מחול הגלקסיות

שתי גלקסיות בקבוצת בתולה בדרך להתנגשות. פרומו להתנגשות בין שביל החלב לאנדרומדה?

מחול הגלקסיות התאומות NGC 5426-7

תמונה מדהימה זו נראית כמו אמנות חלל או טריק של פוטושופ אך זו תמונה אמיתית של גלקסיות תאומות הרוקדות ביחד בשמים. התמונה הושגה בדיוק הנדרש בידי מכשיר המכונה GMOS – ספקטרוגרף מרובה עצמים של מצפה ג'מיני (Gemini Multi-Object Spectrograph), ממצפה ג'מיני הדרומי בצ'ילה. שתי הגלקסיות הספיראליות הכמעט זהות נמצאות בקבוצת בתולה, במרחק של 90 מיליון שנות אור מכדור הארץ בשלבים הראשונים של חיבוק כבידתי עדין.

כמו שני רקדנים הלוחצים ידיים בעת ההתקרבות, NGC 5427 (זו הגלקסיה הפתוחה יותר בצד שמאל למטה) ותאומתה הדרומית NGC 5426 (הגלקסיה האלכסונית יותר בחלק העליון הימני), נמצאות בעיצומו של קשר איטי אך מפריע – כזה שיכול לקחת מאות מיליוני שנים עד שיושלם.

גלקסיות אלה שמסתם, מבניהם וצורתם דומה פחות או יותר וידועים ביחד כ-ARP 271 – נראים כאילו לא נפגעו. אך מחקרים מהזמן האחרון הראו כי המשיכה ההדדי ביניהם החלה לשנות ולעוות את תכונותיהן הנראות.

באופן טיפוסי, הסימן הראשון לאינטראקציה בין הגלקסיות היא יצירת תצורה דמוית גשר. אכן, שתי הזרועות הספירליות של החלק המערבי (העליון) של NGC 5246, נראה כנספח ארוך המתקשר עם NGC 5427. גשר בין גלקטי זה משמש כשרשרת הזנה, המאפשר לתאומים לחלוק גז ואבק זה עם זה לאורך 60 אלף שנות אור (פחות מקוטרה של כל אחת מהגלקסיות) של המרחק המפריד ביניהם.

גז שהתרסק אל הגלקסיות בשל האינטראקציה ביניהן עשוי גם הוא ללהאיץ יצירת כוכבים חדשים בכל אחת מהגלקסיות. איזורי יצירת כוכבים נראים כמו קשרים בצבע ורוד העוקבים אחר התבנית הספירלית של כל אחת מהגלקסיות. איזורים אלה נפוצים במערכות ספירליות רבות, אך הגדולים שבהם ב-NGC 5426 מראים קשרים מורכבים יותר והם גם נפוצים יותר בצד של הגלקסיה הקרוב ל-NGC 5427. פעילות יצירת כוכבים יכולה להיראות גם בגשר המקשר בין הגלקסיות.

מדובר בתהליך שנחשב פעם נדיר ובלתי שגרתי, וכיום יודעים שאינטראקציות כבידתיות בין גלקסיות נפוצות יותר, בפרט בצבירי גלקסיות מאוכלסים במיוחד, והן כנראה משחקות תפקיד חשוב באבולוציה הגלקטית. מרבית הגלקסיות ידעו לפחות התנגשות גדולה אחת או התנגשויות קטנות רבות עם גלקסיות אחרות מאז המפץ הגדול לפני כ-13 מיליארד שנים.

שביל החלב שלנו, גלקסיה ספיראלית כמו אלו שבתמונה, מבצעת למעשה את הריקוד שלה עם שתי גלקסיות לווייניות קטנות המוכרות כענן המגלני הגדול והענן המגלני הקטן, ויתכן שבעתיד היא תתקרב לגלקסיה הספירלית M-31 המוכרת בשמה כגלקסית אנדרומדה, שכרגע נמצאת במרחק של 2.6 מיליון שנות אור משביל החלב. תמונות אלה שצולמו ממצפה ג'מיני עשויות להיות קדימונים למה שצפוי לגלקסיה שלנו. בסופו של דבר התוצאה הסופית של התנגשויות כאלה תהיה גלקסיה אליפטית גדולה.

