סיקור מקיף

מדינת קנזס החליטה: מלמדים את התלמידים שיש ויכוחים אודות נכונות האבולוציה

את התאוריה, שפוסלת את תורת האבולוציה, מקדמות קבוצות דתיות ושמרניות. על פי ההחלטה המדע יוגדר לאו דווקא ע”י הסברים טבעיים * אחת מהמתנגדות להחלטה: אנחנו עושים מעצמנו צחוק בכל העולם

אבי בליזובסקי

מועצת החינוך של מדינת קנזס הצביעה ביום שלישי האחרון כי תלמידים יחשפו ללימוד תיאוריות הסותרות את תיאוריית האבולוציה המודרנית, צעד הקורא לזלוזל בממסד המדעי, גם בשל העובדה שהוא עבר בקולות שמרנים דתיים ואחרים המאתגרים את תורת האבולוציה לא בשל סיבה עובדתית מדעית אלא בשל אמונותיהם.
ההחלטה התקבלה בהצבעה ברוב של 6 מול 4, כאשר התומכים בהצעה הריעו ואמרו כי זה יום חג לחופש הביטוי ואילו המתנגדים הגדירו את ההחלטה כפוליטיקה עלובה ומדע גרוע. לפי ההחלטה, התלמידים צריכים לשמוע ממוריהם לפיהם נקודת המבט המקובלת ביותר במדע היא תיאוריה שנויה במחלוקת. בין היתר, בשל היותה “חסרה הסבר טבעי לקוד הגנטי.”
הקרב המר הזה הביא את קנזס לחזית המלחמה על האבולוציה המתרחשת בבתי משפט בפנסילבניה וג'ורג'יה ובבתי מחוקקים מדינתיים ברחבי ארה”ב. הנשיא בוש הביע את עמדתו בקיץ האחרון שתמכה כמובן בעמדת השמרנים כאשר הודיע כי יש צורך ללמד את “שני הצדדים”.
“זה יום גדול לחינוך. זהו אחד הדברים הטובים ביותר שאנו יכולים לעשות. זה מלמד בהחלט יותר על המדע” אמר סטיב אבמס, יו”ר מועצת החינוך של קנזס העומד גם בראש הרוב הרפובליקני-שמרני הכולל 26 חברי הועדה המדעית שדחו את דרישת האקדמיה הלאומית למדעים והאיגוד הלאומי של המורים למדעים.
חברים באופוזיציה במועצת החינוך האשימו את אברמס ועמיתיו בהסתתרות מאחורי פיקציה של חקירה מדעית כשהם למעשה מחדירים דת לשיעורי המדע. הם אומרים כי ההחלטה רעה לחינוך, רעה לעסקים ורעה לתדמית של המדינה הפגועה בלאו הכי. “זה יום עצוב לא רק לילדי קנזס” אמרה ג'נט וואוו (Waugh), שהצביע כנגד ההחלטה. “אנחנו עושים עצמנו לצחוק, לא רק בפני כל האומה אלא בפני כל העולם.”
למועצת החינוך אין מנדט לגבי תכני ההוראה בבתי הספר הציבוריים, וזו החלטה שנשארת בידי מועצות בתי הספר, אך הסטנדרטים קובעים מה ייחשב לנכון בבחינות הכלל מדינתיות, ולפיכך המועצה קובעת למעשה מה ילמדו התלמידים.


בקנזס ילמדו את תיאוריית הבריאתנות

חדשות וואלה מוסיפים כי ועדת החינוך המפולגת של מדינת קנזס הצביעה שלשום ברוב של שישה נגד ארבעה בעד ההצעה להחיל בבתי הספר סטנדרטים חדשים בתחום לימוד המדעים, הקוראים תיגר באופן מרחיק לכת על תורת האבולוציה של צ'רלס דרווין.

הסטנדרטים החדשים מרחיקים לכת יותר מאשר המנדט הרחב שאותו אימצו בשנים האחרונות ארבע מדינות נוספות בארה”ב, המאפשר למוסדות החינוך באותן מדינות ללמד גישה ביקורתית של תורת האבולוציה. למעשה, מה שהתקבל כעת בקנזס היא המלצה ללמד בבתי הספר נושאים מסוימים, שבהם עושים שימוש אלה הרוצים לקעקע את עליונות תורת דרווין.

בין השינויים היותר שנויים במחלוקת עליהם החליטה ועדת החינוך הוא הגדרת המדע עצמו מחדש, כך שלא יהיה עוד מוגבל במפורש רק להסברים טבעיים.

תוצאות ההצבעה הן ניצחון רב משמעות לתנועה הולכת וגדלה בארה”ב של אלה התומכים ברעיון “התכנון התבוני”, לפיו אין די בטבע לכשעצמו כדי לספק הסבר למורכבות החיים.

