סיקור מקיף

תורת האבולוציה – התפתחות החיים, מוצא האדם וזיקתו אל הטבע

מאת ד”ר ב. דן

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/evo311004.html

תורת האבולוציה, המיוחסת למורשתו המדעית של צ'רלס דרווין, התפתחה והפכה לאחד מעמודי התווך של המדע המודרני. אבולוציה הנה תאוריה מדעית כוללת, המנסה לחבוק עולם ולכנס יחדיו את מדעי החיים – כדי לתת מענה לשאלות הבסיסיות ביותר: כיצד נוצרו החיים ? כיצד התפתחו מיני חיים ? מתי הופיע האדם כיצור אנושי על פני האדמה ומהיכן בא ? כיצד פועל הטבע ומהם עקרונות פעולתו ?

אלו הן שאלות נוקבות, הנוגעות לבסיס החיים, ל”בריאת העולם”, למהות החיים ולתפקידם של בני אדם במסכת המורכבת של חיים עלי אדמות. בהיותן שאלות יסוד, אין פלא שתורת האבולוציה מצאה מתנגדים רבים באנשי דת, שראו באבולוציה קריאת תגר מהותית על התפיסה הדתית של מהות החיים, מוצא האדם ואפילו על עצם קיומו של אלוהים. לפני שנתמודד עם הפער המהותי שבין ההסבר הדתי של היקום לעומת ההסבר האבולוציוני – הבה נכיר, ולו בחטף, את עקרונות תורת האבולוציה ועיקרי טענותיה.

נקודת המוצא הבסיסית עליה נשענת תורת האבולוציה, נובעת מעצם שמה של התורה: אבולוציה במובן של התפתחות איטית והדרגתית של יצור חי, המשתנה בציר הזמן ומתפתח מדפוס ראשוני, קדמוני, אל עבר צורה או מתכונת שונה, המבוססת על הדפוס המקורי של אותו יצור, אך צורתו ותכונותיו הנוכחיות שונים מכפי שהיו בעבר. גישת האבולוציה מניחה כי עקרון זה של “השתנות התפתחותית מתמדת” הנו עקרון טבע בסיסי שעליו בנויים החיים. ויותר מכך, האבולוציה כמסגרת מדעית-אמפירית (אמפירית = בת-הוכחה) מאפשרת להסביר את התפתחות החיים, את מוצא האדם, את גוף האדם ותכונותיו ואת מבנה המוח, את הטבע ואת החיים – לכולם יכולה התיאוריה לתת הסברים מדעיים אמפיריים.

והרי השתלשלות תולדות החיים ע”פ גישת האבולוציה: בראשית… היה המפץ הגדול – אותה התפוצצות קוסמית של אנרגיה שיצרה ומיקמה את כוכבי הלכת ביקום ובתוכם את כדור הארץ שלנו (ראה מאמר נפרד בנושא זה באתר חופש) ולאחר המפץ הגדול נוצרו תנאי הבסיס העיקריים לחיים על פני כדור הארץ והחל התהליך האבולוציוני. תחילתו ביצורים אורגניים ראשוניים בתצורות החיים הבסיסיות והפרימיטיביות ביותר, חד-תאיים, אמבות ואלגיות, אצות ומשטחים מיקרו-ביולוגיים, ראשונים ראשוניים, תאים חיים היוצרים יצורים שנפגשים ומתאחדים, מתפתחים ומתפצלים ליצורים אחרים ומשתנים בציר הזמן. ככל שעוברות שנות דור, מאות אלפי שנים, מיליוני שנים – כך הולכת ומתפתחת מורכבות החיים בתהליך האבולוציה, המכתיב שינויים והתפתחויות בציר הזמן. מאותם יצורים ראשוניים, לזוחלים הפולשים אל הים, מדמויי דגים ללטאות, מדינוזאורים ענקיים לציפורים, מזוחלים ביבשה ליצורי ים, מיצורים פרימיטיביים הפועלים עפ”י מרשמים גנטיים קשיחים, לחיות מורכבות יותר, מיונקים פשוטים ליונקים חברתיים מורכבים, משפחות שלמות של יצורים ההולכים ומשתנים, הולכים ומתפתחים.

כך מסבירה האבולוציה את ריבוי המינים והמגוון העצום של יצורים בטבע. כל היצורים החיים, כולם בתהליך דינמי של חיים בהשתנות – כולם שותפים לחגיגה האבולוציונית הגדולה הקרויה – חיים.

