מהו החלק הכי יקר ברכב חשמלי?

המעבר לרכב חשמלי עשוי לחסוך אלפי שקלים בשנה, את זה רובנו יודעים. אך מהן הוצאות האחזקה והטיפול הייחודיות לרכב החשמלי – ומהי ההוצאה הגדולה ביותר?

Image by andreas160578 from Pixabay
Image by andreas160578 from Pixabay

הרכבים החשמליים צוברים בישראל תאוצה, במידה רבה בשל עלויות התחזוקה הנמוכות. לצד זאת, ישנן עלויות ייחודיות שאופייניות לרכבים חשמליים, שלפעמים עשויות להגדיל את היקף ההוצאות השוטפות. מהן אותן הוצאות, וכיצד ניתן להתמודד עימן?

עלות עמדת טעינה

המעבר לרכב חשמלי יכול לחסוך עד 80% מעלויות התדלוק הנהוגות ברכבי בנזין מקבילים, בין היתר בעקבות העלות הנמוכה של החשמל הביתי. התקנת עמדת טעינה ביתית אמנם משתלמת לאורך זמן ויכולה לחסוך אלפי שקלים בשנה, אך היא כרוכה בעלות נוספת מעבר לרכישת הרכב החשמלי.

כמה עולה להתקין עמדת טעינה ביתית? עלות ההתקנה משתנה בהתאם למספר פרמטרים – כגון סוג העמדה (איטית או מהירה), מיקום העמדה והמרחק שלה מהבית. באופן כללי, מחיר עמדת טעינה נע לרוב בין 1,500-6,000 ₪.

החלפת צמיגים

רכבים חשמליים מכילים הרבה פחות חלקים נעים ביחס לרכבי בנזין, באופן שמקטין את בלאי ואת הצורך להחליף אותם. כתוצאה מכך עלות הטיפולים התקופתיים יורדת. לצד זאת, ישנם רכיבים ברכב חשמלי המאופיינים דווקא בשחיקה מוגברת: הצמיגים. זאת בשל העובדה שרכב חשמלי לרוב כבד יותר במאות קילוגרמים ביחס לרכבי בנזין בשל משקל הסוללה. העומס המוגבר מגדיל את השחיקה של הצמיגים, מצריך את תחלופתם וביצוע כיוון פרונט בתדירות תכופה יותר.

בעקבות מאפיינים אלו, הושקו בשנים האחרונות צמיגים ייעודיים לרכבים חשמליים שעושים שימוש בתרכובות ייחודיות ועמידות יותר. לצד שימוש בצמיגים לו, שמחירים גבוה יותר ביחס למחירם של צמיגים סטנדרטיים, גם לאופי הנהיגה יכולה להיות השפעה על מידת השחיקה.

עלות הרכיבים הטכנולוגיים

הרכבים החשמליים עמוסים ביכולות מחשוב, מצלמות, חיישנים וטכנולוגיות מתקדמות שעלותם עשויה להיות גבוהה. לשם המחשה, אפילו השמשות ברכב החשמלי עשויות לכלול חיישנים מתקדמים שהתיקון שלהם עשוי לייקר את העלויות. מכאן חשיבותו של ביטוח רכב חשמלי עם כיסוי המאפשר החלפת שמשות מקוריות, ובמידת הצורך כולל גם כיסוי לטיפול באמצעים הטכנולוגיים הנלווים לשמשות.

החלפת סוללה

הרכיב היקר ביותר ברכב החשמלי, ללא תחרות, היא הסוללה, שמחירה נע לרוב בין 20,000 ₪ ל- 80,000 ₪. מחיר הסוללה מושפע בין היתר מתהליך הייצור היקר, מעיבוד כימי מתקדם ומהצורך לעמוד בתקני בטיחות מחמירים שיאפשרו את השימוש השוטף.

כנגד המחיר היקר של הסוללה, מעניקות רוב יצרניות הרכבים החשמליים אחריות על הסוללה למשך 7-10 שנים או עבור 150-160 אלף ק"מ, המוקדם מביניהם (בשל העובדה שהנסועה הממוצעת של רכב פרטי בישראל עמדה נכון לשנת 2019 על 15,600 ק"מ, לרכב ממוצע לוקח יותר מעשור כדי להגיע לנסועה של 160,000 ק"מ).

לצד האחריות שמעניקות יצרניות הרכבים החשמליים, מחיר הסוללות הולך ופוחת עם השנים כתוצאה משיפורים טכנולוגיים. לשם המחשה, מחיר ייצור הסוללה ירד בקרוב ל- 90% לכל קוט"ש (היחידות המודדות את אנרגיית הסוללה) במהלך העשור האחרון. עפ"י תחזיות אנליסטים, המחיר צפוי לרדת בעשרות אחוזים עד לסוף העשור הנוכחי.

מעבר לכך, העלות הנוכחית מתייחסת להחלפת הסוללה, בעוד שבחלק מהמקרים ניתן לזהות תאים תקולים ולהחליפם באופן נקודתי – בלי להחליף את הסוללה כולה. גם אם עלות התיקון תהיה גבוהה יחסית, היא עדיין צפויה להיות נמוכה יותר מהחלפת הסוללה כולה ובנוסף, גם עלויות התיקון עשויות לרדת ככל שיחלוף הזמן.  

שיקול נוסף שקשור לסוללה הוא חרדת הטווח של קונים רבים, שחושבים לעבור לרכב חשמלי: החשש מהתרוקנות הסוללה באמצע הנסיעה. הגידול בטווחי הנסיעה של הרכבים החשמליים, שמגיעים כיום ל- 300-500 ק"מ מקטין את החשש. אך גם כאשר הסוללה מתרוקנת, זה לא סוף העולם. בדיוק לשם כך חשוב לרכוש ביטוח לרכב חשמלי שכולל שירותי דרך וגרירה ייעודיים: כך למשל ביטוח לרכב חשמלי של הפניקס כולל גרירה לעמדת טעינה במקרה של התרוקנות הסוללה.

ומה לגבי תיקון הסוללה, האם הוא מכוסה במסגרת ביטוח רכב חשמלי? ביטוח רכב חשמלי של הפניקס כולל כיסוי לתיקון הסוללה במקרה של נזק כתוצאה מתאונה.

למרות שאחזקת רכב חשמלי מאופיינת לעיתים בהוצאות ייחודיות, בסיכום הכללי אפשר לראות שהשימוש בו יכול לחסוך אלפי שקלים בשנה ביחס לרכבי בנזין. עשיית ביטוח רכב חשמלי תסייע לצמצום סיכונים ועלויות ברגע האמת, ותהפוך את אחזקתו למשתלמת אפילו יותר.

הכתבה הינה תוכן מקודם בשיתוף הפניקס סמארט.