התגלו 96 צבירים פתוחים בתוך ומאחורי פס אבק שביל החלב

זו הפעם הראשונה שכל כך הרבה צבירים כה חיוורים מתגלים בפעם אחת

צבירים פתוחים חדשים שהתגלו. צילום: המצפה האירופי הדרומי (ESO)

לא פחות מ-96 צבירים פתוחים התגלו ע”י צוות בינלאומי של אסטרונומים, שניתחו מידע אינפרא-אדום של טלסקופ VISTA שבצ’ילה. רוב הצבירים שנתגלו קטנים מאוד, וכוללים 10-20 כוכבים. בהשוואה לצבירים פתוחים אחרים, כגון M44 (Beehive Cluster) בקבוצת סרטן, שבו מעל ל-1000 כוכבים, לא מדובר בשוברי שיאים. בנוסף, הצבירים חיוורים מאוד. לולא האבק שמפריד ביננו, היינו רואים את הצבירים בהירים פי בין 10,000 ל-100 מליון (!). זו הפעם הראשונה שכל כך הרבה צבירים כה חיוורים מתגלים בפעם אחת.

רוב הכוכבים שמסתם מעל לחצי מסת שמש נוצרים בצבירים פתוחים. שישים ותשעת הצבירים החדשים מצטרפים לכ-2500 צבירים שידועים לנו. חוקרים מעריכים שעוד כ-30,000 צבירים שוכנים בתוך ומאחורי האבק בשביל החלב וממתינים לתורם. כך שהצבירים החדשים עשויים להיות קצה הקרחון כשמדובר בגילוי צבירים חדשים.

מזה שנה, סוקר הטלסקופ VISTA (Visible and Infrared Survey Telescope for Astronomy), שממוקם במצפה פאראנאל של ה-European southern Obervatory, חלקים ממרכז שביל החלב באורך גל אינפרא-אדום. זהו פרוייקט חיפוש עצמים משתנים במרכז הגלקסיה .משך הסקר הוא כ-2000 שעות תצפית ב-100 תצפיות שיתפרשו על 5 שנים. בסיומו, ניתן יהיה להרכיב מפה תלת מימדית של מרכז הגלקסיה כפי שנראה באור אינפרא-אדום. התגלית תתפרסם בירחון Journal of Astronomy & Astrophysics.

1. נ.צ

א. איש לא חשב שאין כוכבים או צבירים מאחורי הפס של שביל החלב – ההתלהבות כאן היא מהיכולת הטכנולוגית המאפשרת לראשונה לראות אותם (ביום שיזהו בטלסקופ אבן בנמאת על פלנטה בגלקסיה אחרת זה יהיה מרגש על אף שברור שיש שם אבנים)ץ

ב. בהירות הכוכבים היא בין פי עשרת אלפים למאה מיליון פעם – אמנם זה עדיין פקטור של עשרת אלפים, אבל זה בהחלט טוב יותר. האמת היא שלא ברור לי ממה נובעת השגיאה העצומה הזאת,ייתכן שהסיבה לכך היא שקיים קושי לקחת נתונים ספקטרוסקופיים על הכוכבים ולכן לא ניתן לאפיין אותם (מה שאומר שאי אפשר לדעת מהי ההארתם המקורית).

2. יש כמה עובדות מוזרות (בלשון המעטה) בידיעה הזו . בגלקסיה שיש בה כ 100 מליארד כוכבים-מה הרבותה ב”גילוי” כמה צבירי כוכבים קטנים מאד מאחורי פס האבק בשביל החלב ? וכי מישהו חשב שמאחורי פס האבק אין כוכבים והגילוי הוא בגדר סנסציה ?

ומוזרה עוד יותר הקביעה שאילולא פס האבק היינו רואים את הכוכבים האלה בהירים יותר בין 10.000 עד 100 מליון פעם.

זה כמו לומר ש… המכונית הזו שווה בין 10.000 לבין 100 מליון שקל. זה רציני ?

3. היי לא הייתה כאן כתבה על שהוכח שיש מים על מאדים?
    איפה היא?

ואם הורדתם אותה בגלל אמינותה, לא כדאי לכתוב כתה על זה או משהו… שאני לא אטעה את חברי 🙂

4. עד מתי העמוד הראשי של אתר הידען יתעלם מהמחאה בארץ?
    כאילו שאין למדענים על מה למחות במדינה הזאת