סיקור מקיף

בואינג תטיס נוסעים לחלל עבור ספייס אדוונצ’רס * פיתחה חללית נוסעים פרטית

חתמה על הסכם עם חברת תיירות החלל ספייס אדוונצ’רס על הסכם הבנות לשיגור תיירי חלל לתחנת החלל, החל מ-2015 על גבי רכב החלל CST-100

תא הנוסעים של החללית CST-100 של בואינג. צילום: יח"צ
תא הנוסעים של החללית CST-100 של בואינג. צילום: יח"צ

יצרנית מערכות התעופה והחלל בואינג מפתחת רכב חלל מסחרי. חברת בואינג וחברת ספייס אדבנצ’רס חתמו השבוע (15 בספטמבר 2010) ביוסטון על הסכם הבנות בדבר שיווק שירותי תובלה ליעדים במסלולי ארץ נמוכים – low Earth orbit (LEO) על גבי רכב חלל מסחרי ומאויש מתוצרת בואינג.

בהסכם זה, ספייס אדבנצ’רס תשווק מושבי נוסעים לטיסות מסחריות על גבי רכב החלל מדגם CST-100 Boeing Crew Space Transportation-100 ליעדי LEO. צרכנים פוטנציאלים למושבים האלה כוללים נוסעים פרטיים, ונציגים של חברות, ארגונים לא ממשלתיים וסוכנויות פדראליות אמריקאיות זולת נאס”א. חברת בואינג מתכננת להשתמש ב- CST-100 כדי לספק תחבורת אנשי צוות לתחנת החלל הבינלאומית ה- International Space Station (ISS) ולפלטפורמות LEO מסחריות עתידיות (תחנות חלל פרטיות).

סגן נשיא והמנהל הכללי של מחלקת חקר החלל של בואינג אמר, ש”על ידי שילוב כישרונותינו, אנו נוכל טוב יותר להציע תחבורה בטוחה וסבירה לצרכני תעופת חלל מסחריים”. והוא הוסיף, “כיום, כל הטיסות המסחריות עבור משתתפי טיסות חלל פרטיים ל-ISS התבצעו באמצעות חוזה של סוכנות החלל הרוסית עם ספייס אדבנצ’רס. אם נאס”א והשותפים הבינלאומיים ימשיכו לארח את משתתפי טיסות החלל המסחריות על ה-ISS, הסכם זה יהיה בשיתוף פעולה עם הכוונה המוצהרת של הנהלת נאס”א לקדם טיסות מסחריות במסלול ארץ נמוך LEO”.

בואינג וספייס אדבנצ’רס עדיין לא קבעו מחיר למושב בטיסות לחלל, אבל הן תעשנה זאת כאשר הן תגענה לפיתוח השלם. בואינג ממשיכה בפיתוח דגם רכב החלל שלה CST-100 תחת הסכם חוק החלל לפיתוח צוות מסחרי – Commercial Crew Development (CCDev)) Space Act Agreement. בואינג זכתה במענק בסך 18 מיליון דולר מנאס”א תחת הסכם חוק ה- .CCDev

לנאס”א יש תוכנית CCDev לשימוש במימון על פי חוק התמריצים של אובמה מ-2009 (American Recovery and Reinvestment Act). שנועד לעודד מאמצים לפיתוח והדגמת מאמצי טיסה אנושיים לחלל במגזר הפרטי, היא נכנסה להסכמי חלל עם כמה חברות מסחריות. מאמצים אלה של נאס”א מיועדים לטפח יזמות ומשרות הקשורות בחלל ותעופה בסקטור הציבורי והפרטי (הנדסה, תכנון ומחקר) וגם לטיפוח הכלכלה ועידוד השוק האמריקאי. באמצעות פתיחת המגזר הפרטי לטיסות לחלל במסלול ארץ נמוך, נאס”א תסגור פערים בנושא הטיסה המאוישת לחלל: נאס”א מקווה לפתח תוך שיתוף פעולה עם חברות מסחריות מערכות תחבורה שיעבירו אסטרונאוטים בין תחנת החלל הבינלאומית לכדור הארץ וכן שישמשו אמצעי תחבורה לתחנות חלל פרטיות.

רכב החלל העתידי של בואינג, ה-CST-100 מתוכנן לשאת עד שבעה אנשים למשימות קצרות ב-LEO. רכב החלל דומה מאוד לרכב החלל אפולו שהעביר אסטרונאוטים לירח בשנות ה-60 וה-70, אבל הוא גדול יותר. ה- CST-100 יוצמד לתחנת החלל במסלול למשך עד שבעה חודשים אם יהיה בכך צורך, והוא יהיה מוגן בעת שיכנס לשם על ידי מגן חום שניתן להסירו מהרכב. הוא ינחת בעזרת מצנחים למנחת מרופד בכריות אוויר על קרקע יבשה. מגן החום של רכב החלל יוחלף כדי לאפשר לרכב החלל לטוס שוב פעם. התכנון מאפשר לכל רכב לבצע עד עשר משימות. הרכב יהיה מסוגל לטוס על גבי רכבי רב-שיגור multiple launch vehicles ומצפים שהוא יהיה תפעולי ב-2015.

ספייס אדבנצ’רס, הממוקמת בוינה שבוירג’יניה, היא החברה היחידה בשוק שמספקת הזדמנויות לטיסות חלל מסלוליות. החברה מספקת טיסות ארציות ללא משקל, משימות במסלול, טיסות עד לקצה החלל ושיבה היסטורית לירח. החברה טוענת שלקוחותיה כבר בילו יותר מאלפיים שעות בחלל, כאשר הם טסו למרחקים של יותר מ-55 מיליון ק”מ. החברה גם מספרת שחתמה על חוזה והטיסה שבעה משתתפים בטיסות חלל לשמונה משימות לתחנת החלל הבינלאומית.

ואילו יחידת ההגנה, החלל והביטחון של בואינג היא אחת היחידות הגדולות ביותר בעולם המתמחה בפתרונות חדשניים לצרכן והיצרן, היחידה הגדולה ביותר ליצור מטוסי קרב. היחידה ממוקמת בסנט לואיס ועסקיה מסתכמים ב-34 מיליארד דולר עם 68,000 עובדים בעולם.

לידיעה באתר בואינג
חברת ספייס אדוונצ’רס

עוד בנושא באתר הידען:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.