ממציא קנדי טוען שהמציא מנוע “פרפטום מובילה”

טאיין היינס, חובב מכונות מאוטוואה שבקנדה, התראיין לתקשורת המקומית והדגים מנוע חשמלי שלדבריו 'מוציא יותר אנרגיה מאשר נכנסת לתוכו'

עטיפת הספר פרפטום מובילה מאת רן לוי
התגשמות כל תקוותיה של האנושות, או ניסיון נוסף לתכנן 'פרפטום מובילה' בלתי אפשרית? תלוי את מי שואלים. טאיין היינס בן ה-46 השקיע את כל כולו בתכנון המנוע המהפכני שלו- הוא התגרש מאישתו, איבד את החזקה על שני ילדיו והשקיע כסף רב בציוד ובחומרים. אחרי מאמץ של עשרים שנה, הוא מאמין שהכל השתלם.

המנוע החשמלי של טאיין, אותו הוא מכנה 'פרפיטאיה', מסתובב מהר יותר ככל שהוא מתאמץ יותר: דהיינו, המנוע מייצר יותר אנרגיה מאשר נכנסת לתוכו משקע החשמל שבקיר.

בסדרה של הדגמות מול אנשי ומעבדה ומהנדסי חשמל, כמו גם בסרטונים שפירסם באתר Youtube, מראה טייאן את המנוע כשהוא מסתובב מהר יותר ויותר, עד שהממציא נאלץ לכבות אותו פן יתפוצץ או יעלה בלהבות. טאיין שיכלל מנוע חשמלי רגיל, הוסיף לו מגנטים קבועים, סליל חיצוני ומספר מוטות מתכת, לדבריו התוצאות מדברות בעד עצמן. “אני יכול לומר בוודאות שהמנוע מפר את חוק שימור האנרגיה.” אומר טאיין, ומודה, “זה נשמע טוב מדי מכדי להיות אמיתי, אבל זה עובד”.

הממציא הקנדי הצליח לשכנע מספר משקיעים לתמוך בו, אולם הוא נאלץ לשחות כנגד הזרם. חוק שימור האנרגיה, אחד מחוקי הטבע הבסיסיים ביותר, קובע שאנרגיה אינה נוצרת יש מאין. במילים אחרות: אין ארוחות חינם- כדי לגרום למנוע להסתובב מהר יותר, צריך לקחת יותר חשמל מהשקע או לשרוף יותר דלק. אם צודק טאיין בטענתו כי הצליח לבנות מכונה שמפירה חוק זה, הרי שהצליח במה שאלפי ממציאים לפניו ניסו וניכשלו: תכנון 'פרפטום מובילה', מכונה של תנועה מתמדת. הפרפטום-מובילה היא 'הגביע הקדוש' של ההנדסה, ומי שיצליח לבנות מכונה שכזו יצעיד את האנושות לקראת עידן חדש של אנרגיה חופשית ובשפע, ייכתב בספרי ההיסטוריה בדף אחד עם איינשטין וניוטון ויהיה גם, כמובן, עשיר כקורח.

טאיין מודע לכובד המשא שעל כתפיו. “אני חייב להיות צנוע,” אמר לכתב העיתון המקומי שראיין אותו, “אם אומר את הדבר הלא נכון בזמן הלא נכון, אני עלול לאבד תמיכה.” אנשי מקצוע שבחנו את המנוע שלו מודים שלא הצליחו להסביר את אופן פעולתו הבלתי-שגרתית, אבל רחוקים מלהכריז על קיצו של כל המדע המוכר.

ניסיונות לתכנן פרפטום-מובילה המבוססת על מגנטים, כמו זו של טאיין, נעשו כבר מאז אמצע המאה ה-16 וכמה מדענים בולטים (ביניהם ליאונרדו דה-וי'נצי) ניסו את כוחם בפיצוח החידה הזו. עד כה, חוק שימור האנרגיה ניצח בנוק-אאוט בכל סיבוב.

* הכותב הוא מהנדס חשמל ופירסם ספר בשם 'פרפטום מובילה' (הוצאת 'ספריית מעריב') העוסק בהיסטוריה של התנועה המתמדת.

