סיקור מקיף

השפעת אופי הקבוצה על יעילות הלמידה

ישנה הסכמה רחבה שבלימוד פרונטלי גודל הקבוצה הוא גורם משפיע על יעילות הלמידה. גודל הכיתות מוצג באמצעי התקשורת כבעיה במערכת החינוך הממלכתית, ולא מעט מרוכזים מאמצים להקטנת גודל הכיתות. לעומת זאת, שאלות על השפעת אופי הקבוצה אינן עולות לדיון הציבורי כלל, על אף פי שמחקר מדעי בתחום הזה יכול להוביל למהפכה בצורת החינוך בבתי הספר ובאקדמיה.

תלמידי בית הספר רביבים בחולון במהלך הניסוי.
תלמידי בית הספר רביבים בחולון במהלך הניסוי.

עבודה זו בוצעה במסגרת קורס הכשרת “שגרירים ירוקים” בקהילה, המופעל במסגרת של קורסים משלבי עשייה במכון הטכנולוגי בחולון HIT, במימון של הות”ת ובתמיכה של היחידה למעורבות חברתית בהנחייתו של ד”ר חן פרימן.

הקורס עוסק במספר נושאים סביבתיים חשובים. בין מטרותיו של הקורס, הגדלת המודעות הסביבתית בקרב הסטודנטים והנגשת הידע לתלמידי בית הספר הצעירים בשכבות א’ וב’ בצורה חוויתית, על מנת לחנך דור ילדים בעלי מודעות סביבתית גבוהה. העבודה, שבוצעה ע”י עומרי דמרמרי, ורד אימי לידסקי ואיילת שמאי, בחנה את ההשפעה של החלוקה המגדרית בקבוצה, על יעילות הלמידה.

לצורך כך, נבנה מערך הדרכה חווייתי, בנושא משק המים בישראל.

את המערך הזה הצגנו בפני תלמידי כיתות א-ב בבית הספר היסודי “רביבים” בחולון.

כל כיתה חולקה ל-3 קבוצות שוות בגודלן (החלוקה לקבוצות נעשתה ע”י חלוקת מדבקות בצבעים שונים). החלוקה לקבוצות אילו נשמרה לאורך כל הפעילות. קבוצה אחת כללה בנות בלבד, קבוצה שנייה בנים בלבד וקבוצה שלישית מעורבת, בה מספר הבנות והבנים שווה.

כל אחת מהקבוצות חשפנו לשלוש הפעלות חווייתית: הפעלה אחת לימדה את התלמידים מהו ערך הגבה (pH) של מים, בהפעלה זו התלמידים התנסות בבדיקות ערך הגבה במכשור אוטומטי ובאינדיקטורים.

תלמידי בית הספר רביבים בחולון במהלך הניסוי.
תלמידי בית הספר רביבים בחולון במהלך הניסוי.

ההפעלה השנייה הסבירה לתלמידים על הרכב האקוויפר ואף התנסו בסינון מים מזוהמים. ההפעלה האחרונה הייתה לימוד עקרונות מחזור המים וייצרת דגם מתאים.

במהלך כל הפעלה והפעלה בחנו קריטריונים של יעילות הלמידה בקבוצה: רמת הקשבה, שיתוף הפעולה בין התלמידים, כמות השאלות ועוד.

מההתנסות המעשית בבית הספר הסקנו כי קבוצת הבנות והקבוצה המעורבת, בלטו בהקשבה רבה במהלך ההפעלה, פחות הפרעות ויותר שאלות ענייניות.

את אימות ההבנה עשינו ע”י חידון שהוצג בפני הכיתה כולה, על תכני ההפעלות, בחידון זה נראה כי תלמידים מקבוצת הבנות והקבוצה המעורבת ידעו לענות בזריזות רבה יותר על השאלות, ולעומתם, תלמידים מקבוצת הבנים שלא הצליחו ככל הנראה להפנים את הידע שרכשו היססו במתן תשובות.

תוצאות ניסוייות אילו הינן בסיס לקיום מחקר מקיף יותר שיבדוק את השפעת אופי הקבוצה על יעילות הלמידה.

ברור כי למידה חוויתית של התנסות הובילה ללמידה אפקטיבית יותר מזו הנרכשת בלמידה פרונטלית בלבד.

2 תגובות

  1. מישהו פה נלחץ? ואפילו לא שם לב שמדובר במדגם של 1 מתוך 1? ושמדובר בסה”כ ב”בסיס לקיום למחקר מקיף יותר”?
    אפשר רק לקוות שייבחנו מרכיבים נוספים של הרכב הקבוצה, פרט למינם של המשתתפים/ות.

  2. אהא…
    אז הבנים הם טיפשים ובנות הן סופר חכמות שמפתחות חוכמה מכיתה א’ ולכן צריך להשקיע בחינוך פמיניסטי… אהם…
    (או שאולי פיספסתי משהו בכתבה הלא ברורה הזאת..?)
    בכל מקרה, אם ה”ניסוי” הזה מציג תוצאות נכונות, אז כבר הינו צריכים לראות נשים ששולטות בעולם באמצעות פיתוח טכנולוגיות חדשות וכאלו שזוכות בפרס נובל על כל דבר אפשרי…. אההה נכון שכחתי – זה עולם מיזוגני בגלל שביבי הוא ראש ממשלה ואוהב גלידה בטעם פיסטוק… אה ובדיוק טראמפ נבחר…

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.