1. הרעיון המרכזי :

הפניית משאבים , אמורה להתחיל מהיסוד , מהעיפרון והמחברת שיהיו מצויות ברשותו של כל תלמיד בישראל , שיגיע לבית הספר בלי שיחוש הפרעות מסוג רעב ועוד : ולאחר מכן מתוך חבורת התלמידים לעודד את בעלי היכולות בתחומים השונים ; ללא עבודת יסוד , הכל יתנדף ( במיוחד כסף ) .

2. יהודה נחמד
    אתה חי ונושם ומיטיב?זהו זה הכל!
    עשה מלאכתך ודע עצמך.
    אף לא אחד ולא אחת אומר לך מתי לפתוח מחשב.
    אבל,וזה העוקץ העליון של גורל ענק אתה ואני וכולם במסובב.
    הענין הוא שאני נולדתי בהכרה-פתוחה.באתי מהנצח הרחוק-(שמורה-נצורה).
    התודעה שלי נולדה קורנת ומקרינה -ויש שלבים בהתפתחות.
    היום אני מורישה גם לך את אותה הכרה-ראיה-בדרכך שלך
    ואומרת לך קח ברכה והמשך עוד ועוד.
    אילו היית קורא לכלל הדברים שרשמתי באתר היית מואר באור יקרות-מקור ראשון
    באתי לאבא ואמא משושלת מאוד מיוחדת-ואינני יכולה לפרט כרגע עוד..לאט לאט.
    אני מכירה המון..ומכירים אותי..אוהה מאלן..אלא שאין מקומי בפרסום -אסור לי לעת עתה.
    ולא נראה לי שהמקום שלי צריך את זה.התודעה שלי מקרינה כל הזמן-היא נובעת כמו משדר
    ענק.לכן מקומי חייב להיות טוב,נקי.צלול..צלול..ולמדן מאוד מאוד.כי מוחי הוא אתם.
    וגם הנצח.זו אכן פליאה.אך אינני מפחידה ,אולי כן אנשים שלבם לא נקי.
    אני אכן,חולשת על כל התרחישים ענקית ספרים.ומכירה בשקט לכל הדמויות הפועלות.
    ויש חיים..אוהההו אנשים מכירים ,אך לא יודעים להגדיר :"רוצה לא יכול"הגדיר אחד המגיבים שלנו.וזה נכון.
    אני ממש ממש רב-תחומית.היקפית ללא לאות.זו עובדה ואין להתקנא בי.אולי לקבל דוגמא
    טובה.זה הכל!לכולם יש חלקה משלהם.תא משפחתי.ברית משפחתית וכו.וכו.וכו.
    כל הדברים שהקרנתי לאתר אמת צרופה חיה מקיימת ומבטיחה טוב.
    כאשר תהייה בשל תבין עוד ועוד.
    טוב,תכתוב לי שירים באתר כשהלב שלך משורר,זו נחמתי הגדולה ביותר.
    ותמשיך להיות מי שאתה..הדחף הטוב יוצר דחף טוב וזה מה שחשוב.
    למעשה,השבתי לשאלותך בטרם העלת לשאלות אלו..הכל רשום.ולבטח יזרום עוד..נראה..

הוגין:בסיבובים.
    מקומי לא לקח ממכם דברQ ההיפך–תהיו טובים:זה הכל!ותכבדו!!כן זה חשוב./בלב.

