סיקור מקיף

עשר יוזמות יצירתיות במיוחד של מורים לעידוד חשיבה מדעית ולימוד מחוץ לקופסא זיכו אותם בפרסים יוקרתיים

פרויקט מטו”ס – מדע טכנולוגיה וסביבה המאפשר חשיבה מדעית מחוץ לקופסה, העלאת מחזמר באנגלית לעידוד לימוד השפה האנגלית והקמת גן פסלים כחלק מחינוך באמנות בישיבה תיכונית הן שלוש מתוך 10 יוזמות יצירתיות שזכו בפרס היוקרתי “רקנאטי-צ’ייס-רש”י למורה היזם”. בחודשים הקרובים יתקיים טקס במעמד שר החינוך שבו יוענקו פרסים כספיים לכל אחד מהמורים הזוכים

מחזמר באנגלית. פרויקט של ביה"ס ממ"ד שכטרמן, כפר יעבץ מועצה אזורית לב השרון
מחזמר באנגלית. פרויקט של ביה”ס ממ”ד שכטרמן, כפר יעבץ מועצה אזורית לב השרון

10 יוזמות יצירתיות מתוך כ-220 שהוגשו זכו ב “פרס רקנאטי-צ’ייס- רש”י למורה היזם” ויזכו את המורים היזמים בפרס כספי בסך 10,000 ₪ לכל מורה. הפרס שיוסד בשנת 2003 מיועד למורים ולגננות ממגוון מוסדות החינוך והמגזרים בישראל, אשר יזמו ופיתחו היבטים ייחודיים בעבודתם. מדובר ביוזמות המקדמות את ההישגים הלימודיים והחינוכיים של תלמידיהם. הפרס זוכה להכרה ממסדית כאחד המיזמים החברתיים החינוכיים הייחודיים שנועד לעודד מורים להרחיב את גבולות תפקידם, להניע מהלכים יוצאי דופן וליזום פתרונות בתחומי החינוך המהווים פריצת דרך. בחודשים הקרובים, מסר ליאון רקנאטי, יערך טקס בהשתתפות שר החינוך שבו יוענקו הפרסים הכספיים ותעודות הוקרה ליוזמות נוספות.
בין הזוכים במקומות הראשונים נמנה יצחק גוילי שיזם את פרויקט מטו”ס – מדע, טכנולוגיה וסביבה במטרה לעודד תלמידים לבחור במקצוע הפיסיקה כמקצוע מוגבר. במסגרת היוזמה כל תלמיד מבצע פרויקט שנחשב 1.5 יחידות מתוך 5 היחידות לבגרות. פרויקטים נבחרים מוגשים כעבודת גמר במכון ויצמן המעניק 5 יחידות נוספות. הפרויקטים משלבים את תחום האווירונאוטיקה, רפואה, עזרה למוגבלים, סיוע למקומות מוכי אסון וכדומה ונעשים בשיתוף עם אוניברסיטת ת”א, אוניברסיטת בר-אילן וחברות הייטק. הפרויקטים משולבים בחיי היום-יום, בתעשייה ובאקדמיה. התלמיד עובד על צורך חברתי ממשי מוגדר כגון יצירת מד לדלק מימני כשמפעיל המזל”ט על הקרקע מקבל חיווי מתי הסוללה עומדת להיגמר והאם המזל”ט יסיים את המשימה. דוגמאות נוספות: יצירת משאבה לצרכים ביו-רפואיים המיועדת לשמש תחליף ללב, יצירת קסדה הקוראת אותות חשמליים במוח ועוד. בעקבות היוזמה נוצרה ‘גאוות יחידה’ בקרב תלמידי מגמת הפיסיקה בביה”ס שפירא בנתניה והמגמה נחשבת לגולת הכותרת של בית הספר.