התהליך האופרטיבי שבו פועלת האבולוציה, זה המתרחש בטבע, במציאות – הנו תהליך הברירה הטבעית המהווה את מנגנון השינוי על פיו פועלת האבולוציה. הברירה הטבעית הינה העדפה של יצורים שיש להם תכונות מתאימות לסביבה, על פני יצורים שתכונותיהם אינן מתאימות או פחות מתאימות. ה”לא מתאימים” לא ישרדו ויכחדו עם הזמן, בעוד שיצורים חיים המתאימים לסביבתם ימשיכו, בעצם הישרדותם, את תהליך האבולוציה של שינוי והתפתחות מתמדת.

כל היצורים החיים המוכרים לנו כיום התפתחו במהלך מיליוני שנות ההיסטוריה, מיצורים קדמוניים ראשוניים יותר אל צורתם המגוונת היום. במובן זה מספקת תורת האבולוציה הסבר למקורם של היצורים החיים ולתצורתם היום, לצד הסבר תהליכי השינוי וההתפתחות בציר הזמן. בהיותה תיאוריה חובקת עולם, נוגעת האבולוציה בכל תכונה ותכונה של יצורים חיים, במבנה הגוף, במבנה הגרעין והתא, באברי הגוף השונים ובמבנה המוח וצורת פעולתו. וכפי שהתיאוריה מסבירה את מקור החיים ותהליכי ההתפתחות, כך מסבירה התיאוריה את “מוצא האדם” מהיצורים שקדמו לו. האדם המודרני, ה-“הומו-סאפיינס” – האדם החושב, הינו היצור החי המפותח והמורכב ביותר שהתפתח מיצורי קדם-אדם שקדמו לו בתהליך האבולוציה, והם לפיכך אבותינו הקדמוניים.
“הומו-סאפיינס” הופיע כיצור אנושי לפני כ- 150,000 שנה והצליח להישרד ולהתפתח, בעוד שאבותיו הקדמוניים, הפחות מתאימים לסביבתם, נכחדו עם הזמן. אבות קדמוניים אלו, ששמם המדעי: אסטרולופיפיקוס (מתתי-זן א. “אפריקנס” ו א. “הביליס”) עברו שינויים והתאמות אבולוציוניות במעבר מחיי הקופים הגדולים בג'ונגל אל עבר הקיום הזקוף של קדם-אדם, שיצא אל מרחבי הסוואנה האפריקאית והתחיל להתפתח מבחינה מוחית ומבחינה חברתית. ומקדם-אדם זה (שכונה “הומו-ארקטוס – האדם הזקוף), התפתח האדם “החושב”, המודרני על תכונותיו הפיזיות, הקוגניטיביות, החברתיות והתרבותיות. כל אלו צצו, התפתחו והתגבשו בתהליך המתמשך וההדרגתי של האבולוציה.

להמחשת ההתפתחות האבולוציונית של תכונה פיזית בגוף האדם – הבה נבחן את האגודל, אחד מאיברי הגוף שלו חשיבות מיוחדת בתהליך האבולוציה של האדם. ההסבר האבולוציוני להתפתחות כף היד האנושית והאגודל במיוחד, מתחיל ביציאה מהיער שבו, כל עוד חיו הקופים בתנועה בתוך היער, בין העצים, היה יתרון לבעלי כף יד שטוחה ואגודל קטן שלא הפריע לכף היד לאחוז וללפות גזעים וענפים כדי לנוע בסבך היער. אך במישורי הסוואנה הפתוחים, במקביל להזדקפות הקומה, החלה כף היד ללקט, לנבור, לפצח, לדחוף, להרים, להטיל ולזרוק – ובעלי כף יד “תלת ממדית”, שבה האגודל ניצב ומתנועע מול אצבעות כף היד, נהנו מיתרון משמעותי: הם יכלו להפגיש את האגודל עם האצבע הראשונה ולבצע “אחיזה מדויקת” – .