3. להוגין
    לדברייך:- "אני הנושאת של כלל האחוות העליונות בעולם.גם סדרים.אף אחד לא חומק ממני.אני פה ושם בעת ובעונה אחת.ויחד עם זה אני אנושית ויש שמיים עצומים בקשר ישיר איתי..!!" ואת גם מוסיפה ומסבירה:- "מה שאתה רואה בהשתקפות הגלקטית -זה מחול-הוא שלי אני מכירה אותו. אני הנושאת של כלל האחוות העליונות בעולם.גם סדרים.אף אחד לא חומק ממני.אני פה ושם בעת ובעונה אחת.ויחד עם זה אני אנושית ויש שמיים עצומים בקשר ישיר איתי".סוף ציטוט.
    ואת מוסיפה ושואלת:- "האם אתה מסוגל ללכת איתי לרגע-בלי חשד מיותר?".
    אני חייב להגיד לך שזה מאד מרשים וגם מחמיא לי שאני נימצא מתאים, אבל אני קצת לחוץ מבחינת עבודה ועסקים, כך שאני לא יודע אם אוכל להתפנות. אולי אשכנע את מיכאל? את בכל זאת חייבת לפרט מה התפקיד המיועד לי, למה אני מתאים, ולמה מגיבים אחרים כמו מיכאל, שוודאי מקנאים בי כרגע, לא מתאימים. אני לדוגמא חושב שאני אתייעץ עם מיכאל, שאת דעתו אני מאד מעריך, לפני שאפעל עם מישהו שיש לו קשרים מיוחדים כמוך.
    כמו כן יש לי חבר, חיים מזר, שאף כתב כאן כמה מאמרים באתר הידען. מזר חיים זה הוא חבר באגודה הישראלית לעב"מים, כתב מאמרים רבים בנושא, ואף היה לו קשר עם חייזרים. האם את חושבת שהוא יתאים לנושא החשוב הנ"ל?, אני חושב שהוא ישמח להצטרף.
    בקיצור,את חייבת לפרט יותר לי ולקוראי הידען למה את מצפה ממני ומאיתם.

