השביט ז’אק יצר סימן שאלה בשמים

ערפילית רחוקה ושביט קרוב בעל שתי זנבות, זה מה שצריך כדי ליצור תמונה אסטרונומית חד פעמית, כן וגם טלסקופים מקצועיים מרוחקים העומדים לרשות חובבים מכל העולם באמצעות האינטרנט

השביט ז'אק והערפילית IC 405 בקבוצת עגלון, הידועה גם בשם ערפילית הכוכב הבוער התיישרו ויצרו סימן שאלה זמני בשמים בבוקר 26 ביולי. צילום: רולאנדו ליגוסטרי
השביט ז’אק והערפילית IC 405 בקבוצת עגלון, הידועה גם בשם ערפילית הכוכב הבוער התיישרו ויצרו סימן שאלה זמני בשמים בבוקר 26 ביולי. צילום: רולאנדו ליגוסטרי

בוב קינג, יוניברס טודיי

תמונה מרהיבה זו שצילם האסטרונום החובב האיטלקי רולאנדו ליגוסטרי בבוקר ה-26 ביולי מטלסקופ מרוחק בניו מקסיקו בעלת רפלקטור בקוטר 106 מילימטר.

השביט ז’ק (C/2014 E2 ) הוא שביט בבהירות 6.5 המטפס לאט בשמי הבוקר ומדי יום בשבועיים האחרונים הוא מקדים את זריחתו אל תוך הלילה ועולה יותר גבוה בשמים.

אתמול בבוקר הוא חלף ליד הערפילית IC 405 בקבוצת הכוכבים עגלון. ביחד יצרו שני הגופים הללו סימן שאלה שמימי. IC 405 , הידועה בשם ערפילית הכוכב הבוער, היא שילוב של ערפילית פולטת ומשקפת. חלק מהאור היוצא מאור הכוכב מאיר גלעינים של אבק קוסמי, אך הצבע האדום העמוק נובע ממימן המעורר על ידי אור אולטרה סגול חזק המגיע מאותו כוכב.

עומק השדה בתמונה הוא עצום: הערפילית נמצאת במרחק 1,500 שנות אור בעוד השביט נמצא במרחק של כ-180 מיליון קילומטר, כלומר פי 75 מיליון יותר קרוב. בצירוף מקרים נדיר, גם השביט מואר בצבעים דומים. זנב האבק הקצר משמאל לגלעין הוא אור השמש המשתקף מגרגרי אבק רגעיים המבעבעים מתוך הגלעין. הזנב הגדול, הישר מורכב בעיקרו מגז חד תחמוצת הפחמן הזוהר באור האולטרה סגול המגיע מהשמש.