תכונות בסיסיות אלו, של מיקום האגודל מול האצבעות והיכולת לתנועה סיבובית של האגודל, הם המאפשרים לכף היד האנושית להחזיק חפץ, מקל או אבן, ללפות גזע כפטיש, או לשזור חוט במחט – תכונות שהן הבסיס לכל פעולות היד המתוחכמות – אחיזה, תפירה, שזירה, כתיבה. וככל שליצור שהתפתח הייתה “אחיזה מדויקת” טובה יותר (כלומר אגודל ניצב יותר, ארוך יותר ובעל יכולת תנועה רחבה יותר), כך התפתח מוח האדם ויצר, עבור כף היד, משימות מורכבות יותר המבוססות על “אחיזה מדויקת”. ובמקביל, התפתח גם המוח ויצר מיומנויות קוגניטיביות (חשיבתיות) מתאימות. ככל שכף היד יכלה לעשות שימושים מתוחכמים יותר ב “אחיזה מדויקת”, כך נדרש המוח למצוא רעיונות ודרכים להשתמש ביכולת זו. וכך, ככל שהתפתח האגודל, התפתח יותר גם המוח והפך ל”חכם יותר” בתהליך דיאלקטי (היזון הדדי) שבין האגודל לבין המוח. ובצורה דומה התפתחו כל תכונות האדם ונוצרו דפוסי החיים האנושיים והתרבות האנושית, צורות חשיבה וצורות התמודדות – כולם תכונות שהאבולוציה “העדיפה” אותן ע”פ תכונות אחרות בתהליך הברירה הטבעית. כך מסבירה האבולוציה את צורת לידתו של התינוק האנושי (ראש גדול, גוף קטן), את פניהם החלקות של נשים לעומת הזקן המעטר פני גברים, את צבע העור השונה של אנשים – ולמעשה כל תכונה ותכונה של כל בני אדם או של יצורים חיים כלשהם.

“הומו סאפיינסים”, בני אדם בצורתם המוכרת לנו כיום, התפשטו והרחיבו את אזורי המחיה שלהם באפריקה, במזרח התיכון, בהודו, בסין ובדרום אירופה. “הומו-סאפיינס” המשיך לעבור שלבים בהתפתחותו האבולוציונית: תחילת השימוש בכלים ראשוניים, חבירה לקבוצות חברתיות ראשוניות, כניסה לאזורי אקלים שונים (דבר שהשפיע על צבע העור של האדם ועל מבנה הפנים). בשלב מסוים מתחיל התהליך ההדרגתי של ביות החיות (שבמסגרתו נוצרים שינויים אבולוציוניים בחיות “המבויתות” המאפשר להם להתאים עצמן לבני אדם ולחיות לצדם). ובמקביל, ביות הצמחים (תחילת החקלאות), ועוד לפני כן, “ביות האש” והשימוש בה לבישול מזון, ליצור כלים, בשימור ובעיבוד עורות ומתכות.

ומכאן קרובה האבולוציה לשלב התרבותי, לשלב הציוויליזציה, אשר מזוהה עם ההמצאה הגדולה של התקופה הקדמונית, במסופוטמיה (עיראק של ימינו): כד החרס. המצאה טכנולוגית זו התרחשה, כנראה באקראי, ממדורת אש שנחפרה באדמת החימר של ארם-נהריים. המפגש בין האש, המים ואדמת החימר, הוא שהביא ל”המצאת” הכד הראשון, שאיפשר ל”הומו-סאפיינס” לעבור מחיי נוודים-לקטים אל עבר אגירת מזון ותחילת הכלכלה המודרנית. החל משלב זה, ובזכות כד החרס, יכלו בני אדם לשמור על עודפי היצור (חיטה, שעורה, שמן, מלח) ולקיים סחר חליפין בעודפים אלו. התפתחות זו השפיעה כמובן על המסגרות החברתיות, התרבותיות והפוליטיות הנמצאות גם הם בתהליך אבולוציוני של התפתחות והשתנות מתמדת.

וכאן חוזרים אנו אל הניגוד המהותי המתקיים בין האבולוציה כתיאוריה המסבירה את החיים לבין הדת המתיימרת גם היא לספק הסברים לפשר החיים, “בריאת העולם” , מוצא האדם ומשמעות חייו. ההתנגשות בין הדת לבין האבולוציה היא חזיתית ובלתי מתפשרת. האבולוציה, באופן ישיר, אינה מכירה, ולמעשה שוללת, את עצם קיומו של אלוהים, וממילא שוללת את הרעיון של “בריאת העולם” כאירוע שהתרחש במטה קסמיו של איזה קוסם גדול – אלוהים. שהרי בעצם מהותה גורסת האבולוציה כי החיים מתפתחים כל הזמן, ומקורם ביצורים חיים פרימיטיביים המשתנים בציר הזמן ובהדרגה מתפתחים ומקבלים את צורתם הנוכחית. האבולוציה שוללת את קיומו של האלוהים ולמעשה מכתיבה גישה אחרת למוצא האדם, לייעודו של האדם, למחויבותו של האדם לסביבה האקולוגית שבה הוא חי ולכל מערכת היחסים שבין האדם לטבע. ככזו דוגלת האבולוציה בהתאמה לסביבה, ידידותיות כלפי הטבע ושימוש מבוקר ומכובד במשאבי הטבע, ובצניעות הווייתו של האדם בטבע – לא “פאר הבריאה” ולא “מותר האדם מן הבהמה” – אלא יצור ביולוגי חי, השייך לטבע, מעוצב בתכונותיו ע”י הטבע ומשתנה ע”י הטבע על פי מידת התאמתו לטבע.