כתבות נוספות בנושא

מנוע מהפכני – קטע מהספר פרפטום מובילה מאת רן לוי

כתבה בעיתון קנדי אודות ההמצאה
סרטוני ההדגמה ב-YouTube
“תנועה נצחית” בוויקיפדיה העברית

1. יש ממציא נוסף שקדם לו ,מהנדס בשם ניומן מארה”ב, כמו כן היה עליו סרט דוקומנטרי ” המנוע של ניומן” ועדיין מוגדר כתעלומה

2. מסכים! ויותר מזה ,במידה ותמצא הפרפטומובילה (לפי דעתי כבר הומצאה והוכחה,למה לא רועש העולם?מכאן הסיפור מסתבך..)
    אז במידה ותמצא ולא משנה באיזה פורמט ,לא יהיה בה לשלול את חוק שימר אנרגיה ,

3. הוא לא ביטל את חוק שימור האנרגיה!!
    חברת החשמל גם עושה את זה ,במקום לשים סליל אחד היא שמה 3 וככה מכפילה את האנרגיה!!(בד”כ שמחברים מזגן בבית אז משתמשים בכבל השלישי בארון חשמל)

דבר נוסף
    יכול להיות שהוא מנצל כח צנטפוגרלי של הסיבוב וכח המשיכה וכו כדי להפיק יותר חשמל…

4. ישנו פרט חשוב ששייך לענין והוא שמגנט [לענייננו כאן שדה מגנטי] מוגדר כאנרגיה פוטנציאלית! זאת אקסיומה.
    אלא שצריך לברר באילו תנאים ניתן יהיה לרתום אותה לעשיית עבודה ולכן,ההמצאה הזו ממש לא קשורה לביטול חוק שימור האנרגיה כפי ששרבט הממציא-ואין לייחס חשיבות למשפט הזה שנאמר כמסתבר ככותרת למשוך זרקורים
    מה שכן מעניין כאן זו העובדה שהכלי יכול ללמד על האופן שבו ממומשת האנרגיה או חלק מאנרגיה פוטנציאלית זו
    ואולי יתברר שבהמצאה הזו ממומשים 70,60, אחוז או יותר ואז צריך לחקור באיזה אופן יהיה ניתן להגיע ל100 אחוז שימוש באנרגיה פוטנציאלית מגנטית הזו.
    בכל אופן ישנו סרטון ביוטיוב המתייחס למנוע מונו פולרי שמסתובב מעצמו וגם יוצר מתח תוך הסיבוב שלו בלא מקור כח חיצוני -כלומר ניצול 100%.אחרי שראיתי את זה נראה שהשאלה שנשארת היא האם ניתן להגדיל את הניצול מעל 100%..

5. דוד, הממ
    לפי תורת היחסות הכללית כבידה היא עיקום של המרחב בגלל המסה ואילו לפי תיאוריית הכבידה הקוונטית (שמפותחת לאיטה אבל קיימות בה בעיות קשות) הגרוויטון (שמעולם לא נצפה) הוא החלקיק שמעביר את כוח הכבידה.
    על כך פנים, אין שום טענה “להתכלות” כוח המשיכה ואין שום טענה שכבידה סותרת או לא מצייתת לחוק שימור אנרגיה.

ריחוף ללא השקעת אנרגיה אני לא בטוח שנשיג אבל אולי נוכל לשחק עם ההיגס שלנו ולייצר שדה אנטי היגסי. זה כנראה מה סופרמן עושה. אולי גם הפלאש

6. לכדור הארץ ישנו “כח כבידה”. הוא, באופן בלתי פוסק, מושך אליו כל חומר/חפץ. וזה עובד כל שניה. האם כח הכבידה הינו תוצר של פעילות בכרום/גרעין כדור הארץ שבמהלכה נשרף או מתכלה חומר כלשהו ? למיטב הבנתי כח הכבידה אינו תוצר של פעילות וולקנית ואינו תוצר של סיבוב כדור הארץ, שכן סיבוב שכזה יוצר צנטריפוגה בה העצמים מושלכים החוצה ולא כלפי פנים כדור הארץ.

כח הכבידה הינו ככל הנראה כח “מגנטי” לאו דווקא חשמלי, הפועל לא רק על ברזל אלא על כל מולקולה בטבע.
    בהנחה שכוח הכבידה לא נשחק ולא מדלדל, או יקח עוד מליארד שנה להיתכלותו הרי שזהו מאגר כוח שאינו מושפע (או מושפע באופן זניח לגמרי) מעקרון “שימור האנרגיה”. מכאן ניתן לומר שעקרון שימור האנרגיה איננו מחלט ולכן יתכן שמנוע מגנטים (שהוצג בכמה סרטי יוטיוב) יפעל על אף העיקרון האמור.

כשם ששני מגנטים שקוטביהם הזהים עומדים זה מול זה והם דוחים זה את זה ללא כל תלות באנרגיה חיצונית מתכלה, כך שיתכן שיום אחד יתגלה סוד הכבידה ונצליח ליצור מבנה זהה שיפעל בדחייה לו ואזי ניתן יהיה לרחף ללא השקעת אנרגיה.

