סיקור מקיף

נכשל הנסיון השני של ספייס איקס להנחית שלב ראשון של משגר על אסדה; המטען לתחנת החלל שוגר בהצלחה

אילון מאסק, מנכ”ל ונשיא ספייס איקס כתב בטוויטר: “ספייס איקס תמשיך לנסות להנחית נחיתה רכה ולהביא לשימוש חוזר את השלב הראשון של הטיל גם בשיגורים הבאים” 

משגר הפאלקון 9 מתקרב לאסדת הנחיתה בלב האוקיאנוס האטלנטי, 14 באפריל 2015
משגר הפאלקון 9 מתקרב לאסדת הנחיתה בלב האוקיאנוס האטלנטי, 14 באפריל 2015, רגע לפני הפגיעה וההתפוצצות

לאחר 24 שעות איחור בשל עננות מאיימת המריא הטיל פאלקון 9 של ספייס איקס למסלול מחוף החלל של פלורידה, כשהוא נושא אספקה מדעית המיועדת לתחנת החלל הבינלאומית בתוך חללית מדגם דראגון.

בינתיים, נסיונה האמיץ של ספייס איקס להנחית ולאחזר את השלב הראשון של טיל הפאלקון 9, שגובהו כבניין בן 14 קומות, נכשל. המשגר אמנם הגיעה בדיוק לנקודה שאליה כוון, אסדה קטנה בלב האוקיאנוס האטלנטי ואולם הואסדה התנודדה, הטיל פגע בה נפל והתפוצץ.

אילון מאסק, מנכ”ל ונשיא ספייס איקס כתב בטוויטר: “ספייס איקס תמשיך לנסות להנחית נחיתה רכה ולהביא לשימוש חוזר את השלב הראשון של הטיל גם בשיגורים הבאים, דבר שהוא מטרה משנית עבור החברה (המטרה העיקרית היא כמובן שיגור חללית המטען לתחנת החלל). ספייס איקס פרסמה תמונות וקטע וידאו מנסיון הנחיתה.

“נראה כאילו (השלב הראשון של טיל) הפלקון נחת בסדר, אבל מהירות רוחבית גבוהה מדי גרמה לו להתהפך לאחר הנחיתה,” צייץ מאסק.

השלב הראשון של משגר פאלקון 9 ברגעים האחרונים של הנחיתה הקשה באסדה באוקיאנוס האטלנטי לאחר שיגור CRS-6, צילום:  SpaceX

המשגר מצוייד בארבע רגליים ובסבכת סנפירים כדי לאפשר לו את נסיון הנכיתה.

מטוס תצפית צילם סרטון דרמטי של הנחיתה על האסדה המכונה ‘autonomous spaceport drone ship’ (ASDS).. האסדה הוצבה במרחק של כ-350-400 קילומטרים מחופי קרוליינה באוקיאנוס האטלנטי לאורך מסלול הטיסה של הטיל בכיוון החוף הצפון זרחי של ארה”ב כדי להתאים את מסלולו לזה של תחנת החלל הבינלאומית. מדובר באסדה קטנה מאוד, לא הרבה יותר רחבה מתחתית הטיל.

5 תגובות

  1. הממ לפי מה שהבנתי ממשלת אצרות הברית לא נותנת להם לנחות על הקרקע כל עוד לא הוכח שזה בטוח .
    אורן , רוחות גלים ושאר מיני ירקות הופכים את ההנחתה להרבה יותר קשה מסימולציה או אפילו ניסוי מבוקר ,אל תשכח שרוב הפעמים זה דווקא בעיות חומרה שמכשילות את הנחיתות האלה (כמו הפעם האחרונה )

  2. נראה לי שהבעיה לא גודל המשטח אלא תנודה חזקה לקראת הנגיעה שדרשה ממערכת הניהוג תיקון של הרגע האחרון תיקון גס ומאוחר מדי לגבי גוף גדול כל כך עם אינרציה גדולה. נחיתה יבשתית פשוטה יותר אך אינה אפשרית מפלורידה ומשם מתבצעים השיגורים המסחריים
    גם מהירות ההתקרבות הסופית מהירה ביחס לניסויים הקודמים בשלב הפיתןח יתכן שאין להם רזרבות דלק להאיט הגישה

  3. ובכלל למה ההתעקשות לנחות את אסדה קטנה ולא יציבה בלב ים ? חסרים מקומות מבודדים על הקרקע שאפשר לנחות עליהם ? למה משטח פיצפון באמצע הים מה ההיגיון פה ?

  4. לא ברור לי מדוע הם לוקחים מירווחי ביטחון כל כך קטנים, על פי הסרטון נראה שהרקטה יורדת במהירות ממש גבוהה ומתחילה להאט ממש רגע לפני הפגיעה במשטח, מדוע לא לרדת באופן איטי והדרגתי יותר שמאפשר גם יותר בקרה? גם משטח הנחיתה לפי מה שהבנתי הוא ממש קטן ומשאיר בקושי משאיר מירווח לטעות, בערך מטר בכל צד לרגלי הנחיתה, מדוע לא ליצור משטח גדול יותר שלא מצריך לדייק על המילימטר בזמן הנחיתה?

    סך הכל נחיתה כזו לא נראית לי דבר מסובך כל כך זה א’-ב’ של פיזיקה, אני זוכר משחק מחשב ששיחקתי בו בערך לפני 30 שנה של סימולציה דומה של הנחתת טיל על משטח נחיתה, אז נכון שזה לא משחק מחשב אך עדיין העקרונות הם כוחות פיזיקליים דיי פשוטים ולא ברור לי מדוע זה צריך להיות כל כך מסובך.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.