סיקור מקיף

“ותלמוד תורה כנגד כולם” – ספר חדש חושף את אופיה של מערכת החינוך החרדית

“המדע הוא סוג של ‘ספקולציה’ שטיבה נתון בספק, מול המוחלטות של התורה ואמיתותה”, כותב בין היתר ד”ר אודי שפיגל בספרו “ותלמוד תורה כנגד כולם”, בו חקר את מערכת החינוך החרדית בירושלים

“אלו דברים שאדם אוכל פירותיהם בעולם הזה, והקרן קיימת לו לעולם הבא. ואלו הן: כבוד אב ואם, וגמילות חסדים, והשכמת בית המדרש שחרית וערבית, והכנסת אורחים, וביקור חולים, והכנסת כלה, ולווית המת, ועיון ותפילה, והבאת שלום בין אדם לחברו, ותלמוד תורה כנגד כולם.” מתוך ברכות השחר בתפילת שחרית.

מתוך הספר: "ותלמוד תורה נגד כולם", אודי שפיגל, 2012.
מתוך הספר: “ותלמוד תורה נגד כולם”, אודי שפיגל, 2012.

בזמן האחרון התפרסם ספרו של ד”ר אודי שפיגל, “ותלמוד תורה כנגד כולם“, הסוקר את מערכת החינוך החרדית לבנים לעומקה. אני מאד ממליץ לקרוא את הספר כולו, בקישור לעיל. שפיגל מסתמך על ביקורים ביותר מ- 25 מוסדות חינוכיים חרדיים בירושלים, ראיונות של עשרות אנשי-חינוך חרדיים מזרמים שונים, איסוף חומר מהעיתונים ומהציבור החרדי בכללותו, ועל מחקרים קודמים שנערכו בנושא. ברשומה זו אביא תקציר של הספר ושל הנקודות החשובות בו, לטובת הקוראים בבלוג. הרשומה לא נועדה לצאת כנגד החרדים או בעדם (למרות שאני בטוח שרגשותיי לגבי חלק מהנושאים יבלטו מיד). היא רק מכוונת לפרט אודות מצב מערכת החינוך של המגזר יוצא-הדופן הזה בישראל.

זהו מגזר הולך וגדל. בשנת 2008, הגיע מספר התלמידים במגזר החרדי לכדי 24% מן התלמידים בגני החובה היהודיים, ל- 27% מהתלמידים בחינוך היסודי, ו- 20% מהתלמידים בחטיבה העליונה[1]. אלו אינם שיעורים מדויקים, והם נוטים להשתנות ממחקר למחקר עקב הקושי בהגדרת ‘מיהו חרדי’. ואף על פי כן, עובדה אחת ברורה: יש יותר ויותר מהם במערכת החינוך ככל שעובר הזמן, ורוב החילונים אינם יודעים כמעט דבר וחצי-דבר – מלבד ערימה של מיתוסים חיוביים, דעות קדומות שליליות וחצאי-אמיתויות – על מערכת החינוך החרדית. במילותיו של ד”ר אודי שפיגל – “לעתים נראה שאנו מכירים טוב יותר את מצב החינוך החרדי במזרח-אירופה לפני מאה ומאתיים שנה, מאשר את מצבו היום בישראל.”

זהו מצב החייב להשתנות, מכיוון שבדמוקרטיה חשוב שלאזרח יהיו כל הנתונים להם הוא זקוק כדי לקבל החלטות מושכלות ונבונות. בהתאם לכך, אנו חייבים להבין את מערכת החינוך החרדית.ברור לנו כי מערכת החינוך היא גורם קריטי בעיצוב השקפת העולם של הילד. במדינה הדמוקרטית והרב-תרבותית יש אמנם את הזכות למיעוטים לשמור על זהותם הנפרדת, אך בה באותה המידה יש לברר האם המדינה מחויבת – או אפילו מורשה – לממן מערכת חינוך שאינה מקנה לילדים כלים בסיסיים לחיים תקינים במדינה הדמוקרטית, כיכולת לעבוד בעולם המודרני ולכבד את הרב-תרבותיות שבה. נשאלת השאלה, לפיכך, מהם הערכים שמערכת החינוך החרדית מנסה לקדם, והאם הם עולים בקנה אחד עם טובת הילד וטובת המדינה.

ההיסטוריה של החינוך החרדי בישראל

חרדים בשוק ארבעת המינים בת"א, 2010. צילום: <a href="http://www.shutterstock.com/gallery-64452p1.html?cr=00&pl=edit-00">Arkady Mazor</a> / <a href="http://www.shutterstock.com/?cr=00&pl=edit-00">Shutterstock.com</a>
חרדים בשוק ארבעת המינים בת”א, 2010. צילום: Arkady Mazor / Shutterstock.com

כדי להכיר יותר טוב את מערכת החינוך החרדית, רצוי להתחיל מההתחלה – עם הקמת מדינת ישראל. באופן פרדוקסלי, דווקא הקמת המדינה גרמה לשבר עז בחינוך החרדי. צעירים רבים התרשמו מהצלחת הציונות ויצאו ‘לרעות בשדות זרים’ עם אלכוהול, בחורות וכל היתר. המחנכים החרדים משכו כתפיים באנחה והמשיכו ללמד את הילדים תורה, מצוות וגם מקצועות, מכיוון שהיה ברור שהילדים יצטרכו לעבוד לפרנסתם ברגע שיסיימו את בית-הספר. ומה עם הלימודים בישיבות ובכוללים, המוכרים לנו טוב כל-כך היום בחסות המדינה? לאלו זכו רק הילדים המוכשרים ביותר, שקיבלו מלגות ותרומות מנדבנים.

נשמע טוב? ובכן, תוך שנה התערער אותו מצב, ומדינת ישראל קיבלה החלטה לשמר את עצמאותה של מערכת החינוך החרדית. כלומר, חרדים המשיכו לקבל חינוך חרדי. בשנת 1950 התקבלה החלטה נוספת לפטור עשרים מוסדות חינוך – חרדיים, כמובן – מחוק חינוך חובה. יש שיאמרו שזה היה חטאה הראשון של המדינה: בכך שהסירה מעצמה אחריות לגורל הילדים בחינוך החרדי, היא הביאה למצב היום. ומצד שני, מי היה יכול לנחש כי הורים ומחנכים יחתרו בכל כוחם לשרש מילדיהם את היכולת לעבוד בעולם הסובב אותם? כך או כך, הפטור התרחב במהלך השנים והקיף מוסדות חרדיים נוספים, שגם החלו לקבל מימון ממשלתי בשנות השבעים.

ההישג השלישי של החרדים היה קבלת הפטור מגיוס. הוא אמנם ניתן רק למספר קטן יחסית של תלמידי ישיבות גבוהות, אבל אלו היוו את האידיאל עבור כל היתר – הסופרמנים שבחבורה. משם ואילך היה ברור: מי שלא מתגייס, חייב להיות עילוי.

מערכת החינוך החרדית המשיכה לגדול, במיוחד בזכות ילדי העולים משנות החמישים – גדילה שהגיעה עד כדי קפיצה של יותר מפי ארבעה בעשור הראשון לקום המדינה. אנשי החינוך החרדים החלו להנחיל את תפיסת עולמם הבדלנית והמתנזרת למספר רב של ילדים שהוריהם רשמו אותם לזרם חינוכי זה – עם או בלי לדעת בדיוק מה הוא כולל.

בשנות השמונים נכנסה ש”ס לפוליטיקה, והשיגה תקציבים. אוי, כמה תקציבים. מוסדות החינוך החרדיים לבלבו ופרחו ושגשגו, ביחד עם תקציבי הרווחה, החינוך והדתות שהוקצו לאוכלוסייה החרדית. בדרך זו, שנמשכה עד היום, “הפכה מערכת החינוך החרדית למערך מוסדות החינוך הגדול ביותר בירושלים”, וכיום יותר ממחצית מהתלמידים היהודיים בירושלים לומדים בחינוך החרדי, ורובם במוסדות מחמירים ובדלניים. כך לפי שפיגל.

מערכת החינוך החרדי בהווה

כיום, מערכת החינוך החרדית מגוונת וניחנת במוסדות רבים ושונים, אך נראה שהמחמירים מנצחים את כל היתר. המאפיין העיקרי המשותף לכל המוסדות הינו הפרדה מלאה בין בנים לבנות כבר מגיל צעיר. זוהי אינה תופעה מפתיעה. בחברה אשר נסמכת על תפקידים ברורים לגברים ולנשים, חשוב שתהיה הפרדה כבר בשלבים המוקדמים ביותר, וכך מקבלים הילדים חינוך רציני בתורה ובתלמוד, בעוד שהילדות עוברות את המסלול ‘המקוצר’. ההפרדה נשמרת גם מבחינת המורים: נשים מלמדות נשים, וגברים – גברים.

המערכת עצמה מתבססת על מאות מוסדות חינוך עצמאיים בעלי מספר תלמידים קטן (בין מאה למאתיים תלמידים לכל מוסד, לפי שפיגל). חלקם פועלים במבנים ראויים, אך אחרים נמצאים בקרוואנים ובבתי מגורים. בכל מקרה, יום הלימודים מתחיל בבוקר ומסתיים רק אחר-הצהריים או בערב. חופשות? כמעט אין. כשהלמידה היא דרך חיים, אין מקום לחופשות. יש לחילונים מה ללמוד מזה.

אם היינו צריכים לסכם את מערכת החינוך החרדית במשפט אחד, הרי ששפיגל הצליח היטב: “חינוך הבנים הוא בראש ובראשונה חובה ומצווה דתית… הוא הכלי המרכזי לשימור המורשת והמסורת של כל קהילה חרדית.” מערכת החינוך החרדית מכניסה את הילד לחברה החרדית, ודרכה נקבע מעמדו ומעמד משפחתו. כל ילד בפני עצמו אחראי על שימור החברה החרדית ועל מעמדה החברתי של משפחתו. משפחתו של ילד הנושר מבית-הספר סופגת מכה אנושה מבחינת מעמדה החברתי בקהילה, שיכולה להשפיע קשות על שידוכיהם של האחים והאחיות. כן כן, הרכילות ומשחק המעמדות רווחים גם בחברה החרדית.

למרות זאת, יש לנו החילונים יש מה ללמוד גם כאן מהחרדים. כאשר אני מרצה מול כיתות בבתי-ספר, אני משתדל להנחיל לילדים את תחושת השליחות: את האחריות שיש עליהם כבני-אדם, לכל יתר בני-האדם; את הזכות הגדולה שנפלה בחלקם לקדם את הרווחה אנושית, להלחם במחלות ולנצח. וכאשר אני רואה את עיניהם ניצתות, אני יודע שהצלחתי – הם ימשיכו ללמוד ולהתאמץ בכוחות עצמם, ולא בגלל שאני דוחף אותם מאחורה כל הזמן. הם קיבלו מטרה. מהות. זהו דבר שבתי-ספר חרדיים מצליחים להנחיל היטב לתלמידיהם, והחילוניים צריכים עוד להשתפר בו.

החינוך החרדי במספרים

לפי נתוני העיריה, כפי שהם מוצגים בספרו של שפיגל, שהו ב- 2008 יותר מ- 86,000 תלמידים ותלמידות במערכת החינוך החרדית. זוהי עלייה של יותר משלושים אחוזים לעומת מספר התלמידים באותה מערכת ב- 1998. מערכת החינוך הממלכתי לא זכתה לעדנה דומה באותו פרק זמן, כפי שניתן לראות בגרף (מופיע בספרו של שפיגל, שלקח את הגרף מטרויאן, 2007). בכל שנה בעשור האחרון, קטן מספר התלמידים בחינוך הממלכתי ב- 3% בממוצע, ובממלכתי-דתי ב- 1.77% בממוצע. מערכת החינוך החרדי, לעומתם, גדלה בממוצע בכל שנה ב- 3.19% !

למה מערכת החינוך גדלה במהירות שכזו? דוגמה לתשובה מגיעה מסיפורם של שני אנשים שונים, כל אחד מהם גדול בדרכו, שנפטרו בשנה האחרונה, כששניהם בני 102. האחד הוא בן ציון נתניהו, אביו של בנימין נתניהו, שהותיר מאחוריו עשרה צאצאים סך-הכל. השני הוא הרב שלום אלישיב, שהותיר מאחוריו 1,400 צאצאים. תפוקה זו מעידה על קצב הגידול המהיר של האוכלוסייה החרדית, ובהתאם גם מביאה לגידול מערכת החינוך החרדית. הסבר אחר הוא שמוסדות לא-מוכרים הפכו להיות מוכרים לפי החוק, וכך נוספו תלמידים חדשים לבסיס הנתונים של משרד החינוך.

