סיקור מקיף

החממה הטכנולוגית של אלביט בב”ש אינקוביט, תשקיע בחברת NewRocket המפתחת הנעה רקטית מבוססת ג’ל

NewRocket תפתח מנוע רקטי שישתמש בדלק ג’ל, ליכולת אנרגטית משופרת וליישומים חדשים למנוע

הפיסיקה של הטילים. איור: shutterstock
הפיסיקה של הטילים. איור: shutterstock

אינקוביט, החממה הטכנולוגית של אלביט בבאר-שבע, תשקיע שניים וחצי מיליון שקלים בחברת NewRocket, מיזם הנעה רקטית חדשני המבוסס על טכנולוגיה של הטכניון. המנועים אותם תפתח החברה יפעלו על בסיס דלק ג’ל. דלק הג’ל ניתן לאחסון כדלק מוצק אך אנרגטי וניתן לבקרה בזמן פעולת המנוע בדומה לדלק נוזלי. מנועי הג’ל מאפשרים שימוש בדלקים שהם פחות רעילים בצורה משמעותית בהשוואה לדלקים רקטיים נוזליים הקיימים כיום, הם יהיו בעלי יכולת אנרגטית משופרת (יותר דחף בפחות משקל) ויכולת בקרה מלאה באופן שיפתח פתח לאפליקציות חדשות למנועים רקטיים.

בשלב החממה תתמקד NewRocket בפיתוח מדגימים טכנולוגיים ובחינתם בניסויי ירי ובמקביל תבחן גם מספר שווקי יעד ראשונים למוצריה, כאשר אחד היעדים יהיה שילוב המנועים בכלי טייס ובמערכות לחלל . לטכנולוגיה של החברה שימושים אפשריים גם בתחומי הפעילות של אלביט – אנשי חטיבות החברה השתתפו בבדיקה הטכנולוגית והעיסקית של המיזם וילוו אותו גם בעתיד.

מייסדי החברה, זוהר שלגמן ומוטי אלישיב אמרו: “אנו שמחים על ההשקעה בחברה. אנו רואים באלביט שותף חשוב לפיתוח מוצרי החברה וחשיפתה לשווקים חדשים. מצאנו בחממה שילוב של הבנה טכנולוגית וניסיון בזיהוי וניתוח של צרכי לקוחות לצורך הכוונת תהליכי הפיתוח הטכנולוגי והעיסקי.”
מנכ”ל אינקוביט, רן בר-סלע אמר – חברת NewRocket והיזמים מהווים דוגמה מעולה לסוג הפרויקטים שאנו מחפשים – פרויקט המבוסס על טכנולוגיה פורצת דרך, עם שוק אזרחי גדול מאד וישימות טכנולוגית לאחד מקווי העסקים של אלביט.

הנעה רקטית היא טכנולוגיה וותיקה מאד, עם עדויות לשימוש ברקטות דלק מוצק ע”י הסינים כבר לפני כאלף שנים. הנעה רקטית מבוססת דלק נוזלי נוסתה לראשונה בארה”ב במחצית השנייה של שנות העשרים. לשימוש בכל אחד מסוגי הדלקים – מוצק ונוזלי – יש יתרונות וחסרונות. מנועים מבוססי דלקים מוצקים פשוטים יותר לאחסנה וטיפול אך מוגבלים מאד ביכולת הבקרה על פעולת המנוע.
מנועים מבוססי דלקים נוזליים מאפשרים בקרה טובה יותר על פעולת המנוע במחיר של סיבוך טכני ורעילות של החומרי הדלק.

4 תגובות

  1. ניסים:
    במנועי דלק מוצק חומר הבערה והמחמצן מעורבבים זה בזה מראש ולכן רק צריך הצתה והמנוע בוער עד שהחומר המעורבב נגמר. בדלק נוזלי, וגם בג’ל, החומרים צריכים להתערבב. כמו שבמנוע בנזין של מכונית צריך לאדות את הבנזין על מנת שתהיה בערה טובה, כך גם במנוע רקטי. הבערה מתרחשת אז לאחר ערבוב חומר בערה ומחמצן, שניהם במצב גזי. (גם בנר רגיל הלהבה היא של שעווה שהתאדתה מהפתיל וחמצן מהאויר).
    עכשיו אם הג’ל הוא בעל לחץ אדים נמוך, על מנת להגביר את הבטיחות, איך יתאדה? ע”י חיממומו לטמפרטורה גבוהה בה יש לג’ל לחץ אדים גבוה, או חימום עד שהוא עובר כולו למצב גזי.

  2. מעניין – אבל יותר סימני שאלה מהסברים.
    אז הלכתי לויקיפדיה ומצאתי שדלק ג’ל הוא למעשה דלק נוזלי בעל לחץ אדים נמוך. כלומר אין הרבה התאדות והסיכון לפיצוץ לא מבוקר יורד. אם זה היה ממש ג’ל אז היה יותר בעייתי לבנות משאבות להזנת הג’ל למנוע. צריך גם כנראה לחמם את הדלק על מנת שבכל אופן יתאדה במנוע (או לחמם אותו עד שממש יתאדה), כי אחרת לא תהיה בערה או בערה חלקית מאד. אבל זו פעולה מקובלת במנוע רקטי של דלק נוזלי הדרושה במילא לקרור המנוע.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.