משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה ומחלקת ייעוץ וחקיקה (משפט כלכלי) במשרד המשפטים מפרסמים מסמך מדיניות רגולציה ואתיקה בתחום הבינה המלאכותית, המנחה את משרדי הממשלה בפעילותם; מוקד ידע ממשלתי יוקם לטובת הנושא
בהמשך להחלטות הממשלה (212 מיום 1.8.2021 ו-173 מיום 24.2.2023) ובהמשך לתוכנית הלאומית לבינה מלאכותית, משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה ומחלקת ייעוץ חקיקה (משפט כלכלי) במשרד המשפטים, מפרסמים מסמך בנוגע למדיניות הרגולציה והאתיקה בתחום הבינה המלאכותית, אשר תנחה את משרדי הממשלה והרגולטורים לפעול על פי עקרונות אלה.
המסמך מנחה את הרגולטורים לפעול במספר מישורים:
- לפעול בשלב זה במסגרת רגולציה ענפית ולא במסגרת רגולציה רוחבית;
- לפעול בהתאמה, ככל האפשר, לרגולציה במדינות מפותחות וארגונים בינלאומיים;
- קיום הליך של ניהול סיכונים ביחס לפיתוח והשימוש בטכנולוגיה והתאמת הרגולציה לסיכון;
- שימוש בכלי רגולציה מתקדמים וגמישים שיאפשרו להפיק את התועלות החברתיות והכלכליות מהטכנולוגיה תוך כדי למידתה – כגון עקרונות אתיים, תקינה, רגולציה עצמית, ומודולריות ונסיינות;
- פיתוח הרגולציה תוך שיתוף בעלי ידע, מומחים ובעלי עניין (נציגי תעשייה, אקדמיה, חברות אזרחיות והציבור בכללותו) על מנת לייצר תשתית מקצועית וטכנולוגית אשר תבטא איזון בין הזכויות והאינטרסים השונים.
בנוסף, המסמך מפרט עקרונות אתיים בתחום התואמים את עקרונות ה OECD שלפיהם יהיה מקום לפעול בעת פיתוח, שימוש וקביעת רגולציה של בינה מלאכותית: שימוש אחראי בבינה מלאכותית על מנת לאפשר עידוד צמיחה ופיתוח בר קיימא, רווחה חברתית וקידום המובילות הישראלית בתחום החדשנות;
- פיתוח בינה מלאכותית בהתאם לחוק, זכויות יסוד ואינטרסים ציבוריים ובעיקר שמירה על כבוד האדם ופרטיותו ותוך שמירה על שוויון ומניעת אפליה;
- קידום שקיפות והסברתיות ביחס להחלטות ופעילות מערכות בינה מלאכותית;
- פיתוח מערכות בינה מלאכותית אמינות, ובטיחותיות כך שיפעלו ללא סיכון בטיחותי בלתי סביר;
- פיתוח, הפעלה ושימוש בטכנולוגיית בינה מלאכותית באופן תקין ותוך קיום העקרונות האתיים.
בהתאם להחלטת ממשלה 173, משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה בשיתוף מחלקת ייעוץ וחקיקה (משפט כלכלי) במשרד המשפטים, יקים מוקד ידע ותאום ממשלתי בתחומי הבינה המלאכותית. מוקד זה ייתן מענה בכל הקשור לנושאי רגולציה, מדיניות מידע ונתונים, סוגיות אתיות, שת”פ בינלאומי אזרחי והטמעה במגזר הציבורי והאזרחי. את פעילות מוקד הידע תלווה וועדת היגוי שתפקידה להמליץ לשר החדשנות, המדע והטכנולוגיה על אסטרטגיה לאומית בתחום הבינה המלאכותית ועדכונה מעת לעת, לבחון את הצורך בשינוי מדיניות מדי תקופה, לייעץ בכל הנוגע לתכנית עבודה שנתית של מוקד הידע ולהמליץ על יעדים.