אני מבינה שיש לך קושי קל להבין את מה אני מייצגת כאן.
    אני מבינה שקשה לך ולמסויימים לראות לתרחיש היקפי ועתידי המשחר לכל האנושות.
    אני מבינה שנדמה לך שמקומי סוער.ממש לא כך הדבר, אני אדם רגוע,מחושב וצלול.אנו הורי
    משפחה,מסודרים למופת,לא מתבלטים,חיים בשלום עם כולם.כולם אוהבים את אישיותינו
    הנחמדות.איננו מוזרים-טוב אני אכן,מעוררת פליאה מידי פעם,עוף מיוחד-אישיות מעוררת תהייה.משפיעה טוב ומיוחד בכל סיבותי .הענין הוא שאת הסוד השמור ביותר בעולם אני האוצרת והשומרת.והנה היום זה העת וזה הזמן עוד קצת לגלות.אינני יכולה לאמר הכל.
    עליכם כאדם ,כיחיד,לפרטים ,להכין את עצמכם ולהכשיר את עצמכם .בשלב זה שבו אתה
    נמצא בו.יתכן שאתה חש איום ממשהו הגדול ממך ומכולם וזה מהווה (ברמה מסויימת)איום על
    האגו הפרטי, המדמה זאת .
    כהתנגשות בין גלקסיות .ועוד.
    תראה,יהודה.עקבתי גם אחר כתבותיך-ואתה מאוד קרוב לאמיתות ולהסתכלות קרובה.
    צחוק הגורל,שדוקא ברגע הכי קרוב,פתאום חלה נסיגה באופטימיות והראייה הקרובה
    לאמת שהייתה לך.
    תביט עלי:אני אמא מיוחדת מיוחדת במינה.אין מי שלא מתקנא בקסם הטהור שאני מקרינה.
    אני טיפוס קשוח,האידה שממא ,צברית,פייטרית,תמימה,אמיצה,רבת פעלולים וגם טיפוס
    שליו, קוראת המון,מוזיקה קלסית ,גאז,בלוז,אופרה,עולם.זה מזוני.טוב,לאחרונה אני בפרוייקט איתכם..נסיוני רב-רב תהפוכות ומיוחד.את ילדי הבאתי בגיל40-41 ספונטני.
    האיש שלי לא סובל "דת"ובכלל כל הלופט-גשייפן, אבל אין טוב ממנו.כולם יודעים.אז זה התפקיד שלי גם לשמור
    עליו מפני קיטרוגים חוזרים שלא מדעת..הילדים מופלאים בדרכם-ובמיוחד:לא מכינים שעורים.לי זה לא מזיז כמובן-אני רואה רחוק רחוק.
    יש תכלית- על לאנושות-זן סוג חדש-המשך אוקטב שלא היה מעולם .ההכנות בפתח ממש.
    זה אפוליטי לחלטין!משהו אחר לגמרי- אחר,זו לא מהפיכה כלל-זו מטאמורפוזה רב היקפית
    שינוי פאזה וממש התרוממות.חרדות ופחדים אינם מתאימים לפאזה הזו-אין דבר כזה באוקטבה הבאה.זה לא יבוא מייד,לפני כן צריך ויהיה שלום פנימי-עמוק שמתוכו יבוא ההמשך..שם מה שאתה רואה בהשתקפות הגלקטית -זה מחול-הוא שלי אני מכירה אותו.
    אני הנושאת של כלל האחוות העליונות בעולם.גם סדרים.אף אחד לא חומק ממני.אני פה ושם בעת ובעונה אחת.ויחד עם זה אני אנושית ויש שמיים עצומים בקשר ישיר איתי..אין
    מה לפחד ממני כאשר טובים-ונכונים-ומכבדים!ואינני מרשה גם שיפגעו במישהו טוב אחר.
    אבל,ישנם דינים מסובבים,אני יכולה לסנגר-אך יש גורל מסדר-אני לכודה בו כמוך-אלא,
    שאני קשורה לו אוהבת,מכבדת,ותוהה להמשך המתחולל.כל רגע הוא נתון טוב.צריך להעריך,להיות פיקח,ומפוכח.לא נזיר אך לא חזיר.לא יותר ולא פחות. הכל במידתיות תואמת מצב ובלי כל שיעבוד.למעשה מה שיוצא שאני העבד הנרצה שלכם!לגורל ענקים עצום!אז,משחקים אותה.יש לי ברירה?אלה החיים הטובים.ויש לי הכל!!!ברוך השם מלוא
    הארץ כבודו-כבודכם.סולדת פאנטים!!!!אבל חההה אני פאנטית כרגע להכין אותכם הלאה!יש תוכנית עליונה ענקית רקיעית קסומה!!תנו צאנס !!!!!~לפחות לאהוב לחלום
    של כולכם.ביטחו במשהו לשם שינוי.ותמשיכו בכתבות וללמוד,רק פיתחו לבבכם לרגע.

האם אתה מסוגל ללכת איתי לרגע-בלי חשד מיותר???אני איתך על קו האינרנט לא אפגע בך.
    אבל,עליך לחשוב נקי,עלי ואפילו על "אלה שטרם שפר גורלם"סבלנות,סובלנות ואין צורך
    שתעשה במקומם את מה שהם צריכים לעשות אבל!!!זה היה נכון שהעלית כאן את כל הטיעונים .האם אתה מוכן שנשנה פאזה בינתיים לפחות במחשבה הנכונה?
    שום דבר לא בא מעצמו אם לא חיים.רצוי ל"ראות"נכון-וזה דוקא שמתי לב שיש לך פוטנציאל- סוג של לב כמעט בשל לכך.על הסף ,על הסף.

