סיקור מקיף

ההתפתחות ההיסטורית של כרית האוויר ברכב

האבולוציה של כריות האוויר החלה אי שם בשנות ה- 50 של המאה הקודמת, והיא ממשיכה עד היום. איך התפתחו כריות האוויר לאורך ההיסטוריה, ואיך הן צפויות להגדיל את בטיחות הנסיעה גם בעתיד?

כרית אוויר. צילום: Shutterstock
כרית אוויר. צילום: Shutterstock

על כבישי ישראל נוסעות כיום מיליוני מכוניות, רובן המכריע מצוידות בכריות אוויר. אך מה שנראה היום מובן מאליו, לא היה קיים לפני מספר עשורים. למעשה, הרכב ואביזריו השתנו ללא היכר מאז המצאת הרכב, אי שם בשנת 1901: פעם לא היו ברכב חגורות בטיחות, איתות אלקטרוני ואפילו שמשות, שלא לדבר על אביזרי בטיחות כמו כריות אוויר.

והיום? הרכבים המודרניים מצוידים במגוון מערכות בטיחות מתקדמות שאחת החשובות שבהן היא כרית האוויר, שנועדה להגן על נוסעי הרכב ולמזער את הפגיעה בעת תאונה. למעשה, מחקר שערך מנהל הבטיחות בכבישים המהירים הפדרלי האמריקאי (ה- NHTSA) מצא שהשימוש בכריות אוויר מפחית בכ- 30% את מקרי המוות בעת תאונה. איך התפתחה כרית האוויר מאז המצאתה ועד היום – ואיך היא עוד צפויה להגדיל את בטיחות הנסיעה?

שנות ה- 50: הטריק שהחל את הכול

אולי זה יפתיע את חלקכם, אך כריות האוויר הגיחו לאוויר העולם כבר בשנת 1953, לפחות ברמה הרעיונית. בשנה זו נרשם פטנט על שמו של מהנדס התעשייה האמריקאי ג’ון הטריק, ששירת בצי האמריקאי. הכול החל כשלאחר היציאה לגמלאות, הטריק נהג ברכב בו שהו אשתו ובתו והיה מעורב בתאונת דרכים. למרות שבני המשפחה לא נפגעו באופן משמעותי במהלך התאונה, הטריק הבין את הנחיצות של מכשיר שישמור על שלום הנוסעים במקרה של התנגשות. כאן נכנס לתמונה הניסיון שלו כמהנדס תעשייה בצי האמריקאי: בהשראת מערכות של אוויר דחוס בטילי טורפדו, כריות האוויר שיצר חוברו למיכל של אוויר דחוס. המערכת שבנה התבססה על קפיץ, שבעת פגיעה או בעת הפעלה ע”י הנהג היה משחרר את האוויר הדחוס ומוביל לניפוח כריות האוויר.

שלושה חודשים בלבד אחרי הגשת הפטנט ע”י הטריק, הגיש המהנדס הגרמני ולטר לינדרר פטנט משלו על כריות אוויר, שהופעלו גם הן ע”י אוויר דחוס. גם במקרה זה, כריות האוויר הופעלו בעת התנגשות או ע”י הנהג.

למרות שהרעיון היה חשוב ומהפכני, בשלב זה הוא עדיין לא הבשיל: מומחים הזהירו שהאוויר הדחוס לא יכול לנפח את כריות האוויר מהר מספיק, כדי להגן על הנוסעים בעת תאונה.

בשל כך ובעקבות המודעות הנמוכה לבטיחות הרכב בתקופה זו, ההמצאות של הטריק ולינדרר לא אומצו ע”י תעשיית הרכב. למרות זאת, שניהם תמיד יהיו רשומים בדפי ההיסטוריה בתור החלוצים של קונספט כריות האוויר, שהמשיך להתפתח לאורך השנים.