7. השאלה שאני שואל את עצמי אם המנוע מייצר יותר ממה שהוא מקבל איך האנרגיה
    שמגיעה מהקיר יכולה לזרום מריכוז נמוך לריכוז גבוה שנימצא בסיבוב של המנוע ככל שהוא
    מיסתובב מהר יותר הוא מאבד יותר חום וידרוש יותר חשמל מהקיר המנוע
    לא יכול לספק לעצמו את המתח החשמלי לעבד ביעלות של 110 אחוז ולקבל את אותו
    מתח חשמלי שמגיע מהקיר אם המנוע מייצר יותר הוא אמור להחזיר לעצמו בדרך מסוימת
    יותר ממה שהוא מייצר וזאת הבעייה של החוק השני מנוע בסופו של דבר הוא צרכן שעושה
    המרב לתנועה מכאנית אם יצליחו בעתיד לשדר חשמל דרך האויר יהיו אפשרויות מעניינות לדעתי

8. קל לדבר אבל כשיש לי מיספר רעיונות לבנית פורפטום מובילה זה קרוב ל-10 שנים אף אחד מי שדיברתי אתו לא בא לראות את התוכניות אולי אתם הקוראים מקירם משהוא כזה שיכול להתקשר אלי ולשוכיך איתי בטלפון טל 0528851984 לא בשבת

9. איזה קשקוש….שום פרפטום מובילה ולא בטיח,סתם מנוע שמחובר לשקע-מה כ"כ מהפכני בזה?

10. צריך לבחון לפרטי פרטים את המכשיר הזה. מן הכתוב אני למד שהוא גם הוסיף עוד מגנטים. אולי האנרגיה ה-"נוספת" באה מהמגנטים והמגנטים מאבדים מהמגנטיות ומספקים את האנרגיה שלהם למנוע המופלא הזה. יתכן שהמגנטים הופכים בסופו של הניסוי לברזל פשוט. יתכן גם שהחשמל המסופק ממשיך להפוך את המגנטים לאלקטרו מגנטים, וכך המהירות גוברת אבל איבוד האנרגיה שמתווספת הוא המקור להגברת המהירות. יש למדוד את סך האנרגיה המסופקת ואת סך האנרגיה שמפיק המנוע. ואולי החשמל המסופק גורם ליעילות של המיסבים עד גבול מסוים.
    לסיכום, ידוע שהתבוננות איננה מספיקה לצורכי מדידה.
    אגב היה שרלטן ישראלי שטען שהמציא "נורה שתאיר את כל רמת-גן. כיום זה ניתן לסטודנטים כתרגיל להבנת הטעות של שניתן לעשות כשלא מבינים את הטרמודינמיקה.

11. מסתבר שבשנות השמונים עשו זוג מהנדסים ניסויים דומים ללא תוצאות ההבדל היחיד כנראה הוא שימוש בקבלים כמגבילי זרם. אותם מהנדסים טוענים שאין כאן אפילו נצילות גבוהה יותר של המנוע מן הסיבה הפשוטה שהמנוע מסתובב במהירות של כעשירית ממהירות הסיבוב הקבועה שלו תחת תנאים רגילים. זאת הסיבה טוען המהנדס שבאחד הניסויים כאשר מודגמת הכנסת השפעת מגנט קבוע שמקורב לרוטור ישנו מאוורר גדול מאחורה.
    הסיבה היא שבמצב כזה רוב האנרגיה החשמלית הופכת לחום שמתפתחת על ההתנגדות האומית של הסלילים. כי עקב הסיבוב האיטי השדה המגנטי אינו מספיק ליצור יכבה מספיק גדולה. כלומר המנוע עובד בתחום הנצילות המאד נמוכה שלו. ולכן נשמע מן רעש החלקה של המנוע לאחר קירוב המגנט והגברת המהירות במקצת.

12. תודה על כל התגובות!

פטר- תודה רבה, שמח שאהבת את הספר.

גיליאן- קשה לבחון את ההמצאה על סמך כתבה בעיתון מקומי, או סרטוני וידיאו. השתדלתי להביא כאן
    את עיקרי הדברים, דהיינו: הממציא מאמין שמהמכונה
    מפירה את חוק שימור האנרגיה. ייתכן, והיו מקרים
    בעבר, שהוא פשוט מתבלבל.
    מקרה מפורסם הוא זה של גאראבד, מהגר ארמני בארצות הברית שהיה משוכנע שהמציא מכונה דומה (אם כי מכנית,
    לא חשמלית). הוא הרים את כל ארצות הברית על הרגליים,
    בתחילת המאה העשרים, ואז הסתבר שהוא פירש לא נכון את חוקי הפיסיקה המקובלים…

רועי- תודה, אני אעקוב אחר ההמצאה הזו. אגב,
    תוכל ליצור איתי קשר לדוא”ל? אני אשמח. [email protected]

איציק- מילים בסלע. זו הדרך היחידה, לדעתי, לבדוק
    מכונת פרפטום מובילה. כל דרך אחרת פשוט מיותרת.