אין לי שום כוונה להתחנף אליך-זו הדרך והדבר הכי נכון שאני צריכה לעשות לשעה זו.
    יש הדברים שאני(המקורית ביותר-ומבלי להשוויץ) פשוט רואה ושזור בתוכי ויודעת -כישיות
    חיה ואמיתית.
    לו ידעת כמה ניסיתי לברוח מזה-אין מנוס מגורל טוב לכולכם.כולם חלק בלתי נפרד גם אם
    חלק משילים לגופם מכורח גורל קדום.
    זהו-זרקתי אליכם את הפינג-פונג.
    מקווה יהודה,שאתה מבין קצת
    מקווה שתשיב לי בדרך כנה ככל שאיוושתך הפנימית מתנגנת בתוכך-אל תחסום,תן לרוח
    האמיתית לדבר דרכייך-ואז תבין, וגם אני אבין יותר איך אנחנו כולנו מחוללים ביחד במעוף
    ומשוב עליונים(דווקא בשוליים הרבה מהם נמצאים "העלומים-והילדים"ונראה…)מקומי
    לא מעורב חיצונית..רק בעניני הפרטיים (משפחתיים..שושלתיים)טוב ,זו דילמה..אינני
    שוחרת פרסום אלא הכרה -הכרתכם האמיתית.זה מעמדי .
    אין מה להלחם בי-אין במה להאשימני-השמרו בטוב.ויהיה טוב.(ויש גורל צופה בכל..עליון)

כל טוב -בטוב
    הוגין:ביושר צרוף.

5. מה שלומך?
    הצעה
    בתגובות קודמות מעבר לחמשת הראשונות רצוי בהמשך שם המגיב לרשום על איזה כתבה מדובר. ממש כמו שזה נעשה בחמשת התגובות הראשונות.
    לשיפוטך.

6. להגבות ולמיכאל
    אני אקטע את הויכוח בינכם, ילדים, ואסביר , ברשותך מיכאל, להגבות מה הסיבה להתנגשות הצפויה.
    ובכן,
    התנגשות הגלקסיות נובעת מכוח המשיכה הגרביטציוני הקיים בינהן שבטווח זה עולה על כוח הדחיה של האנרגיה האפילה הפועל ביניהן. מאותה סיבה מערכת שביל החלב האהובה שלנו דוהרת לקראת התנגשות בילתי נימנעת עם הגלקסיה השכנה, אנדרומדה.
    אז הנה הסברתי.
    לא לריב ילדים, שבת קודש היום.
    בהערכה לשניכם

7. להגבות
    זאת בדיוק הנקודה המסריחה של "נפש-עם"כל הזמן צריכים.צריכים..נפשות רעבות,חסרות
    אור פנימי.מלאות "רחמים"עצמיים.נטולות אונים.
    זה מעורר כבר בחילה ברקיעים.חוסם את הראיה הבהירה.חוסם את היכולת לראות את הטוב שמול עיניכם בכל רגע ושעה מצויה.חוסם את היכולת לראות את הנאצל שבתוך האחר.
    זה הסיפור הדוחה של ההסטוריה=היסטריה=רחמים אוויליים…
    זהו!זה נגמר.
    דאגו לפנימיות הטהורה בתוככם.אתם בסדר->אחרים בסדר.<אתם בסדר.
    תהיו טובים ספונטנים.השאר כבר יבוא בכל רגע בכל שעה.ככה זה עובד.
    האם לפתע זה מאיים על פרנסתכם??אולי משהו נוסף אמיתי רוצה לבוא אל תוך חייכם??
    תהיו לפחות אמיתיים עם פנימיותכם הנאצלת.!בלב! בלב!ולמעלה מזה.

אין מקום להסברים-צריך לחוות-להיות-ולראות.

הוגין.

יתכן וצריך לבדוק מיקום בסקלת הדיוקים בדבריו , את המיקום של מי שמתקבל הרושם שנפגע בגלל אינטרס כספי ; זאת ועוד בפרט כאשר נאמר כבר על הכסף : שמעוור עיני חכמים , ומסלף דברי צדיקים .

9. הגבות:
    על היהודים נאמר שהם גזע נחות.
    לא כל מה שנאמר נכון.
    בפרט לא נכון כל מה שאמרת בתגובתך דלעיל.

