הצעת הנימפה – חיים ארוכים לכל

ניקולס קריסטוף

רוצים לחיות עד גיל 600? השאלה הזאת אולי איננה אבסורדית כפי שהיא נשמעת. הרפואה הגנטית מתקדמת בצעדי ענק, וייתכן שטמונה בה ההבטחה – או הסכנה – להעניק לנו לבסוף משהו הקרוב לחיי נצח. “ב-2100 תוחלת החיים במדינות העשירות תהיה בסביבות 5,000 שנים”, חוזה אוברי דה גריי, חוקר באוניברסיטת קיימברידג’ (כמובן, איש מאתנו לא יהיה בסביבה ב-2100 כדי ללעוג לו אם טעה).

בימים שבהם כולנו חוששים שמא יפציצו אותנו מחר טרוריסטים גרעיניים, הדאגה שאולי יום אחד נישאר בחיים לנצח נראית מוזרה. אבל רק כדי לתת לכם משהו חדש לנשוך שפתיים בגללו, הרשו לי לספר לכם על תולעים טבעתיות.

תולעים טבעתיות הן מין אידיאלי למשחקי גנטיקאים, משום שהן מזדקנות ומתות בתוך פחות משלושה שבועות. באמצעות משחק עם שני גנים, יצרו גנטיקאים תולעים טבעתיות החיות פי שישה מתוחלת החיים הרגילה שלהן. המלכוד הוא שתולעים אלה נרפות ורדומות באופן יוצא דופן.

מחקר אחר על הזדקנות מתמקד בתאים אנושיים. מדענים סבורים שיש מגבלה טבעית על מספר הפעמים שתאים כאלה יכולים להתחלק בתרבית רקמות, לפני שהם מזדקנים ומתים. אבל עבודת מחקר מסוימת מראה שתאים אנושיים המקבלים עותק של הגן המקודד לאנזים טלומראז, יכולים להתפצל עד אין סוף – צעד לקראת חיי נצח.

“הכוהנים הגדולים של דורנו החילוני, הביולוגים המולקולריים,
החלו לטפל בסוגיית התמותה באופן ששום דור או חברה לא חלמו עליו אי פעם”, כותב סטיוון הול בספרו החדש “Merchants of Immortality (הסוחרים באלמוות).

התחושה היא שאנו נסחפים לקראת טכנולוגיות גנטיות חדשות בלי לחשוב לאן מועדות פנינו, ללא ממגנוני פיקוח נאותים וללא חינוך מדעי מספק שיאפשר לאזרחים לקבל החלטות המבוססות על ידע והבנה. אחרי ככלות הכל, הארכת החיים אינה הכל. סירוס מביא לאריכות חיים, אבל מעטים מאתנו יבחרו באופציה הזאת.

הקונגרס עדיין לא קיבל חוק האוסר על שיבוט אנושי למטרות רבייה (גם משום שהחוק המוצע מרחיק לכת יתר על המידה), אבל השאלות הבסיסיות בגנטיקה חורגות הרבה מעבר לשיבוט. “התפתחנו למצב שבו אנו יכולים לשלוט באבולוציה שלנו”, אומר צ’ארלס קנטור, הממונה המדעי הראשי בחברה לגילוי גנים סקוונום (Sequenom), “אני לא חושב שיש לנו את התבונה הדרושה כדי להצליח בכך, אבל יש לנו את הכלים”.

מה פירוש הדבר שליטה על האבולוציה שלנו? חישבו על כלבים. בדיקות ד-נ-א מראות שהכלבים המודרניים התפתחו מזאבים ופותחו תחילה על ידי אנשי מערות שלא ידעו דבר על הגנום. אבל הכלבים נהפכו במהרה לכל דבר החל מפודלים ועד לדנים ענקיים. אם נתחיל לעצב מחדש את הקוד הגנטי שלנו, יש להניח שנוכל להשיג גיוון רב עוד יותר בקרב צאצאינו.

בין השאר אני דואג, כי גרתי בסין בתחילת שנות ה-90 כאשר טכנולוגיה צנועה בהרבה, אולטרה סאונד, נעשתה זמינה. מכשירי האולטרה סאונד יכולים להציל חיים, אבל בסין נעשה בהם שימוש כדי לגלות את מינם של עוברים ולהפיל את הנקבות. כעת שיעור הבנים הנולדים שם גדול בשישית משיעור הבנות.

אנו מועדים כעת בדרך דומה לקראת מניפולציות גנטיות, טכנולוגיה שעלינו לאמץ – אבל בזהירות. היא תעצב מחדש את האנושות הרבה יותר מכפי שעשו האש, החשמל, חקר החלל או כל תחום מדעי אחר.
אולי כדאי לנו לזכור את חוכמתו של אודיסיאוס שסירב להצעת הנימפה קליפסו לחיות עמה חיי נצח, והעדיף להזדקן ולמות עם אשתו פנלופה.
ידען הגנום האנושי – ההיבט המוסרי