בתקופתנו הנוכחית מדגישה הגישה האבולוציונית את חשיבות הישרדותם של יצורים חיים, צמחים וחיות – שבחלקן נעלמים בתהליך הטבעי של האבולוציה, אך רבים נכחדים כתוצאה ישירה ממעשיהם של בני-אדם. במיוחד מדאיגה צפיפות האוכלוסייה בעולם (6 מיליארד תושבי כדור הארץ כיום צפויים להכפיל עצמם ל- 12 מיליארד בשנת 2030), זיהום מקורות
המים והתכלות המשאבים. נושאים אלו עומדים בראש מעיני המדע המודרני והחוקרים מטיפים את המסר והלקח האבולוציוני המטריד ביותר: בני-אדם, במספריהם הרבים
ובמעשיהם, אינם מותאמים יותר לסביבה שבה הם חיים שכן פוגעים הם בטבע, מכלים את משאביו ויוצרים עומס בלתי נסבל על סביבתם הטבעית – והרי העיקרון האבולוציוני טוען כי ישרדו רק יצורים המתאימים לסביבתם – ואלו שאינם מתאימים, יכחדו ויעברו מן העולם. והנה גם כאן, הניגוד המוחלט בין התפיסה הדתית השמה את יהבה באלוהים (“… הוא יעשה שלום עלינו”) לבין המדע והגישה האבולוציונית הפונה להגיון המדעי של האדם, “החושב”, ולחוש האחריות שלו כלפי מעשיו וכלפי הטבע אשר ממנו הוא בא ואליו הוא שייך. בשם הדת, פועל האדם בניגוד לטבע וללא התחשבות בו. בשם הדת מתפוצצת אוכלוסיית העולם עד כי יכולת הקיום של בני האדם בעולם מוטלת בספק. בסופו של דבר, על פי עקרון האבולוציה, יכחדו בני האדם מעל פני כדור הארץ אם לא יפסיקו להזיק לסביבה המקיימת אותם, ואם לא יתאימו את עצמם לסביבתם – הם לא ישרדו !

– אתר חופש ממליץ על הספרים הבאים:
– לנוער וצעירים – “האדם הקדמון”, בהוצאת “מעריב”-;LIFE
– לכל הגילאים – “אבולוציה – מדארווין עד ה-,”DNA מאת ד”ר דן גראור, הוצאת האוניברסיטה המשודרת;
– לכל הגילאים – האנציקלופדיה העברית, כרך י”ג, עמ' 102 עד ;117
– למעמיקים: “מוצא המינים”, מאת צ'ארלס דארווין, הוצאת מוסד ביאליק, .1960
– באנגלית: Charles Darwin: Time Line

ידען דארווין – איש האלף
המאמר מובא באדיבות אתר חופש

https://www.hayadan.org.il/BuildaGate4/general2/data_card.php?Cat=~~~990742772~~~263&SiteName=hayadan

11 תגובות

  1. “תכונות שהן הבסיס לכל פעולות היד המתוחכמות – אחיזה, תפירה, שזירה, כתיבה. וככל שליצור שהתפתח הייתה “אחיזה מדויקת” טובה יותר (כלומר אגודל ניצב יותר, ארוך יותר ובעל יכולת תנועה רחבה יותר), כך התפתח מוח האדם ויצר, עבור כף היד, משימות מורכבות יותר המבוססות על “אחיזה מדויקת”. ובמקביל, התפתח גם המוח ויצר מיומנויות קוגניטיביות (חשיבתיות) מתאימות. ככל שכף היד יכלה לעשות שימושים מתוחכמים יותר ב “אחיזה מדויקת”, כך נדרש המוח למצוא רעיונות ודרכים להשתמש ביכולת זו. וכך, ככל שהתפתח האגודל, התפתח יותר גם המוח והפך ל”חכם יותר” בתהליך דיאלקטי (היזון הדדי) שבין האגודל לבין המוח. ובצורה דומה התפתחו כל תכונות האדם ונוצרו דפוסי החיים האנושיים והתרבות האנושית, צורות חשיבה וצורות התמודדות – כולם תכונות שהאבולוציה “העדיפה” אותן ע”פ תכונות אחרות בתהליך הברירה הטבעית.”-

