שמים מחסום לגירוד: חוקרים גילו כיצד לעצור תחושת גירוד

חוקרים מהאוניברסיטה העברית ומהארווארד גילו נוירונים מעוררי גירוד שניתנים לחסימה

גירוד. צילום: shutterstock

תחושת גירוד היא אמנם לא בין הבעיות הבריאותיות הקשות ביותר מהן אנו עלולים לסבול, אך היא לבטח בין התופעות הפיזיות המעצבנות והנפוצות ביותר. כעת, חוקרים לרפואה מהאוניברסיטה העברית בירושלים ומבוסטון הגיעו לממצאים חדשים לפיהם ניתן לעצור את תחושת הגירוד באמצעות השתקת נוירונים שמעבירים את תחושת הגירוד.

תחושת גירוד היא תחושה מורכבת ולא נעימה בעור שדומה בהיבטים שונים לתחושת כאב. עם זאת, תחושת גירוד נבדלת מכאב בסוג התחושה ובדחף לגרד. הגירוד נחלק לשני סוגים עיקרים: תחושת גירוד היסטמינית הנגרמת כאשר תרכובת בשם היסטמין יוצרת תגובה דלקתית של מערכת החיסון נגד פולשים זרים, כפי שקורה, למשל, באלרגיה לאבקני פרחים, לעובש ולאבק, ותחושת גירוד הנגרמת מסיבות אחרות כגון עור יבש ודלקת עור.

למרות שכמה סוגים של תחושת גירוד דוגמת סרפדת ניתנים לטיפול באמצעות חומרים המכונים אנטי-היסטמינים, גירוד המלווה את מרבית המחלות הכרוניות היוצרות גירוד, כגון אקזמה, ועור יבש, לא נגרם בגלל היסטמינים ולא זכה למענה רפואי עד היום. לפיכך הבנה של המנגנונים המולקולאריים והתאיים שמניחים את היסודות לתחושת הגירוד היא מהותית לפיתוח טיפול יעיל וממוקד בתחושת הגירוד, שבמקרים מסוימים עלולה להפוך להרסנית.

המחקר – אשר נערך בראשות ד”ר אלכסנדר בינשטוק מהמחלקה לנוירוביולוגיה רפואית במכון למחקר רפואי ישראל-קנדה ומהמכון לחקר המוח ע”ש אדמונד ולילי ספרא, וצוות בראשות ד”ר קליפורד וולף מבית החולים לילדים בבוסטון ובית הספר לרפואה של הארוורד – חשף את קיומם של קבוצות נוירונים שתפקידם הייחודי הוא לאתר ולהעביר תחושת גירוי. החוקרים אף הצליחו לאתר באופן ממוקד את אותם נוירונים ולהשתיק אותם במהלך פעילותם. תוצאות אלו מספקות בסיס לפיתוח גישות טיפוליות חדשניות לטיפול ממוקד בתחושת גירוד שלא נגרמת בגלל היסטמינים.

ממצאי החוקרים מעלים כי ניתן לחסום באופן ממוקד נוירונים מעוררי גירוד הנושאים מסרים לעבר מערכת העצבים המרכזית ויוזמים מסלולים דרכם עוברת תחושת הגירוד. זוהי הפעם הראשונה שהדבר הוכח, ומשמעות הדבר היא שאפשר לחסום את אותו הגירוד בנוירונים שמתווכים את אותן תחושות הגירוד שלא נגרמות מהיסטמינים.

הממצאים של המחקר הישראלי-אמריקאי פורסמו החודש בכתב העת היוקרתי Nature Neuroscience. לממצאים חשיבות קלינית גדולה משום שהם סוללים את הדרך לשיטות טיפול חדשות, ממוקדות ויעילות עבור תחושת גירוד הנגרמת בשל עור יבש או דלקת עור ושלא זכתה למענה רפואי עד היום.

בנוסף לחוקרים הראשיים, תרמו למחקר שגיא גודס ופליקס בלסל מהאוניברסיטה העברית ודיוויד רוברסון וג’ארד ספראג מבית הספר לרפואה של הארוורד.

1. חבל שלא חוקרים ברפואה ההוליסטית שמטפלת בשורש הבעיה כדי שלא יהיה בכלל הגירוד כתוצאה.
    במקום הם משאירים את הסיבות / המחלה עצמה ורק משתיקים חלק מהסימפטומים.
    ניתן לטפל ביעילות עם צמחים סינייים ודיקור והומיאופטיה קלאסית בנוסף לשינוי הרגלי חיים לטווח ארוך, במיוחד מאכלים.

2. נוי רון

אדם מן הישוב יכול לפנות למומחה של דיקור סיני. הרי הדיקור הסיני , בין השאר, פועל ישירות על ההעברה העיצבית.