סיקור מקיף

נאס”א הרימה ידיים: ספיריט יהפוך לתחנת מחקר קרקעית

עם זאת, בסוכנות ינסו לכוון את קולטי השמש של הרכב, למרות תקיעת הגלגלים, אל עבר השמש כדי לאפשר לו לקלוט מספיק אנרגיה שתעזור לו לשרוד את החורף המאדימאי הארוך

רכב המאדים ספיריט. איור: נאס"א
רכב המאדים ספיריט. איור: נאס"א
סוכנות החלל נאס”א הודיעה ביום שלישי שעבר כי לאחרי יותר משש שנים ‏הגיע רכב המחקר המאדימי ספיריט לסוף דרכו (אך לא אל מותו).
מהנדסי נאס”א החליטו לנטוש את המאמצים ‏להציל את ‏הרכב מדיונת החול בה שקע במאי 2009. במקום זאת, הם מנסים להכין את הרכב לשרידת החורף הקשה בחצי הכדור הדרומי. אם ישרוד יוכל ‏לשמש כתחנת מדע קבועה, אמרו מנהלי המשימה. “‏זהו לא יום להתאבל ולא יום של אובדן”, אמר מנהל תוכנית חקר מאדים של נאס”א בשיחת ועידה. “ימי הסיור שלו תמו, ‏ אולם תרומתו תמשיך.”

גלגלי ספיריט שקועים בחול עד חלקם העליון והרכב ‏מוטה מעט לאחור בנקודה שנקראה ע”י מדענים בשם “טרוי.” הרכב ‏נתקע ב -6 במאי 2009, כאשר הגלגלים פרצו דרך קרום קשה שכיסה את החול הרך והרכב שקע לתוך ‏מלכודת חול.

מהנדסי נאס”א ב-JPL ‏ בפסדינה, ‏קליפורניה ניסו מאז נובמבר למצוא דרכים לחילוץ הרכב. המאמצים ‏הללו לא הצליחו. המשימה היתה קשה במיוחד לאור העובדה ששניים מתוך ששת הגלגלים ‏שבורים.

הניסיונות האחרונים לנסוע לאחור שיפורו את הטיית הרכב ‏לעבר השמש, הטייה זו חיונית כדי לכוון את מערכי קולטי השמש על מנת להפיק את הכוח הדרוש לרכב הרובוטי להישאר ‏בחיים.

במהלך החורף על מאדים, השמש נמוכה ולכן יש צורך למקם את שני הרכבים במדרונות הפונים צפונה כדי למקסם את כמות אור השמש שיכולים הפאנלים סולאריים יכולים לאסוף. נאס”א מקווה שניתן יהיה להביא את ספיריט לתנוחה ‏נוחה לפני החורף המתקרב בתוך מספר חודשים. אם תצליח, יוכל הספיריט להמשיך לפעול במשך החורף או להיכנס למצב שינה עד האביב המביא עימו רמות טובות יותר של ‏אור שמש.

“‏אנו מקווים כי ספיריט תשרוד את החורף החשוך והקר העומד לפנינו ‏ותהיה מוכנה להמשיך לבצע ניסויים מדעיים באביב”, אמר החוקר הראשי של רכבי המאדים, סטיבן סקוירס ‏ מאוניברסיטת קורנל באיתקה, ניו יורק.

ספיריט עדיין יכול ללמוד באמצעות מכשיריו אודות העפר המאדימי סביב מיקומה הנוכחי. ‏עצירת הרכב היא גם הזדמנות מפתה עבור מדענים לקבוע האם הליבה של מאדים עשוייה מנוזל או ‏ברזל מוצק. הם יוכלו לעשות זאת באמצעות מעקב אחר אותות הרדיו של ספיריט כדי לתעד את תנועת מאדים ‏ולהסיק אם ליבת הכוכב מותכת או לא. “‏מדובר במדע חדש לחלוטין, אבל קודם לכן חייבים לשרוד את החורף”, הוסיף סקוירס .