בהתאם למדיניות המוצעת, כל רגולטור יפעל לזיהוי ומיפוי השימושים במערכות בינה מלאכותית על ידי גופים מפוקחים ואחרים בתחום שעליו הם אמונים; האתגרים והסיכונים הכרוכים בכך; והמענים האפשריים. זאת בהתאם לאתגרים המפורטים במסמך העקרונות (אפליה; מעורבות אנושית; הסברתיות; גילוי; אמינות, עמידות, אבטחה ובטיחות; אחריותיות; ופרטיות) וליישם את דרכי ההתמודדות המקובלות.
שר החדשנות, המדע והטכנולוגיה אופיר אקוניס: “לאחר השלמת עבודת מטה מקיפה ומקצועית, החלטתי לאמץ את מסקנותיו של המסמך שעניינו מדיניות רגולציה ואתיקה בתחום הבינה המלאכותית בישראל. הפוטנציאל המהפכני של הטכנולוגיה משפיע במהירות על שיפור איכות אזרחי מדינת ישראל: ברפואה, מדע, טכנולוגיה, חקלאות, חינוך ביטחון ועוד. אולם, לצד היתרונות הרבים ישנם גם סיכונים רבים – יש לוודא כי האדם נשאר במרכז קבלת ההחלטות לצד ערכת עקרונות אתיים. עקרונות אלו מאפשרים, פיתוח ושימוש אחראי ומאפשר תוך הקפדה על שמירת זכויות יסוד ואינטרסים ציבוריים, כבוד האדם ופרטיותו, שוויון ומניעת אפליה ושקיפות מלאה.”
עוד הוסיף השר: “עתה, עם השלמת העבודה על מסמך המדיניות ופרסומו לציבור, בכוונתי לקדם החלטת ממשלה שתאפשר את אימוץ המדיניות על ידי ממשלת ישראל, תנחה את הרגולטורים לפעול בהתאם לה ותאפשר את יישומה של המדיניות האמורה. זאת, לשם חיזוק מעמדה של מדינת ישראל כמובילה טכנולוגית ובכדי לאפשר קידום מדיניות של חדשנות אחראית.”
המשנה ליועצת המשפטית לממשלה (משפט כלכלי), מאיר לוין: “טכנולוגיית הבינה המלאכותית מתפתחת במהירות שיא ומייצרת הזדמנויות חסרות תקדים לחברה ולכלכלה. עידוד החדשנות תוך שילובה האחראי בתחומי החיים השונים מחייבים אותנו להתאים את הכלים המשפטיים והאסדרתיים למציאות שבה פעולות “אנושיות” יבוצעו בידי אלגוריתמים. אנחנו ניגשים למשימה זו בזהירות ובאחריות המתבקשת – מן העבר אחד, כן נטילת יוזמה להבטיח שהשילוב של הבינה המלאכותית ייעשה בצורה אחראית ובהלימה לאינטרס הציבורי, ומן העבר השני ניסיון לפעול באופן הדרגתי ובהלימה לנעשה בעולם כדי לא לייצר חסמים שעלולים למנוע מהציבור הישראלי שירותים ומוצרים חדשניים או להגביל את התעשייה בישראל. הדוח והמלצותיו מהווה אבן דרך משמעותית בהתקדמותה של ישראל בתחום הבינה המלאכותית – יש בו כדי לתת ודאות וקריאת כיוון להמשך העבודה הנדרשת בתחום – הן ברמה המעשית ביחס לאופן אסדרת התחום והן ביחס לעבודה העתידית הנדרשת בתחום. אני מברך על העבודה המשותפת בתחום עם משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה וכן עם המחלקות השונות בייעוץ וחקיקה ומצפה להמשך העבודה החשובה בתחום”.
2 Responses
מכה מכה האצבר הזה
מרעיל אתרים….
לא הבנתי דבר מבליל המלים בנושא בינה מלאכותית
הנה ההסבר לחוסר ההבנה
בלשנות עצברית
כמו שהפיזיקה העצברית באה במקום הפיזיקה של ניוטון, כך הבלשנות העצברית באה במקום הבלשנות של חומסקי.
ניוטון האמין שקיים במציאות הפיזיקלית רעיון דמיוני ושמו כוח משיכה, וחומסקי האמין כי בני אדם יוצרים באופן טבעי שפות בעלי תחביר קבוע
ניוטון הטעה את הפיזיקאים במשך 300 שנים, וחומסקי הטעה את הבלשנים במשך 80 שנים..
