אוסיריס רקס והאסטרואיד בנו: מתח, יוזמה ודגימה בת 400 גרם

התברר שהמכסה של המיכל נתקע  עם  גוש קרקע ולא  נסגר. ההחלטה  שהתקבלה  היתה לצמצם  עד כמה שאפשר פעולות שונות ולאחסן  את  החומר כמה  שיותר  מהר. בנוסף לכך נותקו  מהחללית  שני  מתקנים  שהיו  חיוניים  לנטילת  דגימות הקרקע  ואשר  לא  היו חיוניים  יותר.  פעולות אלה  איפשרו  לסגור  את  מכסה  המכל

החללית אוסיריס רקס מרחפת מעל האסטרואיד בנו. המחשה: shutterstock

סידוק הקרקע

צילומי  התקריב  של  אסטרואיד  זה  הראו  לראשונה  גוף  חסר  אטמוספירה שפני  השטח  שלו  מסודקים  בשל  הפרשי חום. בדרך כלל  סידוק  קרקע מתחולל  בשל  הפרשי חום  ביום ללילה. הפרשי חום  אלה יוצרים  לחצים מכניים  הנמשכים  במהלך היממה  וגורמים  לסידוקה של הקרקע  על  רצף  של  זמן. היממה של  Bennu היא 4.5 שעות.  לא  קשה  לנחש  שחילופי  החום הם  מהירים  מאוד.  בשעות  היום  הטמפרטורה  מגיעה  ל – 400  מעלות  קלווין  ובשעות  הלילה היא  יורדת ל – 200  מעלות קלווין. קצב בליית  חום מביא לכך  שהסלעים משנים  את  צורתם  במהירות  והם יכולים  להתפורר.  איכות  הצילומים  עזרה  רבות בניתוח  התצלומים שהביא למסקנה  זו. החללית OSSIRIS RE(X) את האסטרואיד  בגובה  600  מטר והרזולוציה של הצילומים  היתה 1  ס”מ  לפיקסל (1).

סוגי הסלעים

על  הקרקע  הובחנו  שני  סוגי  סלעים.  סוג  אחד  סלעים  כהים,  חלשים  ונקבוביים וסלעים  בהירים חזקים  יותר  ופחות   נקבוביים. ניתן כנראה לפורר סלעים  אלה  ביד. הסלעים  הבהירים מכילים חומרים  קרבונטיים. עובדה זו  מעלה  את  האפשרות שמינרלים  קרבונטיים  חדרו  למרווחים  הנקבוביים  והקשיחו  את  הסלעים.

המקום  ממנו  מתכוונים  ליטול  דגימות  קרקע  קיבל  את  השם   Nightngale. מקום  זה  נחשב  לצעיר  במונחי זמן  גיאולוגיים והדגימה   היא  למעשה  צעירה. בבדיקה ספקטרוסקופית  גווני  הצבעים  באור  הנראה . יכול  להיות  שיש  בכך  להעיד על  החומרים  הרבים  שממנו  עשוי  היה  כוכב  האם של    Bennu. הבדיקות  הספקטרוסקופיות  של  Bennu  הראו  שטריות החומר  אדומה  יותר מזה  הנמצאת  בתצלומים. גורמים  נוספים  התורמים  לבלייה,  חוץ מבליית  החום  הם  קרינה קוסמית  ורוח  השמש (2).

סלעים מהאסטרואיד ווסטה

על   Bennu   נמצאו  סלעים  גדולים באורך  1.5  מטר  עד  3.5 מטר  כל  אחד.  סלעים  אלה  הם  בהירים  מאוד. ישנם כאלה  מביניהם  שהבהירות שלהם  גדולה  פי  10  מסביבתם.  ניתוח  ספקטרוסקופי   של  בהירות  זו  הראה  שיש  בהם כמות  גדולה  של  המינרל  פירוקסן דומה  למה  שנמצא  על  האסטרואיד  ווסטה  ועל  קבוצת אסטרואידים  שנקראת  ווסטואידים,  קבוצה של  גושי  סלעים  שהותזה  מווסטה  בגלל  פגיעת אסטרואידים  אחרים שפגעה  בו. סביר  להניח  שסלעים  אלה  של   Bennu   מקורם  בווסטה (3).