מנהל פרוייקט הרכבים ג 'ון קאלאס מ- JPL‏אמר כי, בסופו של דבר, ‏ הכול תלוי בייצור הכוח. אם ספיריט לא יוכל להתקם בהטיה מספקת לעבר השמש לפני החורף הקרוב, יתרחש “כשל מתח נמוך” והרכב יכבה את כל המערכות שאינם חיוניות ויכנס למצב שנת חורף כמו זו של דב קוטב.”מצב זה יכול להמשך סדר גודל של כששה חודשים” אמר. (כידוע, כל עונה על המאדים כפולה באורכה ממקבילתה הארצית).

בניגוד לנחתת פיניקס אשר נותרה חסרת חיים זה זמן רב באיזור הארקטי של מאדים לא הרחב מהקוטב הצפוני, ספיריט תוכנן לשרוד את חורפי מאדים שבהם צונחים מידות החום למינוס 45 מעלות צלזיוס, אמר ‏קאלאס. אבל מערכות ספיריט יכולות להיות רגישיות לנזק בשל גילה, ‏הוא הוסיף. “‏אין ערובה שספיריט יוכל לשרוד בטמפרטורות הקרות הללו”, אמר ‏קאלאס.

15 תגובות

  1. רענן צודק
    הכח של 2 רובוטים גם אם אם הם ירודים מבחינת יכולות ניווט הרבה יותר חזק מאשר של אחד עם 6 גלגלים
    צריכים כל פעם לשלוח אחד שיהיה עדיף טכנולוגית ועוד אחד שישמש לו לעזרה וחילוץ
    הם יוכלו להרכיב לטיפש גם איזה מצלמה ככה גם הם יוכלו לצלם אותו מרחוק ויהיה יותר ביקורים באתר אינטרנט שלהם 🙂

  2. לגיל,
    אופורטיוניטי נמצאת בצד השני של מאדים, גם היה לה דלק הדרך עד לספיריט היה לוקח מאות שנים.

  3. כמות האנרגיה ל"מצב שינה" היא אכן נמוכה, אבל היא צריכה להיות רציפה.
    הבעיה שהוא יעבוד על מצברים, וכל אחד יודע פה שהקיבול של הסוללות בחורף יורד כיוון שהדיפוזיה בתוך הסוללה הרבה יותר איטי. בעיקר כשמנסים להניע את האוטו בבוקר לעבודה והוא לא מניע…

  4. הצעתי להם לשלוח לשם את הרכב השני, את אופורטיוניטי, שיבוא לדחוף קצת, אבל הם ענו לי שאין לו מספיק דלק להגיע עד לשם.

  5. ולחשוב שבמקור סיפריט הייתה אמורה לפעול רק 90 יום, אני מקווה שהיא תשרוד גם את החורף הזה, הניסויים שמתחננים לה נשמעים מאוד מעניינים.

  6. צריך לשלוח להקות של רובוטים למאדים ולא כולם חייבים להיות הכי משוכללים וככה אם רובוט כלשהו יתקע שאר הרובוטים יוכלו לחלץ אותו.

  7. חברים!!! ינואר 2010

    תחנת חלל ראשונה (בערך ) במאדים!!!!

    כבוד 🙂

    עכשיו רק תמצאו קטקטים או דרדסים ליישב אותה

  8. כמות האנרגיה הדרושה על מנת להמשיך למדוד את הזמן היא אפסית.
    שעוני יד דיגיטלים עובדים שנים על סוללה קטנה, האנרגיה הדרושה לכוון הפאנלים הסולארים גבוה בהרבה מהאנרגיה הדרושה למדידת הזמן.

  9. כמה סיבות- בקור הקיצוני בלי חימום עצמי מינמאלי רכיבים בתוכו יהרסו.
    סיבה שנייה, לפחות חלק מסוים קטן מאוד חייב לפעול כדאי למדוד את הזמן בשביל לדעת להתעורר
    שני אלה דורשים כמות כוח מסוימת..

  10. לא הבנתי מדוע אין אפשרות לכבות לגמרי את הרכב, ושידלק מחדש עם שובו של הקיץ?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.