הבלשנות העצברית חופשיה ואין בה תחביר קבוע או כללי דקדוק מסוימים.
הבלשנות העצברית פשוטה ומובנת מאליה ,והיא מבוססת על ידיעתו הטבעית של האדם.
הבלשנות העצברית פותחת בזיהוי איברים בגוף האדם, המאפשרים לו לדבר. (גרון, פה , לשון)
גרון, פה , ולשון, הם פסנתר טבעי של 22 צלילים
פסנתר טבעי שייך לאדם , בעל ידיעה טבעית
האדם בעל הידיעה הטבעית, המציא לעצמו שפה המבוססת על הצלילים, שמפיק הפסנתר הטבעי.
וכך מתואר התהליך של יצירת שפה.
אדם שותק בעל ידיעה טבעית נוגע בגוש קרח, ובאורח פלא מגיעה אליו ידיעה טבעית ברורה.
האדם השותק פתאום הבין שהוא יודע משהו.
אין כל דרך לתאר את הידיעה הזו מכיוון שהאדם עוד לא המציא מלים. ואף על פי שהמלים עוד לא הומצאו, האדם שנגע בגוש קרח ידע לפתע ידיעה חדשה מופלאה וברורה.
וכאן התרחש נס, והאדם השותק הבין שצריך לתת שם לידיעה ברורה זו .
האדם השותק הזה הוא אדם בעל ידיעה טבעית הטבועה בו, והוא ידע כי הפסנתר הטבעי שלו יכול לספק צלילים , שיכולים לשמש כשם של
הידיעה הטבעית האמורה.
האדם השותק הזה בחר שם קצר, הנובע משני צלילים של הפסנתר הטבעי שלו, צליל ק וצליל ר
וכך קרה, שצירוף שני הצלילים (קר) הפך להיות שם של ידיעה טבעית, הבאה אל האדם בעקבות מגע בגוש קרח.
כר מתחילה היצירה של שפה אנושית, שהיא שפת שמות של ידיעות טבעיות.
כל תנאי היצירה נמצאים באדם השותק.
כושר ההמצאה טבוע באדם השותק , הידיעה הטבעית טבועה באדם השותק , והפסנתר הטבעי הוא חלק מגופו של האדם השותק..
כל אדם יכול ללמוד שפה של ידיעות טבעיות. שפה זו מחייבת את האדם הרוצה ללמוד, לעשות מעשה של מגע בגוש קרח, כמו האדם השותק,
אחרי זה יגיע הלומד, אל שני הצלילים ק ר של הפסנתר הטבעי שלו , ואז הוא יבין כי זה השם של הידיעה הטבעית שבאה אליו, בעקבות מגע בגוש קרח.
השם של ידיעה טבעית נבחר באופן שרירותי,
וכל צירוף של צלילים יכול להתאים לכך.
צירוף הצלילים (ח ם ) נבחר להיות שם של ידיעה טבעית, הבאה באורח פלא אל האדם המתקרב למדורה.
גם צירוף הצלילים ח ם נבחר באופן שרירותי.
כך נוצרת שפת בני אדם , המבוססת על ידיעות טבעיות הבאות אליהם, בעקבות מעשים שהם עושים במציאות הפיזיקלית.
כמו ( לנגוע, ללכת ,לקפוץ, לטעום , להריח )וכו’
שפה זו היא שפת שמות של ידיעות טבעיות
הבאות אל בני האדם ,בעקבות מעשים ממשיים שהם עושים במציאות הפיזיקלית.
נוגעים ובאה ידיעה טבעית, מריחים ובאה ידיעה טבעית אחרת, רואים ובאה ידיעה טבעית
אחרת, טועמים ובאה ידיעה טבעית אחרת, ועוד ,
עתה נשאר לבחור צלילים מהפסנתר הטבעי, כמו
צלילי ח ל ק , או צלילי מ ח ו ס פ ס ,או צלילי מ ת ו ק , ואלה יהיו שמות של חלק מהידיעות הטבעיות שבאו אל בני האדם, בעקבות המעשים שהם עשו. במציאות הפיזיקלית.