מים

בסמוך  למכתש  Nightngale נמצאו ערוצים  דקיקים  ובהירים (veins). דומים  להם  מצויים  במטאוריטים  קרבונטיים  כונדריטים  שפגעו  בכדור  הארץ.  נמצא   שסלעים  אלה  היו  בעבר  במגע  עם  מים  בגוף  האם  ממנו  אסטרואיד זה נתלש.  בגוף  האם זרימת  המים  נמשכה  לאורך  קילומטרים. נראה  שתופעה  זו  התרחשה  ואולי  מתרחשת גם  כיום  באסטרואידים  כונדריטיים  אחרים (4).  זרימת  המים  יכולה  להתרחש  רק בתוך גוף  האסטרואידים

מבנה  פנימי

מדידת  כוח  המשיכה  של  האסטרואיד  מאפשרת    חקירה  של  המבנה  הפנימי שלו.  התברר שהצפיפות  הפנימית   במרכזו  נמוכה  יותר  מאשר  הממוצע  שלו.  נשמע  מוזר  מאוד.  גם  לבליטה  בקו  המשווה צפיפות  נמוכה. תופעה  זו  תואמת  לתנועת  חומר מהפנים  לקו  המשווה  בזמן האחרון.  הכוונה  למונחי זמן  גיאולוגיים (5).

תנועת חלקיקי  סלעים

תופעה  מעניינת  נוספת  היא  תנועת  חלקיקים  מפני השטח  לחלל. מהדרך  בה  חלקיקים אלה  מועפים  לחלל ומצורת  מסלול  תנועה  זו  ניתן  יהיה  ללמוד  על  שדה המשיכה  החלש  של  האסטרואיד.  גודלם של חלקיקים  אלה  הוא  7 מילימטר.  חלק  מהם  חוזרים  לקרקע ויש  מהם  שמועפים  שוב  לחלל  כמו  ריקושטים.  חלקיקים  אחרים  נכנסים  למסלול האסטרואיד מקיפים  אותו  עד 16  פעם  וחוזרים לקרקע.  ישנם  גם  חלקיקים  המשתחררים  מכוח  המשיכה  ונעים  בחלל.  לתופעה  זו אין שום  הסבר (6).  מהירות  התנועה  שלהם 11.2  קמ”ש .  לתנועה  זו  תורמים חום וקרינת  השמש(7).

מיפוי  האסטרואיד

מיפוי  האסטרואיד  נעשה  באמצעות  2155  תצלומים  כאשר  החללית  הקיפה  אותו.  מרחקה  מהקרקע  נע  בין  3.52  ל  – 4.64  ק”מ .  מלאכת  המיפוי  הסתיימה  בפברואר  2020 (8).

נטילת  דגימות  הקרקע

על  פי  תוכנית  העבודה  המרכזית  באשר  לדגימת הקרקע,  החללית  תיגע  בפני  השטח  5  שניות  בלבד.  במהלכו  של  זמן  זה  ישוגר  לקרקע חנקן  דחוס. פגיעת הגז  תעיף  כלפי  מעלה  את  דגימות הקרקע שיקלטו במכלים  מתאימים.  כמות  הדלק  שהוקצבה  לכך  היא ל – 3   ניסיונות . הדיגום  הראשון  מתוכנן  ל – 20.10.2020 . אם  ניסיון  זה  לא מצליח , החללית  מוחזרת בחזרה   למסלול  סביב  האסטרואיד   עד  אמצע  2021  ואז  מורדת  שוב  לפני  הקרקע  מבצעת  את  דגימת  הקרקע   ומכאן  חזר לכדור  הארץ. מועד  הנחיתה  24.9.2023 .   לקראת דגימת  הקרקע בוצעו  שתי  חזרות  . זאת  מתוך  מגמה  לבדוק  את  מערכותיה  ולנסות  לצפות  אירועים  לא  צפויים.  אין לשכוח  שזה  אירוע  ראשון מסוגו (9). חזרה  אחת  היתה  ב – 14.4 והשניה ב – 11.8 .

לאחר  שהחללית  נטלה את  דגימות  הקרקע, היא  התרוממה  מעל  פני השטח  היתה  דליפת  דגימות  מהמכל. התברר  שהחללית  אספה 400  גרם  חומר במקום  60  גרם מתוכננים. התברר שהמכסה של המיכל נתקע  עם  גוש קרקע ולא  נסגר. ההחלטה  שהתקבלה  היתה לצמצם  עד כמה שאפשר פעולות שונות ולאחסן  את  החומר כמה  שיותר  מהר (10). בנוסף לכך נותקו  מהחללית  שני  מתקנים  שהיו  חיוניים  לנטילת  דגימות הקרקע  ואשר  לא  היו חיוניים  יותר.  פעולות אלה  איפשרו  לסגור  את  מכסה  המכל (11).

1. “OSIRIS- Rex finds heat, cold  fracturing rocks on asteroid  Bennu” 10.6.2020