ג'ון וסט ממכון “דיסקברי”, גוף מחקר שמרני המקדם את רעיון התכנון התבוני, אמר כי בקנזס קיימות כעת “אמות המידה הטובות ביותר בתחום המדע”. מנגד אמרה יוג'יני סקוט, מהמרכז הלאומי ללימודי המדע ומהמגינים הבולטים של תורת האבולוציה, כי היא חוששת שאמות המידה הללו יהפכו ל”מדריך בנושא הבריאתנות”.


אימוץ של רעיונות התכנון התבוני

ההצבעה בוועדת החינוך התקיימה שש שנים לאחר שקנזס זיעזעה את העולם המדעי והפוליטי, כשהוציאה מתוכנית הלימודים של בתי הספר כמעט כל אזכור של תורת האבולוציה, צעד שבוטל ב-2001, לאחר שהבוחרים הצביעו בעד הדחתם של כמה חברים שמרנים מוועדת החינוך.

אך ב-2004 נוצר שוב רוב שמרני בוועדה, שחידש מיד את הדיונים בסוגיית לימוד תורת האבולוציה.

בין המדענים המשתייכים לזרם המרכזי במדע אין ויכוח על מעמדה של תורת האבולוציה כאבן יסוד של הביולוגיה. אך בשנים האחרונות קבוצה של אנשי אקדמיה התומכים ברעיון התכנון התבוני פועלת לקדם את הביקורות החדשות על תורת דרווין.

ועדות החינוך המחוזיות בקנזס, כמו ברוב מדינות ארה”ב, הן אלה שבוחרות ספרי לימוד ומתוות תוכניות לימודים. אולם הסטנדרטים שקובעת ועדת החינוך המרכזית מהווים בסיס לחומר שייכלל בבחינות בתחום המדע הנערכות מטעם המדינה אחת לשנתיים – לתלמידי כיתות ד', ז' ו-י'. הסטנדרטים החדשים שהתקבלו עתה ייכנסו לתוקף ב-2007. זאת בהנחה שהבחירות לוועדת החינוך בקנזס בשנה הבאה לא יביאו שוב לשינוי האיזון בוועדה, שתוצאותיו יהיו מהפך נוסף.

אף שהסטנדרטים החדשים אינם דורשים במפורש לקיים בבתי הספר דיון בנושא התכנון התבוני, הרי שהם מאמצים הרבה מרעיונות התנועה, תוך ציון כי נושאים כגון פערים בחקר המאובנים וחוסר בראיות לגבי “המצב הקדמוני” הם דברים שאותם אמורים התלמידים להביא בחשבון.

לעומת זאת, המדינות האחרות שקוראות לניתוח ביקורתי של תורת האבולוציה – מינסוטה, ניו מקסיקו, אוהיו ופנסילבניה – עושות זאת באופן כללי, לעתים כחלק מתהליך מדעי סטנדרטי.

מנגד, בפנסילבניה בוטלה ההחלטה

כל שמונה המועמדים שהתמודדו על בחירתם מחדש לוועדת חינוך מחוזית בפנסילבניה, ואשר העבירו בשנה שעברה החלטה המחייבת את בתי הספר להציג בפני התלמידים את רעיון התכנון התבוני כחלופה לתורת האבולוציה, הודחו שלשום מתפקידיהם. במקומם נבחרו שמונה מועמדים המתנגדים למדיניות הוראת התכנון התבוני. בשבוע שעבר גם הסתיים דיון בסוגיה בבית משפט פדרלי.

באוקטובר 2004 החליטה ועדת החינוך המחוזית כי בתחילת שנת הלימודים תושמע באוזני תלמידי כיתות ט' בשיעורי הביולוגיה הכרזה קצרה, שלפיה קיימים “פערים” בתורת האבולוציה, כי התכנון התבוני הוא חלופה לתורת דרווין וכי התלמידים יוכלו ללמוד עליו יותר מקריאת הספר “על דובי פנדה ובני אדם”, שאותו אפשר למצוא בספריות בתי הספר.

פרסומתבעקבות זאת החליטו 11 הורים להגיש תביעה שדרשה לבטל את החלטת הוועדה, בטענה כי “התכנון התבוני אינו אלא בריאתנות דתית בעטיפה חדשה, וכי חברי הוועדה מנסים לכפות את תפישתם הדתית על התלמידים”. ביום שישי שעבר הסתיים בבית משפט פדרלי הדיון בתביעה, ופסק הדין צפוי להתפרסם בתחילת ינואר.

תוצאות הבחירות לוועדת החינוך אמנם לא ישנו את העובדות שלפיהן אמור השופט לקבל את החלטתו, אולם אם רעיון התכנון התבוני יובס גם בבית המשפט, הרי שוועדת החינוך החדשה תוכל לסרב להגיש ערעור. היא גם תוכל לבטל את ההחלטה של חברי הוועדה הקודמים, צעד שהיא כנראה תנקוט בקרוב.

לכתבה המלאה באתר וושינגטון פוסט
ידען דארווין המרכז גם את המלחמה בתכנון התבוני

https://www.hayadan.org.il/BuildaGate4/general2/data_card.php?Cat=~~~315622885~~~89&SiteName=hayadan

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.