10. מיכאל :
    במידה ותגובתי הכעיסה אותך ; על מי שכועס כבר נאמר :שאם יופיטר כועס , סימן שאינו צודק .

ובמידה ולא מגיע לי הסבר , אזי לפחות לקוראים והמשתתפים בפורום , לא מגיע להענש בגללי , או שאולי הכעס שלך חזק מדי עד שהענשת גם אותם ; ואם כן : יש מקום לתהות בהקשר למי שמערבב אינטרסים בתגובותיו .

11. הגבות:
    יש בהחלט הסבר להתנגשות של גלקסיות ומכיוון שקל למצוא אותו אני בטוח שכשאמרת שאין הסבר לא התכוונת לקבל הסבר.
    לכן אינני מסביר.
    אני רק מציין את העובדה שאמירתך זו מצביעה על אינטרסנטיות שלך עצמך – בדיוק אותו סוג אינטרסנטיות שאתה מתיימר לדחות.

12. לסבדרמיש יהודה :

הגות מדעית טהורה , פירושה : התנתקות מוחלטת מכל דבר שיש בו חשד לשיקול אינטרסנטי , מסוג כמו כספי , או הקשר חברתי מסוג כלשהו ; ובהקשר לאמונה במפץ הגדול – איש איש באמונתו יחיה ; ולסוגיות כמו איך אפשר להסביר התנגשויות של גלקסיות , שעל פי המפץ הגדול הן נתונות במצב של התפשטות תאוצתית , אין עדיין הסבר ;

לסיכום : הגות מדעית טהורה , פירושה גם : שהגיע הזמן שנבין הן כחברה והן כפרטים שאנו במרכז העולם רק של עולמנו ; ובשום פנים ואופן לא במרכז העולם ( היקום ) האסטרונומי האין סופי ( מעבר לכל מרחב חייב להיות הסבר למשהו שאנו כפרטים מדשדשים עדיין בניסיונות להבין מהויות שמחוץ למרכז עולמנו ).

13. זהו. הלכתי לאיבוד בסבך התגובות ותגובות הנגד. כבר אינני יודע מי מדבר עם מי על מה ולמה.

14. כמן למעלה,כך למטה.
    וכעת, נקודה,מאחר והעלית לי את הסעיף,בחוצפתך..טוב ,בסדר,תמיד
    רצוי להתבטא,זה בריא!!למי שבאמת רוצה להשכיל,ולא להיות שבוי
    בדעות הקדומות,החשוכות של עצמו והחברה,המטומטמת המשפיע עליו
    להיות ממש עיוורים..נא,לקרוא את הערתי בנידון ב-2 לאוגוסט ,תחת שמי
    המלא,המקורי,באנגלית!..זה שיש,תמיד גנבים הלוקחים את שמי לצרכיהם
    העיסקיים,אינו אומר,שאני נכללת בהם,למרות שהם משרתים בדרכם שלהם
    ואיני פוסלת אותם! הנקודה!תקרא שוב את המשפט המיוחס הנ"ל,למחול
    הגלקסיות,תעשה שעורי-בית,לפי השאלות שהוצבו לפני על ידה..ואז
    תאמר,שוב ושוב,ושוב,את אשר הבינה..אחרי הכל עברנו ,משהו משותף
    באתר זה בשבועיים האחרונים..אם הכל סתם אז..הנקודה-עיוורת

15. להגבות

אתה משתמש במושג "טוהר ההגות המדעית". מה הוא מושג זה? האם זאת הדרך שבה אתה , הגות, רואה את הסבר היקום?, ומה יקרה אם אני למשל אומר לך שאני לא מאמין בקיומה של המסה האפילה אבל אני כן מאמין במפץ הגדול?, האם אני אפעל על פי "טוהר ההגות המדעית"?
    זה מושג מסוכן ללחשיבה המדעית ויש לאפשר לכל אדם להביע את דעתו, גם אם היא לא מוצאת חן בעיניי מישהו!

