האם אטלנטיס היתה בקפריסין?

צוות חוקרים הצליח למפות אזור נרחב במזרח הים התיכון, במחצית הדרך בין קפריסין לסוריה. אזור תת-ימי זה עונה על “48 מבין 50 התכונות הגיאוגרפיות שמתוארות על ידי אפלטון

מפה של איזור מזרח הים התיכון, כאשר מי הים היו נמוכים ב-1,600 מטרים

יש האומרים כי אטלנטיס נמצאת באיים האגאיים, האחרים ממקמים אותה באיים האזורים, אחרים ברכס ההרים הקלטיים של בריטניה או אפילו בים סין הדרומי, ואולם חוקר אמריקני אומר כי כולם מסתכלים במקומות הלא נכונים. אטלנטיס נמצאת בקפריסין וכעת נראה שצדק הפילוסוף היווני אפלטון בדבר קיומה של ארץ שטבעה בים. כך טוען הארכיאולוג החובב רוברט סמארסט.
“האי קפריסין היה, או עדיין, חלק מאטלנטיס – רכס ההרים שלה. האיזור נמצא בליבו של העולם העתיק. עייף מהויכוחים עם האתונאים, הוא ציטט את המחוקק האתונאי סולון, שתאר ציווליזציה אדירה שנהרסה בשל חמת האלים. תאורו זה הצית את הדמיון של החוקרים במשך מאות רבות של שנים.
עד כה נשארה אטלנטיס בעיקר בפנטזיות של כאלו הסבורים שאנשיה עדיין חיים בבועות זכוכית על קרקעית הים. אחרים סברו שמדובר בגן העדן, שבו נפל האדם ממדרגת האלוהים. הגיאולוגים אומרים כי מסת האדמה של שרשרת ההרים המרכזית של קפריסין יצרה פעם קרקעית ים. סמארסט אומר כי הציווליזיציה נהרסה ברעידת אדמה חזקה שגררה אחריה שטפונות לפני אלפי שנים.

תוך שימוש בהדמיה של הים העמוק, ביחד עם 50 רמזים בכתבי אפלטון, אומר סמארסט כי הוא גילה משולש אדמה טבוע בים המושך את צפון מזרח קפריסין לעבר סוריה. “הכל תואם לתאורים בדיאלוגים של אפלטון על אטלנטיס בצורה מפתיעה.” אמר סמארסט.
תוך שימוש בנתונים מדעיים שנאספו לפני כמה עשורים, אמר סמארסט כי הוא הצליח לבנות מפה תלת ממדית ולהקים בסימולציה מודלים של אגן הים התיכון המזרחי. “הורדנו את גובה פני הים ב-1,600 מטרים והאי הופיע” אמר. הוא כתב ספר על ממצאיו וכעת הוא מקווה לארגן משלחת לאיזור לביצוע חיפושים נוספים בשטח.
(הערת העורך: עד כמה שידוע, תנודות מי הים התיכון לא היו מעולם גדולות מ-120 מטרים, וגם זה בגלל שהחלק המזרחי הוא בעיקרו אגן סגור. א.ב.)
הסיפור שלו אותגר על ידי ארכיאולוגים, שטענו כי סיפורה של אטלנטיס הוא מיתוס. סמארטס, בכל אופן, אומר כי כמות הפרטים המופיעה בדיאלוגים מוכיחה כי משהו שקוע בעומק הים. “צריך לקרוא את הדיאלוגים כמו מפת אוצרות.” אמר.
“אף כי תאוריות באשר למיקומה של אטלנטיס מגלות שונות רבה, מרבית החוקרים סבורים כי העיר העתיקה נהרסה במבול הגדול שהשאיר אותותיו בסיפור המתואר בתנך ובכתבים ההסטוריים של הבבלים, האשורים, הפרסים, והמצרים. (לאחרונה מזוהה ה”מבול” עם מילויו של הים השחור במי הים התיכון ועלית המפלס שלו במאה מטרים. ראו קישור למטה).
אפלטון מתאר סדרת שטפונות בקנה מידה גלובלי שהגיעו אף לפסגות הגבוהות של הדיוקליון, וההסטוריונים היווניים תיארכו זאת לסוף תקופת הקרח, בערך בשנת 10,000 לפני הספירה.
לפי הטקסטים העתיקים הללו, אטלנטיס היתה אומה נפלאה שתושביה הפכו כה מושחתים ותאבי בצע וכוחו של זאוס, מלך האלים, הרס אותה.

המומחים הקפריסאים ספקנים

“האפשרות שקפריסין היא אטלנטיס שואפת לאפס” אמר סופרוניס סופרוניו, מומחה לאפלטון מקפריסין. “קפריסין מוזכרת בכתבי הומרוס ואנשים אחרים, ואין שום אזכור לכך. אם קפריסין היתה אטלנטיס, קרוב לודאי שהקישור הזה היה מוזכר על ידי היוונים העתיקים. אין לכך כל בסיס.