    מעולם לא שמעתי כל כך הרבה שטויות וחורים בתוך רבץ של אותיות אוו כואב לי הראש רק מלראות את הטעויות האלה- אין דבר דבר ראשון אל תניח דברים סתם אל דעת עצמך אם אין היום שום קונצנזוס מדעי על למה ואיך התפתח המוח האנושי כל כך מהר יחסית ( פי שלושה בתוך פחות מ שני מיליון שנים) דבר שני – מה אתה מחרטט ואומר שהמוח התפתח על מנת לעזור לאגודל ולאחוז מדויק יותר ….אתה בעצם אומר שהמוטציות הרנדומליות …לא פועלים רנדומלית….מה זה תהליך דיאלקטי “להיזון הדדי” אתה שומע את השטויות שאתה כותב….שום הוכחה אמפירית ושום דבר ומעולם לא נאמר דבר כזה שהוכר כנכון למדע ….זוהי רק ספקולציה כשאר הספקולציות שלהגיד את האמת לא שונה בהרבה מלהגיד ….למה קר לי …אה כי יש רוח טוב פתרת את הבעיה……לאא! קר לך כי יש לך עצבים והם יכולים לחוש(או לא לחוש יותר נכון )היעדר חום-קור ….ואתה רשמת ש….פשוט הייתה אינטרקציה הדדית עם אגודל והמוח וזה רק השערה…עוד דבר עוד בתחילת המאה העשרים זנחו את הקשר שבין יצור כלים אחיזה מדוייקת לבין הגדלת המוח ואתה יכול לבדוק את זה……. בקיצור הסיים עם משפט שמאוד התחברתי אליו של-
    Before brains there was no color or sound in the Universe,nor was there any
    flavor or aroma and probably little sense and no feeling or emotion
    Roger W. Sperry

  2. אדי,

    תודה על ההסבר הממצה. מעולם לא חשבתי שהקבלה, התנ”ך או כל ספר קדום אחר, חזה איזו שהיא תגלית מדעית, לפני ההיתה ידועה למדע.
    זה בלוף שמרבים להפיץ אותו, וכל פעם שאני נתקל בבלוף מהסוג הזה, אני פשוט מבקש ציטטה מדוייקת.
    מיותר לציין שעד כה לא זכיתי אפילו לאחת.

    אבל פתאים ותמימים לא מתים, הם רק מתחלפים – כנ”ל לגבי מחבתניקים.

  3. מקס פאואר:

    אל תספר מעשיות, התגובה 6 שלך היא פרשנות מלאכותית לתגובה 3.
    אתה ממשיך בדרך ההתיחסות הוולגרית שלך מתגובה 3.
    בנוסף, אתה מתגאה בבורותך לגבי נושא שאתה מתימר להתיחס אליו.
    חשוב היטב אם במובן זה אינך יותר טוב מהחסידים השוטים מהסוג של מאמיני ‘קבלה לעם’ – אם כי בכיוון ההפוך.

  4. למגיב 5 מר אדי אני מודה בפה מלא שאני בור בקבלה,בוודו ,באסטרולוגיה,בניחוש העתיד ע”י השלכת עצמות אפריקאית, בקריאה בקפה ,בס”כ הגבתי לטענה שהכל מופיע בקבלה,הביאו דוגמאות על כך שבקבלה כתוב שכדור הארץ עגול, וזאת לפני שהמדע גילה זאת.

  5. מקס פאואר,

    אינני יודע כמה מדע אתה יודע. לפי תגובתך אני יכול להעריך שאין לך מושג על תורות קבליות. כמובן שאין זו בושה גדולה, אבל מצד שני, לדעתי, זה לא עושה לך או למישהו אחר כבוד גדול להגיב תגובות מהסוג של תגובה 3.

  6. נעם וניקי,

    1.
    אין דבר כזה ‘תורת הקבלה’. יש תורת הקבלה של האר”י (ולמעשה חמש או שש תורות של האר”י) שלמרכזית שביניהן יש שתי גרסאות (מהרח”ו+ מעט מאבן טבול, עם פיתוחים של הרש”ש; וגרסת סרוג), יש תורת הרמ”ק (בשתי גרסאות – פרדס סטנדרטי+ אור יקר; פרדס כתב יד ולמדונה ושפע טל); מתקופות קדומות יותר יש שיטות קבליות שונות ( זוהר, אברהם אבולעפיה, קבלת גירונה, חוג העיון, חוגי החסידות באשכנז, ספר הבהירועוד) ומתקופות קדומות עוד יותר (היכלות) ועתיקות (שיטות גנוסטיות הידועות החל מהמאה השניה לפנה”ס).

