מחקר אישר – היו שלוש תת קבוצות של הניאנדרטלים

שלוש חוקרות מצרפת בחנו את ה-DNA המיטוכונדרי מרצפי ניאנדרטלים שפורסמו ומצאו כי היו להם לפחות שלוש אוכלוסיות נפרדות: במערב אירופה, בדרום אירופה ובמזרח התיכון ויתכן שגם קבוצה רביעית במערב אסיה

איור של אדם ניאנדרטלי. מקור - ויקימדיה

הניאנדרטלים יישבו שטח עצום המשתרע מאירופה ועד מערב אסיה והמזרח התיכון מלפני מאה אלף שנה ועד לפני כ-30 אלף שנה. כעת חוקרים מדענים האם הם היו קבוצה הומגנית או שהתחלקו לתת קבוצות שביניהן ניתן למצוא הבדלים קטנים. כך עולה ממחקר שפורסם בגליון ה-15 באפריל של כתב העת המקוון המפעיל ביקורת עמיתים PLoS ONE.

מחקרים פליאו-אנתרופולוגיים, המבוססים על עדויות של צורת השלד מציעות תמיכה להשערה בדבר קיומן של שלוש תת קבוצות – האחת במערב אירופה, השניה בדרום היבשת והשלישית בלבנט.
החוקרות – וירג'יניה פאברה, סילבנה קונדמי ואנה דגיואני מהמעבדה לאנטרופולוגיה CNRS באוניברסיטת מרסיי בצרפת הוסיפו לכך גם את ההיבט הגנטי כאשר חקרו את המבנה הגנטי של ה-DNA המיטוכונדרי וניתחו את השונות הגנטית. המחקר התאפשר הודות לפרסומם מאז 1997 של 15 רצפים של DNA מיטוכונדרי (המועבר באמצעות האם) משרידיהם של 12 ניאנדרטלים.
המחקר החדש מאשר את נוכחותם שלו שלוש קבוצות נפרדות, ויתכן שגם על קיומה של קבוצה רביעית במערב אסיה. לפי החוקרות, גודל האוכלוסיה הניאנדרטלית לא היה קבוע, והתקיימה תנועת הגירה בין תתי הקבוצות. החוקרות מעריכות כי השונות בין האוכלוסיות הניאנדרטליות נבע בעקיפין בשל תנאי האקלים שגרמו להתרחבות טריטוריאלית במהלך כל תקופת הפליסטוקן.

החוקרות השתמשו במודלים ממוחשבים נפרדים המבוססים על גנטיקה, דמוגרפיה ופליאו-אנטרופולוגיה. הדיוק של כל מודל נמדד בהשוואה לתוצאות סימולציה בתוכנת BayesianSSC המאפשרת ביצוע תחזיות בהתאם לרצפי הגרעין. החוקרות מקוות שיום אחד תשמש מתודולוגיה זו כדי לענות על שאלות הנוגעות לשונות התרבותית של הניאנדרטלים כמו למשל תעשיית הכלים, והזמינות של משאבי טבע באיזור. הדבר יוכל להוביל לתובנות חדשות אודות ההסטוריה והסיבה להעלמותם של הניאנדרטלים.

1. במקום להסתבך בהשערות, אפשר להפרות DNA נאדרטלי, וכשיגדל נוכל לשאול אותו איך היו החיים אז.