תהליך החינוך

תהליך החינוך מתחיל כבר מינקות. האמהות – שלעתים קרובות הן היחידות העובדות בעבודה ממשית – עוזבות את הבית בבוקר, וחוזרות בשעות הצהריים. בזמן זה, התינוקות זוכים לטיפול ממטפלות (שכירות או מתנדבות כמו הסבתא/דודה) או במשפחתונים. מכיוון שנשים בנות ארבעים מעורבות לעתים קרובות בגידול ילדים ונכדים באותה העת, ומכיוון שהילדות הבוגרות יותר מצופות לטפל בעצמן באחיהן הקטנים, אין חוסר במטפלות בחברה החרדית. מפאת קוצר הזמן, גודל המשפחה ועומס העבודה, אמהות חרדיות רבות מחנכות את הילד מגיל צעיר למשמעת עצמית ונמנעות מפינוק יתר.

בגיל 3-4 נכנס הילד לגן הילדים, ושעת סיום הלימודים בגן מתואמת עם השעות בכולל בו לומד האב, כך שהוא יכול לאסוף את ילדיו. בגיל 5-6 הילדים נכנסים לבית-הספר, ויום הלימודים מתחיל להתארך עד השעה שש בערב. החל מהתיכון, הילד שוהה בבית-הספר במשך רוב היום ואפילו בחלק מהשבתות, ולעתים עובר לגור בפנימייה כחלק מהלימודים.

מכל אלו ברורה האינטנסיביות של החינוך החרדי. מערכת כזו, בה מתעצב הילד מבלי שיינתן לו כמעט זמן פנאי לעצמו, הינה בעלת השפעה קריטית על נפשו ואמונתו. נשאלת השאלה, לפיכך: מה בכלל מלמדים שם, בחינוך החרדי?

התכנים וסדר היום

מוסדות החינוך החרדיים מתפלגים לאורך קשת רחבה בשמרנותם. בקוטב השמרני יותר אפשר למצוא את מוסדות העדה החרדית בעיקר, שסולדים מהמדינה ואינם מזדהים עמה – ובהתאם גם אינם מקבלים תקציבים מהמדינה… או פיקוח חיצוני. לפי ההערכות לומדים במערכת זו 15-20 אלף תלמידים. למעשה, בחלק גדול מהם השפה הרשמית הינה יידיש.

בקוטב המודרני יותר נמצאים מוסדות חב”ד, מוסדות תורניים, מערכת החינוך התורני של ש”ס ועוד. הם נועדו בעיקר לקרב את הילדים המסורתיים לחיק הדת בכלל ולהטמיעם בחברה החרדית בפרט. זוהי החלוקה הכללית, אבל אולי מן הראוי שנתחיל מוקדם יותר: בבית עצמו.

החינוך מתחיל עוד בבית, במשפחתונים ובמעונות, בהם מוקנים יסודות המצוות לילדים. בגיל שלוש גוזזים לפעוט את שערות ראשו לראשונה, והוא נכנס בדרך-כלל לגן הילדים לבנים, המכונה לעתים גם ‘חדר’. מכיוון שמשרד החינוך כמעט ואינו מטיל דרישות על הגנים מבחינת תוכני הלימוד, רוב הגנים שייכים לחינוך המוכר ומקבלים תקצוב. זוהי עובדה שניתן לראותה כבעייתית, מכיוון שכבר בגנים זוכים הילדים לחינוך המעצב את אופיים, ובגנים רבים יש גם ‘ראבע’ – מורה גבר, המשקף את מידת החרדיות של הגן.

מגיל הגן ועד כיתה ח’, עוברים הילדים לתלמודי התורה – לב מערכת החינוך החרדית. הם ילמדו שם בכיתות המונות 15-30 תלמידים – כן, כן, קראתם נכון, לא 40 תלמידים כפי שקורה בבתי-הספר הממלכתיים – עם מורה מחנך המכונה ‘מלמד’ שילמד חלק גדול ממקצועות הקודש. בשעות הבוקר ואחה”צ, כשהתלמידים בשיא הריכוז, הם יזכו ללימודי הקודש. בשעות הצהריים או בסוף היום, כשהם רדומים ועייפים, הם יקבלו שעה או שעתיים של לימודי חול כמו עברית וחשבון. כמו שאומרים תמיד, אלוהים נמצא בפרטים הקטנים. ודי ברור שהחרדים יודעים לשחק היטב עם שלהם.

בסביבות גיל בר-המצווה עוברים התלמידים לישיבות הקטנות, שהן בית-הספר התיכון של החרדים, ובהן הבנים זוכים להתמקדות מוחלטת בלימודי הקודש, ובמיוחד בגמרא. לימודי חול? אין על מה לדבר בכלל. גם כאן, בכל כתה לומדים 15-30 תלמידים. יום הלימודים נפתח בשבע בבוקר בתפילת שחרית משותפת ובארוחת בוקר. לומדים גמרא בעיון מעמיק עם מורה, ולאחריו עורכים לימוד עצמאי ומעמיקים בחומר בקבוצות לימוד. זוהי שיטת לימוד עצמי שהצלחתה הודגמה גם בלימודים עם מחשב – כאשר שמים קבוצות של ילדים מול מחשב עם אינטרנט ומבקשים מהם למצוא תשובה לשאלה, הם מגיעים להצלחות מפתיעות… גם אם אינם יודעים כלל אנגלית! מה פלא, לפיכך, שחיפוש בגמרא מניב הצלחות דומות? גם כאן, ראוי לחינוך החילוני שישאל מוטיבים מסוימים מן החרדי.

שעות הצהריים מוקדשות להפסקה – תפילה, ארוחה וזמן חופשי. אחריו נערכים מספר שיעורים נוספים, המסתיימים בתפילת ערבית וארוחת ערב. בסביבות שמונה בערב מכינים התלמידים את חומר הלימודים למחר, ורק אז עוזבים לבתיהם או מתפנים לחדריהם בפנימייה.

סדר יום זה נמשך כמעט כל השבוע, כאשר ימי שישי ולעתים חמישי מוקדשים לבחינות ולשינון החומר. הלימודים נמשכים לעתים גם בשבת, אך בצורה מוסדרת פחות.

ניתן לראות את הלו”ז באחת הישיבות הליטאיות המובחרות, כפי שהוא מוצג בספרו של שפיגל –

סדר יום של תלמיד בישיבה תיכונית. מתוך הספר: "ותלמוד תורה נגד כולם", אודי שפיגל, 2012.
סדר יום של תלמיד בישיבה תיכונית. מתוך הספר: “ותלמוד תורה נגד כולם”, אודי שפיגל, 2012.

באשר לתכנים, הבנים מתחילים ללמוד לקרוא עוד בגן הילדים. עד כיתה ג’ הם יעמיקו את כישורי הכתיבה והקריאה שלהם, עם קצת חשבון על הדרך, אך הכל בדגש על לימודי הקודש. מכיתה ג’ ואילך הילדים מתחילים ללמוד את הגמרא, ומשמעות הדבר שעליהם לרכוש שפה נוספת – ארמית – שחלפה כבר מזמן מן העולם ומופיעה רק בספרי הדת העתיקים. הלימודים הולכים ועולים בקושי ובאינטנסיביות, אך לימודי החול נותרים ברמה בסיסית ומופיעים בדרך-כלל בסוף יום הלימודים.

לימודי החול

לימודי החול הינם, באופן פשוט למדי, כל המקצועות שאינם כרוכים בלימוד התורה בכתב (התנ”ך) או בעל-פה (התלמוד על כל נגזרותיו). אלו כוללים חשבון ועברית, ובמקרים הטובים יותר גם היסטוריה, גיאוגרפיה וטבע במינונים נמוכים. השפה האנגלית כמעט ואינה נלמדת בתלמודי התורה שבירושלים. גם במקצועות החול הנלמדים, הרמה אינה גבוהה, והתלמידים מקבלים אך ורק חומר אשר אינו יכול לאיים על אמונתם. שפיגל אף מתאר כי “למדתי מפי מנהלים כי המדע הוא סוג של ‘ספקולציה’ שטיבה נתון בספק, מול המוחלטות של התורה ואמיתותה”. בהתאם לקו מחשבה זה, לימודי החול מתפוגגים מתכנית הלימודים בכיתה ו’ או ז’, ולימודי הקודש תופסים את מקומם.

כל מוסד מחליט על מספר ‘שעות החול’ בתכנית הלימודים שלו, לפי התקציב שמעניקה הממשלה ובכפוף לתכנית ליבה. חלק מהמוסדות (‘החינוך המוכר שאינו רשמי’) מקיימים 75% – 100% מתכנית הליבה. מוסדות הפטור מקיימים רק 50% מלימודי הליבה. עם זאת, שפיגל מציין כי אין הבדלים גדולים בשטח בין רמות לימודי החול בשני סוגי המוסדות הללו. הילדים אינם מודאגים מכך שאינם מקבלים שעות לימודי חול רבות. רק 15 שנים לאחר מכן, כאשר חלקם יחזרו לספסל הלימודים כדי לנסות לקבל תעודת בגרות ולהתקבל למכללה, הם מבינים את הנזק שנגרם להם.

המודל התחרותי

חשוב להבין שלא כל הישיבות הקטנות דומות אחת לשנייה, וקיימים גם מוסדות אשכנזיים וספרדים חלשים יותר, המכונים לעתים ‘חינוך תורני’ בזלזול ובהעוויית פנים. למוסדות אלו מגיעים התלמידים החלשים, האלימים, או החוזרים בתשובה. בישיבות אלו לומדים פחות לימודי קודש ומתרכזים יותר במשימה אחת פשוטה: להשאיר את התלמידים בחברה החרדית.

המוסדות מתחרים ביניהם על השגת תרומות מגורמים פרטיים וממסדיים. מבחינה זו, מצייתים המוסדות לעקרונות השוק הפתוח המעודדים מצוינות, ומתחרים בין היתר גם על השגת המחנכים הנחשבים ביותר. ההורים והציבור החרדי פוקחים עין מתמדת על המוסדות, ומוסד שירכוש לעצמו שם רע, יפסיד חיש-מהר את תלמידיו המחוננים על התקציבים שהם מביאים מהוריהם העשירים. והתלמידים החלשים? הם ילכו לכל מקום שיקבל אותם.

מודל זה מביא לכך שהמוסדות מרשים לעצמם לדרוש שפע של דרישות שאינן קשורות בהכרח לחומר הלימודי. המוניטין של האב (עובד?) והאם (עובדת? נוסעת ברכב, חלילה?), הקלות דתיות בבית, החזקת פלאפון שאינו כשר, אחים או אחיות שחזרו בשאלה ועוד – כל אלו יכולים לפסול את קבלת התלמיד למוסד חינוך מכובד. ולעומת זאת, ילד שהוא נצר למשפחת רבנים מכובדת, עשוי לקבל הנחה בגובה שכר הלימוד וכניסה אוטומטית ללא סייגים.

המורים ומעמדם

קיימת הערכה עצומה למקצוע ההוראה בחברה החרדית, גם מכיוון שהמורה מממש את אחת המצוות החשובות ביותר – להנחיל תורה ומצוות לילד – וגם משום שמדובר בעבודה ששכרה החומרי לצידה. וכפי שכותב שפיגל, “לגבי רבים מבוגרי הישיבות, מדובר באחת העבודות היחידות שהם מוכשרים לעשות”.

מכל אלו ברור שמעמד המורים בחברה החרדית גבוה בהרבה ממעמדם בחברה החילונית. הכבוד למורה מושרש היטב, והתלמידים נוהגים לקום מכסאותיהם עת שהוא נכנס לכיתה. ברור גם מדוע כוללת מערכת החינוך החרדית אלפי מורים מסורים המקדישים עצמם לתפקיד. למרבה הצער, חלק גדול מהם לא למדו מעולם חינוך או הוראה באופן פורמאלי. בהתאם לחוסר הרשמיות, המורים מועסקים ללא אפשרות לקביעות וללא זכויות ברורות. מורי קבלן, בעצם. עד כמה הדבר נורא? לא ברור, במיוחד מכיוון שהתחרות הבלתי-פוסקת בין בתי-הספר גורמת לכך שמורים טובים יקבלו הצעות לשכר גבוה יחסית ולתנאים טובים יותר. כמה גבוה השכר? לפי עדויות, מורה טוב יכול להשתכר בין עשרת-אלפים ₪ ל- 15,000 ₪ נטו, כאשר חלק גדול מהכסף מגיע מתחת לאף של מס הכנסה וביטוח לאומי. בשחור, בקיצור.

חוסר הפיקוח והפורמליות פוגעים יותר מכל בלימודי החול – חשבון, גיאוגרפיה וכדומה. מעטים הם המקרים בהם מורי החול ניחנים בידע אמיתי ורציני בתחום. בדרך-כלל המידע שהם מספקים לתלמידים מגיע, אוי לאוזניים שכך שומעות, מזיכרונותיהם העמומים מן התקופה בה גדלו כתלמידים בבתי-ספר חילוניים או דתיים-לאומיים (מכיוון שלעתים מדובר במורים שחזרו בתשובה, או הקצינו בעמדותיהם הדתיות). במקרים הטובים יותר, הם מקבלים את הידע מספרים. בהתאם לכך, בדרך-כלל אין מבחנים רציניים בלימודי החול, ואין הקפדה על הציונים ורישומם, במיוחד במוסדות החינוך לבנים.