    לכן הדבור על ‘תורת הקבלה’, במובן המהותי הרחב, ובודאי שבמובן הצורני הצר – הוא הכללה גסה, אם לא הפגנה בוטה של מיעוט ידע, במחילה מכבודכם.

    2.
    למפץ הגדול אין ביטוי בתורה קבלית כלשהי. בכלל, הקבלה מתיחסת מעט מאוד לעולם החומרי (‘עולם העשיה’ ) ולתהליכים פיסיים שבו. מה שענין את המקובלים זה בעיקר העולמות האלוהיים, ובמידה מסוימת עולמות בריאה יצירה, תורת הנפש וכן התהליכים הרוחניים של האדם בעבודתו בקדושה ובייחוד. הדבור על עולם העשיה (ליתר דיוק – מלכות דעשיה, שזה ‘פה’) הוא יחסית נדיר, וקצר ביותר בכל מקרה. עיסוק בעניני העולם הזה אפיין את מה שנהוג לכנות ‘קבלה מעשית’, שגם היא לא התענינה בתהליכים פיסיקליים (למעט בהיבטים נדירים של מעין אלכימיה – שהתאוותה למה שהיום מתחילים אולי להשיג בתורות ובטכנולוגיות של ‘סופר אטומים’ ).

    3.
    תפיסת המצאת העולמות בתורות הקבליות (המתיחסות לסוגית המצאת עולמות) – היא בהחלט אבולוציונית בעיקרה (בתורות מרכזיות של האר”י התהליך הוא, במידה מסוימת – גם משברי).
    מאידך; נכון שמושג ה’אדם’ הוא מושג מתפתח (”אדם קדמון’, ‘אדם דאצילות’ ‘אדם דבריאה’, אדם דיצירה’, אדם דעשיה’) – והספירות והפרצופים בכל רמת מציאות אף הם מתפתחים. אבל העקרונות ודאי שונים מאלה המצויים בתורות האבולוציה הביולוגית, ולא מצאנו בתורות הקבלה התיחסות לתהליכי ‘אבולוציה ביולוגית’ בכלל, בתורות הקבלה.

    כללית, כדאי לא לערב מין בשאינו מינו (קבלה ומדע), ואם בכ”ז כורכים את שני הנושאים בדיון אחד – רצוי ללמוד את הנושאים הרלוונטיים (לשלוט בידע מדעי, כדבעי – זה לא פשוט, ולשלוט בידע קבלי, כדבעי – גם זה בהחלט לא פשוט). ולא כל הרוצה יבוא ויטול – לפעמים כדאי פשוט לשתוק.

    המלצה דומה אני ממליץ גם לגבי הדיון ‘דת ומדע’, שבאתר זה הוא תמיד גולש להתנצחות נמוכה, לגידופים, להסתה ולוולגריזציה של הטיעון. הטוב ביותר באתר זה הוא לנסות ללמוד מדע, ולא להסתבך בהתנגחויות ‘דת’ אינסופיות – כשברוב המקרים המגיבים אינם שולטים מספיק במדע או בידע הדת, ובד”כ לא בזה ולא זה.

  7. תורת הקבלה (למה לא חשבונית) מזכירה את נבואות נוסטרדמוס, יש בה הכל ולמעשה אין בה כלום, כל אחד יכול למצוא בה את הכל אבל בדיעבד, לאחר שזה קרה, בדיוק כמו בנבואות של נוסטרדמוס,

  8. ניקי,

    עבדו עלייך.

    האם את יכולה לצטט במדוייק את הקטעים בקבלה שמדברים על המפץ הגדול ועל תורת האבולוציה?
    הכוונה לא לפירושים ולא להסברים עקומים – ציטוט מקורי.

  9. כתבה מרתקת תודה אכן דת שוללת התפתחות תהליכים אך אם תקראי בכתבי הקבלה המקובלים בהחלט מסבירים ומסכימים עם המפץ הגדול לפני מליארדי שנים ועם תורת האבולוציה עוד מידע תוכלי לקרוא באתר קבלה לעם

    אשמח לקרוא עוד כתבות שלך

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.