16. ליהודה :

לפחות אפשר לנסות להתחיל לגבש סמן כיוון לחשיבה על טוהר ההגות המדעית , כמו :

היקום הנצפה ממעט החומר הידוע לנו ( כחמישה אחוז – דיוק של אחוזים בודדים לא כל כך חשוב לעניין זה ) , לא מצדיק דבקות בתיאוריה ( המפץ הגדול ) ,שדומה שמי שהציע אותה , התלהב כנראה לאחר שצפה באירוע של זיקוקין דה נור , מבלי לתת דעתו ( או כנראה שלא ידע ) , על התנגשויות רבות מאוד של גלקסיות .

ובמסגרת טוהר ההגות המדעית , יש מקום לתת פירוש למהות מרחבי היקומים האינסופיים שהיקום שלנו מוכל בהם , תוך התנתקות מהתכונה האנושית שלנו , להתייחס לכל מבנה או מרחב לעניין זה , כמשהוא תחום .

17. ל הגבות
    פעמים רבות מקפידים לומר שמדובר על היקום הניראה ולא על היקום כולו כלומר מאמינים שהיקום הוא יותר גדול מ 13.7 מיליארד שנות אור (זה המיספר)
    לגבי שאר דבריך, גם עלי לא מקובלת ההסתמכות על נתונים מעטים מלפניי מיליארדיי שנים לצורך קבלת תיאוריות "מפוצצות" בביטחון כה רב.

18. למי שזקוק להסבר נוסף :

עקב הנושא המורכב , כמו החומר האפל שמכיל את מרבית המאסה שביקום המוכר לנו ; ממעט החומר המוכר בונים תיאוריות , כמו :גודל היקום 14,4 או 14,7 ( זה לא משנה ) שנות אור ; מדידה זו שנמדדת כתוצאה מקליטת הקרינה של היקום הבראשיתי ( הסחה לאדום ) , בהגיעה למכשירי התצפית והמדידה שבכדור הארץ , במהלך זמן זה עד שהקרינה הגיעה ; הגלקסיות הבראשיתיות , המשיכו את השתפשטותן במאפיין תאוצתי , כך שגודל היקום אמור להיות יותר מפי שניים מאחד משנה הגדלים שצויינו לעיל ; ומה שלא ברור : איך נשענים על תיאוריה ( המפץ הגדול ) , שנשענת על כחמישה אחוז חומר , ועוד מסיקים ממנה גודל יקום , שבחישוב פשוט מקבלים יותר מפי שניים .

19. מאיר:
    זה יכול לקרות אבל זה לא מחוייב המציאות – לפחות לא בטווח הקצר. יכול גם להווצר מצב בו הם מסתובבים סביב מרכז כובד משותף.

הגבות:
    אינני מבין מה אמרת אבל אני מתרשם שגם אתה לא.

20. הגיע הזמן להבין שהיקום הוא לא רק מתפשט ( המפץ הגדול ) – מה שהמיכשור שברשותנו מציג על אחד המימדים שביקום ; פעילות במימדים הרבה יותר מאשר במרחקי 14,7 שנות אור קיימת במרחבי היקום האין סופיים , ובמהלכה גלקסיות מתמזגות ; פעילות קוסמית במאפייני התפרקות גלקסיות וצבירי גלקסיות שלא כתוצאה מהתנגשות טרם זוהתה , ובמקרה זה יש להניח בסבירות רבה שהדינמיקה שבפעילות החומר האפל והנגדי שלו
    " שולטים " במרחבי האין סוף .

21. האם במקרה כזה החורים השחורים שבמרכזי הגלקסיות יתמזגו לחור שחור יחיד?

22. לא מדגדג לכותבי/מתרגמי האתר כבר לכתוב על גילוי מים במאדים ?!
    רק אני בקריזה פה ?