משמעת עצמית

מי שיגיע למוסדות הגבוהים עשוי להזדעזע מהרעש הרב האופף את הכיתות, ולראות בכך תופעה של חוסר-כבוד למורה. אין רחוק מכך. למעשה, התלמידים לומדים ב- ‘חברותות’ בשיעורים רבים, כלומר בזוגות. בני הזוג קוראים ביחד את החומר ומתדיינים אודותיו בקול רם ובכוונה מרובה. כך הם מגיעים להבנה עמוקה יותר בידע הנרכש, מפתחים את כישורי הלוגיקה והווכחנות שלהם, ובמידה מסוימת – מקלים על המורה שאינו מחויב לדבר בעצמו בזמן זה.

האווירה הפרועה-כמעט של החברותות אינה ממשיכה מעבר לשיעור המיועד לכך. המורים אחראים גם על המשמעת, ובמקרים הקיצוניים ביותר יש להם אף רשות לעקוב אחר התלמידים מחוץ לשעות הלימודים. הגדרת המשמעת עצמה משתנה מישיבה לישיבה. במוסדות הרציניים יותר, תלמיד אשר יוצא לשחק כדורגל בשעותיו החופשיות עשוי למצוא עצמו מורחק מהישיבה. אלו, כמובן, המקרים הקיצוניים ביותר. הענישה על עברות קלות יותר יכולה להסתכם בפתק להורים, או בשליחת הילד הביתה. היא יכולה גם להגיע לכדי ענישה פסיכולוגית – ושפיגל מספר על בוגר של אחד מתלמודי התורה אשר ציווה על תלמידים סוררים ללכת על ארבע מול כל שאר התלמידים. נטען כי תופעות אלו מצטמצמות בעשור האחרון. גם הענישה הפיזית ממש – המלמד עם הסרגל הגדול – הולכת ומתמעטת.

אליה וקוץ בה

עד עכשיו, שמענו דברים טובים רבים על החינוך החרדי. התלמידים חדורים בתחושת שליחות לשקידה על התורה ולרימום מעמד משפחתם. הם זוכים ללימודים מבוקר ועד לילה, כמעט ללא הפסקה או חופשים. האם לא היינו רוצים שמערכת החינוך שלנו תלמד מהם?

ובכן, אולי לא.

ראשית, מערכת החינוך החרדית על השאיפה שלה למצוינות, גורמת לרבים להישבר, להישאר מאחור ובסופו של דבר – לנשור ממוסדות החינוך. בשנת 2008 נודע כי כמחצית מהתלמידים הנושרים במגזר היהודי למדו בחינוך החרדי, ורובם בנים בתקופת חטיבת הביניים והתיכון. לא ברור עד כמה ניתן להסתמך על רמת הדיוק של נתונים אלו עקב הקושי לקבל פרטים מהמגזר החרדי, אך ברור לכולם – כולל לחרדים – כי קיימת רמת נשירה גבוהה בחינוך החרדי.

מה קורה לילדים שנושרים? חלקם משוטטים ברחובות ועוברים לחיי פשע. אלו ה- ‘שבבניקים’ הידועים לשמצה. אחרים מתרחקים מהדת או אפילו – ר”ל – מתחילים לעבוד.

לפי שפיגל, קיימת תופעה קשה במיוחד של ‘נשירה סמויה’. תלמידים רבים נשארים רשומים במוסדות חינוך מבלי שילמדו דבר, או אפילו יגיעו לשיעורים. לטענתו, “ישנם מקרים לא מעטים של תלמידים שאינם יודעים קרוא וכתוב גם בגילאים מתקדמים”. למה אנחנו לא שומעים על זה מהחרדים בדרך-כלל? כי החברה החרדית מתעלמת מהתופעות הללו במטרה לשמר את ‘סיפור ההצלחה’ האידיאלי שלה, ולא לתת גושפנקה לתופעת הנשירות. בהתאם לכך, ישיבות רבות אינן מוחקות מהרישומים ילדים שנשרו – גם כדי לשמור על התקציב מהרשויות, אך גם במטרה לספק לילד שסרח מקום אליו יוכל לחזור.

קשה לשים את האצבע על נקודה אחת שגורמת לרמות הנשירה הגבוהות במערכת החינוך החרדית לבנים. מדובר במספר רב של גורמים: חוסר הפיקוח מצד הרשויות, לחץ קשה בלימודים, מערכת חינוך מפוצלת בה כל מוסד קיים לגופו, וחוסר מקצועיות מצד המורים בהתמודדות עם קשיי התלמידים.

על כל אלו מצטרפת השאלה מה קורה בכלל עם לימודי החול. אלו הלימודים אשר מכינים את הילדים לעבודה יצרנית ולהגשמה עצמית בהמשך חייהם. היא זו המאפשרת להם להיטמע ולהשתלב בחברה הישראלית מבלי להסתמך על קיבוץ נדבות משאר הציבור. משרד החינוך טוען כי רמת הלימוד במקצועות החול הינה סבירה במוסדות-חינוך רבים, אך מתקשה לספק נתונים. כאשר בחן שפיגל את הנתונים הספציפיים על תוצאות בחינות המיצ”ב של 2008 בארבעה בתי-ספר חרדיים ספרדיים לבנים בירושלים, הסתבר כי ציוניהם היו נמוכים בקביעות מאלו של התלמידים בבתי-ספר דוברי עברית אחרים. בהבעה בכתב, למשל, היה הממוצע נמוך יותר מ- 50, בעוד שהממוצע הארצי בבתי-ספר דוברי עברית היה 68. במתמטיקה עמד הממוצע החרדי על 45, לעומת ממוצע ארצי-יהודי של 64. בקיצור נמרץ, המשמעות היא שאותם בתי-ספר נכשלו בכל מקצוע חול אפשרי. ולאף אחד לא היה אכפת.

על כל אלו, יש לזכור כי החינוך החרדי מפיק מספר גדול של בוגרים בעלי יכולות ומיומנויות למידה עילאיות. מי שמצליח לעבור את הישיבות הקטנות על סדר היום הקפדני שלהן, ניחן בדרך-כלל גם במשמעת עצמית גבוהה. ואף על פי כן, את רובם לא היינו מכנים ‘מבריקים’. לא ניתן עוד למצוא בזמננו ‘גדולי דור’ אמיתיים. אולי הסיבה לכך היא, כדברי שפיגל, החשד שהתלמידים המבריקים ביותר מגיעים למסקנות המאיימות על המחנכים, ולפיכך אינם מתקבלים לישיבות הטובות. המצוינות והיצירתיות שלהם מתקהות בישיבות נחותות יותר, ו- “כך אולי נמנע מן המערכת לגדל בעשורים האחרונים תלמידים בעלי חשיבה מקורית וגדלות-רוח, למרות שמספר התלמידים הולך ורב.”

נקודה זו תקפה למערכת החינוך החרדית כולה. הבוגרים, כמעט כולם, חכמים, אינטליגנטים וסקרנים, אבל אינם פורצים את הגבולות. הם אינם ניחנים בכישורים שמאפשרים להם לעזוב את הקהילה החרדית, או להטיל ספק במה שלמדו. וכך ממשיכה החברה החרדית לגדול ואף לשגשג, על חשבון חופש הבחירה של ילדיה. ואם הדברים ימשיכו במתכונת הנוכחית, בה החרדים אינם לומדים אזרחות או את יסודות הדמוקרטיה, הרי שבסופו של דבר היא תגדל על חשבון חופש הבחירה של ילדינו.

76 תגובות

  1. ועדיין אין ולו עדות אחת לתקופת התורה. זה ממש מביך לראות אנשים שמתחבאים מאחורי פסבדיון, שטוענים שהם מכירים את התורה והתנ”ך אבל לא מבינים שדוד המלך לא היה בתורה. הנה, לטובת אותם בורים, טרחתי והבאתי את הסיכום כל דוד המלך מויקיפדיה. יש לשים לב שהוא מופיע לראשונה בספר שמואל. שמואל הוא ספר מהאוסף הנקרא “נביאים” ֿ. אוסף זה הוא האוסף השני שמגיע מידשאחרי התורה ומספק את ה- “נ” בתנ”ך. ה- “ת” היא של התורה, שלה כאמור, אין ולו עדות ארכיאולוגית אחת.
    http://he.wikipedia.org/wiki/דוד

    ואגב, מתוך הערך אין עדות לדוד, וכמה משונה (וחבל) הדבר, שכן יש לנו עדויות ישירות לאינספור מלכים וקיסרים ששלטו בעולם, לפני תקופתו המשוערת, במהלך תקופתו המשוערת ואחרי תקופתו המשוערת. דווקא לדוד, אין. חבל. מתוך הערך עולה, שהארכיאולוגים חלוקים באשר לממצאים שכן קיימים. אבל העיקר שיש כאלו שחושבים שדוד נמצא בתורה. מביך כבר אמרנו?

    נמשיך, לכל המצטטים מהגמרא לגבי הדיוק במיספור הכוכבים בייקום, המבוכה רבה:
    1. מהציטוט שהובא כאן, יש 12 מזלות? (אכן מדעי) יש 108 גלקסיות?? ולכל אחת מהן 1101 כוכבים??? ואנשים מתגאים בזה כעדות למשהו????
    2. מישהו כאן לא מבין את ההבדל האדיר בין 18^10 לבין 22^10 והנה, שוב עדות לבעייתיות של מערכת החינוך שלנו. אכן, מצבה ומצבנו עגום.
    3 הציטוט שהובא כאן מתייחס לכוכבי לכת או לכוכבים במשמעות הנוכחית שלהם, כלומר לשמשות? מאחר והציטוט כל כך נתון לפרשנות הרי שהכל הולך. איזה כיף. אכן, ככה בונים חומה.
    4. האם הגמרא מודעת שבאתר הידען קיימת כתבה על ריבוי עולמות ואם התיאוריות נכונות, כמות הכוכבים היא אינסופית ממש (אינסוף גדול, אם אינני טועה)

    והנה הבעייתיות האמיתית: מעולם לא שמעתי על היהודים כאסטרונומים גדולים. שמעתי על היוונים, על המצרים, על בני המאיה אבל מעולם לא שמעתי עלינו כבעלי תגליות אסטרונומיות משמעותיות. אבל, מאחר ואינני היסטוריון של המדע, אולי אני טועה ולכן נניח שאני טועה. מכאן, שחז”ל או מי שזה לא היה, שיער מספר כוכבים (ונניח שמדובר על שמשות למרות שאין שום עדות לכך) בדיוק גדול בהרבה מהיוונים/הרומאים/הנוצרים ושות’ שהיו אסטרונומים דגולים. אותם יוונים הסתמכו על ראיות שהיו ידועות (צפיה מייגעת וארוכה במשך שנות דור בכוכבים) לכן ונשאלת השאלה, על מה חז”ל הסתמכו? לא סביר שהם התייחסו לראיות או תיאוריות פיזיקליות כלשהן כי לא היו ראיות כלשהן או תיאוריות כלשהן בתקופה ההיא, שתומכות בתיאור בעל הדיוק עם השגיאה האינסופית שהובא כאן. יש לזכור שהגמרא היא התורה שבע”פ (שהפכה לתורה שבכתב) ושחז”ל לא היו מדענים אלא פרשני המקרא ולכן, חז”ל הסתמכו על התורה שבע”פ. התורה שבע”פ היא חלק בלתי נפרד מהתורה ומהווה גם היא דברי אלוהים חיים. מכאן, שדברי אלוהים חיים הוא טעות. טעות גמורה ומוחלטת. קשקוש, לא פחות מזה ולכן המבוכה היא רבה לראות אנשים בוגרים מתגאים בטעות מוחלטת של הגמרא, בתיאור הפיזיקלי של העולם.

  2. לשמוליק ,(המגיב היטב לשעבר…)

    יש את התגליות של אברהם ביראם ב 1994
    התגלתה כתובת מדהימה מהמאה ה-9 לפנה״ס, מתייחסת לבית דוד, ולמלך ישראל. זו הפעם הראשונה ששמו של דוד מופיע בכתובת עתיקה כלשהי מחוץ למקרא. עצם העובדה שהכתובת מתייחסת לא סתם לדוד, אלא לבית דוד, השושלת של מלך ישראל הגדול מכולם, היא מופלאה עוד יותר… יתכן שזוהי ההתייחסות הקדומה ביותר (מחוץ למקרא) לפרטי נוספים תקרא על התגליות הארכיאולוגיות של אברהם ביראם

    יש את התגלית של פרופ’ יוסי גרפינקל וסער גנור מרשות העתיקות לאחרונה ,
    נחשפו עדויות מסעירות באזור עמק האלה אודות הפולחן הקדום של עם ישראל
    בתקופת דוד המלך. הממצאים גם שופכים אור חדש על פעילויות הבנייה של ארמון ומקדש שלמה המלך בירושלים ,מציין פרופ’ גרפינקל :
    “‘הארונות שנמצאו, אחד עשוי חרס והשני מאבן, זהים לחפץ שכונה במקרא בתקופת דוד המלך ‘ארון אלוהים”’, מציין פרופ’ גרפינקל ומוסיף: ”אלה מתקנים בהם שמרו את סמל האל, בדומה לארונות הקודש המשמשים בבתי הכנסת לשמירת ספרי תורה”.