ככה נוצרת שפה של בני אדם, שהיא שפת שמות של ידיעות טבעיות. כל מלה בשפה האנושית היא
שם של ידיעה טבעית- הבאה אל האדם ,בעקבות מעשה ממשי שהוא עושה במציאות הפיזיקלית.
אי אפשר ליצור שפה אנושית בעזרת קולות הבוקעים מהגרון, כי הקולות הם סתם רעש.
אם הקולות הם שמות של ידיעות טבעיות הבאות בעקבות מעשה במציאות הפיזיקלית, אז השפה נוצרת מיד , ואפשר להשתמש בה.
כל הבלשנים ב 100 השנים האחרונות, השתמשו ברעש המלים הבוקע מגרונם, כדי ליצור שפה אנושית ולהסביר אותה.
כל הבלשנים האלה נכשלו. ובעקבות הכישלון הזה הופיע חוק עצברי האומר:
אי אפשר לחקור שפה באמצעות המלים שלה.
הבלשנות העצברית התחילה ליצור שפת בני אדם, שהיא שפת שמות של ידיעות טבעיות.
בחירת השמות מתקיימת בעזרת הפסנתרים הטבעיים של בני אדם, המסוגלים להפיק הרבה צלילים כמו צליל א , צליל ב , צליל ג וכן הלאה.
בני אדם המציאו בקלות אלפי שפות, כיוון שהם
ידעו – ששפה ממציאים במעשים, ולא בדיבורים.
הבלשנים של 100 השנים האחרונות, לא ידעו ששפה ממציאים במעשים, והם דיברו, ודיברו,
ודיברו, והוציאו רעש מגרונם – שנשאר רעש.
הרעש הזה לא הצליח להמציא שפה.
המחקר של עצבר גילה את סוד השפה האנושית, שהיא שפת שמות של ידיעות טבעיות – הבאות אל האדם בעקבות מעשה שהוא עושה,
כל מעשה כזה מביא אל האדם ידיעה טבעית , והאדם יוצר השפה מעניק שם לידיעה הטבעית .
הבלשנות העצברית, מול הבלשנות של חומסקי.
הבלשנות העצברית חדשה לגמרי, והיא שונה לחלוטין מהבלשנות של חומסקי.
הבלשנות של חומסקי מבוססת על מלים, שהם שרבוטי קווים חסרי פשר , ולכן הכישלון של בלשנות זו צפוי מראש.
אין שום אפשרות להבין שרבוטי קווים, בעזרת שרבוטי קווים אחרים , ששמם מלים.
הבלשנות העצברית מבוססת על מעשים ממשיים
שהאדם עושה, והמעשים האלה מביאים לאדם
באורח פלא, ידיעות טבעיות.
לאדם הנוגע בגוש קרח מגיעה ידיעה טבעית ברורה מאוד, והאדם מעניק לה שם שרירותי.
את השם השרירותי הוא משיג בעזרת הפסנתר הטבעי שלו. המסוגל להשמיע צלילים רבים.
האדם כבר מכיר את הידיעה הטבעית שהשם של מורכב מצליל ק ומצליל ר
כל התהליך הזה מתרחש בעזרת בינה טבעית.
לרובוט הנוגע בגוש קרח, אין בינה טבעית , ואין ידיעה טבעית.
לרובוט יש בינה מלאכותית, והוא יכול למדוד את הטמפרטורה של המגע, אבל אין לו ידיעה טבעית ברורה של המגע בגוש קרח.
ידיעה טבעית ברורה כזו, יש לאדם.
יש הבדל תהומי בין בינה מלאכותית לטבעית. בינה טבעית שייכת לאדם המשיג ידיעות טבעיות בעקבות מעשה שהוא עושה.
הבינה המלאכותית היא מוגבלת, ולעולם לא תגיע לבינה טבעית של אדם.
יש הרבה ציפיות מבינה מלאכותית, והבלשנות העצברית הורידה את רמת הציפיות , לרמה מכנית פשוטה שפועלת, אבל אינה יודעת.
הבלשנות העצברית היא שיר תהילה לאדם היודע
א.עצבר