סופוקלס האדג'יסאוואס, מנהל מחלקת העתיקות מסכים. “זוהי ספקולציה ואין מאחוריה שום דבר במציאות.” אמר. “אטלנטיס היא מיתולוגיה, ואולם גם במיתולוגיה היא מוזכרת כנמצאת מעבר למיצרי הרקולס באוקיאנוס האטלנטי.” אמר בהתייחסו לשם העתיק של מצרי גיברלטר. “אבל זה טוב לענף התיירות של קפריסין” הוסיף.
סמארטס לא מוותר. “היינריך שליימן גילה את טרויה באמצעות רמזים באיליאדה של הומרוס”, אמר בהתייחסו לחוקר הגרמני שמצא את העיר העתיקה של טרויה בחפירות בשנת 1873. “לפני כן הארכיאולוגים אמרו שהיא מיתוס. היא לא מיתוס, וכך גם לא אטלנטיס.”
האם אטלנטיס היתה בקפריסין? בנובמבר הידען חשף: עכשיו עדכון
צוות חוקרים אמריקאי חושב שכן, ובחודש הבא (יוני 2004) יחל מסע נוסף לאיתורה של היבשת האבודה שהוזכרה בכתבי אפלטון לפני כ-2,350 שנה. ראש צוות החוקרים: עד אוגוסט נציג עדויות חד משמעיות
5.5.2004
היבשת האבודה “אטלנטיס” הוזכרה לראשונה בכתבי אפלטון, 355 שנה לפני הספירה. מאז סומנו ברחבי העולם כ-40 אתרים שונים שעשויים לרמז על מיקומה המדויק של היבשת, שיש הטוענים שהיתה קיימת רק בדמיונו של אפלטון. המחלוקת סביב אמיתותה של אגדת אטלנטיס לא הפריעה לצוות חוקרים אמריקאים להכריז, כי בחודש הבא יתחילו במסע לאיתורה. זאת, לאחר שאספו עדויות המצביעות לטענתם על מיקומה המדויק – בין קפריסין לסוריה, בעומק של כקילומטר וחצי.

במסיבת עיתונאים שנערכה בסוף השבוע, אמר רוברט סארמאסט, ראש צוות החוקרים, כי צוותו הצליח למפות אזור נרחב במזרח הים התיכון, במחצית הדרך בין קפריסין לסוריה. אזור תת-ימי זה עונה על “48 מבין 50 התכונות הגיאוגרפיות שמתוארות על ידי אפלטון”, טען סארמאסט. “בפעם הראשונה הצלחנו למצוא התאמה בין התיאור למקום אמיתי, דבר שמוכיח את האמונה של אנשי העולם העתיק שאטלנטיס היתה מציאות היסטורית ולא מיתוס”.

אטלנטיס מוזכרת בכתבי אפלטון כאי רחב ממדים (גדול מטורקיה ולוב גם יחד), שנמצא מעבר ל”עמודי הרקולס” (מיצרי גיברלטר). בשניים מבין הדיאלוגים של אפלטון המתנהלים בין מורה לתלמידו, מסביר אפלטון כי הידע על אודות אטלנטיס הגיע מהמדינאי סולון. סולון שמע על היבשת מכוהן מצרי, שהפליג בהסבריו על תרבות מפותחת שהתקיימה כ-9,600 שנה לפני הספירה, ושהיתה מתקדמת בהשוואה לכל תרבות אחרת בתקופתה. אותה תרבות כבשה את כל עמי המזרח התיכון, למעט תושבי אתונה, ורשמה הישגים טכנולוגיים מדהימים. אלא שסופה של אטלנטיס היה רע ומר: זעמו של זאוס, אבי האלים, הביא להחרבתה ברעידת אדמה או התפרצות הר געש, וזאת בשל חמדנות תושביה.

טענה מגוחכת”
העובדה שאטלנטיס “נמצאה” כל כך הרבה פעמים בעבר, למשל באזור האי היווני סנטוריני (שעל פי גיאולוגים חווה התפרצות געשית חזקה ב-1640 לפני הספירה) או הרחק באנטארקטיקה, והטענות שאפלטון השתמש באטלנטיס כמשל להעברת מסריו ולא כתיאור היסטורי – לא מרתיעות את סארמאסט. לדבריו, יש היגיון בקביעת מיקומה של אטלנטיס בין קפריסין לסוריה, שכן מיקום זה נמצא בלב העולם העתיק – בין יוון למצרים. בכתבה שפורסמה ב”גרדיאן” הבריטי נטען, כי סארמאסט מבסס את השערותיו על מחקר ישראלי-רוסי מ-1989, שקבע כי ממזרח לקפריסין נמצאת יבשה שקועה.

סארמאסט משוכנע שעד אוגוסט יצליח להציג בפני העולם עדויות חד-משמעיות, שמצביעות על קיומה של אטלנטיס. לשם כך גייס צוות החוקרים 250 אלף דולר, שישמשו לסרוק שטח של כ-200 קילומטרים רבועים מתחת לפני הים. הצוות ישתמש ברובוט תת-ימי שמסוגל לצלול לעומק 6,000 מטר, מצויד במצלמות וידאו שיתעדו את הממצאים. לדברי סארמאסט, כשהרובוט יגיע לאתר הנכון, לא יהיה ספק בתוצאות. “אנחנו לא מחפשים אניה או ממצא קטן. אנחנו מחפשים עיר שלמה”, אמר, והוסיף שהעולם ישתנה לנצח אם יוכח קיומה של אטלנטיס. אלא שלא כולם מתלהבים. ארכיאולוג שביקש להישאר בעילום שם אמר לגרדיאן: “אין מדובר בארכיאולוגיה. זו בסך הכל עוד טענה מגוחכת”.