    מלבד זאת לא נמצאה עדיין תעודת זהות כחולה של דוד המלך

    תעוד זהות של דוד המלך עדיין לא נמצאה

  3. ההכרות שלי עם היהדות היא כי גדלתי כמסורתי ואפילו למדתי במערכת החינוך הממלכתית-דתית עד כיתה ו’, ואפילו קיבלתי 100 בדינים.
    אם אתה רוצה לדעת בדיוק מה שווים פלפולי התלמוד, עיין באתר “דעת אמת”.

  4. אבי עצוב לי, לא ציפיתי ממך לכאלה טיעונים. חשבתי שאתה אדם שעוסק במדע, ולכן אתה מנסה להיות עם ראש פתוח ויצירתי, ולא למחזר משפטים לא ברורים כמו “לימוד התלמוד תורם רק לדבר אחד – לשגשוג הכלכלי של הישיבות שמקבלות כסף מהמדינה פר תלמיד”, אני בטוח שזו היתה פליטת פה לא מדוייקת מבחינתך.
    בעיני זה מראה על כך שההיכרות שלך עם היהדות, היא במקרה הטוב דרך כתבות בעיתונים, ובמקרה הרע היא דרך קורסים אקדמיים. הלוואי ואני טועה.
    רוב הרעיונות המוסריים והתרבותיים השליטים היום בעולם המפותח מקורם ביהדות – שזה התלמוד או בנצרות(שמקורה ביהדות כמובן)
    עצוב לי כי נראה שאתה אדם רציני שכואב לו על המדינה, כמו לכולנו, וחבל שאתה לא מספיק מכיר.

    אתן דוגמא להבנה בסיסית ומינימלית במושגים יהודיים.
    לכל בחור ישיבה מתחיל ברור שכוונת המשפט “הכל נמצא בתורה” לא אומר שיש שם נוסחאות בפיזיקה קוונטית. כמו שאמרת כי פשוט אין שם.

    הכוונה היא שעם ישראל מבטא גם ע”י חייו בהיסטוריה וגם ע”י התורה משהו שהוא השורש של כל היקום וכל החיים, שהוא זה שהולך ומתפתח כל הזמן עד למאה ה21 וגם ילך ויתפתח במאות הבאות.

    (זה טיעון שנשמע הזוי, וכאן לא המקום להסביר על מה הוא מתבסס ואיך הגיעו אליו, גם אני לא מבין אותו על בוריו אבל זה הכיוון. נכון שזה לא טיעון שאפשר להוכיח אותו באופן מתמטי אבל גם תסביך אדיפוס של פרויד לא ניתן להוכחה מתמטית, ולא לא אומר שהוא לא קיים ובועט)

    זו אחת המשמעויות של המשפט “הכל נמצא בתורה” שכל מי שקצת רגיל לטרימינולוגיה יהודית ותלמודית מבין אותה.
    אך לצערי יש הרבה שאין להם אוריינטציה בסיסית בטרימינולוגיה יהודית, וחוסר יכולת הפשטה. וזה אגב, תוצר ישיר של מערכת החינוך החילונית שאתה כ”כ מתפאר בה.

    אין מה לעשות, התלמוד מבטא את היהדות במידה רבה. אגב, התרבות התלמודית הזו “שלא תורמת כלום” היא זו שכן המציאה את רוב ההמצאות של המאה ה21 ע”י 13 אחוז ממקבלי פרסי הנובל שהם יהודים, שבאו אחרי כמעט 2000 שנה של תרבות והרגלים “תלמודיים” .

    בהצלחה לכולנו!

  5. ערן, תודה שאתה מסכים איתי הרי כתבתי שלא נמצאו ממצאים מתקופת התורה.
    אגב, לא עברתי על כל הלינק ששלחת אבל האם נמצא ממצא לגבי דוד עצמו, משהו שמרמז על קיומו והאם הממצאים הללו מוסכמים על הזרם המרכזי של הארכאולוגיה?

  6. כן אבל בהעדר לימודי חול ברמה סבירה – בפרט מתמטיקה ואנגלית, הסיכויים שייצא עוד הרשקוביץ כזה נמוכים, כלומר אנחנו מפסידים אלפי הרשקוביצים בכל שנה.

  7. ^
    אני דווקא חושב אחרת. בלימודיי בטכניון הכרתי לא מעט דתיים ומתוכם רבים היו מצטיינים. אני סבור שאחוז המצטיינים מבין הסטודנטים הדתיים גבוה בהרבה מאחוז המצטיינים מבין הסטודנטים החילוניים. לא עשיתי שום מחקר על העניין, אבל נראה שלימודי התורה והמשמעת העצמית שרכשו תרמו ליכולות הלימודיות שלהם לא מעט.

    וכרגיל אחזור ואומר – אין שום בעיה בלהיות גם מדען וגם דתי. לראיה, שלל פרופסורים בכל האוניברסיטאות בארץ, החובשים כיפות ומקיימים אורח חיים דתי. שר המדע בממשלה הנוכחית, פרופ’ דניאל הרשקוביץ, לשעבר דיקן הפקולטה למתמטיקה בטכניון, הוא גם רב.

  8. זו לא עובדה זו תעמולה חרדית. אין בלימוד התלמוד שום דבר חיובי, בוודאי לא כשהוא בא על חשבון אנגלית ומתמטיקה. אם הכל כתוב בתלמוד איך זה שהיהודים לא המציאו את כל ההמצאות של המאה ה-21 במאה ה-12? הרי הכל כבר שם? או שרק פרטים לא חשובים כמו קשקוש נומרולוגי על מספר הכוכבים.
    לימוד התלמוד תורם רק לדבר אחרד – לשגשוג הכלכלי של הישיבות שמקבלות כסף מהמדינה פר תלמיד. את זה צריך להפסיק. אנחנו כבר מתקרבים בצעדי ענק למדינת הלכה נוסח אירן. מכיוון שגנבתם את ילדינו עם מפעלי ה’החזרה בתשובה’ שלכם, אין לנו מאגר אנושי אחר להמשך היצירה המדעית במדינת ישראל אלא הילדים שלכם ולכן עשו טובה תפסיקו להגן עליהם מפני עולם כלכלי טוב יותר כי אתם הוריסם גם אותם וגם את עתיד מדינת ישראל כולו.

  9. אבי שלום,

    בא נעשה קצת סדר בדברים ,כתבתי בסוגריים:
    גם שאם הוא נצרך בחכמה הזו לפרנסתו אז יש ללמדה , על מנת שכמובן לא יהיה נטל על החברה.
    מלבד זאת לא הגבתי בצורה שלילית למדע , אלא רק טענתי שחכמות העמים( לא הידע!) כלולות בתלמוד ,
    על אחת כמה וכמה יהיה קל יותר לממש את החכמה התלמודית בחכמת המדע ולא להפך , מנסיוני
    בפקולטות למדעים מדויקים פגשתי לא אחת תלמידי ישיבה מצטיינים שהמשיכו את מסורת ההצטינות גם שם
    וכולם טענו שמבחינה שכלית קל להם יותר בפקולטה מאשר בישיבה.
    אפשר להסכים עם זה ואפשר שלא להסכים ,אבל זו עובדה .

  10. תמכת בהחלטה של החרדים לא ללמד את חוכמת העמים, וזו קללה של המדע כי הדבר הזה יוצר קבוצה ענקית של בורים מרצון, לא סתם בורים בגלל שאין להם הזדמנות. והבורות הזו מתרגמת לזה שהם לא מסוגלים לתרום לחיי הכלכלה של המדינה ולהפך הופכים לנטל עליה.

  11. לאבי ,
    ההפרש הוא בין 22^10שהוא הקירוב הכי מדוייק למספר הכוכבים כיום לעומת 18^10 לפי הגמרא
    ההפרש בכלל לא משמעותי ביחס למספר הכללי של הכוכבים ביקום,
    לעומת ההערכה של עמי קדם שמדובר באלפים בודדים , זוהי בהחלט תגלית מדהימה ביחס לתקופה המדוברת.
    עם זאת לא זכור לי שקללתי את המדע , תוכל לצטט דוגמאות של קללות כאלו

  12. רבי נחמן, המספר שזרקת של הכוכבים אפילו לא מתקרב לאלפית האחוז מההערכה של הכוכבים וכנראה שמדובר גם בעוד כמה וכמה סדרי גודל. העיקר שאתה מקלל את המדע.

  13. לדוד ,
    מתוך הספר:הגאון החסיד מוילנא עמ’ ריז:

    “ספק אם דברים אלה יצאו מפי הגר”א, ואין להמנע מלהביע חשש שהדברים לא הובנו ע”י השומע כל צרכם… משכילי הימים ההם ניסו כנראה לייחס השקפות וכן דברים שלא אמרם ולא עלו על לבו” כמו כן הדברים לא נזכרו על ידי איש מן התלמידים ששיבחו את הגר”א וידיעותיו בכל החכמות”

    גדול תלמידי מרן הגר”א מוילנא מרן הגר”ח מוולוז’ין היה זה שיסד את אם כל הישיבות של מאות השנים האחרונות- ישיבת וולוז’ין. כמה זמן הוקדש בסדרי הלמוד ללימודי חול?- נכון, אפילו לא דקה אחת. ואדרבה מדוע נסגרה הישיבה שספקה לעם ישראל מאות מגדולי הדור בכל שנות קיומה? מפני שהשלטונות רצו להכניס בה לימודי חול! בסגירתה הורתה את הדרך לרבים כי למוד התורה אינו סובל שותפות עם למוד אחר כלשהו.

    אין בהלכות תלמוד תורה חיוב כלשהו ללמוד חוכמות אחרות מלבד חכמת התורה (אלא אם זה נצרך לאדם מסוים לצורך פרנסתו).
    מה שכן נכון הוא שבאמת חכמת המדעים כלולה בחכמת התורה וזו כנראה הכוונה .
    לגבי תחזית מספר הכוכבים זה בכל זאת מדהים :
    במבט מכדור הארץ, בעין רגילה, ניתן לזהות אלפי כוכבים בודדים . ואכן העמים הקדמונים סברו בטעות כי זהו בערך מספר כוכבי היקום (יש אומרים 6000 כוכבים) הפרוסים כמנורות לילה ב”תקרת” העולם השטוח, כהבנתם אז, שאנו חיים בו.
    ואילו חז”ל כבר לפני 1500 שנה, אמרו שמס’ הכוכבים הוא 1,064,340,000,000,000,000
    שזה מספר מאוד קרוב למציאות של ימנו .
    מדהים!

  14. לרבי. ככל הידוע לי רובם של הזוכים היהודיים בפרסי נובל, הצליחו להשיג את הפרס בזכות שקדנותם באוניברסיטה ולא בישיבה כלשהי בבני ברק.
    אם וכאשר בוגר ישיבה מבני ברק (או אפילו ירושלים) יזכה בפרס נובל בפיזיקה, תיכף ומייד ארשום לשם את ילדי….
    ובנימה רצינית יותר : כל המחקרים על התעצמות החברה החרדית יכולים להידמות לאלו הבודקים את עומק הבוץ, רוחב השלולית, וההשפעה על הצפרדעים, כאשר כל מה שיש לבצע, הוא סגירת הברז המזין את השלולית.

  15. ל”רבי”,
    ראה בויקיפדיה בערך הגאון מוילנא, מובא שם ציטוט של תלמידו בשמו:
    “כפי מה שיחסר לאדם ידיעות משארי החכמות – לעומת זה יחסר לו מאה ידות בחכמת התורה”.
    שם מצויין המקור.

    עוד משם:
    וכך סיפר על הגר”א רבי ישראל משקלוב:
    “כה אמר, כל החכמות נצרכים לתורתנו… וכלולים בה, וידעם כולם לתכליתם והזכירם: חכמת אלגעברע ומשולשים והנדסה וחכמת מוזיקא… וביאר איכות כל החכמות ואמר שהשיגם לתכליתם, רק חכמת הרפואה ידע חכמת הניתוח והשייך אליה, אך מעשה הסמים ומלאכתן למעשה רצה ללמדם מרופאי הזמן וגזר עליו אביו הצדיק שלא ילמדנה, כדי שלא יבטל מתורתו כשיצטרך ללכת להציל נפשות כשידע לגמרה. וכן חכמת הכישוף… וידעה, רק היה חסר לו מעשה העשבין וכל גמר מעשיה, מפני שהם ביד הגויים הכופרים לא היה יכול ללמוד גמר מעשיה מרוב מפנקותו”.
    – פאת השולחן, הקדמה, ד”ה ומצידה ביאור ארוך.

    וכן בספר קול התור לתלמידיו מבוארת באריכות חשיבות לימוד החכמות.

