סיקור מקיף

זהירות היברידית מתקרבת

האם מכוניות היברידיות חייבות להיות רועשות יותר כדי שיהיו בטיחותיות להולכי רגל?

מאת שרה סימפסון

המנוע ההיברידי של טויוטה פריוס - מנוע חשמלי לצד מנוע בנזין.
המנוע ההיברידי של טויוטה פריוס - מנוע חשמלי לצד מנוע בנזין.

ריוורסייד, קליפורניה – אנשים אוהבים את המכוניות ההיברידיות שלהם בעיקר בגלל שהן אינן זוללות הרבה דלק, שנעשה יקר כל כך בימינו. אבל אני, עם המיני-ואן הרגיל שלי, נמשכת לתכונה נוספת של מנועים חשמליים, שזוכה לפחות יחסי ציבור: פשוט תענוג כמה שהם שקטים.

ולכן התעניינתי מאוד בדבריו של סטודנט שסיפר שהמחקר האחרון שנערך בקבוצת המחקר שלו הראה שכלי רכב היברידיים המשלבים דלק וחשמל הם שקטים מדי. הוא אמר שעמיתיו מעוניינים שהמכוניות האלה יצוידו במתקנים שישמיעו קול כדי להזהיר הולכי רגל. האם הם מתכננים שטויוטה פריוס תשמיע צפצופים מעצבנים או שאגה רועמת של מכונית ספורט מבית היוצר של מזראטי?

אין ספק שיש לכך הצדקה כלשהי. המומחה לפסיכולוגיה תפיסתית, לורנס ד' רוזנבאום מאוניברסיטת קליפורניה בריוורסייד, ערך ניסויים עם אנשים מכוסי עיניים שהאזינו להקלטות של מכוניות מתקרבות במהירות של 8 קמ”ש. הנבדקים הצליחו לזהות את ההמהום המוכר של מנוע הבעירה הפנימית של הונדה אקורד ממרחק של 11 מטרים. אבל הם לא הצליחו לשמוע פריוס היברידית, שנסעה במצב חשמלי, עד שהגיעה למרחק של 3.5 מטרים בלבד. נותרו להם אפוא פחות משתי שניות להגיב לפני שכלי הרכב יגיע למקום שבו עמדו. וזאת ללא רעש של תנועה בכביש והסחות דעת אחרות.

בניסוי אחר הוסיף רוזנבאום קצת רעשי רקע מציאותיים להקלטות. המודעות שלי לסוגיית הבטיחות התגברה מאוד כשהתנסיתי בניסוי הזה בעצמי: הפריוס עברה על פני, פעם אחר פעם, בלי שאבחין בה. על פי חוקי המשחק של רוזנבאום המכונית ההיברידית דרסה אותי 40 פעם, וכך גם את רוב הנבדקים הרשמיים בניסוי. לעומת זאת זיהיתי בהצלחה את הכיוון שממנה הגיחה מכונית האקורד בכל 40 הניסיונות, ממרחק ממוצע של 7 מטרים.

מנקודת מבט מדעית לא ברור אם תוצאות המעבדה האלו מתממשות במציאות. אין שום ראיה מוצקה לכך שמכוניות היברידיות מעורבות ביותר תאונות דרכים עם הולכי רגל ממקבילותיהן הרועשות. מחקרים שנערכו לאחרונה באוניברסיטת מערב מישיגן מורים שבמהירות גבוהה מ-32 קמ”ש כלי רכב היברידיים ורגילים בטיחותיים באותה מידה, בגלל שהצמיגים והרוח הם המפיקים את רוב הקולות המגיעים לאוזננו במהירויות האלה. המבחנים גם הראו שההיברידיות בטוחות גם לאחר עצירה: כל הדגמים של פריוס שהשתתפו במחקר הפעילו את מנועי הבעירה הפנימית שלהם כשהאיצו ממנוחה.