שנות ה- 60: פריצת הדרך הגדולה

לאחר ניסוי, טעיה ולמידה של כריות האוויר שהמציאו הטריק ולינדרר, יצרני הרכב הבינו איזה פעולות צריך לבצע כדי שמערכות אלו יעבדו ביעילות:  לצייד אותן בחיישן התנגשות מדויק וגם בקטליזטור כימי, שיאיץ את תהליך הניפוח. הפוקוס בשיפורים הנדרשים הוביל לשתי פריצות הדרך המיוחלות. פריצת הדרך הראשונה הגיעה בשנת 1964, כשהמהנדס הרכב יאסוזבורו קובורי עשה שימוש במיקרו-נפץ כימי שאפשר ניפוח מהיר יותר של כריות האוויר ביחס לאוויר הדחוס בו השתמשו בעבר. המצאה זו נרשמה כפטנט ב- 14 מדינות שונות. פריצת הדרך השנייה הייתה במערכת החישה: זיהוי ההתנגשות בכריות האוויר הראשונות היה במקרים רבים לא אמין. בשנת 1967 פיתח אלן בריד האמריקאי חיישן אלקטרומגנטי המצוי בחלקו הקדמי של הרכב. בעת פגיעה, החיישן שלח אות אלקטרוני שהפך את הנתרן האזיק שבמיכל לחנקן, שמילא את כריות האוויר תוך 30 מאיות השנייה. קיצור פרק הזמן של ניפוח כריות האוויר הפך אותן לאמצעי בטיחות יעיל בזמן תאונה.

פריצות דרך אלו הניחו את התשתית הטכנולוגית לשימוש בכריות אוויר.

שנות ה- 70: כריות האוויר נכנסות לרכבים

בתחילת שנות ה- 70, חברת ג’נרל מוטורס הייתה יצרנית הרכב הראשונה שהכניסה את כריות האוויר לתוך רכביה – אל צי רכבי שברולט אימפלה שנרכש ע”י ממשלת ארה”ב. ג’נרל מוטורס הייתה גם הראשונה להוציא את כריות הבטיחות לשוק הרכב כאביזר בטיחות אופציונלי, במסגרת רכבי Oldsmobile Toronado. אפשרות זו נגנזה בהמשך, בעקבות טענה לחוסר עניין צרכני. למרבה השמחה, זו הייתה רק יריית הפתיחה.

שנות ה- 80 וה- 90: החקיקה נכנסת לתמונה

במהלך שנות ה- 60 וה- 70, היקף תאונות הדרכים בארצות הברית זינק וגבה קורבנות רבים, עם כ- 1,000 הרוגים מדי שבוע. בעקבות הרצון להגדיל את הבטיחות בנהיגה, בשנות ה- 80 נכנסה לתוקפה בארה”ב חקיקה המחייבת התקנת חגורות בטיחות או כריות אוויר ברכבים. בשנת 1988 גם כריות אוויר וגם חגורות בטיחות הפכו לאביזרי חובה בכל המכוניות החדשות. במהרה הצטרפו למהפכת הבטיחות יצרניות מובילות כמו מרצדס, הונדה, פורש ועוד – ששילבו את כריות האוויר בדגמי הדגל שלהן. וכך מתחילת שנות ה- 90, הותקנו כריות אוויר כמעט בכל הרכבים החדשים שנמכרו, בארצות הברית ומחוצה לה. כל השאר הוא היסטוריה, וכיום כאמור מסייעות כריות האוויר להפחתת כמות ההרוגים והקטנת חומרת הפגיעה בעת תאונה.

זמן אוויר: עולם כריות האוויר לא מפסיק להתפתח

במרוצת השנים האבולוציה של כריות האוויר המשיכה להתפתח, עם כרית אוויר לנהג, כרית קדמית לנוסע ומגוון סוגים של כריות אוויר נוספות. כך למשל כריות צד נועדו להגן על פלג הגוף העליון בעת פגיעה צידית; כריות וילון המותקנות לאורך ריפוד התקרה, נועדו להגן על ראשי הנוסעים בעת פגיעה. כריות ברכיים נועדו להגן על מפרקי הברכיים הרגישים. לפני מספר שנים הושקה אפילו חגורת בטיחות מתנפחת שתפקידה לפזר את הפגיעה על שטח פנים רחב יותר, באופן שאמור למנוע מהפגיעה להתרכז באזור אחד ובכך להפחית את עוצמתה.

התפתחות עולם כריות האוויר ממשיכה להיות בעלת השפעה מכרעת על תחום בטיחות הרכב. כך למשל מחקר שבדק את האפקטיביות של כריות צד שמספקות הגנה על הראש, מצא שהן מסייעות להפחתת הסיכון למוות של הנהג בהתנגשויות צד ב- 37% (וב- 52% ברכבי SUV).