    &&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

    בגמרא שהבאת מצויין מספר עצום של כוכבים או גרמי שמים.
    אבל זה עדין רק מידע מועט מאוד ממה שמתרחש בחלל.
    הנה ציינת את המילה גלקסיה. בגלקסיות ניתן להבחין בטלסקופים, בלעדיהם אפילו הקרובות והגדולות שמבניהם נראות כענן קטנטן. ולא ניתן לראות שהם בנויות ממספר עצום של כוכבים. גם לא את צורותיהם המרהיבות והשונות.
    ומה בדבר ירחי כוכבי הלכת, כוכבי הלכת הרחוקים כמו אורנוס ונפטון. חורים שחורים, ענקים אדומים וכחולים, ננסים לבנים וחומים, ענני גז, טבעות שבתאי, קוואזרים, כוכבים כפולים, סופר נובות. מסלולי כוכבי השביט לא היו נהירים לשמואל, והיום הם נהירים, ועוד הרבה הרבה מידע מתמטי וחזותי שאינו מבואר לפרטיו בגמרא, וגם אינו צריך להיות מפורט.

  16. לדוד,
    אם באמת למדת מסכת ברכות אז אתה מכיר את הפסקה הבאה:
    ” שנים עשר מזלות בראתי בקרקע. ועל כל מזל ומזל בראתי לו שלושים חיל. ועל כל חיל וחיל בראתי לו שלושים לגיון. ועל כל לגיון ולגיון בראתי לו שלושים רהטון.
    ועל כל רהטון ורהטון בראתי לו שלושים קרטון. ועל כל קרטון וקרטון בראתי לו שלושים גסטרא ועל כל גסטרא וגסטרא תליתי בו שלוש מאות וששים וחמשה אלפי רבוא כוכבים, כנגד ימות החמה. וכולן לא בראתי אלא בשבילך.

    נאסוף עתה את הנתונים והממצאים. נגיע לסך של 108 גלקסיות. בכל אחת מהן 1011 כוכבים. הסך הכל נותן לנו סכום של 1019 כוכבים. מספר זה שווה 1019X0.94038 . הוא המספר העולה לנו מן הקטע תלמוד שציטטנו לעיל, בהפרש אחוזים בודדים בלבד. המספר האסטרונומי הזה ראוי בהחלט להערכה, אבל הקירבה בין שני המספרים האסטרונומיים, התלמודי והאסטרונומי הוא פשוט מדהים.
    וזה רק על קצה המזלג ,לכן אני משוכנע שלא למדת מסכת ברכות לעומק .

    לגבי הגאון מוילנא , אשמח אם תשלח לי צטוט שבו הוא טוען שחובה ללמוד

    לשמוליק ( לשעבר אחד שמגיב היטב…)
    אתה פשוט מכחיש מסורת יהודית סדרתי , פשוט לא יאומן על כל ההוכחות שאתה מקבל פה ואתה עדיין
    מתכחש , עד מתי?? הראו לך הוכחות ארכיאולוגיות לקיומו של דוד המלך ואתה בשלך רוצה שהוא יצא מקברו ויגיד לך שלום אני דוד המלך ואז תבקש ממנו תעודת זהות של משרד הפנים מקום המדינה .

  17. ל”רבי”,
    אתה טועה לגמרי, אני למדתי מסכת ברכות, אין שם כל כך הרבה מידע אסטרונומי.
    ודוקא ההיפך הוא הנכון, אמר הגאון מוילנא שחובה ללמוד את החכמות לאשורן, דוקא כדי להבין את חכמת התורה.

    לשמוליק,
    יש הרבה דברים בתנ”ך שנמצאו להם גם סימוכין ארכאולוגים.
    ראה למשל פה:
    http://www.kr8.co.il/BRPortal/br/P102.jsp?arc=331793

  18. ערן,
    הרבה יותר חמור מזה: לסיפורי התורה אין שמץ של ראיה ארכיאולוגית ואותנו מלמדים כאילו זו היסטוריה עובדתית

  19. הצעה ריאלית ומעניינת תהיה להפסיק את לימודי התנ”ך במדינת הישראל, או לחילופין לקצץ לפחות יחידה וחצי.
    שכן את הסיבות ליישוב הארץ ההיסטוריות, לומדים בהיסטוריה ובאזרחות, ורוב שיעורי תנ”ך עוסקים באגדות אלף לילה ולילה שסביר להניח שמוטות בצורה שהופכת אותם ללא ריאלים מבחינה היסטורית.

  20. כרגע אני מנסה להכניס בינה למשרדי הפרסום שלא מבינים שאי אפשר לשים את כל הביצים בסל אחד גם אם זה עולה חמש דקות עבודה של מנהל חשבונות.
    מענייין שכמו בכל דבר, חוסכים בכסף הקטן . במקום להבין את החשיבות של אתר מהסוג של הידען כולם אומרים באמת דבר יפה, אבל שפופטיץ יפרסם.

  21. אז אבי, לאור התגובה הקודמת, אתה עומד לשנות יעודו של האתר ללימודי וכתבות בנושא אסטרולוגיה או פשוט לסגור את האתר?

  22. הו נחמן, הגעת בזמן!
    אנא האר עיננו לגבי זהותם של הגנים אשר תורמים להופעת אוטיזם, ודאי יש איזה דף גמרא שמתייחס לזה, לא? זה יחסוך הרבה מאוד כספי מחקר וזמן והכי חשוב יעזור להמון ילדים שלוקים בתסמונת זו ולהורים שנאלצים להתמודד עם הקשיים המיוחדים שקיימים בגידול ילדים אלה. כמובן שזה גם יעלה מאוד את קרנה של הדת בעיני החילונים ורק בשביל זה נראה לי ששווה להשקיע קצת מזמנך.

    חיפשתי קצת בפלפול היומי (למשל זה: http://www.daatemet.org.il/issues.cfm?ISSUE_ID=509)
    אבל היה נראה שיש שם הרבה מאוד בורות ואיגיון (ועוד כמה דברים מביכים אחרים). איך אתה מסביר את הפער הניכר בין טענתך לגבי הידע שקיים בגמרא ובין דוגמא קטנה זו (יש עוד רבות מאוד כמוה)?

  23. חברים,
    אין צורך ללמוד לימוד חול ,בגמרא יש את כל התחומים המדעיים
    למשל מסכת ברכות עוסקת גם באסטרונומיה אסטרולוגיה ובחישובים מתמטיים,
    הגמרא בנויה מהכל, מביאה את כל הסברות והצדדים בכל סוגיה. היא מלמדת איך לבחון כל מטבע לא רק משני הצדדים אלא גם למעלה ולמטה ומכל כיוון שלא חשבנו עליו. מוכח מכל הדורות שהחכמה האלוקית האינסופית נמצאת בגמרא ובאקסיומות המרתקות שלה. יש בגמרא את השאלות הכי מורכבות, שאם אדם מתעמק בהן, הוא יכול להגיע לתובנות מאוד עמוקות
    אין פלא שהקוריאנים לומדים גמרא, אם אצטט את דבריו של השגריר הדרום קוריאני יאנג סאם בתכנית תרבות היום :

    “היינו סקרנים מאוד לגבי ההישגים האקדמיים הגבוהים של היהודים”, מסביר שגריר דרום קוריאה בישראל, יאנג סאם מה, שהתארח בתוכנית “תרבות היום”. “ליהודים יש אחוז גבוה של זוכי פרס נובל בכל התחומים: בספרות, במדעים ובכלכלה. זה הישג מדהים. ניסינו להבין מהו הסוד של העם היהודי? כיצד הם – יותר מעמים אחרים – מצליחים להגיע לכאלה הישגים מרשימים? איך זה שיהודים הם כל כך גאונים? המסקנה שהגענו אליה היא שאחד מהסודות שלכם זה לימוד התלמוד.
    “יהודים לומדים תלמוד מגיל צעיר, וזה מסייע להם, לדעתנו, לפתח יכולות גבוהות. ההבנה הזו הביאה אותנו למסקנה שגם אצלנו צריך ללמד ילדים תלמוד. אנחנו מאמינים שאם נלמד את ילדינו תלמוד – נוכל גם אנחנו להיות גאונים. וזה מה שעומד מאחורי ההחלטה לשלב את התלמוד במערכת הלימודים בקוריאה הדרומית”.
    יאנג מספר כי הוא עצמו קרא בתלמוד מגיל צעיר מאוד: “זה נחשב ללימוד מאוד משמעותי”, הוא מדגיש. “התוצאה היא שיש יותר קוריאנים שמחזיקים בביתם תלמוד, מאשר יהודים בישראל. לי, למשל, יש שני סטים של תלמוד: את האחד קנתה לי אשתי, ואת השני קיבלתי מתנה מחמותי”.

    שבת שלום

  24. אבי יקירי, קודם כל תודה רבה על האתר הניפלא שבנית וממשיך לבנות בשתי ידיך. תבורך.
    דת היא פוליטיקה. שמטרתה העקרית והראשית היא לשלוט בבני אדם דרך ניצול הבורות בדרכים פסיכולוגיות כאלו ואחירות. לא אכנס לפירוט, אך בבחינה מהירה של ההיסטוריה האנושית, ניתן להבין את הצרכים האנושיים והפיתרון הדתי לאותם צרכים. אדם נבון מבין בבינתו שבכדי לדעת את האמת יש לחקור את המציאות, כל אדם ששכל בראשו מבין זאת ומתוך חקירה מתגלים ונחספים התנהגויות וכללים של המציאות הפרוסה לפנינו. ישנם שני סוגיי מדע ושניהם מדויקים ביותר: 1. המדע שחוקר את מושא התפיסה או את ‘אובייקט התפיסה’ – ומסתמך על עובדות. אותו אנחנו נוהגים לכנות “מדע”, ובתוכו תמצא את כל ענפי המדע הידועים לנו, מתורת הקוונטים, אסטרונומיה,פסיכולוגיה וכולי… ישנו עוד סוג של מדע, לא פחות מדויק המתבסס גם כן אך ורק על עובדות, גם הוא מתבטא בחקירה מדעית טהורה. הוא חוקר לא את ‘אוביקט התפיסה’ אלא את התפיסה עצמה, כלומר הוא עוסק בחקירת הדבר שניקרא תפיסה שכולל את הכל, גם את התופס גם את הניתפס וגם את פעולת התפיסה. אם במדע הרגיל הידוע לנו נחקר ‘אוביקט התפיסה’ בלבד ודרך החקירה היא “הניסוי” ועליו מבוססת התוצאות וההבנות, בחקירת ‘התפיסה’ ההתנסות בשלמותה (לא מחולקת) היא נחקרת. (לא פשוט להבנה שיכלית מפני שהשכל הוא בעצמו התופס את האוביקט שלו ולכן לא מבחין בעצמו), מפני שברגע שנוצרת חלוקה בהתנסות השלמה נוצר ‘אוביקט של תפיסה’. אנשים בורים וכסילים לא הצליחו להבין את ה’מדע’ הזה ומערבבים את זה עם דת. בקיצור עשו מזה סלט. אז כשאנשים מדברים על אמת אבסולוטית ביחס לאוביקט הניתפס אז כמובן אין מושג כזה אפשרי. אבל ביחס לתפיסה כולה בשלמותה האמת היא האבסולוט. אבל השכל שחוקר את האוביקט שלו מתעלם מעצמו בתוך המערכת השלמה של התפיסה. מקווה שההבחנה הזו תאיר את עינייך ביחס לסוגית “הדת” המעוותת.

  25. ל’קורא הציני’
    אין דבר כזה ‘חברה חילונית’. זו חברה הטרוגנית שמורכבת מ; חילונים, רוסים, ערבים, קיבוצניקים, תושבי עיירות פיתוח, תושבי רעננה והוד השרון, אינספור של סטודנטים ומרצים באקדמיה,
    מגזרים שונים נחשלים פחות, או יותר,
    אה.. וגם תושבי מאה שערים ובית שמש, וגם תושבי בני ברק..
    הצד השווה בין החלקים הנורמליים יותר באוכלוסיה זה שהם איפשרו ומאפשרים לכולנו לחיות יחד (דמוקרטיה)
    זה נכון שיש מגזרים באוכלוסיה שלא מאמינם בדמוקרטיה
    ‘נהרות האלימות’ ? אוי ואבוי אני ממש מפחד לצאת מהבית החברים שלי באוניברסיטה רק מרביצים לי כל היום
    (לא קצת זטפו לך את המוח בעיתונות החרדית)?

  26. לתלמיד חילוני יש דבר יותר חשוב מכל מה שאמרת – יכולת לעבוד ולפרנס את עצמו בכבוד. לחרדי אין את הזה ולא סתם. הם רוצים לשלוט בצאן מרעיתם ולכן מעדיפים שישארו בורים בכל הקשור לעבודה.

  27. יפה הקדמת, כבר אמרו רבותינו: השנאה מקלקלת את השורה. נסה להשוות את החינוך שמקבל תלמיד חילוני לזה שמקבל תלמיד חרדי. נסה להשוות את הערכים ואת המידות איתן יוצא התלמיד. נסה להשוות את נהרות האלימות כאן מול שם. אז מה, תלמיד חילוני יודע להוציא שורש (נגיד) ולצטט את שירי טשרניחובסקי (נגיד) ? נו באמת.

  28. אבי, אתה רציני?
    כדאי שתמחוק את הודעתך האחרונה ואז גם את הודעתי זו.
    הרי שקוף שזו וכחנות לשמה.