עם זאת, קבוצות רבות אינן מחכות לוודאות מדעית – או למחיר דמים – כדי להיכנס לפעולה. בנובמבר 2007 הקימה אגודת מהנדסי הרכב האמריקנית ועדה מיוחדת כדי לבחון אם יש צורך לעשות את המכוניות ההיברידיות רועשות יותר לטובת הולכי הרגל, בייחוד העיוורים. באפריל 2008 העבירו מחוקקים בקונגרס הצעת חוק שנועדה לטפל באותה בעיה, והמנהל הלאומי האמריקני לבטיחות בכבישים המהירים ערך שימוע ציבורי בסוגיה ביוני.

ייתכן שהוספת רעש להיברידיות היא צעד בלתי נמנע, אבל לפחות הרעש הזה אינו חייב להיות רם, אומר רוזנבאום. החדשות הטובות נובעות מכך שהמוח האנושי רגיש מאוד לצלילים מתקרבים בהשוואה לצלילים ממרחק קבוע או מתרחקים. צלילים מתקרבים הם מועמד סביר יותר לאיום, ולכן הם מעוררים בקלות אזורים במוח הקשורים לפעילות מוטורית, הוא מסביר. כמו כן, מספר רב של תאי מוח מכווננים במיוחד לצלילים שהולכים ומתגברים, מכיוון שהתגברות כזו מעידה בדרך כלל שמקור הצליל מתקרב.

ההתרעה אפוא יכולה להיות עדינה, כל עוד היא צליל מן הסוג הנכון. ציוצים, צפצופים ואזעקות מסיחים את הדעת יותר משהם מועילים, אומרים רוזנבאום ואוורט מאייר מחברת Enhanced Vehicle Acoustics מסנטה קלרה שבקליפורניה. הצלילים הטובים ביותר להתרעה בפני הולכי רגל הם קולות שנשמעים כמו מכונית: דומים לטרטור הרך שמשמיע מנוע או להתגלגלות האטית של הצמיגים על המדרכה.

אפילו לנוכח פיתוחם של אמצעי בטיחות פולטי רעש, חוזה רוברט ס' וול אמרסון מאוניברסיטת מערב מישיגן עתיד של תחבורה שלווה יותר. לדבריו, כבר עכשיו כמה מכלי הרכב החדישים ביותר המונעים בדלק (וגם הפחות חדישים) שקטים יותר מרכבים היברידיים. למרבה האירוניה, במחקרים החדשים ביותר של וול אמרסון היו רכבי השטח ההיברידיים רועשים יותר מכלי רכב רבים בעלי מנוע בעירה פנימית. בטיחות הולכי הרגל, הוא אומר, אינה קשורה רק למכוניות היברידיות. היא קשורה למכוניות שקטות בכלל.

ניסוי צלילים

עד סוף קיץ 2008 מקווה חברת Enhanced Vehicle Acoustics מסנטה קלרה שבקליפורניה, להציג תוסף שאפשר להתקינו בכלי רכב היברידיים כדי להפר את הדממה שלהם: רמקולים שימוקמו מאחורי הצמיגים יפיקו התרעה קולית בכיוון הולכי הרגל. על אף שהצליל עדיין נבחן, אומרים הממציאים שאין מדובר בציוץ, בצפצוף או בשריקה אלא בקול שקט יותר ממנוע בעירה פנימית שישנה את תדירותו כשהמכונית תאיץ או תאט, וישתתק כשהמכונית תיסע מהר יותר מ-32 קמ”ש. לדבריהם, המחיר לצרכן בארה”ב יהיה 395 דולר, וההתקנה תיארך כחצי שעה.

2 תגובות

  1. אני שואל את עצמי… כמה פעמים הצלת את עצמך מפגיעת מכונית רק אבל רק בגלל ששמעת אותה?

  2. אין שום הצדקה שמתקן כזה יעלה 325$
    אני בונה אותו לבד ב הרבה פחות
    הבעיה זהה גם האופניים חשמליים וקטנועים חשמליים ( עירוניים) אשר נעשים יותר ויותר פופולריים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.