליחו לפתח אותו כמו שצריך משום שלא נחשפו לגירויים מתאימים בגיל מוקדם”.

מחקרים רבים הראו כי לימוד אינטנסיווי יכול לתקן בעיית קריאה מהסוג הזה, בעיקר אם הוא מתחיל בזמן שמוחות הילדים עדיין מתפתחים. “אם ילדים אלה יזכו בשלב מוקדם להוראת קריאה יעילה, הם בהחלט יוכלו ללמוד לקרוא”, אמרה ד”ר שייוויץ.

לצורך המחקר שכבו המשתתפים בתוך מכשיר fMRI והביטו דרך פריסקופ במלים בנות הברה אחת שהופיעו על מסך מחשב. הפעילות המוחית שלהם מופתה בזמן שקראו.

תלמידים המוגדרים קוראים טובים השתמשו בשלושה אזורים בצד השמאלי של המוח כדי להתחיל את תהליך הקריאה. הקוראים שסבלו מליקויים עצביים והצליחו לפצות עליהם במידת מה אף שעדיין קראו לאט, לא השתמשו באותם אזורים במוח. במקום זאת, הם יצרו מסלולים עצביים חלופיים והשתמשו בעת הקריאה בעיקר באזורים בצדו הימני של המוח. לדברי החוקרים, אזורים אלה אינם מתאימים לקריאה.

באופן פרדוקסלי, הקוראים הגרועים ביותר השתמשו באותם אזורים בצדו השמאלי של המוח שבהם השתמשו הקוראים הטובים כדי להתחיל את תהליך הקריאה. אך במקום לקשר את האזורים הללו עם מרכזי שפה אחרים, הם הפעילו אזור הנמצא בקדמת צדו הימני של המוח, המקושר בעיקר לזיכרון.
הסתמכות היתר על הזיכרון עשויה להסביר את התמשכות בעיות הקריאה של התלמידים. “ברגע שהמוח מבצע את הקישורים הדרושים לצורך משימות מסוימות, הוא נוטה לדבוק בהם”, אמר ד”ר גורדון שרמן, מנהל מרכז ניוגריינג' לחינוך בפרינסטון, מומחה לדיסלקציה שלא השתתף במחקר. “אבל הקישורים האלה אינם בהכרח הטובים ביותר”.

לימוד מלים המבוסס על שינון יכול לקדם את התלמיד עד גבול מסוים, אבל “לאחר מכן הוא מפסיק להיות יעיל. התלמיד פשוט צריך לזכור בעל פה יותר מדי דברים”, אמר ד”ר שרמן.

לדברי ג'יי תומס ואייל, מנהל התאחדות הדיסלקציה הבינלאומית, תוצאות המחקר מדגישות את הצורך בהתערבות חינוכית אינטנסיווית. אך ואייל הוסיף כי יש לבצע מחקרים נוספים לפני שאפשר יהיה לתרגם את ממצאי המחקר החדש ליישומים מעשיים. “דיסלקציה היא הפרעה שהטיפול בה הוא חינוך”, אמר ואייל. הוא אמר שהשימוש במכשיר fMRI לזיהוי סוגי דיסלקציה הוא “מרגש”, אך הוסיף כי “בניגוד למכשירים למדידת לחץ דם, אין מכשירי fMRI בחנויות מכולת”.

ידען המוח

https://www.hayadan.org.il/BuildaGate4/general2/data_card.php?Cat=~~~585083272~~~174&SiteName=hayadan

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.