    וכי טען דרור שכל עובדי הנקיון הם חרדים?
    הוא טען שחרדים עובדים.
    ואכן מדיוק דבריך עולה שעובד הנקיון היה סודני, אבל המלצרים המנהל והקופאי היו חרדים.
    ועוד, וכי בתל אביב עובד הנקיון אינו סודני? אז מה ההבדל בין בני ברק לתל אביב?

  29. ב”ה
    לשפיץ
    בבקשה היכנס למרכז בני ברק
    והסתובב שם עד חצות הלילה וראה את ריבוי החניות ואם תסתכל בפנים תראה שהמוכרים והעובדים למרבה הפלא חרדים!!!
    ואם תעבור בין המשפחות תמצא שם נהגי משאיות נהגי אוטובוסים אינסטלטורים סוחרי יהלומים. גרפיקאים אחיות ורופאים ועוד ועוד ועוד…
    נכון קשה להאמין אבל זו עובדה יש גם הרבה חרדים שעובדים.
    ופה ושם גם ההפתעה הגדולה מכולם תמצא גם מדענים.

  30. בקיצור חרדים סגורים העולמם ולא מוכנים לקבל כול שינוי או שילדיהם יראו עולם שונה.

    חייבים על פי חוק לחייב את החרדים ללמד את ילדיהם גם מקצועות כגון מטמטיקה פיזיקה וכו.
    כדי לתת להם כלים להיתמודד עם העולם , מי שירצה לחיות כחרדי מהעולם הישן (לא לעבוד ולחיות כעלוקה) אנחנו בבעיה אך מי שירצה לצאת לעבוד ובסיום יום העבודה כמו כול אדם עובד ללמוד תורה
    אני אכבד אותו פי עשר.

  31. כחרדי לשעבר (תלמיד ישיבה ליטאית מובחרת) ואתאיסט בהווה, אומר כך:
    מרבית המידע בכתבה נכון, למעט אי דיוקים בכמה מקומות, שלא משנים את השורה הסופית.
    הנקודה העיקרית ובעיקר המסקנה של המחקר לגבי חוסר החינוך למיצוי כושר ההשתכרות הוא נכון בהחלט.
    רק שמפספסים נקודה חשובה בתרגום של המחקר לשטח ולשינוי המצב:
    לפני חודשים ספורים פרשה קדימה מהממשלה עקב המחלוקת על חוק הגיוס. טעות קשה! כשסוף סוף הייתה פה הזדמנות היסטורית לתקן עוול ישן – במקום לחוקק חוק כלשהו, ואפילו בצורה חלקית ומתפשרת על איכותו, אבל שלפחות מתחיל תהליך גיוס ושילוב הדרגתי – שברנו את הכלים בטיפשות.
    כל מי שעיניו בראשו יבין שכפייה היא לא הדרך הנכונה. נסו להיזכר בפעם האחרונה שכפו עליכם לעשות שינוי כלשהו בחייכם – באופן טבעי התנגדתם. טבע האדם הוא לרצות את המוכר והבטוח. כך גם החרדים.
    חוק גיוס מחמיר ולא מדורג, תחילתו (לא טעות) להיכשל. אם רק לציבור החילוני היה את השכל לבצע תהליך הדרגתי, לא מתוקשר ולא מתלהם – יהיה פה סיכוי לשינוי.
    מובן מאוד ה״זעם״ לגבי חוסר השיוויון לגבי הצבא ו.. ״מה פתאום שנפטור אותם משירות כשאנחנו הזענו ושיכלנו את מיטב בנינו״ (מבין את התחושה – הייתי לוחם שטחן לא מעט ועדיין משרת כלוחם במילואים), אבל כמו שאני אומר וחוזר ואומר:
    תהליך מדורג, לא מתוקשר, לא מתלהם, ״מתחת לרדאר״ – יוביל לשינוי. ראש בראש יכשל וחבל. כולנו (החילונים) רוצים חברה צודקת יותר. אל תפריעו לזה לקרות בגלל אמוציות והתנהגות רגשנית שנעדרת הסתכלות ארוכת טווח. תבלעו את הרע במיעוטו כרגע, ותתנו לזמן לשנות את המצב. אם נתחיל היום, אני בטוח שבעוד 10 שנים לא נבין למה לא עשינו את זה הרבה קודם.

  32. ל- מ’ ,

    מדהים אותי עד כמה השיח הציבורי רדוד.
    למה אתה מתייחס לגופו של אדם ולא לגופו של עניין – יש פה מגזר שלם שלא עובד ומחנך את ילדיו לבורות.
    מה הקשר לשמאל וימין ???

    להזכירך – הציונות הדתית שרבים מבניה (הנהדרים!) משתייכים לימין. והם לומדים תורה , משרתים בצבא ותתפלא גם לומדים באוניברסיטה וגם עובדים. גם הם רוצים שהחרדים יתגייסו !!!
    וגם אני , בן אדם מאמין ואיש ימין – שמעומק ההיגיון האנושי ומעומק המחשבה היהודית – לא מוכן לתת
    יד לחוסר השיוויון הזה בנטל.

    ואליך דרור ישראל ,

    אני מניח שאתה מכיר את הציבור החרדי.
    תסביר לי בבקשה מדוע המדינה צריכה לשלם לאדם מבוגר על מנת שילמד תורה בכולל או בישיבה ?
    האם האדם הזה הולך לעבוד אחר ולשלם מס הכנסה.
    האם אני , אם אלך ללמוד בזמני הפרטי , בחוג קראטה – סתם לצורך העניין.. האם המדינה צריכה לשלם לי על זה ??

    הרי מדובר במצווה שיש לה שכר לעולם הבא .. אז מדוע המדינה צריכה לממן את הלימודים הללו לאנשים מבוגרים שיכולים לעבוד ולממן את הלימודים בעצמם???
    לשיטתך , המדינה צריכה גם לקנות לך טלית וגם תפילין ואולי גם ישב שר התקשורת ויסרוג לך כיפה ?

    אתה טוען גם שכסף אינו חשוב לחרדים כפי שהוא חשוב לחילונים.. על כך תעיד תעשיית השנורר המפותחת במגזר הזה. כל מי שגר בשכונה חרדית דופקים לו על הדלת לפחות 10 פעמים ביום בשביל “הכנסת כלה” ו- “עזרה לעניים” .. שאין לך מושג וחצי מושג לאן הכסף הזה הולך.

    במו עיני , כשהייתי בירושלים באחד ממשרדי ההמשלה שלא אנקוב בשמם.
    ראיתי איך ללשכת השר החרדי , עולים ויורדים עסקנים חרדים מכל קצוות הקשת החרדית , עולים ויורדים
    כמו בסולם יעקב – באים לקדם את ענייני המגזר שלהם ותו לא.

    אגב.. אתה בוודאי לא יודע שהאדמו”ר מגור הוא מולטי מליונר – ההערכות מדברות על 350 מיליון שקלים.
    האדמו”ר מבעלז גם יושב טוב עם 180 מיליון שקלים..
    והכי הכי .. צאצאי הבאבא -סאלי שהם סופר מיליונרים :
    הרב דוד אבוחצירא עם 750 מיליון שקלים
    והגדיל לעשות הרב פנחס אבוחצירא , שהוא רק בן 36 אך מחזיק בהון עתק של מיליארד ושלוש מאות מיליון שקלים !!!

    (הנתונים התפרסמו בעיתונים הכלכלית, חפש בגוגל ותראה).

    אכן כך הדבר , החרדים מייחסים חשיבות פחותה לכסף , לכסף של החילונים.

  33. לאבי היקר
    רציתי לשמח אותך קצת
    לידיעתך אומנם לא נסעתי 350 קילומטר. אך לקחתי את ילדי למקום גבוהה (בשעה 8 בערב)פה בצפת ששם יש מעט אור מתאורת העיר על מנת לראות את התופעה שאתה בוודאי תהנה ממנה יותר ממני.
    אך לצערי הם ילדים קטנים (7.5 ו-9)והלכו לישון מוקדם הסברתי להם מה קורה ועכשיו ברגע זה אני מנסה להעיר אותם על מנת שיראו גם הם את המחזה היפה שמן השמים מראים לנו
    אני גם מסביר להם איך זה קורה על פי הטבע ומדוע זה קורה ומה זה מטאורית וכיוצא בזה
    כמו כן אני מסביר להם איך מתיחסת לזה גמרא במסכת ברכות כך שכאשר ילמדו את המסכת הזו ידעו על מה מדובר מידע אישי.
    ואני מקווה שאתה אכן נהנה
    בידידות דרור

  34. ב”ה
    לאריק היקר
    נהניתי מאד מהסרטון של ההפגנה האלימה של אותם חרדים קיצוניים ראיתה איך הם איימו באצבעות שלהם לקראת הסוף (ממש שיא האלימות)
    ברצינות אולי תבדקו בדק היטב
    לטובת כל הציבור הדתי ואלה שאינם דתיים. תבדקו איך מונעים את נגע הסמים בבתי הספר היסודיים
    איך מקטינים את האלימות בכל גווניה בתוך המדינה.
    אולי תתחילו לעבוד על מושג הנקרא ואהבת לרעך כמוך. אולי באמת נתחיל למצא את המשותף יותר כמו למשל שכולנו בני אדם לכולנו יש דעות . וברוב הן בדרך החשיבה שעם הזמן התווינו לעצמנו.
    כואב לי לראות שנאה כל כך גדולה בקרב עם עם היסטוריה כל כך מיוחדת. הסטוריה שכל העולם כולו לומד ממנה ומקנא בה
    הן היסטוריה רוחנית והן מדעית
    עלינו להתחיל להעריך את הטוב שיש אצל כל אחד ולהגביר אותו
    ועל ידי זה “מעט אור דוחה הרבה חושך”

  35. אבי פשוט עלוב, מבחינתך בן אדם שלא מסכים איתך הוא קורבן של משהו, המוח שלך לא מסוגל להבין שיש אנשים עם דעה שונה משלך,
    זה כל כל צפוי מהשמאל הפרימיטבי שבטוח שהחכמה והידע הם קניין פרטי שלו ומי שלא מסכים הוא מסכן וקורבן, איכס!.

  36. דרור ישראל המילה שהכי מטרידה ואתי בתגובה תנהיא החילוניים עדיין. לא מספיק שהציבור שלך חי על חשבון החילונים במקום לעבוד ובמקום לחנך את ילדיו לערכי העבודה, אתה גם רוצה שילדינו יהפכו לטיפילים כמו ילדיך.
    החזרה בתשובה שלך אינה בגלל שזה צריך להיולת המצב הטבעי (כפי שאתה רומז) אלא בגלל כנופיה של כמה אלפי חברים שפושטים על כל שכונה ועיר במגזר החיולני ולא מניחים לה עד שהיא נפהכת לעיירת רפאים חרדית – ראה לדוגמה חריש, יבניאל, שכונות רבות בירושלים שהיו פעם שכונות חיחלוניות, ועכשיו אתלם לא מתביישים ועטים על מקומות מפתח כגון רמת אביב ורמות השבים.
    זו פשוט תעשיה ואתה קורבן שלה.

  37. ב”ה
    כיהודי שהיה שייך למה שנקרא העולם החילוני והתחרד
    הכתבה יחסית ממצה יפה ונכון את החינוך החרדי …אך חסר בהשוואה בין החינוך החילוני לחרדי,
    דהיינו מהו הדגש בחינוך בשני המגזרים ברשותכם אנסה להדגיש את המעלות שבכל צד

    החינוך במגזר החרדי מדגיש ב’ ענינים
    האחד שישנו בורא לעולם שקבע חוקים (הן חוקים בטבע והן חוקי הנהגה פרטית של האדם)ואשר חוקיו חוקי אמת מוחלטת ואינם משתנים

    הב’ הוא היחס שבין בני האדם המבוסס על העיקרון והכלל הגדול בתורה ואהבת לרעך כמוך

    משום כך העיקרון הראשון יגרום למעט מאוד חרדים להתרחק מהחינוך שלהם בגלל בעיות כלכליות .
    נכון שזה יקשה עליהם אבל החינוך הוא אחד או אולי העיקרי בעולם החרדי שכן כל אחד מצווה ללמד את בניו תורה והציווי היא מעל לכל. שכן הוא צווי א-לקי

    הקושי העיקרי הבולט בכתבה של הכותב הוא שהחרדים משתמשים בכסף שהמדינה נותנת וההנחה היא שאם לא יהיו תקציבים הם יצטרכו ללמוד כפי העולם החילוני רוצה. הנחה זו מבוססת על אופן החינוך מילדות של הציבור הלא דתי לעת עתה.

