נמצאו מאובנים של הנחש הארוך בעולם

קבוצת חוקרים בינלאומית מצאה בצפון-מזרח קולומביה מאובנים של נחש באורך 13 מטר ובמשקל 1.25 טון, המידע שופך אור על התנאים הסביבתיים באזור קו המשווה לפני 60 מיליון שנה

תמונת אילוסטרציה של נחש הטיטנובואה. התמונה הוכנה על ידי ג'ייסון בורק מאוניברסיטת פלורידה, חבר בצוות המחקר.

לדברי חוקרי אוניברסיטת טורונטו, אורכו של הנחש באורך אוטובוס נוסעים ממוצע ושהוא שקל יותר מרכב נוסעים, מדובר בנחש הגדול ביותר שהעולם ראה אי פעם. הזוחל הענק שקל יותר מ-1.25 טון ואורכו היה 13 מטר, מימדיו של הנחש כה גדולים עד שהוא לא היה מצליח לעבור בדלת סטנדרטית.

שמו המדעי של הנחש הוא טיטנובואה (Titanoboa) והוא חי בתקופת פליאוקן (Paleocene Epoch), תקופה שנמשכה 10 מיליון שנה, ועקבה לתקופה בה הוכחדו הדינוזאורים. באזור התגלית נמצאו שירידים רבים של צבי ענק ותנינים פרימיטיביים שנכחדו – הם כנראה היו חלק מהדיאטה של הנחש.

חוקר שותף בצוות המחקר מאוניברסיטת פלורידה וממוזיאון היסטוריית הטבע בפלורידה אמר שהתגלית מספקת מידע רב ערך אודות התנאים הסביבתיים באזור קו המשווה באותה תקופה. עד כה, היערות הטרופיים הדחוסים של דרום אמריקה מנעו גילויים של מאובני בעלי חוליות מהתקופה שלפני 55 עד 65 מיליון שנה, זו הסיבה מדוע לתגלית זו חשיבות רבה – היא מהווה הצצה נדירה וייחודית לעבר.

הגודל כן קובע – מאחר וגודל גופם של נחשים ובע”ח אחרים בעלי דם קר נקבעים על ידי הטמפרטורה של אזורי המחיה שלהם, כך למשל בימינו באזור חמים סביב קו המשווה חיים בע”ח גדולים וככל שמתרחקים מקו המשווה גודלם הולך וקטן. החוקרים השתמשו במימדים האדירים של הנחש כדי לשער מה היו התנאים הסביבתיים באותו האזור לפני 60 מיליון שנה. לפי גודלו, מצאו החוקרים כי הטמפרטורה העונתית בדרום אמריקה באזור קו המשווה הייתה 33 מעלות סלזיוס, בערך 6 מעלות חם יותר מהיום.

הממצאים פורסמו בגיליון של המגזין Nature ב-5 בפברואר, לדברי החוקרים התגלית תשמש מודלים מדויקים לחיזוי תנאים ששררו באזור בעבר. בשילוב עם גורמים נוספים יבוצע שחזור של התקופה, והוא יעזור למדענים להבין איך מערכות אקולוגיות מגיבות לשינויי מזג אוויר ומה קורה כשטמפרטורות משתנות. אין ספק כי מידע זה רלוונטי לתהליך שינוי האקלים המתרחש עתה.

בכל הקשור לגודלו של הנחש, הממצאים שוברים שיאים, גם הערכות המוגזמות ביותר לא דיברו על מימדים כה גדולים. מדובר בנחש ארוך יותר ממה שאפילו הוליווד העזה להציג בסרטי האימה שלה. אין ספק כי מדובר בתגלית משמעותית.

1. נחש הוא טורף עליון, כלומר בראש שרשרת המזון. פירוש הדבר הוא שחלק קטן מאוד מהאנרגיה במערכת מגיע אליו, כי היתרה מתבזבזת בדרך. דהיינו – אם אלה הטורפים במערכת האקולוגית, חזקה עליה כי היא כללה גם יצרנים (צמחים לרוב) בשפע או בעלי כושר רבייה מדהים.
    השאלה היא – האם התחממות כדו”א תוביל לעלייה בייצור הראשוני (הרי יש קשר בין טמפ’ לייצור ראשוני), והאם כתוצאה מעלייה זו ניתן לחזות התפתחות של טורפים אדירים (אלא אם כן בני האדם ישמידו אותם קודם)?

2. אם זכרוני אינו מוליכני שולל, הרי שנמצאו נחשי אנקונדה באורך של מעל 10 מ’, אולי אפילו 12.

3. אור:
    אני מסכים עם טענתך בעניין הנחש.
    אגב – בימינו מעולם לא מצאו שום נחש שאפילו מתקרב לגודל הזה.
    ביחס למיקומה של אמריקה הדרומית – היא בדיוק הייתה בדרך הביתה מביקור באפריקה.
    עד לפני 100 מיליון שנה היא עוד היתה ברצף טריטוריאלי אחד עם אפריקה.
    מכיוון שהיום שתי היבשות באזור קוו המשווה – אני מניח שכך היה גם אז.

4. מה הסיכוי שנחש מוטנט ענק (יחסית לבני מינו) הוא זה שדווקא יתאבן, ישתמר 55 מיליון שנה ויימצא אח"כ ע"י החוקרים? כנראה שנחשים בגודל הזה לא היו כ"כ נדירים.
    איפה בדיוק הייתה דרום אמריקה בתקופה האמורה? סמוך לקו המשווה כמו היום?

5. יש ענקים ומוטציות בטבע. אם מכירים את המין הזה ודאי יודעים שהנחשים הללו הגיעו לגדלי ענק בסדר הגודל הזה (מעל 10 מטר ומתחת ל 15 נניח). הנחש הענק הוא מציאה חד פעמית ואולי לא מעיד על הכלל. קל וחומר כשמדובר במודלים מוזרים למינייהם שבהם כל מני פרמטרים מבוססים פחות או יותר. סך הכל התגלית הזו מגניבה ופותחת את הדמיון ואולי מרחיבה קצת את הגמישות האבולוציונית מחד והערכות האקלים מאידך לזמנים ההם – אבל אין זו תגלית שיכולה, לדעתי, לקבל משקל רב. היא אנקדוטלית ומעניינת, אבל לא מקדמת את המדע באופן מיוחד.