גיל- יופי של מציאה! חיפשתי מידע על הנורה של מרידור. דרך אגב, זו לא הייתה פרפטום מובילה, אלא
    תהליך ‘חדשני’ יעיל מאוד- שגם הוא היה שטות במיץ..

תודה לכולם, ואתם מוזמנים להקשיב
    לתוכנית הפודקאסט שלי- ‘עושים היסטוריה!’
    על ההיסטוריה של המדע והטכנולוגיה.

רן לוי.

13. חיפשתי את ההמצאה בוויקיפדיה ומסתבר שגם הממציא כבר לא בטוח שהמכונה מייצרת אנרגיה אם כי הוא עדיין טוען (מה שבהחלט ייתכן אבל לא סותר את חוק שימור האנרגיה) שמדובר במנוע הרבה הרבה יותר יעיל מן המנועים החשמליים המקובלים.

14. עוד משהוא:
    אם זה באמת עובד, מה הבעיה פשוט לנתק את זה מהשקע?
    אם הכל תקין, המתקן אמור להמשיך להסתובב לבד.

15. יש בעיה מהותית במדידת ההספק הנצרך מהשקע.
    בסרטון נמדד רק זרם הכניסה.
    כדי למדוד את הספק הכניסה יש צורך למדוד את הזרם, המתח והפאזה בינהם.
    הזרם בלבד הוא לא מדד להספק.

16. בכדי לבטל את השטות הזו כל מה שצריך הוא מקור כח הניתן למדידה, במעבדה, ולא משקע חשמלי בקיר.

17. גיליאן,

הממציא מצוטט בידיעה : "אני יכול לומר בוודאות שהמנוע מפר את חוק שימור האנרגיה."

תוכלי לאמר מאין הרושם שיש טעות בסיסית בתפיסת אופן הפעולה של המכונה? כיצד את סבורה שהיא פועלת?

רן,
    תודה על הידיעה המעניינת. אני מקווה כנגד ההגיון כי ההמצאה אכן פועלת ומפירה את חוק שימור האנרגיה. אך במידה שלא, אני מקווה מאד שנזכה ממך לכתבה המתארת את חשיפת התרמית.

18. ומי אמר שהמכונה מפירה בהכרח את חוק שימור האנרגיה? כיצד הגיע הכותב למסקנה זו ועל סמך מה? הרי ישנן אפשרויות נוספות, בהנחה והמכונה אכן פועלת כפי שממציאה מתאר. במילים אחרות – אין לפסול את האפשרות שנכנסת אנרגיה נוספת על זו המגיעה משקע החשמל, וזאת כתוצאה מהשימוש במגנטים.

לי בכל אופן יש הרושם שיש כאן איזו טעות בסיסית בתפיסת אופן פעולתה של המכונה, הן של הממציא והן של בוחני ההמצאה.

19. הבחור גילה אפקט מאד מעניין.
    כאשר מוסיפים שדה מגנטי מבחוץ לרוטור של מנוע השראה (נקרא גם מנוע קצר) מהירות הסיבוב עולה והספק הכניסה יורד בהתאמה. בניסויים השונים ציר המנוע חובר לגנרטור שסליליו קוצרו. השדה המגנטי שנוצר בתגובה לקצר (BACK EMF) הושב אל תוך ציר המנוע. כתוצאה עלתה מהירות המנוע וירד הספק הכניסה.
    יתכן הנראה שניתן ליצור מנועים כאלו בעלי נצילות גבוהה יותר. כאשר מישהו ימצא את המשוב המגנטי המדויק לשם כך. נראה שהמנוע פועל כמין קבל מגנטי שאוצר את השדה המגנטי באופן שמביא לנצילות הרבה יותר גבוהה של המנוע באופן הזה.

20. לפי הסרטונים ב YOUTUBE המערכת מחוברת לחשמל (כלומר למקור כוח חיצוני) ומה שהוא "מצליח" לעשות זה להאיץ אותה?! כלומר הוא לכאורה "מוסיף" כוח למערכת ללא מחיר? אם זה העניין אז יש לי הסבר פשוט. בזרם AC תלת פאזי אפשר להפיק אנרגיה מהאמפליטודה ומהפזה (משהו כזה, בכל אופן). חברת החשמל לא מרשה לנו להפיק אנרגיה מהפזה כי היא לא יודעת למדוד אותה. כניראה שהבחור, ע"י משחק עם הסלילים, מפיק אנרגיה לא מדידה, כלומר מהפזה.

אני לא ממש מומחה לעניין ולכן ההסבר שלי, מן הסתם, לא ממש מדוייק. אם למישהו יש הסבר יותר מלומד אני אשמח לשמוע.