    בחינוך החילוני העיקר הוא
    כסף….נכון יש עוד כמה פרטים מסביב .
    עד כמה שיראה מוזר הסתכלו על הכתבה וראו היכן הבעיה.
    כמה פעמים במגזר הלא דתי הפגינו מורים ומחנכים בגין משכורת לא סבירה והשתיקו את מערכת החינוך למשך שבועות שלמים ואף פגעו ברצף הלימוד והידע של התלמידים. הסיבה …כסף
    התלמיד שלא הלך לבית הספר הבין שזה העיקר בחיים …כסף…החינוך שלו יכול לחכות בצד!!!
    שאלה מתי ראינו תלמודי תורה חרדיים מפגינים בגלל משכורות שלמות שלא קיבלו כמה חודשים (והאמינו לי זה קיים . ואני יכול להעיד על עצמי מנסיון אישי. )
    כמובן הכסף יש לו השפעה חזקה מאוד על החיים ורווחת החיים אבל בעולם החרדי הוא לא העיקר ( כי ה’ זן ומפרנס לכל).
    ראו כמה הכתבה מנסה להכריח ללמוד מקצועות חול (דהיינו מקצוע)שבסופו של דבר יביאו לרווחה כלכלית אצל החרדים העניים והמסכנים. (דרך אגב ישנם מקצועות שאפשר ללמוד בחודשים ספורים בלבד . ובגיל מבגר יותר)
    אבל האמינו לי כחרדי אני אומר לכם “הכסף יעוור עיני חכמים ויסלף דברי צדיקים”
    בכדי להבין זאת צריך ללמוד משבע בבוקר עד עשר בלילה בישיבה ומי שרוצה להבין יותר לעומק את הנושא החרדי מוזמן להיכנס לישיבה לכמה ימים.

  38. לאבי שלום,

    לא באתי להתווכח עם מסקנותיו של הכותב, שכן ניתוח התוצאות הם עניין של השקפת עולם, ומה שאתה תראה כהצלחה אחר יראה ככשלון, וכן להפך.
    ההערה שלי היתה על הצגה מעוותת של עובדות מסויימות, ורק כדוגמה אחת אתן את תוצאות המיצב משלושה בתי ספר, כפי שהכותב מביא. אני משוכנע שהכותב המלומד יודע שהמבחנים שהוא מביא כדוגמה לכלל, ממש לא מיצגים, וזאת בגלל שבאופן כללי החינוך העצמאי מתנגד ולא עורך בחינות מיצב. הבתי ספר שמובאים הם של אוכלוסיות חלשות במיוחד, ורחוקים מלייצג.
    חיפוש קצר בנתונים יביא לכל דורש תוצאות הפוכות שפרסם משרד החינוך, וזאת מהמעט שכן ביצעו מבחני מיצב.
    דוגמה אחת (מחיפוש פשוט בגוגל מתוך הנייד) מראה רק דוגמה אחת:
    http://i.watap.net/haaretz/main?ref=mredir2&go=misc/1.999787
    אני מתנצל שהלינק הוא של סוללרי..

  39. אני כחרדי שחי בירושלים עד לאחרונה, ויש לי כמה וכמה ילדים במערכת החינוך החרדית, יכול לומר שיש דברים בכתבה (את הספר לא קראתי) נכונים, יש מדויקים יותר ויש מדויקים פחות, ויש שאין להם כלל אחיזה במציאות. אך אפשר לומר בסיכום קצר:
    א. הרושם בכללי שמתקבל מהכתבה, הינו רדוד ולא נותן תמונת אמת על מה שקורה.
    ב. נראה כי הנתונים שעוותו ליצירת רושם זה, עוותו בצורה מכוונת להצגת מסקנות מסומנות מראש.

    כנראה, כמו במקרים רבים אחרים, גם במקרה זה לא כדאי ללמוד על מציאות חיינו מהתקשורת. יש לרדת ולראות את השטח בעצמך, עד כמה שידך משגת.

    אני חושב, שגם אנשים שאינם חרדים או דתיים כלל, יודעים היום שאין תחליף לחינוך מסורתי כזה או אחר, וזה חלק מסיבת הגידול במספר התלמידים בזרם. מי שרואה את מערכת החינוך מקרוב, יודע על מה אני מדבר..

  40. “אתם לא הולכים להיות פה רוב בעוד כמה שנים, כמו כל מיעוט בעולם תצטרכו לכבד את האדונים החדשים שלכם…”

    לא כל כך ברור לי מה זה הטרמינולוגיה המשונה הזו: ‘אדונים’, ‘חדשים’. ?
    אתה ‘אתאיסט’ מאוד מוזר, ערן..

  41. אוסיף, שהחרדים בכל מקום אחר בעולם מפרנסים את עצמם, ופה החליטה (!!!) הממשלה לתמוך בהם רבות

  42. לאריק , מדוגמת הצנצנת :
    האמת העובדתית אבסולוטית (“הצנצנת נפלה”) , אבל האמת המוסרית לא (מי הרג אותו?).

    ליגאל, החינוך החילוני אכן סובל מכפיה דתית, והסיבה היא בממשלות ישראל לדורותיהם שהסדירו את העניין כך.

    ואתה צודק באומרך : “בלתי מוסרי (מצד החרדים) להיתלות בכלכלה של החילונים ללא אפשרות להתפרנס – ההורים פוגעים בכוונה תחילה ביכולת ההתפרנסות העתידית של ילדיהם.”

    וגם כאן, זו לא בעייה שנוצרה רק על ידי החרדים, אלא ע”י ממשלות ישראל לדורותיהם –
    אם יופסקו הקצבאות השונות לציבור החרדי, הם יצאו לעבוד ופתאום יחשקו בחינוך לילדיהם, כדי שיסתדרו בשוק העבודה.
    כל עוד לא מופסקות הקצבאות, אין להם סיבה לשינוי (יש סיבה מוסרית, אבל ההזדמנות להרוויח כסף על לא כלום מושכת את נפש האדם יותר).

  43. ח ראשון
    החינוך החילוני לא פתוח (אינך יכול לקבוע את התכנים ואילו אתה חייב על פי חוק לשלוח את ילדיך), ואינו ממוקד מדעים (לומדים לימוד דת ולא מדע – למשל אבולוציה לא נלמדת במערכת החיונך ה”חילונית”).
    בלתי מוסרי (מצד החרדים) להיתלות בכלכלה של החילונים ללא אפשרות להתפרנס – ההורים פוגעים בכוונה תחילה ביכולת ההתפרנסות העתידית של ילדיהם.

  44. אתם לא הולכים להיות פה רוב בעוד כמה שנים, כמו כל מיעוט בעולם תצטרכו לכבד את האדונים החדשים שלכם…

  45. לא הבנתי את זה, כנראה שזה ניו אייג’. וחוץ מזה, דת מטרתה לשלוט בעולם, לא לספר אמת. רואים זאת כיום במיוחד כשרמת הכחשת המדע בכל הדתות עלתה לשיא – תורכיה וארה”ב בראש מכחישי האבולוציה, למרות שזו מוסלמית ובשניה המגמה מובלת על ידי אוונגליסטים.

  46. “אין אמת אבסולוטית – מי שלא מבין זאת, שיחזור לפילוסופיה”

    ח ראשון

    ברור שיש אמת אבסולוטית אובייקטיבית – המציאות.. ההבנה הזו החלה באריסטו, ובסופו של דבר המשיכה במדע המודרני, זה שמאפשר לך ללהג באתר הידען..

  47. שום ניו אייג’. פילוסופיה זה מדע.
    ישנם דברים שלא ניתן להוכיח או להפריך. או אפילו להחליט עליהם. מדע.

    כמו דוגמאות הצנצנת:
    (צנצנת מופלת ע”י פועל מקומה גבוהה על משטח רך שהוכן על ידו קודם לכן ברחוב למטה.
    תוך נפילתה יושב אדם על המשטח הרך ומקבל את הצנצנת בראש ומת. מי הרג אותו?)

  48. אני חייב להגיב בקצרה-

    כמו ששומר הסף כתב, שורש הרע הוא האמונה באמת אחת ויחידה.
    אני לא מאמין בישות עליונה, אבל לא שולל את קיומה.
    מאמין במדע, ויודע שהמדע הסיר את הלוט רק מחלק מהמציאות.

    אין אמת אבסולוטית – מי שלא מבין זאת, שיחזור לפילוסופיה ויראה דוגמאות מפה ועד הודעה חדשה.
    ואם כואב לי על הוויכוח, זה בגלל שנאת חינם.

    איש באמונתו יחיה. הכנסת מדעים לכיתות דתיות זו כפייה חילונית בדיוק כפי שהכנסת תנ”ך לחילונים זו כפייה דתית.
    ההורים מחליטים על חינוך הילדים, לא המדינה.
    אם אתה רוצה שהילד שלך ילמד הרבה מדעים ואומרים לך שיהיה בביה”ס הרבה תנ”ך, תשלח אותו לביה”ס?? איך מצפים שההפך יקרה?

    החינוך החרדי סגור כי כך החרדים רוצים.
    החינוך החילוני פתוח וממוקד מדעים כי כך החילונים רוצים.
    שינוי מצב זה, גם אם לא מרוצים ממנו, הוא :
    1. בלתי מוסרי (מושג מהעולם החרדי והחילוני!)
    2. בלתי אפשרי (הורים לא ישלחו את ילדיהם)
    3. פתיחת מלחמת אחים על נושאי דת ותרבות, ממש חזרה על 68 לספירה (אם כבר, למה מלחמות היהודים לא חלק משיעורי היסטוריה??)

    בקיצור, כמו בSouthpark, בעצם אתם אומרים אחד לשני
    ” Our answer to the Great Question is the only logical one.”
    כאשר אין תמיד תשובה אחת נכונה, בטח לא מוסרית.

    בשלום וכיף.

  49. ישראל שפירא, אולי יעניין אותך ש”תלמוד תורה כנגד כולם” שווה בגימטריה ל-1264, ששוה גם ל-“שרת החוץ קלינטון”, או ל-“מיאמי נייס ודי נעים ולא זורקים שם אבנים “… מעניין מה זה אומר?!

  50. עברתי רק בריפרוף וראיתי מיד שיש פה מידע מעוות. סדר היום המצולם הוא של ישיבה קטנה אולי, בודאי לא של ישיבה תיכונית. הישיבות התיכוניות אינן שייכות כלל למגזר החרדי, ולומדים בהן אחה”צ לימודי חול, כולל מדעים.

  51. שרש הרע הוא האמונה באמת אחת ויחידה
    המעשים היותר רעים ומרושעים
    נעשים מתוך שכנוע דתי

  52. צופית, אפשר לאמץ מהחינוך החרדי חלק מהדברים – בוודאי את הכבוד למורה ולמקצוע ההוראה – אבל לא את האינטנסיביות ששוחקת את החלשים וכמובן לא את התכנים.

  53. לא הבנתי את פשר ההתנפלות על רועי. המאמר שלו כולל תמונת מצב על החינוך החרדי. מתמונת המצב הזו אפשר ללמוד דברים רבים על הלך הרוח של האוכלוסייה החרדית, סדרי העדיפויות שלהם ואופן קבלת ההחלטות וניהול חייהם.
    אודה ואומר כי מרבית הנתונים שנרשמו במאמרו, לא היו חדשים בעיניי.

    למרות הבדלי ההשקפות התהומיים, אני חושבת שלחינוך החילוני יש הרבה מה ללמוד מהחינוך החרדי ברמה הבסיסית של גבולות, סדר, אידאולוגיה של החינוך.

    אני חושבת שאחת הטרגדיות של החברה החילונית שהיא לא השכילה להשריש ולהטמיע את החלופות הנכונות בחינוך ובחברה החילונית: אהבת ההשכלה, אהבת הספר, הלימוד, הסקרנות, מחקר ועוד וכל אלה לצד עקרונות סוציאליים שאינם סותרים את כל אלה: ערבות הדדית, עזרה לזולת, הקשבה וכו’.
    דוגמא לחינוך חילוני טוב קיים בחברה הקיבוצית אם כי גם הוא מתחיל לאבד את עצמו מסיבות שונות.

    בחברה החילונית האידאולוגיה פינתה את מקומה לטובת האינדיבידואליזם ועל כך אפשר לכתוב מאמרים רבים.

  54. לערן,

    גם אני חילוני וליברל אבל…. תחליף את המלה חרדים בסיינטולוגים או כל כת דתית אחרת ואולי תבין את חומרת המצב. הדתות הגדולות הן פשוט דתות עתיקות יותר לא עמוקות. אם חבר טוב שלך היה נשאב לכת דתית כלשהי היית דואג בעיקר נוכח העובדה שהוא עובר שטיפת מוח. בחברה הדתית יש מניעה מוחלטת על קבלת ידע מסוגים שונים אשר יכול לסכן את שטיפת המוח. אלו הן גיטאות של מחשבה. זו גם לדוגמא הסיבה העיקרית לחשש משירות צבאי אשר שם הם עלולים להחשף לרעיונות ‘מסוכנים’. אז אתה יכול לענות: ‘בעיה שלהם!’ תשובה זו יכולה להיות מקובלת אולם היא שקרית כי זו בעיה שלנו. מבחינה תקציבית אני כחילוני מממן פעילויות דתיות (משרד הדתות ) לדוגמא פעילותם של רבנים, מוהלים, משגיחי כשרות וכו’ האם היית מממן גם כוהני סיינטולוגיה ? מבחינה של אגנדה לאומית השפעתם מכרעת על קבלת ההחלטות וסדר היום הלאומי. ולסיום, המאזן הכלכלי נוטה לכיוון השלילי, והחרדים שעוברים במסלול זה נידונים לבורות אשר לא תאפשר להם קיום בכבוד ללא קצבאות מן המדינה. החינוך החרדי מקבל השקעות אשר אינן מחזירות את עצמם. הויכוח אם כל אינו נטרלי אלא זו הדיינות אמיתית על מעמה ואופיה של המדינה שבה אתה חי.