בשנים האחרונות אף פותחו כריות אוויר חיצוניות, הנפתחות כלפי חוץ ומסייעות להפחתת עוצמת הפגיעה בהולכי רגל. פיתוחים נוספים מתמקדים בכריות אוויר ענקיות: כך למשל קבוצת יונדאי חשפה לפני מספר שנים כריות ענק המחולקות למספר “תאים”, כל אחד נועד להגן על אזור אחר בגוף ולעטוף אותו בזמן התנגשות: התא העליון מספק הגנה לראש ולחזה, התא המרכזי מספק הגנה אחורית והתא התחתון מספק הגנה לפלג הגוף התחתון.

ומה לגבי כרית אוויר כלכלית?

כמו שהבנו, האבולוציה המתמשכת של כריות האוויר מסייעת להצלת חיי אדם בזמן תאונה, בשיעורים הולכים וגוברים. אך מה לגבי הגנה מפני ה”תאונה” הכלכלית? בעת תאונה, הנזק לרכבכם ולרכבים בסביבתכם עשוי להגיע לעשרות ואף מאות אלפי שקלים. במקרה כזה, ביטוח רכב שמסתכם בביטוח חובה מכסה אך ורק פגיעות גוף, ולכן  לא יוכל לסייע.

ולכן, חשוב לוודא שאתם מצוידים בכרית אוויר כלכלית: ביטוח רכב מקיף, שנועד לכסות את הנזקים לרכב במקרה של תאונה. ביטוח מקיף לרכב כולל גם כיסוי צד ג’, שאמור לכסות אתכם במקרה שנגרמו נזקים לרכב או לרכוש של צד שלישי בעקבות השימוש ברכבכם. חשוב לדעת: הנזקים לצד שלישי עשויים להאמיר, למשל במקרה שפגעתם ברכב ששוויו גבוה (דוגמת רכב יוקרה) או בעת תאונת שרשרת שגרמה לפגיעה במספר רכבים. כדי לוודא שאתם מכוסים גם במקרים מסוג זה, שבהם הנזק הכספי עלול להיות משמעותי, חשוב לבדוק מהי תקרת הכיסוי. כך למשל ביטוח מקיף לרכב של הפניקס כולל ביטוח צד ג’ מוגדל, בגובה של עד 2,000,000 ₪.


והמסקנה? כאשר מדובר בביטוח רכב, חשוב לדאוג להצטייד בביטוח מקיף לרכב שישמש ככרית אוויר כלכלית ויעניק לכם רשת ביטחון ברגע האמת.

טכנולוגיית כריות האוויר ממשיכה להתפתח, ולהפוך את חוויית הנהיגה לבטוחה יותר. בשילוב עם כרית אוויר כלכלית – ביטוח מקיף לרכב, אפשר לנהוג בראש שקט.

כתבה זו היא תוכן מקודם בחסות הפניקס סמארט.

מידע זה הינו כללי אודות התכנית בלבד וכל האמור כפוף לתנאי הפוליסה המלאים ולסייגיה.
לעיון בתנאי הפוליסה המלאים ולמידע מלא אודות הכיסויים הביטוחים, החרגות וסייגים, ניתן
להיכנס לאתר החברה בכתובת WWW.FNX.CO.IL.

החברה עושה מאמצים בכדי לוודא שהמידע המוצג בכתבה הינו המידע השלם והמדויק,
אולם עשויים להיות שינויים ו/או להופיע בכתבה אי דיוקים ו/או שגיאות. הסתמכות על המידע
הינה באחריות עושה השימוש במידע בלבד. החברה לא תישא באחריות כלשהי בגין כל נזק

ו/או הפסד מכל מין וסוג שהוא העלולים להיגרם, בין במישרין ובין בעקיפין, כתוצאה
מהסתמכות על מידע זה. האמור בכתבה אינו מהווה תחליף ליעוץ משפטי או כל ייעוץ אחר.

2 תגובות

  1. פורשה, לא פורש. ככה מבטאים בגרמנית וככה מבטאים בכל העולם (למעט האמריקאים והמושפעים מהם).
    באופן דומה (ושונה) בי אם וו ולא בי אם דבליו. ככה מבטאים את ה-W בגרמנית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.