עשרת המורים שזכו בפרס מטעם פריקט מטו"ס לחשיבה מחוץ לקופסה במערכת החינוך מטעם קרן "רקנאטי-צ'ייס-רש"י למורה היזם".
עשרת המורים שזכו בפרס מטעם פריקט מטו”ס לחשיבה מחוץ לקופסה במערכת החינוך מטעם קרן “רקנאטי-צ’ייס-רש”י למורה היזם”.

פרויקט נוסף שזכה בפרס הוא יוזמתה של המורה ענת פתחיה מביה”ס ממ”ד שכטרמן מכפר יעבץ שלצורך שיפור ההישגים באנגלית יזמה פרויקט ללימוד השפה האנגלית באופן חוויתי באמצעות שירה, משחק וריקוד. בכל שנה לומדים התלמידים אנגלית באמצעות מחזמר כדוגמת צלילי המוסיקה, גברתי הנאווה והקוסם מארץ עוץ. במסגרת היוזמה תלמידי בית הספר צופים בסרט המחזמר ומקבלים את הטקסט כהיערכות לקראת אודישנים. היוזמה מיועדת לתלמידי כיתות ב’ עד ו’ המשתתפים בשיח, בריקוד ובשירה. השירים נלמדו במסגרת שיעורי אנגלית ולצורך עבודה על תפקידים מסוימים נקבע זמן מיוחד בדגש על עבודה אישית תוך שיפור מיומנויות משחק, ריקוד והגיה נכונה.

יוזמה נוספת שזכתה היא גן הפסלים שעוסק בחינוך להבעה אישית באמנות אותה הקים אשר דהאן מהישיבה התיכונית “אהבת חיים”. היוזמה מאפשרת ביטוי אישי באמנות ומבטאת התפתחות רעיונית וחינוכית ייחודית בחינוך הדתי. מגמת האמנות בישיבה מורכבת מקבוצת תלמידים אשר לומדים, יוצרים ועובדים בסדנא מאובזרת ומושקעת. התלמידים, ברובם בעלי לקויות למידה והפרעות קשב וריכוז ללא רקע אמנותי מעשי או תיאורטי, נחשפים במסגרת תכנית תלת-שנתית לעולם האמנות. שיא הלמידה הוא פרויקט הגמר אשר במסגרתו בונים התלמידים סקיצות מוקטנות של פסלים סביבתיים, אישיים, ואח”כ מיישמים אותם לפסלים גדולים. הפסלים מוצבים בנוף הפתוח של הישיבה ויוצרים גן פסלים ייחודי.

פרופ’ יעקב קופ מדגיש, כי היוזמות הנבחרות גם משפרות באופן ניכר את הסיכויים של תלמידים רבים במערכת החינוך להתקדם ולהצליח גם לאחר סיום הלימודים הרשמיים. חשוב לציין שהבשורה אינה נחלתו של תחום החינוך בלבד. יוזמות רבות משרתות את צורכי האוכלוסייה השונים, תוך שימוש בכלים חדשניים ויצירתיים לפיתרון בעיות ומכשולים.

מורים מצטיינים בפרויקט מטו"ס
מורים מצטיינים בפרויקט מטו”ס

פרס רקנאטי-צ’ייס-רש”י נוסד על ידי איש העסקים, ליאון רקנאטי, פרופ’ יעקב קופ, לשעבר ראש מרכז טאוב לחקר המדיניות החברתית בישראל, אלי אלאלוף – לשעבר מנכ”ל קרן רש”י וסטנלי צ’ייס ז”ל, איש עסקים מארה”ב. הפרס בא לעודד דפוסי עבודה של יזמים במערכות חינוך ורווחה ולהפנות את תשומת הלב הציבורית אליהם. הפרסים מוענקים לאנשים מן השורה במערכות החינוך, אשר יזמו ופיתחו היבטים ייחודיים במלאכתם, בקדמם את יעדי השירותים הללו, תוך שימוש בכלים חדשניים ויצירתיים. אנשים אלה מגלים חזון החורג מפתרון בעיות מיידיות ומטרתו שינוי בחיי הפרט, הקהילה והחברה.

פרטים נוספים באתר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.