  55. במקום השמצת הכותב על ידי המגיבים פה, הייתי שמחה לשמוע ממישהו מן הציבור החרדי מה הוא חושב על ממצאי המאמר, ומדוע הוא חושב החינוך החרדי עדיף על החינוך החילוני, ואיך הוא מצדיק את העובדה שרב הציבור החרדי, כתוצאה מן החינוך שקיבל, אינו יכול להתפרנס מעבודתו. וחי על חשבון החברה.

    כאשה אני מעוניינת לשמוע מדוע החינוך החרדי מעודד את היסמכות המשפחה החרדית לפרנסת המשפחה על האשה בלבד, אשר נוסף על העבודה בחוץ נדרשת להוליד ילדים ללא הגבלה.בעוד הבעל חי חיים נוחים של לימוד בלבד? ואפילו לא נדרש לעסוק בחידושי תורה.

    כחילונית נראה לי שהאשה היא שפחת המשפחה יותר מכל שפחה בעולם, תחת המסר של “אשת חייל מי ימצא”.

    אניי מצפה לקבל תשובה יותר מורחבת ומנומקת מאשר לאמר שהעיקר שכולם ישמרו על הדת ויסורו למשמעתו של השליט – הרב, החברה הדתית והמפלגה הדתית.

  56. ערן,
    שתי התיאורית הללו נעוצות במציאות האמפירית ולכן טענתך ש- “יש לוגיקה של עולמנו הפיזי, אבל זה לא ההיגיון היחיד” לא מקבלת חיזוק מהחיכוך שקיים בין תורת היחסות לבין מכניקת הקוונטים. הסבר בבקשה איזה עוד לוגיקה קיימת והאם הלוגיקה הזו מלווה גם היא, בראיות.

    צדק אתר הידען, שהביא לידיעתנו את המצבה העגום של מערכת החינוך בישראל וזה בדיוק מה שאתר כזה צריך לבצע. ואומר עוד יותר, אבי אינו מסתיר את האג’נדה הזו ולא מכחיש אותה והיא משימה קדושה (כן, אמרתי את המילה קדושה). כמו בכל תחום בחיים ובכל מאמר שאתה קורא, בחן האם היה כאן משחק עם הנתונים שהוא הציג, האם המאמר עצמו שיקרי, האם קיומו של המאמר הזה משליך על נכונות מאמרים אחרים שמפורסמים כאן וכמובן, שמורה לך הזכות לא ללחוץ על הלינק.

    מצבה העצוב של מערכת החינוך הוא הנושא שצריך לדבר עליו וכל ויכוח אחר הוא שולי.

  57. ערן היקר ,

    זה תמיד מצחיק ומקומם אותי בו זמנית שאנחנו החילונים תמיד צריכים לכבד את הדתיים-חרדים.
    ואילו אורח חיינו זוכה לבוז מתמיד .. אם לא לניסיונות חוזרים ונשנים להחזיר אותנו בתשובה.
    משום מה הכבוד – הוא תמיד חד צדדי .

    אפשר וצריך לבקר את דרך חייהם – במיוחד כשהיא כלכך רלוונטית לחיים שלנו במדינה הזאת.
    מדינה שבה אין תחבורה ציבורית בשבת , שבה גירושין נעשים רק דרך הרבנות ועוד כהנה וכהנה דוגמאות.
    אך בעיקר יצירת מגזר גדול של אנשים הנהנים מעוגת המיסים , אך לא תורמים דבר אליה.
    וגם בעזרת כוחם הפוליטי – לשון המאזניים – מחליטים למי ואיך לחלק את העוגה.
    להזכירך , מראשי ועדת הכספים היו : ליצמן , רביץ , שפירא , פלדמן ומשה גפני הנוכחי.
    תנחש מה? כולם חרדים.

    יש לי בעיה גדולה עם אנשים שמחנכים את ילדיהם במודע לבורות , לשנאה ולחיי עוני.
    בברכת המזון מברכים בכל יום “שלא נצטרך למתנות בשר ודם” .. מסתבר שנצרכים ועוד איך.
    ולי יש בעיה גדולה עם זה, עם אנשים בריאים שבמכוון נסמכים על שולחנם של המדינה – על השולחן של כולנו.

    מדברים על סטטוס קוו – בדיחה גרועה.. ועוד על חשבוננו !
    רק בשנים האחרונות אנחנו שומעים על קווי מהדרין , על הפרדת מדרכות , על הדרת נשים , על מסיונריות ( כן כן .. חב”ד הם מסיונרים וכל המחזירים בתשובה ).. הגידול בקצבאות.. האפליה בדיור לטובת משפחות חרדיות.. להמשיך ???
    ב-30 שנה אחרונות אין פה סטטוס קוו .. ואולי גם אף פעם לא היה..

    אז אתה יכול לטמון את ראשך בחול ולהגיד ” אני רואה בבוז את הכפשתו של אורח חיים של ציבור כלשהו, מטופשות אמונתיו אשר יהיו ”

    אבל אמונותיו קובעות לך(!) אם תוכל לקחת קו אוטובוס לים בשבת או שהכסף של המדינה ילך למקומות יותר ראויים.

    הדיון פה אינו נוגע לגופו של אדם , אלא להתנהלות של מגזר.
    כך גם כפרטים מרבית החרדים שאני מכיר הם אנשים נהדרים , אבל כמגזר-כקבוצה ההתנהלות שלהם הרת אסון.

    ואני אגב , בכלל לא אתאיסט.
    אני מאמין באלוהים ואני מאמין ביהדות , אילו הייתי יותר בעניין אולי אפילו הייתי שומר שבת.
    כל התורה שבכתב ושבעל פה מצווים לעבוד , כבר בספר בראשית נאמר “ששת ימים תעבוד ועשית כל מלאכתך” .. אבל משום מה החרדים אפילו לא מקדשים את הטפל ! אלא ממציאים אמונה חדשה.
    כל גדולי ישראל בכל הזמנים עד לתקופה האחרונה עסקו במלאכה כלשהיא בנוסף לרבנות.

    אז אתה עדיין חושב שזה לא עניינך ?

  58. לגבי התגובה הקודמת שלך, להזכירך קיימת מחלוקת בין תורת היחסות לבין מכניקת הקוונטים.
    כנראה שתיהן טועות, אבל כל אחת לעיסוקיה משרתת את קהילת המדע בצורה הקרובה ביותר שאנחנו מכירים.
    הייתי ממליץ לך לקרוא יותר על גיאומטריות לא אוקלידיות.

  59. האמן לי, זה רק פורמלי.
    רק זכור שבכל עימות שהוא, לרדת לפסים אישיים משמעו לאבד את המקשיבים.

  60. ערן
    לפי ההגיון “שלך” אזי דבריך סותרים את דבריך.
    מכאן, שאתה דובר שקר.

    “יש לוגיקה של עולמנו הפיזי, אבל זה לא ההיגיון היחיד.”- אני מכיר את ההגיון של עולמנו הפיזי.
    מצטער, אבל אני לא מכיר את ההגיון האחר שאתה, כך נדמה, מכיר. (אני לא מכיר אותך, כך שיכול להיות שאתה מגיע מעולם אחר. במידה וכן, התנצלותי מראש).

    “המדע מכיר בזה, שיכולים להיות כמה מודלים שבמצב נתון מתארים במידה טובה אותו, גם אם הם סותרים אחד את השני.”
    – סליחה, מודה שלא הבנתי. את מי/מה המודלים מתארים במידה טובה?
    היכן “המדע מכיר בזה”? ואיזה “מדע”? על איזה מודלים מדובר?

  61. עצם העובדה שאתה מחויב להגדיר א-קסיומה בשביל להתייחס לכל תחום ריאלי, מראה שאין לוגיקה אוניברסלית.
    יש לוגיקה של עולמנו הפיזי, אבל זה לא ההיגיון היחיד.
    המדע מכיר בזה, שיכולים להיות כמה מודלים שבמצב נתון מתארים במידה טובה אותו, גם אם הם סותרים אחד את השני.

  62. ערן, אתה כותב:
    “אני חושב שאחד מהדברים היפים במדע זה הפתיחות שלו, היכולת לכבד דעות אחרות גם אם הן סותרות את ההיגיון שלך.”

    אז יש לי בשורות בשבילך. אין דבר כזה הגיון שלי/שלך.
    יש הגיון ויש אי-הגיון.
    אם דברי מישהו סותרים את ההגיון, אז דבריו אינם הגיוניים.
    אתה מבקש מאנשים שיכבדו דעות גם אם הן לא הגיוניות בין אם נובעות מתוך תמימות דעים ובין אם מתוך כוונה מראש.
    דברים אינם הגיוניים הם דברים שקריים.
    זה כמו שתבקש לכבד אדם שמשקר.
    ויותר גרוע, אדם שמשקר בכוונה תחילה.

  63. לשאלתך עם אשרור המלגה אני מתכוון לעזוב את גבולות המדינה, אבל חיי הם לא הפואנטה כאן.
    נשאלת השאלה המוסרית האם לאתר העוסק במדע, שקוראיו באים אליו לשם מדע בלבד(לפחות אני) יש הזכות להעביר ביקורת על ציבורים.
    אני חושב שאחד מהדברים היפים במדע זה הפתיחות שלו, היכולת לכבד דעות אחרות גם אם הן סותרות את ההיגיון שלך.

  64. אבי, אתה עושה סיפור יותר מדי גדול מכל המדעים האלו. כל אדם משכיל יודע היטב שביום פקודה מה שחשוב זה לא טכנולוגיה אלא האמונה באל, שבלעדיהם כל המחשבים הטנקים והמטוסים הם רק ערימת גרוטאות מתכת דוממת.

    חוץ מזה שבגימטריא “תלמוד תורה כנגד כולם” שווה ל “אנחנו גיבורים ובעזרת האל נזמבר את האיראנים”.

    שארית 860.

  65. תסביר לי איך כאתאיסט לא מפריע לך ששליש מילדי ישראל בורים במדע ובכלל בכל דבר שיכול לסייע להם להתקדם בחיים (אנגלית מתמטיקה)?
    למה מפריעה לך ביקורת על החרדים, כשהחברים החרדים שלך רואים בדרך החיים שלנו עבירה פלילית ומעסיקים אנשים במשרה מלאה שמטרתם להפוך אותי ואותך לבורים כמוהם? זה גרוע מביקורת. זו מלחמה שבה צד אחד נלחם והשני מרים ידיים בשל דעות ליברליות לכאורה.

    נראה לי שצריך לעבוד על הסברה בקרב החילונים מה הולך להיות פה בעוד 10-20 שנה כאשר ישראל תהפוך למדינת הלכה גם באופן פורמאלי ולא רק מעשי כמו שהמצב כעת. אין מילה בשפה שתתאר את הקטסטרופה ההולכת להתרגש עלינו, וכל ביקורת מנומקת ומנומסת נראית לך כמתקפה. מוזר.
    וחוץ מזה, מאז שנות השבעים עם התעשייה של ההחזרה בתשובה ועד היום ששכונות וערים שלמים התחרדו הסטטוס קוו הופר, מה פתאום אתה דואג לשלומו כעת שהוא כבר מוטה לטובת מדינת ההלכה?

    וחוץ מזה, מה בדיוק הכפשה בדברים של רועי? האם בעובדה שאף אחד לא חשב שציבור שלם יגרום לילדיו להיות בורים באופן מכוון?
    ובנוסף לכל, מדובר בספר אקדמי. או שאולי בתקופת הפוליטיקלי קורקט אסור לאקדמיה לחקור תחומים שהם בנפשנו כי הם פוגעים במישהו. אם כך, אז בואו נבטל גם את המחלקות לביולוגיה שחוקרות את האבולוציה, כי הרי זה גם פוגע בחרדים.

    גם התנצלתי על העובדה שמופיעות שתי כתבות יום אחרי יום, רועי לא היה מתואם איתי. הוא כתב כשסיים לקרוא את הספר.

  66. אני מצטער,
    אך הפעם זו חציית קו אדום.
    כאתאיסט גמור, ועם זאת ליברל, אני רואה בבוז את הכפשתו של אורח חיים של ציבור כלשהו, מטופשות אמונתיו אשר יהיו.
    הידען מתחיל לאבד את מעמדו כאתר מדעים מכובד והופך למעוז הכפשה,
    אין דבר טוב בכך שהידען נוקט שיטות אשר ננקטו במגזר הנ”ל, בשביל להוכיח את עליונותו של הגישה המדעית על הדתית, להיפך. את האתרוג עוד חבקתי, בזה אני רואה הפרה חמורה של הסטאטוס קוו.
    באמת חבל על האתר, תמיד חשבתי שהוא נשגב מדיוניים בעלי גוון פוליטי-מדיני.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.